Sida 4 av 6

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Postat: 03 dec 2018 22:16
av nek0
zyax skrev:
nek0 skrev:
Hur mycket får du i batteriet på en natt vid -25 ute om du ska värma batteriet och bilen?
Fullt givetvis.
Ja ok laddar du mobiltelefon batteri så visst klarar du det :)
Jag påstår inte att det inte går att leva med 1-fas laddning men jag och många andra vägrar det :)
Idag kör jag en diesel bil och tankar den när nålen visar halva tank.

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Postat: 03 dec 2018 22:34
av LarsL
nek0 skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
Att vissa kunder vill ha 3-fas och tycker det är bättre och trevligare gör inte att bilar MÅSTE ha 3-fas och absolut inte att alla uttag MÅSTE vara 3-fas.
Alla bilar MÅSTE ha 3-fas om man vill sälja till alla. Vi är rätt många som inte ens tittar på bilar som inte har 3-fas laddning
Det är ju för att ni hela tiden blir felinformerade av ”elbils-experter” som TROR att 3-fas är ett MÅSTE. Jag trodde det också, innan jag skaffade Leaf, men nu efter snart 3 år inser jag att det bara var strunt prat.
Tror du verkligen på det? Hur ska man värma upp bilen och batteriet plus ladda batteriet med 10A 1-fas?
Jag har gjort så i 3 år nu, inga problem. Jag har till och med begränsat laddningen till att starta efter kl22 under perioder, vilket också funkat.
Bilen är alltid varm och skön på morgonen och batteriet är fulladdat.

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Postat: 03 dec 2018 22:34
av bylund
zyax skrev:
Lika fjantigt som det är att säga att inte alla elbilsägare behöver 3-fas, lika fjantigt är det av tillverkarna att säga att alla klarar sig med enfas.

Jag har funderat mer på varför tillverkarna bara kollar sin egen marknad när de skiter i trefas på alla bilar. Det är försvinnande få länder som har trefas som vi har det i norden. När man betalar räkningar i de flesta andra länder, betalar man för en fas till hushållet. De har struntat i oss helt enkelt och de ska de ha skit för. Kasta inte skit på andra elbilsförare för att de försvarar trefas eller bara enfas, det är tillverkarna vi ska rikta aggressionen på.

Jag tycker alltså att en elbil går bra att använda enbart med enfas, men alla bilar MÅSTE ha trefasladdning!
Inte bara Norden, skulle jag påstå. Vilka länder förutom Storbritannien och Norge i Europa kör enfas till hushåll?

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Postat: 03 dec 2018 22:41
av Jerker
bylund skrev:
zyax skrev:
Lika fjantigt som det är att säga att inte alla elbilsägare behöver 3-fas, lika fjantigt är det av tillverkarna att säga att alla klarar sig med enfas.

Jag har funderat mer på varför tillverkarna bara kollar sin egen marknad när de skiter i trefas på alla bilar. Det är försvinnande få länder som har trefas som vi har det i norden. När man betalar räkningar i de flesta andra länder, betalar man för en fas till hushållet. De har struntat i oss helt enkelt och de ska de ha skit för. Kasta inte skit på andra elbilsförare för att de försvarar trefas eller bara enfas, det är tillverkarna vi ska rikta aggressionen på.

Jag tycker alltså att en elbil går bra att använda enbart med enfas, men alla bilar MÅSTE ha trefasladdning!
Inte bara Norden, skulle jag påstå. Vilka länder förutom Storbritannien och Norge i Europa kör enfas till hushåll?
Holland, vet jag har så.

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Postat: 03 dec 2018 22:48
av nek0
LarsL skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
Att vissa kunder vill ha 3-fas och tycker det är bättre och trevligare gör inte att bilar MÅSTE ha 3-fas och absolut inte att alla uttag MÅSTE vara 3-fas.
Alla bilar MÅSTE ha 3-fas om man vill sälja till alla. Vi är rätt många som inte ens tittar på bilar som inte har 3-fas laddning
Det är ju för att ni hela tiden blir felinformerade av ”elbils-experter” som TROR att 3-fas är ett MÅSTE. Jag trodde det också, innan jag skaffade Leaf, men nu efter snart 3 år inser jag att det bara var strunt prat.
Tror du verkligen på det? Hur ska man värma upp bilen och batteriet plus ladda batteriet med 10A 1-fas?
Jag har gjort så i 3 år nu, inga problem. Jag har till och med begränsat laddningen till att starta efter kl22 under perioder, vilket också funkat.
Bilen är alltid varm och skön på morgonen och batteriet är fulladdat.
Men ditt batteri är ju leksaks batteri om man jämför med nya elbilar som kommer
https://www.evbox.se/elbilar/nissan/nissan-leaf-2018

