Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 16 okt 2019 07:33
Ett halvår för att få igång produktionen vore ju ganska bra.
Volvo skulle väl ha 2-3 år på sig att öka produktionen från ett par hundra per vecka till 3.000 per vecka i den nya fabriken i SC? Så är väl en upprampning på 6 månad helt okey även om det är en befintlig fabrik och många gemensamma komponenter med model 3.LarsL skrev:Ett halvår för att få igång produktionen vore ju ganska bra.
Och jag tror alltså de har fel.vigge50 skrev:En ny artikel har publicerats där de förtydligar att det endast är ”limited production” som startar Q1, kan lätt dröja ett halvår till innan de är stora produktioner och leveranser.Jan-Erik Sebestyen skrev:Och jag tror att produktionen redan är igång i liten skala, och att volymleveranser startar i 2020 Q1 under förutsättning att Shanghai fabriken lyckas komma upp i någorlunda volymer under 2019 Q4. Tesla har rimligen satt ett officiellt sent datum för att 1) de inte har råd att tappa försäljning på modell 3 för att köparna börjar vänta på modell Y, att 2) Tesla har brist på batterier och 3) de vill inte ha något nytt produktion hell. Men det är punkt 1 som är avgörande. Skulle Tesla tappa försäljning av modell 3 är de rökta.Zalman3 skrev:Jag tror att produktionen av Y kommer igång så smått Q 2020. Y består ju till 75% av samma komponenter som 3. Och byggandet av fabriken i Kina visar ju att man snabbt kan bygga en helt ny bilfabrik.Teslaspolen skrev:Det ryktas att Model Y produktionen kan komma igång Q1 2020. CleanTechnica påstår sig ha en pålitlig källa.
https://cleantechnica.com/2019/10/15/br ... cial-leak/
https://cleantechnica.com/2019/10/15/te ... eliveries/
Kan bara hålla med, bromssträckan blir mycket kortare med regen under de förhållanden du nämner.Bjorn skrev:Teslas fyrhjusdrift kan minska stoppsträckan när det är väldigt halt, så halt att regen räcker för maximal bromskraft.
Detta förutsatt att man inte rör bromsen förrän farten är så låg att regen inte ger tillräckligt moment.
Testat med Mod S av mig med sommardäck på ishalka 2016.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 07#p211907
Intressant. Var har du hittat denna info (om 7-sätes)? Hade ju varit snitsigt om det också går att justera ryggvinkeln på rad 2... något om det? Tänker att om 2:a raden är skjutbar (och man kan sitta i den så under färd) så kopplas ryggstöden rimligen inte till C-stolpen utan är "fristående". Då kan man möjligen också luta dem i annat än en vinkel!?heldiggrisen skrev:Jag har försökt läsa mig till men jag lyckas inte:
Som jag förstår så är 2:a sätesraden i Y flyttbar framåt/bakåt i 7sits konfiguration, är den det också i 5 sits?
Kan man åka "Limo" i 5 sitsen?
Hade gett mycket för att kunna luta tillbaka baksätet mer under våran bilsemester i somras. Sov över i bilen två nätter och ungarna var inte överdrivet glada i baksätet kan jag säga.RagWal skrev:Ett problem vid långfärder och sova i baksätet är just ryggvinkeln, påföljande gamnacken och därmed dregel på magen.
Med tanke på att detta fungerar lysande i X 7-sits soffan så borde det ju även kunna komma till Y.Laban skrev:Hade gett mycket för att kunna luta tillbaka baksätet mer under våran bilsemester i somras. Sov över i bilen två nätter och ungarna var inte överdrivet glada i baksätet kan jag säga.RagWal skrev:Ett problem vid långfärder och sova i baksätet är just ryggvinkeln, påföljande gamnacken och därmed dregel på magen.
Jag extraherade info:n från videor jag kollat från diverse vloggers från MY unveiling event. Många har filmat samma bilen som det steg 7 vuxne ut på scenen med Elon. Det finns bild från samma blå MY där det är 5cm glipa mellan 3 säterad och ryggen på 2:a.RagWal skrev:Intressant. Var har du hittat denna info (om 7-sätes)? Hade ju varit snitsigt om det också går att justera ryggvinkeln på rad 2... något om det? Tänker att om 2:a raden är skjutbar (och man kan sitta i den så under färd) så kopplas ryggstöden rimligen inte till C-stolpen utan är "fristående". Då kan man möjligen också luta dem i annat än en vinkel!?heldiggrisen skrev:Jag har försökt läsa mig till men jag lyckas inte:
Som jag förstår så är 2:a sätesraden i Y flyttbar framåt/bakåt i 7sits konfiguration, är den det också i 5 sits?
