Sida 4 av 4

Re: Automated driving i Model S

Postat: 07 maj 2015 07:24
av LarsL
Ja eller vad händer om man blir törstig. :)

Re: Automated driving i Model S

Postat: 07 maj 2015 07:26
av Svenssons
LarsL skrev:
Ja eller vad händer om man blir törstig. :)
Sugrör! Se bara upp för kraftiga högersvängar...

Re: Automated driving i Model S

Postat: 07 maj 2015 07:36
av LarsL
Om man inte har sugrör så kan man köra ett extra varv i rondellen.

Re: Automated driving i Model S

Postat: 07 maj 2015 13:27
av Herr X
55% av Aftonbladets läsare vill inte ha självkörande bilar utan vill köra själva, enligt denna artikeln: http://www.aftonbladet.se/bil/article20489458.ab. Här är några av kommentarerna:
Om någon försöker tvinga mig ur förarstolen så kommer de behöva skjuta mig. Har förhoppningsvis 60 år kvar av att njuta av bilkörning. Kommer göra det mesta av det.
ta bort bilkörning för mig är som att ta bort kaffe eller morgon tidningen för dem som älskar de. Något jag älskar och alltid kommer älska. visst dem som vill ha autopilot bilar får väl ha de.
Saken är att det inte kommer bli särskilt mysigt att köra på större vägar när de andra bilarna är autopilotstyrda. När datorerna styr, kan man exempelvis pressa in ytterligare två filer i varje riktning på Essingeleden. Den glädjen man tidigare kände av att köra själv är som bortblåst när bilarna till höger och vänster om dig bara har två centimeters marginal till din backspegel. När bilen bakom hänger precis bakom din stötfångare, och när automatstyrda bilar hela tiden går in i luckan framför dig och framförvarande bil (som du, som enda bil på vägen, måste ha för att hinna reagera när bilen framför bromsar).

Re: Automated driving i Model S

Postat: 07 maj 2015 19:11
av LarsL
Ja, det är nog bara att inse att självkörande kommer förpassas till samma kategori som hästridning, fäktning och spjutkastning. Alltså något vi gör för att det är kul och utmanande men knappast för att klara oss i vardagen.
Vem tusan tycker förresten att det är kul att köra i en bil kö genom Göteborg eller på Essingeleden?

Re: Automated driving i Model S

Postat: 07 maj 2015 23:07
av TiborBlomhall
Jag! :mrgreen:

Får jag avslöja en mörk hemlighet? Häromdan ville jag "straffa" en snubbe som inte fattade kugghjulsregeln när två filer går ihop till en. Han hamnade bakom mig ändå ;-) Sen körde jag precis så långsam krypkörning i bilkön som jag vet han måste slira kopplingen med krampande vänsterfot minut efter minut för att kunna följa med :twisted: :oops: :mrgreen:

Jo, jag skäms... typ ;)

Re: Automated driving i Model S

Postat: 07 maj 2015 23:28
av LarsL
Jaja, men om vi bortser från att :twisted: med andra så är väl inte köer så roliga?

Re: Automated driving i Model S

Postat: 07 maj 2015 23:34
av TiborBlomhall
Om det var 100% jobbigt med gamla bensinaren så är det 75% med en elbil. Och skulle gissa på 50% med adaptiv farthållare och 25% med autopilot?

Re: Automated driving i Model S

Postat: 07 maj 2015 23:42
av Bjorn
TiborBlomhall skrev:
Sen körde jag precis så långsam krypkörning i bilkön som jag vet han måste slira kopplingen med krampande vänsterfot minut efter minut för att kunna följa
..tror de planerar att kalla det autopilotvalet unfair. Backkameran detekterar bilmodell. Minhastighet på 1:an för aktuell modell hämtas ur databas. Hastighet sätts automatiskt 15% under.