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Postat: 03 dec 2018 23:01
av LarsL
nek0 skrev:
LarsL skrev:
Jag har gjort så i 3 år nu, inga problem. Jag har till och med begränsat laddningen till att starta efter kl22 under perioder, vilket också funkat.
Bilen är alltid varm och skön på morgonen och batteriet är fulladdat.
Men ditt batteri är ju leksaks batteri om man jämför med nya elbilar som kommer
https://www.evbox.se/elbilar/nissan/nissan-leaf-2018
Det blir ju ännu enklare med ett större batteri! De tillfällen då jag saknat snabbare hemmaladdning är när jag måste iväg på någon körning på kvällen och bara varit hemma någon timme eller så, då hade det varit smidigt att haft lite mer i det lilla batteriet, i ett stort hade det ju inte spelat någon roll.

Jag kör 7-8 mil varje dag nu och skulle fortsätta med det även om jag hade 100kWh i batterikapacitet. Det skulle vara precis lika lätt för mig att ladda tillbaka detta under natten som det är idag.

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Postat: 03 dec 2018 23:20
av Mysman
bylund skrev:
Vilka länder förutom Storbritannien och Norge i Europa kör enfas till hushåll?
Jag fick det till Norge, Finland, Polen, Rumänien & Grekland samt UK(förutom Irland) som INTE har 3-fas i hemmet.

Alla andra i Europa verkar ha 3-fas.

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Postat: 03 dec 2018 23:29
av NEO
Mysman skrev:
bylund skrev:
Vilka länder förutom Storbritannien och Norge i Europa kör enfas till hushåll?
Jag fick det till Norge, Finland, Polen, Rumänien & Grekland samt UK(förutom Irland) som INTE har 3-fas i hemmet.

Alla andra i Europa verkar ha 3-fas.
Sanning med modifikation vad gäller Norge, här finns många områden med TN nät och 400V.

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Postat: 04 dec 2018 06:40
av Zalman3
Frågan är ju hur stort batteri man har.
Jag tycker att man ska kunna ladda fullt hemma på max 10 timmar. Om man har ett 100kWh batteri, då krävs det 11kW, 16A, 400V 3-fas om man, inklusive förluster ska kunna ladda fullt på 10 timmar hemma.

Dessutom är det fantastiskt bra, om det är 25-30 grader kallt, att kunna ösa på med minst 11kW för att värma kupé och batteri och att ladda. Min syster har problem med att ladda sin Nissan Leaf 24kWh med 230V och 16A, 3.7kW, när det är så kallt.

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Postat: 04 dec 2018 07:17
av mati
Största fördelen jag ser med trefasladdning är egentligen inte hastigheten i sig utan att man fördelar strömmen på tre faser. Jag laddar båda bilarna med 10A. För Teslan blir det 7kW, och för e-Golfen, som laddar på två faser, är det 4.6kW. Det går att skruva ner ännu mer om jag vill. Hade jag bara kunnat ladda enfas hade jag fått 2,3kW som mest per bil. Det innebär samtidigt att jag hade belastat en enda fas (eller två för båda bilarna) två respektive tre ggr så lång tid, vilket medför andra problem. Nu kan jag sätta bilarna på laddning under de timmarna som huset inte drar så mycket, dvs på natten. Med enfas hade åtminstone Teslan aldrig blivit fulladdad under den tiden.

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Postat: 04 dec 2018 07:42
av bylund
Mysman skrev:
bylund skrev:
Vilka länder förutom Storbritannien och Norge i Europa kör enfas till hushåll?
Jag fick det till Norge, Finland, Polen, Rumänien & Grekland samt UK(förutom Irland) som INTE har 3-fas i hemmet.

Alla andra i Europa verkar ha 3-fas.
Polen verkar kunna vara på trefaslistan. Kanske inte överallt, men jag har laddat trefas i ett gammalt flerfamiljshus där. Men kanske småhus i allmänhet inte har det.

