Re: Automated driving i Model S
Postat: 07 maj 2015 07:24
Ja eller vad händer om man blir törstig. 

Sugrör! Se bara upp för kraftiga högersvängar...LarsL skrev:Ja eller vad händer om man blir törstig.
Om någon försöker tvinga mig ur förarstolen så kommer de behöva skjuta mig. Har förhoppningsvis 60 år kvar av att njuta av bilkörning. Kommer göra det mesta av det.
Saken är att det inte kommer bli särskilt mysigt att köra på större vägar när de andra bilarna är autopilotstyrda. När datorerna styr, kan man exempelvis pressa in ytterligare två filer i varje riktning på Essingeleden. Den glädjen man tidigare kände av att köra själv är som bortblåst när bilarna till höger och vänster om dig bara har två centimeters marginal till din backspegel. När bilen bakom hänger precis bakom din stötfångare, och när automatstyrda bilar hela tiden går in i luckan framför dig och framförvarande bil (som du, som enda bil på vägen, måste ha för att hinna reagera när bilen framför bromsar).ta bort bilkörning för mig är som att ta bort kaffe eller morgon tidningen för dem som älskar de. Något jag älskar och alltid kommer älska. visst dem som vill ha autopilot bilar får väl ha de.
..tror de planerar att kalla det autopilotvalet unfair. Backkameran detekterar bilmodell. Minhastighet på 1:an för aktuell modell hämtas ur databas. Hastighet sätts automatiskt 15% under.TiborBlomhall skrev:Sen körde jag precis så långsam krypkörning i bilkön som jag vet han måste slira kopplingen med krampande vänsterfot minut efter minut för att kunna följa
Det där hade varit en mobilapp som skulle kunna fått en del uppmärksamhet. Håll mobilkameran mot en nummerskylt som du ser i backkameran, appen detektar nummerskylten och slår upp om bilen är automat eller manuell. Om den är manuell så får du veta vilka hastighet du ska köra för att föraren ska behöva svettas med foten på kopplingen.Bjorn skrev:Backkameran detekterar bilmodell. Minhastighet på 1:an för aktuell modell hämtas ur databas. Hastighet sätts automatiskt 15% under.
Flyttade denna konversationen till en för ändamålet bättre tråd.bylund skrev:De måste inte bevisa att autopiloten var inkopplad eller inte, utan om ditt TeslaStalkande inverkade menligt på framförandet av fordonet. Då är frågan om man måste vingla för att det ska vara fallet, eller om det räcker att man ökar risken för olycka, vilket man kan argumentera för att underlåta att övervaka autopiloten innebär. Jag tror inte det räcker att läsa lagtexten för att avgöra det, utan det ska nog till förarbeten också, och jag skulle inte förvånas om ett sådan fall skulle få prövningstillstånd i högsta domstolen om det överklagades dit.Herr X skrev:Det käcka med svensk lag är att bevisbördan inte ligger på mig, utan det är polisen som i så fall måste bevisa att autopiloten inte var inkopplad*.Nemesis skrev:Men hur visar du på att autopiloten var inkopplad och dess funktionalitet i stundens hetta?
*Brasklapp - det är omvänd bevisbörda när det gäller ekonomisk brottslighet, men det handlar det ju inte om i det här fallet, om man inte använder autopiloten när man flyr från ett bankrån
Trafikverket skriver om hur lagen ska tolkas (intressant att de börjar tolka lagar, det är ju normalt domstolarnas jobb). Men utifrån vad Trafikverket skriver så ska du köra vingligt för att det ska anses som att exempelvis ditt mobiltelefonanvändande inverkar menligt på körningen.Nemesis skrev:Hmm. Jo, känner igen det från min syster som läser juridik. Så de facto får jag göra vad jag vill med autopiloten inkopplad så länge jag är beredd att ta ansvaret för att jag körde i närmaste passat? Borde inte de reparationskostnaderna vara avdragsgilla?Herr X skrev:Det käcka med svensk lag är att bevisbördan inte ligger på mig, utan det är polisen som i så fall måste bevisa att autopiloten inte var inkopplad*.Nemesis skrev:Men hur visar du på att autopiloten var inkopplad och dess funktionalitet i stundens hetta?
*Brasklapp - det är omvänd bevisbörda när det gäller ekonomisk brottslighet, men det handlar det ju inte om i det här fallet, om man inte använder autopiloten när man flyr från ett bankrånmen förutsätter det ändå inte att autopiloten i sig måste ha visat köra lika bra/dåligt som föraren för att godkännas som substitut?
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... -och-svar/Trafikverket skrev:Polisen kommer att titta på hur du kör och sedan kontrollera om du vid det tillfället använder din mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning. Om du vinglar med bilen eller plötsligt sänker hastigheten så att det utgör fara för andra, kan du bli stoppad oavsett om du använder en telefon eller inte. Skulle det visa sig att du vid tillfället använde telefonen eller annan kommunikationsutrustning, kan du senare dömas till böter.