Kan man åka "Limo" i 5 sitsen?
Ett problem vid långfärder och sova i baksätet är just ryggvinkeln, påföljande gamnacken och därmed dregel på magen.
Håller med!Remuz skrev:Inga vuxna normala människor vill sitta i en X. Skulle Säga att de är till barn Max 10År...
De börjar förstå vad som är viktigt.taliz skrev:
Skadar väl inte. Men hjälper det när det snöar rejält? Gissar att det sätter igen ändå?mati skrev:De börjar förstå vad som är viktigt.taliz skrev:
Snö och is är egentligen inte problemet utan vatten i flytande form.taliz skrev:Skadar väl inte. Men hjälper det när det snöar rejält? Gissar att det sätter igen ändå?mati skrev:De börjar förstå vad som är viktigt.taliz skrev:
Funkar ju för andra märken och har gjort i några år. Tesla fixar det skall du setaliz skrev:Skadar väl inte. Men hjälper det när det snöar rejält? Gissar att det sätter igen ändå?mati skrev:De börjar förstå vad som är viktigt.taliz skrev:
Jaså? Vill minnas jag läst att de kloggar igen när det snöar rejält trots uppvärmning.Stevvee skrev:Funkar ju för andra märken och har gjort i några år. Tesla fixar det skall du setaliz skrev:Skadar väl inte. Men hjälper det när det snöar rejält? Gissar att det sätter igen ändå?mati skrev:De börjar förstå vad som är viktigt.taliz skrev:
Vi har nu haft e-Golfen två vintrar, visserligen ingen jättevinter i år, men vi har i alla fall hamnat i kraftig snöfall några gånger. Radarn funkade bra hela tiden, trots att bilen var igensnöad för övrigt. Jag har beskrivit det tidigare, med Teslan har jag upprepade gånger fått problem i snöfall. Så visst gör uppvärmningen nytta.taliz skrev:Jaså? Vill minnas jag läst att de kloggar igen när det snöar rejält trots uppvärmning.Stevvee skrev:Funkar ju för andra märken och har gjort i några år. Tesla fixar det skall du setaliz skrev:Skadar väl inte. Men hjälper det när det snöar rejält? Gissar att det sätter igen ändå?mati skrev:De börjar förstå vad som är viktigt.taliz skrev:
Skulle nog behövas typ vindrutetorkare för att få bot på det.
Tror det handlar mer om formen på bilen/radarn.mati skrev:Vi har nu haft e-Golfen två vintrar, visserligen ingen jättevinter i år, men vi har i alla fall hamnat i kraftig snöfall några gånger. Radarn funkade bra hela tiden, trots att bilen var igensnöad för övrigt. Jag har beskrivit det tidigare, med Teslan har jag upprepade gånger fått problem i snöfall. Så visst gör uppvärmningen nytta.taliz skrev:Jaså? Vill minnas jag läst att de kloggar igen när det snöar rejält trots uppvärmning.Stevvee skrev:Funkar ju för andra märken och har gjort i några år. Tesla fixar det skall du setaliz skrev:Skadar väl inte. Men hjälper det när det snöar rejält? Gissar att det sätter igen ändå?mati skrev:De börjar förstå vad som är viktigt.
Skulle nog behövas typ vindrutetorkare för att få bot på det.
Inte haft problem på mina bilar som haft uppvärmt. Nuvarande har däremot radarn/kameran i rutan så det är verkligen inget problemtaliz skrev:Jaså? Vill minnas jag läst att de kloggar igen när det snöar rejält trots uppvärmning.Stevvee skrev:Funkar ju för andra märken och har gjort i några år. Tesla fixar det skall du setaliz skrev:Skadar väl inte. Men hjälper det när det snöar rejält? Gissar att det sätter igen ändå?mati skrev:De börjar förstå vad som är viktigt.taliz skrev:
Skulle nog behövas typ vindrutetorkare för att få bot på det.
Haha, blir kul att ta in den på diverse garantiåtgärder hos TeslaNicke Nyfiken skrev:Model Y med luftfjädring.