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Postat: 04 dec 2018 08:59
av StefL
Är det inte sannolikt att det på sikt kommer vettigt prissatta DC-laddare för hemmabruk? I så fall kan man ju ladda med åtminstone 11kW DC om man har 3-fas 16 A framdraget till hemmaladdaren. När marknaden växer borde priserna definitivt gå ner även om de lär kosta mer än en vanlig box för lastbalansering och kontroll av AC-matning.

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Postat: 04 dec 2018 09:18
av Niklas Z
Det tror jag också. När tillräckligt många elbilar är i bruk så finns det ett kundunderlag som är stort nog för att tillverkning av sådana laddare kan ske i så pass stort antal att priset per laddare kan bli rimligt.

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Postat: 04 dec 2018 09:19
av Verdi
StefL skrev:
Är det inte sannolikt att det på sikt kommer vettigt prissatta DC-laddare för hemmabruk? I så fall kan man ju ladda med åtminstone 11kW DC om man har 3-fas 16 A framdraget till hemmaladdaren. När marknaden växer borde priserna definitivt gå ner även om de lär kosta mer än en vanlig box för lastbalansering och kontroll av AC-matning.
Hemma ja. Men destinationsladdning på hotell och andra platser går man ju miste om ändå. Tänk en heldag på Gröna Lund och sen komma ut till en fulladdad kärra om man ska hem till Karlstad eller nåt på kvällen. Det är ju otroligt smidigt.

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Postat: 04 dec 2018 09:23
av zyax
mati skrev:
Största fördelen jag ser med trefasladdning är egentligen inte hastigheten i sig utan att man fördelar strömmen på tre faser. Jag laddar båda bilarna med 10A. För Teslan blir det 7kW, och för e-Golfen, som laddar på två faser, är det 4.6kW. Det går att skruva ner ännu mer om jag vill. Hade jag bara kunnat ladda enfas hade jag fått 2,3kW som mest per bil. Det innebär samtidigt att jag hade belastat en enda fas (eller två för båda bilarna) två respektive tre ggr så lång tid, vilket medför andra problem. Nu kan jag sätta bilarna på laddning under de timmarna som huset inte drar så mycket, dvs på natten. Med enfas hade åtminstone Teslan aldrig blivit fulladdad under den tiden.
Håller med fullständigt, och åter hamnar aggressionen på tillverkarna som inte vill förstå att man ska ha trefas även om man klarar sig på enfas.

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Postat: 04 dec 2018 09:29
av nek0
StefL skrev:
Är det inte sannolikt att det på sikt kommer vettigt prissatta DC-laddare för hemmabruk? I så fall kan man ju ladda med åtminstone 11kW DC om man har 3-fas 16 A framdraget till hemmaladdaren. När marknaden växer borde priserna definitivt gå ner även om de lär kosta mer än en vanlig box för lastbalansering och kontroll av AC-matning.
https://setec-power.se/produkt/10kw-ccs ... r-laddare/
De är nog på väg :)

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Postat: 04 dec 2018 10:11
av Pelle
För att alla ska bli glada är det väl enklast att bilarna är utrustade med 3-fasladdare och att de som tvunget vill ladda via endast en fas gör så, vi andra laddar via tre faser. ;)

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Postat: 04 dec 2018 11:44
av 12man
Brist på 3fas i bostäder i Europa sammanfaller troligen med utbredning av gasspisar, ingen förutom Norge, har spisar inkopplade 1fas, och de håller på att fasa ut det?
Varför skulle inte hushållens största elförbrukare ha 3fas möjlighet?

Fossilspisar måste bort av andra orsaker

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Postat: 04 dec 2018 17:08
av selfish
Eftersom vi har trefas i våra hushåll så är det korkat med bilar som inte kan nyttja det. För lastbalansering, kapacitet osv. Finns inget skäl för en modern elbil att inte klara trefas.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Postat: 04 dec 2018 17:54
av fth
selfish skrev:
Eftersom vi har trefas i våra hushåll så är det korkat med bilar som inte kan nyttja det. För lastbalansering, kapacitet osv. Finns inget skäl för en modern elbil att inte klara trefas.
Precis min åsikt, jag tror vi alla är eniga om att endast enfas <=16A är det sämsta alternativet för en elbil, även om de flesta säkert klarar sig med det.

Alla andra varianter som tillåter högre effekt är bättre, och något som tillverkarna skulle kunna ta extra betalt för, precis som vilket tillval som helst. Att inte ens ge de köpare som vill betala för det möjligheten att ladda med högre effekt på AC är hål i huvudet.

