V3

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: V3

Inlägg av Geni87 »

chaffis75 skrev:
Geni87 skrev:
frippan skrev:
Frågan är om vi kommer att kunna utnyttja 250kw på ionity också?
Förmodligen inte, Teslas batteripack har för låg spänning för det. Ionitys laddare ger max 500A vilket aldrig kommer bli 250 kW vid laddning av en TM3.
Och för 350 kW laddning på ionity så behöver du köra på 800 volt vilket jag antar tesla inte har stöd för I nuvarande bilar åtminstone.
Var går gränserna på en hpc/ionity laddare när man kör 400 respektive 800 volt?
500 A är maxströmmen som jag har sett, vilket de ska kunna leverera mellan 200 och 920 V. För 400 V blir det då 200 kW, förutsatt att bilen klarar det. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: V3

Inlägg av Geni87 »

vigge50 skrev:
chaffis75 skrev:
Geni87 skrev:
frippan skrev:
Frågan är om vi kommer att kunna utnyttja 250kw på ionity också?
Förmodligen inte, Teslas batteripack har för låg spänning för det. Ionitys laddare ger max 500A vilket aldrig kommer bli 250 kW vid laddning av en TM3.
Och för 350 kW laddning på ionity så behöver du köra på 800 volt vilket jag antar tesla inte har stöd för I nuvarande bilar åtminstone.
Var går gränserna på en hpc/ionity laddare när man kör 400 respektive 800 volt?
Om vi antar att Tesla har 400V på batterierna så kommer supercharger V3 ge 625A för att klara 250 kW. Om man är begränsad till 500A så bör man kunna få ut 200 kW.
Yep, spänningen ökar ju dock med ökande SoC, vet inte vad ett M3-batteri har i början av en laddcykel t.ex. Men 400 V är nog snarare mot slutet.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V3

Inlägg av Zalman3 »

Tesla Björn visar ju tydligt att man begränsar till 120kW laddhastighet idag för Tesla 3.
Men 10-50% på 16 minuter är snabbt!
10-80% på 36 minuter.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1900
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: V3

Inlägg av bjelkeman »

Edit: Läs Tibors artikel först. (Sover aldrig karln?) ;)
http://teslaclubsweden.se/supercharger-v3/


https://www.tesla.com/sv_SE/blog/introd ... edirect=no
Introducing V3 Supercharging
The Tesla Team 6 mars 2019
Tesla has more than 12,000 Superchargers across North America, Europe, and Asia and our network continues to grow daily: more than 99% of the U.S. population is covered by the network, and we anticipate similar coverage in Europe by the end of 2019. Recently, we passed 90% population coverage in China and are growing that number quickly. However, in order to drive continued electric vehicle adoption and further accelerate the world’s transition to sustainable energy, charging needs to be even faster, and the number of vehicles able to charge at a location in a day needs to be significantly higher. Today, we’re unveiling V3 Supercharging, the next step in the growth of Tesla’s Supercharger network. V3, which is born from our experience building the world’s largest grid-connected batteries, enables our vehicles to charge faster than any other electric vehicle on the market today.

Faster Charging, No More Power Sharing
V3 is a completely new architecture for Supercharging. A new 1MW power cabinet with a similar design to our utility-scale products supports peak rates of up to 250kW per car. At this rate, a Model 3 Long Range operating at peak efficiency can recover up to 75 miles of charge in 5 minutes and charge at rates of up to 1,000 miles per hour. Combined with other improvements we’re announcing today, V3 Supercharging will ultimately cut the amount of time customers spend charging by an average of 50%, as modeled on our fleet data.


Supercharger stations with V3’s new power electronics are designed to enable any owner to charge at the full power their battery can take – no more splitting power with a vehicle in the stall next to you. With these significant technical improvements, we anticipate the typical charging time at a V3 Supercharger will drop to around 15 minutes.

On-Route Battery Warmup
New Supercharging infrastructure isn’t the only way we are improving our customers’ charging experience. Beginning this week, Tesla is rolling out a new feature called On-Route Battery Warmup. Now, whenever you navigate to a Supercharger station, your vehicle will intelligently heat the battery to ensure you arrive at the optimal temperature to charge, reducing average charge times for owners by 25%.