Re: Automated driving i Model S

Postat: 08 maj 2015 00:09
av Herr X
Bjorn skrev:
Backkameran detekterar bilmodell. Minhastighet på 1:an för aktuell modell hämtas ur databas. Hastighet sätts automatiskt 15% under.
Det där hade varit en mobilapp som skulle kunna fått en del uppmärksamhet. Håll mobilkameran mot en nummerskylt som du ser i backkameran, appen detektar nummerskylten och slår upp om bilen är automat eller manuell. Om den är manuell så får du veta vilka hastighet du ska köra för att föraren ska behöva svettas med foten på kopplingen.

Re: Automated driving i Model S

Postat: 12 okt 2015 16:25
av Herr X
bylund skrev:
Herr X skrev:
Nemesis skrev:
Men hur visar du på att autopiloten var inkopplad och dess funktionalitet i stundens hetta?
Det käcka med svensk lag är att bevisbördan inte ligger på mig, utan det är polisen som i så fall måste bevisa att autopiloten inte var inkopplad*.

*Brasklapp - det är omvänd bevisbörda när det gäller ekonomisk brottslighet, men det handlar det ju inte om i det här fallet, om man inte använder autopiloten när man flyr från ett bankrån :)
De måste inte bevisa att autopiloten var inkopplad eller inte, utan om ditt TeslaStalkande inverkade menligt på framförandet av fordonet. Då är frågan om man måste vingla för att det ska vara fallet, eller om det räcker att man ökar risken för olycka, vilket man kan argumentera för att underlåta att övervaka autopiloten innebär. Jag tror inte det räcker att läsa lagtexten för att avgöra det, utan det ska nog till förarbeten också, och jag skulle inte förvånas om ett sådan fall skulle få prövningstillstånd i högsta domstolen om det överklagades dit.
Flyttade denna konversationen till en för ändamålet bättre tråd.

Jag tror att det blir svårt att argumentera för att underlåtenhet att övervaka autopiloten inverkar menligt på framförandet av fordonet, men det beror ju förstås på vad man jämför med. Om man jämför med att köra med autopilot som man övervakar, så är klart en oövervakad autopilot mindre säker. Men om det menligt inverkar på framförandet på fordonet måste nog en domstol bedöma. Finns det några förarbeten till lagen som ger direktiv?

Re: Automated driving i Model S

Postat: 12 okt 2015 16:33
av Herr X
Nemesis skrev:
Herr X skrev:
Nemesis skrev:
Men hur visar du på att autopiloten var inkopplad och dess funktionalitet i stundens hetta?
Det käcka med svensk lag är att bevisbördan inte ligger på mig, utan det är polisen som i så fall måste bevisa att autopiloten inte var inkopplad*.

*Brasklapp - det är omvänd bevisbörda när det gäller ekonomisk brottslighet, men det handlar det ju inte om i det här fallet, om man inte använder autopiloten när man flyr från ett bankrån :)
Hmm. Jo, känner igen det från min syster som läser juridik. Så de facto får jag göra vad jag vill med autopiloten inkopplad så länge jag är beredd att ta ansvaret för att jag körde i närmaste passat? Borde inte de reparationskostnaderna vara avdragsgilla? Bild men förutsätter det ändå inte att autopiloten i sig måste ha visat köra lika bra/dåligt som föraren för att godkännas som substitut?
Trafikverket skriver om hur lagen ska tolkas (intressant att de börjar tolka lagar, det är ju normalt domstolarnas jobb). Men utifrån vad Trafikverket skriver så ska du köra vingligt för att det ska anses som att exempelvis ditt mobiltelefonanvändande inverkar menligt på körningen.
Trafikverket skrev:
Polisen kommer att titta på hur du kör och sedan kontrollera om du vid det tillfället använder din mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning. Om du vinglar med bilen eller plötsligt sänker hastigheten så att det utgör fara för andra, kan du bli stoppad oavsett om du använder en telefon eller inte. Skulle det visa sig att du vid tillfället använde telefonen eller annan kommunikationsutrustning, kan du senare dömas till böter.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... -och-svar/