Sida 4 av 4
Re: Perfomance vs AWD
Postat: 09 dec 2018 18:52
av nek0
Verdi skrev:nek0 skrev:
Menar du att du läst texten på länken som jag postade igår?
http://www.sprintbooster.nu/press/TV-1023-s060.pdf
Menar du att bilarna som man tävlar med har samma respons som gatbilarna ?
Sök på google lite så ska du se vad jag pratar om.
Det är flera här som försökt förklara att man mappar bilarna för att uppnå vissa egenskaper.
Sportläge som man får från fabriken är rappare en eco läge men ändå slöare en sportläge i en tävlings bil.
Tror du också att man inte kan få vanliga bilar att bromsa som F1 bilarna?
Kör man på bana så är fördröjningen inte lika stor nackdel. Då kör man ju full attack hela tiden. Det är när man lullar runt i maklig takt och man måste slå om som det är segt.
Jag körde M2 på Anderstorp i våras och då kände jag inte alls av det där otäcka. Det blir en helt annan sak.
Jag ifrågasätter inte dina argument . Det jag påstår att fördröjningen är medvetet programmerad i våra bilar. Varför? Jag vet inte varför, kanske för att få mjukare körning, spara på däck ,koppling, drivknutarna vad vet jag. Själv kör jag DSG låda och om det är mycket trafik vid korsningen eller rondell läger jag spaken i sport läge och får då snabbare svar från motorn. Att påstå att det inte är medvetet programmerat är bara trams.Så här förklarar KCR funktionen i boostern:"
Hur det fungerar
I dagens moderna bilar regleras gasspjället*) elektroniskt av bilens styrbox. På gaspedalen sitter en potentiometer som styrboxen läser av för att avgöra förarens önskemål om acceleration och motorvarv.
I styrboxen finns inbyggda fördröjningar som håller tillbaka hastigheten på gasspjällets öppning. Sprint Booster får systemet att öppna spjället snabbare och tidigare. Man behöver därför inte gasa lika mycket för att uppnå samma effekt.
Sprint Booster trimmar och ökar inte effekten på motorn - trots detta upplevs bilen som att den har en större motor.
*) Dieselmotorer styrs inte med gasspjäll på samma sätt som bensinmotorer, dock används terminologin för att symbolisera funktionen. Sprint Booster fungerar på både diesel- och bensinmotorer."
Re: Perfomance vs AWD
Postat: 09 dec 2018 18:57
av ippii
nek0 skrev:Verdi skrev:nek0 skrev:
Menar du att du läst texten på länken som jag postade igår?
http://www.sprintbooster.nu/press/TV-1023-s060.pdf
Menar du att bilarna som man tävlar med har samma respons som gatbilarna ?
Sök på google lite så ska du se vad jag pratar om.
Det är flera här som försökt förklara att man mappar bilarna för att uppnå vissa egenskaper.
Sportläge som man får från fabriken är rappare en eco läge men ändå slöare en sportläge i en tävlings bil.
Tror du också att man inte kan få vanliga bilar att bromsa som F1 bilarna?
Kör man på bana så är fördröjningen inte lika stor nackdel. Då kör man ju full attack hela tiden. Det är när man lullar runt i maklig takt och man måste slå om som det är segt.
Jag körde M2 på Anderstorp i våras och då kände jag inte alls av det där otäcka. Det blir en helt annan sak.
Jag ifrågasätter inte dina argument . Det jag påstår att fördröjningen är medvetet programmerad i våra bilar. Varför? Jag vet inte varför, kanske för att få mjukare körning, spara på däck ,koppling, drivknutarna vad vet jag. Själv kör jag DSG låda och om det är mycket trafik vid korsningen eller rondell läger jag spaken i sport läge och får då snabbare svar från motorn. Att påstå att det inte är medvetet programmerat är bara trams.Så här förklarar KCR funktionen i boostern:"
Hur det fungerar
I dagens moderna bilar regleras gasspjället*) elektroniskt av bilens styrbox. På gaspedalen sitter en potentiometer som styrboxen läser av för att avgöra förarens önskemål om acceleration och motorvarv.
I styrboxen finns inbyggda fördröjningar som håller tillbaka hastigheten på gasspjällets öppning. Sprint Booster får systemet att öppna spjället snabbare och tidigare. Man behöver därför inte gasa lika mycket för att uppnå samma effekt.
Sprint Booster trimmar och ökar inte effekten på motorn - trots detta upplevs bilen som att den har en större motor.
*) Dieselmotorer styrs inte med gasspjäll på samma sätt som bensinmotorer, dock används terminologin för att symbolisera funktionen. Sprint Booster fungerar på både diesel- och bensinmotorer."
Det kommer säkert sprintboosters till Tesla också.