This combination of higher peak power with V3, dedicated vehicle power allocation across Supercharger sites, and On-Route Battery Warmup enables customers to charge in half the time and Tesla to serve more than twice the number of customers per hour. Additionally, we are also unlocking 145kW charge rates for our 12,000+ V2 Superchargers over the coming weeks.


With Model 3 now shipping globally in high volumes and Model Y on the way, V3 Supercharging enables us to deliver the fastest production charging experience at an unprecedented scale compared to other electric vehicle manufacturers. By increasing the number of vehicles we’re able to charge at each Supercharger in a day, the investment we’re making in our network will go significantly further with every V3 station deployed. Paired with other savings, these efficiencies will translate to an increased pace of investment for Superchargers moving forward, with a continued focus on getting to 100% ownership coverage across all regions we operate. With thousands of new Superchargers coming online in 2019, the launch of V3, and other changes we’re making to improve throughput, the Supercharger network will be able to serve more than 2x more vehicles per day at the end of 2019 compared with today – easily keeping pace with our 2019 fleet growth.

Beginning today, we’re opening the first public beta site in the Bay Area, which will incrementally be made available to owners in Tesla’s Early Access Program. We’re launching V3 Supercharging for Model 3, our highest volume vehicle, and we’ll continue to expand access as we review and assess the results of millions of charging events. We will increase Model S and X charging speeds via software updates in the coming months. V3 Supercharging will roll out to the wider fleet in an over the air firmware update to all owners in Q2 as more V3 Superchargers come online. Our first non-beta V3 Supercharger site will break ground next month, with North American sites ramping in Q2 and Q3 before coming to Europe and Asia-Pacific in Q4.
Senast redigerad av bjelkeman, redigerad totalt 1 gånger.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5857
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: V3

Inlägg av Gustafsson »

Zalman3 skrev:
Tesla Björn visar ju tydligt att man begränsar till 120kW laddhastighet idag för Tesla 3.
Men 10-50% på 16 minuter är snabbt!
10-80% på 36 minuter.

Likriktarna som förser SuC med strömmen klarar inte mer effekt idag. Det berättade teknikern jag pratade med vid SuC ombyggnaden i Torsby.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1900
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: V3

Inlägg av bjelkeman »

Gustafsson skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla Björn visar ju tydligt att man begränsar till 120kW laddhastighet idag för Tesla 3.
Men 10-50% på 16 minuter är snabbt!
10-80% på 36 minuter.

Likriktarna som förser SuC med strömmen klarar inte mer effekt idag. Det berättade teknikern jag pratade med vid SuC ombyggnaden i Torsby.
Det blir intressant att se hur det jämkas med det följande, från Teslas pressrelease.
Additionally, we are also unlocking 145kW charge rates for our 12,000+ V2 Superchargers over the coming weeks.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8125
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: V3

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev:
Likriktarna som förser SuC med strömmen klarar inte mer effekt idag. Det berättade teknikern jag pratade med vid SuC ombyggnaden i Torsby.
Nja, dom klarar ju minst 145kW, annars skulle ju bil nr 2 på ett laddpar få 0kW när första bilen får 120kW.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V3

Inlägg av Bjelke »

jpetters skrev:
Bjelke skrev:
Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Kommer det att vara dyrare att ladda på V3?
Inget är sagt om det. Men även om varje laddare kostar extra så får de samtidigt färre laddare/station för samma antal laddade mil. Kanske t.o.m är en besparing i slutändan.
Om bilen förvärmer batteriet inför ett SuC-besök (på model 3 iaf, kanske på S & X också framöver?) för att få snabbare laddning så blir det dyrare eftersom man då även kommer att
behöva ladda lite mer (det som förlorades genom förvärmningen av batteriet) vilket alltså blir dyrare nu när Tesla tar betalt per kWh, dessutom så kommer bilen att ockupera
laddaren kortare tid så att laddaren hinner serva flera bilar vilket i sin även det ger mer pengar till Tesla räknat per laddstolpe osv osv.

