Tesla har lånat mina pengar när dom behövde. Nu visade det sig att köplatsen inte var värd någonting och Tesla verkar klara sig utan mina pengar så jag avbokade.
Idag kom pengarna till mitt konto. Inget mail, ingen återkoppling.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 09 jan 2019 10:07
av Zalman3
Henrik Torphammar skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Tesla har lånat mina pengar när dom behövde. Nu visade det sig att köplatsen inte var värd någonting och Tesla verkar klara sig utan mina pengar så jag avbokade.
Idag kom pengarna till mitt konto. Inget mail, ingen återkoppling.
Bokar du Y den 15 mars?
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 09 jan 2019 10:17
av Henrik Torphammar
Zalman3 skrev:
Bokar du Y den 15 mars?
Ingen aning faktiskt. Som sagt så är min cancelering inte en avbeställning på model 3 utan bara ett sätt att ha han om mina 10k som kanske kan ge lite ränta. Model 3 är fortfarande den bil jag vill ha som det ser ut idag. Sen får vi se vad övriga lyckas plocka fram under tiden och till vilket pris. För mig är det en bil med 25 riktiga mil som är intressant. 35mil+ och jag betalar extra för att få släpa runt på kapacitet jag inte behöver.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 09 jan 2019 10:26
av Mickep
Finns det något information om vad tesla gör med de lånade pengarna (eftersom de defacto inte längre finns någon reservationslista, ok det finns men den har ingen betydelse (eller?))
Hur skulle tesla göra? betala tillbaka? (finns det någon fördel som kan has att fortsätta vara på listan (?), som tex förtur till model y eller kommer den ha någon betydelse när 35000 standard släpps?)
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 09 jan 2019 12:51
av Jeppe_E
Mickep skrev:
Finns det något information om vad tesla gör med de lånade pengarna (eftersom de defacto inte längre finns någon reservationslista, ok det finns men den har ingen betydelse (eller?))
Hur skulle tesla göra? betala tillbaka? (finns det någon fördel som kan has att fortsätta vara på listan (?), som tex förtur till model y eller kommer den ha någon betydelse när 35000 standard släpps?)
De lär ju ingå i det allmänna cash-flow hanteringen. Så de används till att betala löner/leverantörer/etc. Kunde ju innebära ett ganska hårt slag mot Tesla om samtliga som lånat ut pengar till Tesla hade begärt tillbaka dem.
100.000 reservationshålllare x10000kr är ju en del pengar. Nu är detta inte ett troligt scenario, men det är lite som kickstarter Pengarna har sannolikt använts för att ta fram Model 3, rampa upp produktionen osv.
Eftersom du är "bunden" till en beställning av en Model 3, så kommer du att behöva lägga en ny reservation på Model Y. Allt annat vore märkligt.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 09 jan 2019 13:01
av TeslaTissel
Jeppe_E skrev:
Mickep skrev:
Finns det något information om vad tesla gör med de lånade pengarna (eftersom de defacto inte längre finns någon reservationslista, ok det finns men den har ingen betydelse (eller?))
Hur skulle tesla göra? betala tillbaka? (finns det någon fördel som kan has att fortsätta vara på listan (?), som tex förtur till model y eller kommer den ha någon betydelse när 35000 standard släpps?)
De lär ju ingå i det allmänna cash-flow hanteringen. Så de används till att betala löner/leverantörer/etc. Kunde ju innebära ett ganska hårt slag mot Tesla om samtliga som lånat ut pengar till Tesla hade begärt tillbaka dem.
100.000 reservationshålllare x10000kr är ju en del pengar. Nu är detta inte ett troligt scenario, men det är lite som kickstarter Pengarna har sannolikt använts för att ta fram Model 3, rampa upp produktionen osv.
Eftersom du är "bunden" till en beställning av en Model 3, så kommer du att behöva lägga en ny reservation på Model Y. Allt annat vore märkligt.