Re: Perfomance vs AWD
Postat: 09 dec 2018 19:00
av nek0
ippii skrev:nek0 skrev:Verdi skrev:nek0 skrev:
Menar du att du läst texten på länken som jag postade igår?
http://www.sprintbooster.nu/press/TV-1023-s060.pdf
Menar du att bilarna som man tävlar med har samma respons som gatbilarna ?
Sök på google lite så ska du se vad jag pratar om.
Det är flera här som försökt förklara att man mappar bilarna för att uppnå vissa egenskaper.
Sportläge som man får från fabriken är rappare en eco läge men ändå slöare en sportläge i en tävlings bil.
Tror du också att man inte kan få vanliga bilar att bromsa som F1 bilarna?
Kör man på bana så är fördröjningen inte lika stor nackdel. Då kör man ju full attack hela tiden. Det är när man lullar runt i maklig takt och man måste slå om som det är segt.
Jag körde M2 på Anderstorp i våras och då kände jag inte alls av det där otäcka. Det blir en helt annan sak.
Jag ifrågasätter inte dina argument . Det jag påstår att fördröjningen är medvetet programmerad i våra bilar. Varför? Jag vet inte varför, kanske för att få mjukare körning, spara på däck ,koppling, drivknutarna vad vet jag. Själv kör jag DSG låda och om det är mycket trafik vid korsningen eller rondell läger jag spaken i sport läge och får då snabbare svar från motorn. Att påstå att det inte är medvetet programmerat är bara trams.Så här förklarar KCR funktionen i boostern:"
Hur det fungerar
I dagens moderna bilar regleras gasspjället*) elektroniskt av bilens styrbox. På gaspedalen sitter en potentiometer som styrboxen läser av för att avgöra förarens önskemål om acceleration och motorvarv.
I styrboxen finns inbyggda fördröjningar som håller tillbaka hastigheten på gasspjällets öppning. Sprint Booster får systemet att öppna spjället snabbare och tidigare. Man behöver därför inte gasa lika mycket för att uppnå samma effekt.
Sprint Booster trimmar och ökar inte effekten på motorn - trots detta upplevs bilen som att den har en större motor.
*) Dieselmotorer styrs inte med gasspjäll på samma sätt som bensinmotorer, dock används terminologin för att symbolisera funktionen. Sprint Booster fungerar på både diesel- och bensinmotorer."
Det kommer säkert sprintboosters till Tesla också.

Visst. Snabbare laddare.

Re: Perfomance vs AWD
Postat: 09 dec 2018 19:31
av e5m1r
ippii skrev:nek0 skrev:Verdi skrev:nek0 skrev:
Menar du att du läst texten på länken som jag postade igår?
http://www.sprintbooster.nu/press/TV-1023-s060.pdf
Menar du att bilarna som man tävlar med har samma respons som gatbilarna ?
Sök på google lite så ska du se vad jag pratar om.
Det är flera här som försökt förklara att man mappar bilarna för att uppnå vissa egenskaper.
Sportläge som man får från fabriken är rappare en eco läge men ändå slöare en sportläge i en tävlings bil.
Tror du också att man inte kan få vanliga bilar att bromsa som F1 bilarna?
Kör man på bana så är fördröjningen inte lika stor nackdel. Då kör man ju full attack hela tiden. Det är när man lullar runt i maklig takt och man måste slå om som det är segt.
Jag körde M2 på Anderstorp i våras och då kände jag inte alls av det där otäcka. Det blir en helt annan sak.
Jag ifrågasätter inte dina argument . Det jag påstår att fördröjningen är medvetet programmerad i våra bilar. Varför? Jag vet inte varför, kanske för att få mjukare körning, spara på däck ,koppling, drivknutarna vad vet jag. Själv kör jag DSG låda och om det är mycket trafik vid korsningen eller rondell läger jag spaken i sport läge och får då snabbare svar från motorn. Att påstå att det inte är medvetet programmerat är bara trams.Så här förklarar KCR funktionen i boostern:"
Hur det fungerar
I dagens moderna bilar regleras gasspjället*) elektroniskt av bilens styrbox. På gaspedalen sitter en potentiometer som styrboxen läser av för att avgöra förarens önskemål om acceleration och motorvarv.
I styrboxen finns inbyggda fördröjningar som håller tillbaka hastigheten på gasspjällets öppning. Sprint Booster får systemet att öppna spjället snabbare och tidigare. Man behöver därför inte gasa lika mycket för att uppnå samma effekt.
Sprint Booster trimmar och ökar inte effekten på motorn - trots detta upplevs bilen som att den har en större motor.
*) Dieselmotorer styrs inte med gasspjäll på samma sätt som bensinmotorer, dock används terminologin för att symbolisera funktionen. Sprint Booster fungerar på både diesel- och bensinmotorer."
Det kommer säkert sprintboosters till Tesla också.

Finns redan vad de gör är mappar om pedalen så 10% intryckt är xx% istället

Re: Perfomance vs AWD
Postat: 09 dec 2018 20:28
av Elof
AWD känns nog vardagspiggare i svenska hastigheter än nästan alla ICE-bilar. P är givetvis ännu piggare, mest i starten verkar det som enligt dragracefilmer med de två versionerna ställda mot varandra.
Är det verkligen någon som på fullt allvar förnekar att ICE-bilar har en mycket längre fördröjning innan full acceleration än Teslor vid normal körning? Håller man förbränningsmotorn nära varvtalet för max effekt är de ju pigga, men så kör (tack och lov) ingen vardagligen.
Re: Perfomance vs AWD
Postat: 09 dec 2018 21:02
av nek0
Elof skrev:AWD känns nog vardagspiggare i svenska hastigheter än nästan alla ICE-bilar. P är givetvis ännu piggare, mest i starten verkar det som enligt dragracefilmer med de två versionerna ställda mot varandra.
Är det verkligen någon som på fullt allvar förnekar att ICE-bilar har en mycket längre fördröjning innan full acceleration än Teslor vid normal körning? Håller man förbränningsmotorn nära varvtalet för max effekt är de ju pigga, men så kör (tack och lov) ingen vardagligen.
Jag vet inte om någon förnekar det, jag gör det iallafall inte . Här "bråkade" vi om fördröjningen i gaspedalen var programmerad medvetet, eller inte.