Slutsats: Lite dyrare för bilägaren och fler bilar per dygn och stolpe vilket blir en besparing för Tesla.
Snabbare laddtider kommer dock dom flesta att gilla såklart, och om man är super-super-snål så får man väl se till att inte navigera till laddaren :lol:
Skillnaden i kostnad på förvärma vs värma på plats borde väl vara minimal?
Ja det blir nog inte många kWh, typ knappt mätbart antar jag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2083
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: V3

Inlägg av gellerstam »

I videon som Tesla släppt på div. sociala medier så räknar mi/hr upp snabbt till 1000. Detta medans kW också räknar upp. Men medans mi/hr kommer till 1000 och stannar där så fortsätter kW att räkna upp en bit till? Vid 246kW så stannar mi/hr på 1000 medans kW pinar vidare till 256kW ?!?

Hur får man ihop den ekvationen? Eller är det helt enkelt en film som de gjort för reklamen, d.v.s. ej en verklig laddning.

https://twitter.com/Tesla/status/1103509560495505408
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7949
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: V3

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag reagerade också på det. Illa fejkad reklamfilm. Tesla var mer noga med sånt förut :(
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V3

Inlägg av Zalman3 »

Porsche skryter ju om att de kan ladda i 1600km/h med sin nya Taycan.

Men det klarar ju Tesla 3 tydligen också.
1000miles/h =1600km/h
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5471
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: V3

Inlägg av chaffis75 »

fth skrev:
Gustafsson skrev:
Likriktarna som förser SuC med strömmen klarar inte mer effekt idag. Det berättade teknikern jag pratade med vid SuC ombyggnaden i Torsby.
Nja, dom klarar ju minst 145kW, annars skulle ju bil nr 2 på ett laddpar få 0kW när första bilen får 120kW.

/fth
De blir ju kul att komma dit som bil 2 om den första redan tar 145 kW, ja du får 0 kW och får snällt vänta på att den andra bilen börjar ramps ner..
Kanske inte helt bra lösning på v2 laddare. Kanske ska kravet vara att man är ensam på laddaren för att få 145kw.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: V3

Inlägg av jpetters »

chaffis75 skrev:
fth skrev:
Gustafsson skrev:
Likriktarna som förser SuC med strömmen klarar inte mer effekt idag. Det berättade teknikern jag pratade med vid SuC ombyggnaden i Torsby.
Nja, dom klarar ju minst 145kW, annars skulle ju bil nr 2 på ett laddpar få 0kW när första bilen får 120kW.

/fth
De blir ju kul att komma dit som bil 2 om den första redan tar 145 kW, ja du får 0 kW och får snällt vänta på att den andra bilen börjar ramps ner..
Kanske inte helt bra lösning på v2 laddare. Kanske ska kravet vara att man är ensam på laddaren för att få 145kw.
Högst sannolikt krävs det att man är ensam på laddparet.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8125
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: V3

Inlägg av fth »

jpetters skrev:
chaffis75 skrev:
fth skrev:
Gustafsson skrev:
Likriktarna som förser SuC med strömmen klarar inte mer effekt idag. Det berättade teknikern jag pratade med vid SuC ombyggnaden i Torsby.
Nja, dom klarar ju minst 145kW, annars skulle ju bil nr 2 på ett laddpar få 0kW när första bilen får 120kW.

/fth
De blir ju kul att komma dit som bil 2 om den första redan tar 145 kW, ja du får 0 kW och får snällt vänta på att den andra bilen börjar ramps ner..
Kanske inte helt bra lösning på v2 laddare. Kanske ska kravet vara att man är ensam på laddaren för att få 145kw.
Högst sannolikt krävs det att man är ensam på laddparet.
Ja, det kommer gissningsvis fördelas ungefär enligt dagens modell.

Laddarna har ju x antal moduler som fördelas mellan bilarna, det är alltså inte kontinuerligt reglerbar fördelning.