Så är det nog. Tråkigt att en del hoppar av. Men som det ser ut nu blev ju Nissan Leaf e-plus 62 kWh en rejäl besvikelse!
Krutet lade NISSAN på en livesändning om integrering med bostaden. På JAPANSKA??
Länk: http://blog.ho-form.se/?p=8302
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 09 jan 2019 16:22
av Pontus
Jeppe_E skrev:
Mickep skrev:
Finns det något information om vad tesla gör med de lånade pengarna (eftersom de defacto inte längre finns någon reservationslista, ok det finns men den har ingen betydelse (eller?))
Hur skulle tesla göra? betala tillbaka? (finns det någon fördel som kan has att fortsätta vara på listan (?), som tex förtur till model y eller kommer den ha någon betydelse när 35000 standard släpps?)
De lär ju ingå i det allmänna cash-flow hanteringen. Så de används till att betala löner/leverantörer/etc. Kunde ju innebära ett ganska hårt slag mot Tesla om samtliga som lånat ut pengar till Tesla hade begärt tillbaka dem.
100.000 reservationshålllare x10000kr är ju en del pengar. Nu är detta inte ett troligt scenario, men det är lite som kickstarter Pengarna har sannolikt använts för att ta fram Model 3, rampa upp produktionen osv.
Eftersom du är "bunden" till en beställning av en Model 3, så kommer du att behöva lägga en ny reservation på Model Y. Allt annat vore märkligt.
Har för mig att jag läst att pengarna var låsta även för Tesla men just nu kan jag inte hitta den informationen.
Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 09 jan 2019 16:37
av taliz
Henrik Torphammar skrev:
Zalman3 skrev:
Bokar du Y den 15 mars?
Ingen aning faktiskt. Som sagt så är min cancelering inte en avbeställning på model 3 utan bara ett sätt att ha han om mina 10k som kanske kan ge lite ränta. Model 3 är fortfarande den bil jag vill ha som det ser ut idag. Sen får vi se vad övriga lyckas plocka fram under tiden och till vilket pris. För mig är det en bil med 25 riktiga mil som är intressant. 35mil+ och jag betalar extra för att få släpa runt på kapacitet jag inte behöver.
Du är fortsatt intresserad av SR, men vill hellre ha 25kr i ränta än vara före hundratusentals personer i kön?
Känns "lite" dumsnålt IMO.
Nu är det inte många månader kvar innan SR lanseras. Själv har jag svårt att förstå varför man väntar i flera år, och lånar ut sina pengar gratis, för att kasta in handduken när det börjar närma sig.
Men men, gör bara att jag får min SR tidigare.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 09 jan 2019 17:58
av ovelundkvist
Klokt resonerat.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 09 jan 2019 18:47
av Henrik Torphammar
taliz skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Zalman3 skrev:
Bokar du Y den 15 mars?
Ingen aning faktiskt. Som sagt så är min cancelering inte en avbeställning på model 3 utan bara ett sätt att ha han om mina 10k som kanske kan ge lite ränta. Model 3 är fortfarande den bil jag vill ha som det ser ut idag. Sen får vi se vad övriga lyckas plocka fram under tiden och till vilket pris. För mig är det en bil med 25 riktiga mil som är intressant. 35mil+ och jag betalar extra för att få släpa runt på kapacitet jag inte behöver.
Du är fortsatt intresserad av SR, men vill hellre ha 25kr i ränta än vara före hundratusentals personer i kön?
Känns "lite" dumsnålt IMO.
Nu är det inte många månader kvar innan SR lanseras. Själv har jag svårt att förstå varför man väntar i flera år, och lånar ut sina pengar gratis, för att kasta in handduken när det börjar närma sig.
Men men, gör bara att jag får min SR tidigare.
Nä det är inte lätt och jag vet att jag blir hånad. Men jag skiter i det. Försöker i vart fall förklara varför och vad även om det inte går in.