Jag laddar själv till vardags mest i vanligt schuko med <=12A, det funkar hyfsat, men jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en elbil som inte hade stöd för trefas, minst 16A, helst mer. Med endast enfas frånsäger man sig ju också i praktiken helt möjligheten att använda många destinationsladdare, att koppla in sig med 2-3kW effekt när man handlar eller fikar är ju meningslöst.

/fth

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Postat: 04 dec 2018 18:03
av Mysman
fth skrev:
selfish skrev:
Eftersom vi har trefas i våra hushåll så är det korkat med bilar som inte kan nyttja det. För lastbalansering, kapacitet osv. Finns inget skäl för en modern elbil att inte klara trefas.
Precis min åsikt, jag tror vi alla är eniga om att endast enfas <=16A är det sämsta alternativet för en elbil, även om de flesta säkert klarar sig med det.
I Tyskland är det tom. otillåtet att dra hög last på bara en fas som leder till snedbelastning. Faserna skall om möjligt användas för att fördela lasten. Det är tom. så att den s.k. nollan får användas som fas för att kunna fördela lasten mellan åtminstone två faser.

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Postat: 04 dec 2018 21:12
av Elektrokungen
Mysman skrev:
bylund skrev:
Vilka länder förutom Storbritannien och Norge i Europa kör enfas till hushåll?
Jag fick det till Norge, Finland, Polen, Rumänien & Grekland samt UK(förutom Irland) som INTE har 3-fas i hemmet.

Alla andra i Europa verkar ha 3-fas.
Jag har 25A 3-fas till sommarstugan i Finland! Det är helt normalt där.

Jag förstår verkligen inte den här diskussionen. Självklart kan vissa klara sig med 1-fas, men varför skall vi konsumenter vara nöjda med det? Det är en klar begränsning i hur man kan använda sin elbil som kanske inte är självklar för människor inte lika insatta som vi. Att kunna ladda 5 mil per timme mot 1,5 är en väldigt stor skillnad som i alldra högsta grad påverkar hur man kan utnyttja en elbil.

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Postat: 04 dec 2018 21:17
av zyax
Elektrokungen skrev:
Mysman skrev:
bylund skrev:
Vilka länder förutom Storbritannien och Norge i Europa kör enfas till hushåll?
Jag fick det till Norge, Finland, Polen, Rumänien & Grekland samt UK(förutom Irland) som INTE har 3-fas i hemmet.

Alla andra i Europa verkar ha 3-fas.
Jag har 25A 3-fas till sommarstugan i Finland! Det är helt normalt där.

Jag förstår verkligen inte den här diskussionen. Självklart kan vissa klara sig med 1-fas, men varför skall vi konsumenter vara nöjda med det? Det är en klar begränsning i hur man kan använda sin elbil som kanske inte är självklar för människor inte lika insatta som vi. Att kunna ladda 5 mil per timme mot 1,5 är en väldigt stor skillnad som i alldra högsta grad påverkar hur man kan utnyttja en elbil.
Precis, mycket bra skrivet. Och Finland och Sverige är de enda riktiga i-länderna som finns antagligen ;)

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Postat: 04 dec 2018 21:30
av mati
Mysman skrev:
fth skrev:
selfish skrev:
Eftersom vi har trefas i våra hushåll så är det korkat med bilar som inte kan nyttja det. För lastbalansering, kapacitet osv. Finns inget skäl för en modern elbil att inte klara trefas.
Precis min åsikt, jag tror vi alla är eniga om att endast enfas <=16A är det sämsta alternativet för en elbil, även om de flesta säkert klarar sig med det.
I Tyskland är det tom. otillåtet att dra hög last på bara en fas som leder till snedbelastning. Faserna skall om möjligt användas för att fördela lasten. Det är tom. så att den s.k. nollan får användas som fas för att kunna fördela lasten mellan åtminstone två faser.
Det stämmer. Enfas-elbilar som Ioniq har mig veterligen till och med fått en mjukvarustrypning för tyska marknaden så att de inte kan dra mer än 20A.
Jag undrar hur Mercedes ska lösa detta. De anser ju tydligen att deras EQC klarar sig bra med 32A-enfasladdning. Hade det inte varit för den lilla detaljen att det inte är tillåtet att dra 32A på bara en fas. :roll:

Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d

Postat: 04 dec 2018 21:46
av LarsL
Nä, 32A på en fas är ju lite knäppt.