En bil som laddar 145kW kommer alltså sannolikt att begränsas till dagens max, dvs c:a 110kW, när nästa bil pluggar in på samma par.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: V3

Inlägg av 12man »

Regeln idag är att bil2 alltid får minst 30KW om den kan ta emot det
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8125
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: V3

Inlägg av fth »

Det här skrev jag tidigare i en annan tråd om laddeffekter:
Det finns lite olika uppgifter om detta, men enligt trovärdiga källor innehåller varje SuC i Europa 8 eller 9 moduler à 16.5kW, dvs total effekt 132 eller 148.5 kW.

Den effekten delas mellan två stolpar enligt principen "först till kvarn", dvs den som först kopplar in sig får all effekt som hen kan använda, nummer två får "slumpen", i värsta fall bara c:a 22kW inledningsvis. Kabinetten som används i USA har plats för 12 moduler, om det är samma kabinett i Europa så skulle man alltså kunna fylla på med 3-4 ytterligare moduler, sannolikt utan andra ändringar.

Det skulle ge en total effekt på 198kW, vilket skulle ge bil nummer två minst 88kW från start, en ökning med 75-129%, under förutsättning att laddkurvorna inte ändras.
Detta skulle förstås kraftigt öka genomströmningen på belastade stationer.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: V3

Inlägg av 12man »

Bjelke skrev:
jpetters skrev:
Bjelke skrev:
Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Kommer det att vara dyrare att ladda på V3?
Inget är sagt om det. Men även om varje laddare kostar extra så får de samtidigt färre laddare/station för samma antal laddade mil. Kanske t.o.m är en besparing i slutändan.
Om bilen förvärmer batteriet inför ett SuC-besök (på model 3 iaf, kanske på S & X också framöver?) för att få snabbare laddning så blir det dyrare eftersom man då även kommer att
behöva ladda lite mer (det som förlorades genom förvärmningen av batteriet) vilket alltså blir dyrare nu när Tesla tar betalt per kWh, dessutom så kommer bilen att ockupera
laddaren kortare tid så att laddaren hinner serva flera bilar vilket i sin även det ger mer pengar till Tesla räknat per laddstolpe osv osv.

Slutsats: Lite dyrare för bilägaren och fler bilar per dygn och stolpe vilket blir en besparing för Tesla.
Snabbare laddtider kommer dock dom flesta att gilla såklart, och om man är super-super-snål så får man väl se till att inte navigera till laddaren :lol:
Skillnaden i kostnad på förvärma vs värma på plats borde väl vara minimal?
Ja det blir nog inte många kWh, typ knappt mätbart antar jag...
S o X får värmeöverskott i batteriet vid Supercharging, så att då skicka in värme innan laddning, för att tjäna 10 min? Har inte 3an motsvarande kylbehov vid suc
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7949
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: V3

Inlägg av TiborBlomhall »

Jo, först värma batterierna så att laddning kan starta snabbare, sedan måste de kylas för att inte överhettas.

Det är helt enkelt så att batterierna ska ha konstant rumstemperatur. Kring 20 grader fungerar de mest optimalt.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: V3

Inlägg av kler »

TiborBlomhall skrev:
Jo, först värma batterierna så att laddning kan starta snabbare, sedan måste de kylas för att inte överhettas.

Det är helt enkelt så att batterierna ska ha konstant rumstemperatur. Kring 20 grader fungerar de mest optimalt.
Enkelt.

Bild
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: V3

Inlägg av oscfor »

Kolla skillnaden!

Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V3

Inlägg av Zalman3 »

Om Tesla med 400V klarar 250kW laddning.
Om man då ökar till 800V, borde man ju kunna ladda i 500kW.

"När Audi påbörjade sin lansering av E-tron gjorde man stor sak av att modellen har 150 kW-laddning. En siffra som innebär att den tyska suven laddar snabbast av alla på marknaden. Men 150 kW kan snart ses som snigelladdning.
I bayerska Jettingen-Scheppach har ett teknikkonsortium med bland annat Allego, BMW, Porsche och Siemens satt upp en ny laddstation med rejäl kräm. Prototypen har en kapacitet på upp till 450 kW och med den räknar man med att kunna ladda de första 100 km på mindre än tre minuter. En full laddning (10-80 procent SOC) ska vara avklarat på en kvart."
https://www.nyteknik.se/fordon/har-kan- ... et-6942545
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7514
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: V3

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Om Tesla med 400V klarar 250kW laddning.
Om man då ökar till 800V, borde man ju kunna ladda i 500kW.