Det enda vi vet säkert är att den där köplatsen fanns ju inte.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 10 jan 2019 08:29
av taliz
Henrik Torphammar skrev:
taliz skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Zalman3 skrev:
Bokar du Y den 15 mars?
Ingen aning faktiskt. Som sagt så är min cancelering inte en avbeställning på model 3 utan bara ett sätt att ha han om mina 10k som kanske kan ge lite ränta. Model 3 är fortfarande den bil jag vill ha som det ser ut idag. Sen får vi se vad övriga lyckas plocka fram under tiden och till vilket pris. För mig är det en bil med 25 riktiga mil som är intressant. 35mil+ och jag betalar extra för att få släpa runt på kapacitet jag inte behöver.
Du är fortsatt intresserad av SR, men vill hellre ha 25kr i ränta än vara före hundratusentals personer i kön?
Känns "lite" dumsnålt IMO.
Nu är det inte många månader kvar innan SR lanseras. Själv har jag svårt att förstå varför man väntar i flera år, och lånar ut sina pengar gratis, för att kasta in handduken när det börjar närma sig.
Men men, gör bara att jag får min SR tidigare.
Nä det är inte lätt och jag vet att jag blir hånad. Men jag skiter i det. Försöker i vart fall förklara varför och vad även om det inte går in.
Det enda vi vet säkert är att den där köplatsen fanns ju inte.
Förklaringen går inte "in" eftersom det verkar väldigt ogenomtänkt.
Köplatsen finns visst, hundratusentals står fortfarande i kö för SR. Du, och andra som avbeställt, hamnar nu sist i den kön. Grattis.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 10 jan 2019 10:16
av Geni87
taliz skrev:
Henrik Torphammar skrev:
taliz skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Zalman3 skrev:
Bokar du Y den 15 mars?
Ingen aning faktiskt. Som sagt så är min cancelering inte en avbeställning på model 3 utan bara ett sätt att ha han om mina 10k som kanske kan ge lite ränta. Model 3 är fortfarande den bil jag vill ha som det ser ut idag. Sen får vi se vad övriga lyckas plocka fram under tiden och till vilket pris. För mig är det en bil med 25 riktiga mil som är intressant. 35mil+ och jag betalar extra för att få släpa runt på kapacitet jag inte behöver.
Du är fortsatt intresserad av SR, men vill hellre ha 25kr i ränta än vara före hundratusentals personer i kön?
Känns "lite" dumsnålt IMO.
Nu är det inte många månader kvar innan SR lanseras. Själv har jag svårt att förstå varför man väntar i flera år, och lånar ut sina pengar gratis, för att kasta in handduken när det börjar närma sig.
Men men, gör bara att jag får min SR tidigare.
Nä det är inte lätt och jag vet att jag blir hånad. Men jag skiter i det. Försöker i vart fall förklara varför och vad även om det inte går in.
Det enda vi vet säkert är att den där köplatsen fanns ju inte.
Förklaringen går inte "in" eftersom det verkar väldigt ogenomtänkt.
Köplatsen finns visst, hundratusentals står fortfarande i kö för SR. Du, och andra som avbeställt, hamnar nu sist i den kön. Grattis.
Det är ju fullt möjligt att det med SR blir samma som med LR, dvs att de förser Nordamerika först och sen när det är Europas tur har efterfrågan gått ner en del och alla får i princip beställa samtidigt ändå. Om SR är 6 månader bort som det har hävdats i ett tag nu kommer inte Tesla hinna bygga en fabrik i Europa tills dess...
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 10 jan 2019 10:30
av Jjonas
Det är skillnad på att beställa samtidigt och få leverans samtidigt.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 10 jan 2019 10:40
av Jeppe_E
Geni87 skrev:
Det är ju fullt möjligt att det med SR blir samma som med LR, dvs att de förser Nordamerika först och sen när det är Europas tur har efterfrågan gått ner en del och alla får i princip beställa samtidigt ändå. Om SR är 6 månader bort som det har hävdats i ett tag nu kommer inte Tesla hinna bygga en fabrik i Europa tills dess...
