chaffis75 skrev:Geni87, jag gillar verkligen din inlägg som känns genomtänkta, nyanserade och skriva med insikt i hur industrin fungerar.
De som är lite tråkigt är att många icke testa trådar här på forumet får så tråkig ton, de är som att vissa tror att Tesla kommer få 100% av marknaden och att Tesla gör allt rätt och andra gör allt fel. Varför är de för många så svårt att se för och nackdelar? Tesla är ett fantastiskt fint företag men de finns fler bra företag som gör bra saker men kanske på ett annat sätt. Varken Tesla, Volvo VW eller någon annan gör allt rätt eller allt fel.
Ja de var en bra bit off topic vilket dock tråden redan är.
Jag pratar givetvis elbilar med allt och alla.
Har kört dom flesta elbilarna på marknaden.
Så kommer frågan, vilken elbil tycker du man ska köpa.
Problemet då för mig är att oavsett hur bra tex Audi e-tron, Mercedes EQC och Kia e-Niro är, kan man inte enkelt ladda dom så blir det svårt att rekommendera dom.
Bor i Umeå, lobbar verkligen för att få bättre med snabbladdning här, men det verkar vara jättesvårt.
Det finns 3st CCS/Chademo 50kW, totalt 150kW i Umeå
från Bee/Umeå energi.
Tesla hade 4 st laddare i våras, 2 till byggdes i höst.
Nu byggs det 6 till. Mycket snart(de bygger just nu, 6st nya fundament är redan uppe) blir det totalt 12st 150kW
laddare, total effekt på 1800kW.
Jag bor i lägenhet och kan inte ladda hemma, är helt beroende av snabbladdare.
Det säljs sjukt många Teslor i Umeå området nu.
(Jag och en kompis åker till Trosta/Stockholm imorgon och hämtar en ny Tesla imorgon).
Och en starkt bidragande orsak till detta är att det tar ca 20-25 minuter för en Tesla 3 att ladda från 10 till 70%.
På Umeå Energis 50kW laddare tar det ca 3ggr så lång tid.
Känner mig lurad av Umeå Energi, de lovade att en 150kW laddare skulle komma till sjukhuset denna sommar.
Senaste uppgiften är att det blir försenat och att det blir en 50kW laddare istället.
Om man nu tar Volvo XC40 EV så skulle den mycket väl passa mina behov.
Men som resande i Norrland är ett krav att jag kan ladda på på ca 30-40 minuter och då går Volvon tyvärr bort.
Ionity som byggs nu över nästan hela Europa, verkar ha en gräns vid Sundsvall-Östersund. Norr om denna gräns ska det inte bo folk enligt Ionity eller?