"När Audi påbörjade sin lansering av E-tron gjorde man stor sak av att modellen har 150 kW-laddning. En siffra som innebär att den tyska suven laddar snabbast av alla på marknaden. Men 150 kW kan snart ses som snigelladdning.
I bayerska Jettingen-Scheppach har ett teknikkonsortium med bland annat Allego, BMW, Porsche och Siemens satt upp en ny laddstation med rejäl kräm. Prototypen har en kapacitet på upp till 450 kW och med den räknar man med att kunna ladda de första 100 km på mindre än tre minuter. En full laddning (10-80 procent SOC) ska vara avklarat på en kvart."
https://www.nyteknik.se/fordon/har-kan- ... et-6942545
Det behöver det verkligen inte betyda, att öka spänningen betyder bara att strömmen blir mindre till bilen och att kablarnas tjocklek inte behöver ökas men man måste fortfarande kolla på antal C batterierna utsätts för. Tidigare har Tesla bara låtit bilarna gå upp till max 1,5C och nu går det väll upp till 3C, men att därifrån gå till 6C är betydligt mer komplicerat än att ändra spänning i bilarna. Roadstern skulle nog kunna klara 500 kW om den använder 800V och Tesla bygger laddarna så kraftfulla men det är ju knappast en bil för massproduktion.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1900
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: V3

Inlägg av bjelkeman »

oscfor skrev:
Kolla skillnaden!

Screen Shot 2019-03-07 at 15.29.53.png
Screen Shot 2019-03-07 at 15.29.41.png
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: V3

Inlägg av Geni87 »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Om Tesla med 400V klarar 250kW laddning.
Om man då ökar till 800V, borde man ju kunna ladda i 500kW.

"När Audi påbörjade sin lansering av E-tron gjorde man stor sak av att modellen har 150 kW-laddning. En siffra som innebär att den tyska suven laddar snabbast av alla på marknaden. Men 150 kW kan snart ses som snigelladdning.
I bayerska Jettingen-Scheppach har ett teknikkonsortium med bland annat Allego, BMW, Porsche och Siemens satt upp en ny laddstation med rejäl kräm. Prototypen har en kapacitet på upp till 450 kW och med den räknar man med att kunna ladda de första 100 km på mindre än tre minuter. En full laddning (10-80 procent SOC) ska vara avklarat på en kvart."
https://www.nyteknik.se/fordon/har-kan- ... et-6942545
Det behöver det verkligen inte betyda, att öka spänningen betyder bara att strömmen blir mindre till bilen och att kablarnas tjocklek inte behöver ökas men man måste fortfarande kolla på antal C batterierna utsätts för. Tidigare har Tesla bara låtit bilarna gå upp till max 1,5C och nu går det väll upp till 3C, men att därifrån gå till 6C är betydligt mer komplicerat än att ändra spänning i bilarna. Roadstern skulle nog kunna klara 500 kW om den använder 800V och Tesla bygger laddarna så kraftfulla men det är ju knappast en bil för massproduktion.
Precis. När man pratar om laddeffekt (eller all effekt egentligen) så finns det ju en mängd faktorer som kan begränsa. Dubbla spänningen för att kunna dubbla effekten gör ju att strömmen inte ökar i laddarens kablage, bilens kablage, interna ledningar/säkringar/kontaktorer i batteriet osv. Däremot så blir strömmen in i varje battericell den dubbla.

* Är det battericellerna som begränsar vinner man inget på att gå upp i spänning.

* Är det övriga komponenter som begränsar vinner man på att gå upp i spänning.

Med andra ord har Porsche i Taycan ett batteri där cellerna klarar att laddas med höga strömmar, men för att inte behöva superbiffiga kablar och andra interna komponenter i batteriet kör man på en högre systemspänning.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6135
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: V3

Inlägg av Remuz »

Skulle min X kunna trycka på 140kW mellan 8% och 50% skulle jag tycka det är toppen. Men än bättre att få 88kW trots att jag delar med någon.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Skriv svar