"Problemet" för Tesla är att den 30 juni så halveras incitamentet till 1875 USD och den 31 dec försvinner det helt.
Idag kan man köpa en MR RWD för 44k usd. med 3750 usd i incitament så kostar bilen 40250 usd, med premiumpaket. Vill minnas någonstans att premiumpaketet kostade 5000 usd? När tesla lanserar sin SR för 35k usd, så är det utan premiumpaket, således blir prisskillnaden mellan en MR och en SR med premiumpaket bara 2125 usd eftersom SR lär ju inte hinna börja levereras innan den 30/6.
Naturligtvis blir det samma lanseringsprocess och beroende på hur många som verkligen beställer en SR, så kan det ju ta fram till 2021 innan bilen når EU. Men Elon har ju sagt att billiga bilar måste byggas på samma kontinent som den säljs på. Så det är väl mer troligt att fabriken står klar 2020 i så fall.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 10 jan 2019 10:43
av Geni87
Jjonas skrev:
Det är skillnad på att beställa samtidigt och få leverans samtidigt.
Absolut, men som vi nu ser för LR behöver inte skillnaden i leverans bli speciellt stor i praktiken. Säger bara att det per automatik inte behöver bli så att man får vänta 40 år extra pga 40 tusen miljarder bokningar bara för att man beställer utan förhandsbokning.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 10 jan 2019 10:46
av Jeppe_E
Jjonas skrev:
Det är skillnad på att beställa samtidigt och få leverans samtidigt.
Så du menar att Tesla ljuger på sin sida när de säger att Leverans av Model 3 sker i mars (om man beställer den idag)? Till skillnad då mot en som har köat sedan 2016 som då också får sin i mars?
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 10 jan 2019 10:50
av Geni87
Jeppe_E skrev:
Jjonas skrev:
Det är skillnad på att beställa samtidigt och få leverans samtidigt.
Så du menar att Tesla ljuger på sin sida när de säger att Leverans av Model 3 sker i mars (om man beställer den idag)? Till skillnad då mot en som har köat sedan 2016 som då också får sin i mars?
Ja det måste de ju göra, eftersom han markerade två ord med .
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 10 jan 2019 10:54
av Verdi
Jjonas skrev:
Det är skillnad på att beställa samtidigt och få leverans samtidigt.
Get over it, din köplats visade sig vara värd precis ingenting. Förstår besvikelsen. Har man köat i flera år så vill man ju liksom ha nån fördel av det. Så det är klart att det är lite surt.
Fan, känner mig på bettet idag.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 10 jan 2019 10:59
av Jjonas
Verdi skrev:
Jjonas skrev:
Det är skillnad på att beställa samtidigt och få leverans samtidigt.
Get over it, din köplats visade sig vara värd precis ingenting. Förstår besvikelsen. Har man köat i flera år så vill man ju liksom ha nån fördel av det. Så det är klart att det är lite surt.
Fan, känner mig på bettet idag.
Haha, jag är inte det minsta besviken. Väntar glatt på MR eller SR ,(premium) och ser det som om jag slipper leverans och dokumentkostnad.
Tänker dock att läget kan vara lite annorlunda när SR bas lanseras. Då kan köplatsen ha betydelse ändå.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 10 jan 2019 11:04
av Remuz
Verdi skrev:
Jjonas skrev:
Det är skillnad på att beställa samtidigt och få leverans samtidigt.
Get over it, din köplats visade sig vara värd precis ingenting. Förstår besvikelsen. Har man köat i flera år så vill man ju liksom ha nån fördel av det. Så det är klart att det är lite surt.
Fan, känner mig på bettet idag.
Vad hände med att du skulle sluta Teslaforumera
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 10 jan 2019 11:18
av Verdi
Remuz skrev:
Verdi skrev:
Jjonas skrev:
Det är skillnad på att beställa samtidigt och få leverans samtidigt.
Get over it, din köplats visade sig vara värd precis ingenting. Förstår besvikelsen. Har man köat i flera år så vill man ju liksom ha nån fördel av det. Så det är klart att det är lite surt.
Fan, känner mig på bettet idag.
Vad hände med att du skulle sluta Teslaforumera
Siktar man mot stjärnorna kanske man når till talltopparna.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 10 jan 2019 11:57
av Smutt
Jag blev uppringd idag, har en tesla stod i kön osv leverans slutet av Mars
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 10 jan 2019 11:58
av bjelkeman
Verdi skrev:
Get over it, din köplats visade sig vara värd precis ingenting.
För mig var det värt mycket. Men kanske inte det som endel förväntade sig. Det som jag betalade för var en stark uppmuntran till Tesla att faktiskt bygga Model 3. Och det funkade tycker jag. Min Model 3 kommer om några månader.
Det som jag inte förväntade mig i den skalan som vi faktiskt fick, var en ordentlig spark i baken på resten av biltillverkarna. Det bevisade på ett sätt som inte gick att ignorera att människor vill ha bra elbilar och är beredda att betala för det. Det var värt räntan på 10kkr i ett par år många många gånger om.
Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 10 jan 2019 12:01
av Smutt
Jag tror att det kommer bli större skillnad för den billigaste modellen
Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 10 jan 2019 12:02
av taliz
Verdi skrev:
Jjonas skrev:
Det är skillnad på att beställa samtidigt och få leverans samtidigt.
Get over it, din köplats visade sig vara värd precis ingenting. Förstår besvikelsen. Har man köat i flera år så vill man ju liksom ha nån fördel av det. Så det är klart att det är lite surt.
Fan, känner mig på bettet idag.
Majoriteten i kön vill ju ha SR, och den finns ju inte än. Dvs vad köplats är värt vet vi inte än.
Men ingen tror väl att efterfrågan kommer vara låg, så köplats kan nog vara värt en hel del.
Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
Det är ju fullt möjligt att det med SR blir samma som med LR, dvs att de förser Nordamerika först och sen när det är Europas tur har efterfrågan gått ner en del och alla får i princip beställa samtidigt ändå. Om SR är 6 månader bort som det har hävdats i ett tag nu kommer inte Tesla hinna bygga en fabrik i Europa tills dess...
"Problemet" för Tesla är att den 30 juni så halveras incitamentet till 1875 USD och den 31 dec försvinner det helt.
Idag kan man köpa en MR RWD för 44k usd. med 3750 usd i incitament så kostar bilen 40250 usd, med premiumpaket. Vill minnas någonstans att premiumpaketet kostade 5000 usd? När tesla lanserar sin SR för 35k usd, så är det utan premiumpaket, således blir prisskillnaden mellan en MR och en SR med premiumpaket bara 2125 usd eftersom SR lär ju inte hinna börja levereras innan den 30/6.
Naturligtvis blir det samma lanseringsprocess och beroende på hur många som verkligen beställer en SR, så kan det ju ta fram till 2021 innan bilen når EU. Men Elon har ju sagt att billiga bilar måste byggas på samma kontinent som den säljs på. Så det är väl mer troligt att fabriken står klar 2020 i så fall.
SR kommer garanterat säljas exklusivt under några månader i Nordamerika innan den kommer till EU.
Men när den väl kommer, då lär det bli tryck. Dvs det är DÅ det är värt att ha en köplats. Att mottagandet varit lite ljummet här nu är ju för att folk inte har råd med 600k+.
Gällande skattefördelarna i USA så gäller ju de främst höginkomsttagare. De som står in kö och vill ha SR, det är medel och låginkomsttagare som ändå inte skulle ha någon nytta av incitamenten. Dvs det blir inte dyrare för dom även om incitamenten försvinner helt.
Det är också anledningen till att MR inte varit någon succé, de som nu har råd att köpa en MR har råd med LR och/eller Performance med.