Ser att sydöstraskåne fått uppdatering, t.ex. är förslaget på Svedala/Skurup borta men Ystad tillagt. Dock fortsatt tunt i Småland även om det planeras i Jönköping och Vetlanda, hela sydöstra delen är svagt täckt. Hade behövts en i Växjötrakten för att täcka in bättre.
Ronneby som funnits med tidigare är struken, vilket kanske är förståeligt då den hamnat väldigt nära Kristianstad.
Dra på trissor vad många SuC som skall byggas 2021!
Neråt Europa ser antalet platser vid en snabb överflygning ut att närmast dubbleras.
Jag har aldrig egentligen haft något problem att hitta SuC på lämpliga platser längs mina rutter i Europa under de fyra år jag kört Tesla, men nu blir det ju verkligen en icke-fråga.
Konkurrenterna blir ju än mer akterseglade nu, försprånget ser ju faktiskt ut att öka snabbare för varje år, trots alla profetior om att Ionity et al snart skulle vara ikapp och förbi.
Respekt!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Klar strategiändring med t ex Sundsvall Central och Stockholm Central. Knappast fokus på långresor. Kan dessa bli s k urbana superladdare med lägre effekt?
Eller V3. I München har Tesla just öppnat en SuC ganska centralt i ett köpcentrum och det är V3.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Klar strategiändring med t ex Sundsvall Central och Stockholm Central. Knappast fokus på långresor. Kan dessa bli s k urbana superladdare med lägre effekt?
Eller V3. I München har Tesla just öppnat en SuC ganska centralt i ett köpcentrum och det är V3.
I städer vill man väl att det ska gå snabbt. Inga fikapauser där inte, bara "tanka" o sen iväg...
Får man 40-50% så klarar man sig ett bra tag.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Dra på trissor vad många SuC som skall byggas 2021!
Neråt Europa ser antalet platser vid en snabb överflygning ut att närmast dubbleras.
Jag har aldrig egentligen haft något problem att hitta SuC på lämpliga platser längs mina rutter i Europa under de fyra år jag kört Tesla, men nu blir det ju verkligen en icke-fråga.
Konkurrenterna blir ju än mer akterseglade nu, försprånget ser ju faktiskt ut att öka snabbare för varje år, trots alla profetior om att Ionity et al snart skulle vara ikapp och förbi.
Respekt!
/fth
Det byggs ganska flitigt av andra än Ionity också nerigenom! Iaf Tyskland är mer än vältäckt av CCS.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Dra på trissor vad många SuC som skall byggas 2021!
Neråt Europa ser antalet platser vid en snabb överflygning ut att närmast dubbleras.
Jag har aldrig egentligen haft något problem att hitta SuC på lämpliga platser längs mina rutter i Europa under de fyra år jag kört Tesla, men nu blir det ju verkligen en icke-fråga.
Konkurrenterna blir ju än mer akterseglade nu, försprånget ser ju faktiskt ut att öka snabbare för varje år, trots alla profetior om att Ionity et al snart skulle vara ikapp och förbi.
Respekt!
/fth
Jo men glöm inte bort att antalet Teslor ökar mer och mer, så det behövs ju fler laddare hela tiden.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Strategin med fler stationer och inte större stationer verkar än mer tydlig nu också och det är
nog rätt väg att gå (lite apropå kö vi tex Mora och hur man löser det)
Klar strategiändring med t ex Sundsvall Central och Stockholm Central. Knappast fokus på långresor. Kan dessa bli s k urbana superladdare med lägre effekt?
Eller V3. I München har Tesla just öppnat en SuC ganska centralt i ett köpcentrum och det är V3.
I städer vill man väl att det ska gå snabbt. Inga fikapauser där inte, bara "tanka" o sen iväg...
Får man 40-50% så klarar man sig ett bra tag.
Har Tesla ens pratat om Urban Chargers i Sverige? Eller ens i Europa? Det verkar inte hända mycket på
den fronten iaf, det skulle ju komma på en viss typ av platser som varuhus-parkeringar o dyl.
Strategin med fler stationer och inte större stationer verkar än mer tydlig nu också och det är
nog rätt väg att gå (lite apropå kö vi tex Mora och hur man löser det)
Klurigt med köer vid vissa tidpunkter på året. Har alltid varit själv i Mora när jag laddat där. Men som sagt andra dagar är det fullt.
Strategin med fler stationer och inte större stationer verkar än mer tydlig nu också och det är
nog rätt väg att gå (lite apropå kö vi tex Mora och hur man löser det)
Nja, de hade väl behövt fler uttag i Mora så att alla som står i kö kan ansluta och börja ladda. Men det verkar ju gå åt andra hållet med v3 där alla uttag har samma effekt om det nu inte är så att det finns en lastbalanserare i bakgrunden som begränsar den totala effekten på stationen.
Annars gillar jag den där finska varianten som har en hög med uttag kopplade till samma laddare. Den som Bjørn testat i Norge.
Visst hade det behövts fler uttag i Mora just nu men lite mer generellt så är nog fler stationer
bättre än större stationer tror jag (på sikt), det gynnar fler under fler situationer, alltså större nytta
under resten av året (och oftast bättre för elnätet antar jag)
Sedan kanske just Mora behöver några stolpar till, vad vet jag, jag laddar där ganska sällan (och ofta väldigt
tomt på ”mina” tider iaf)...
Jo men glöm inte bort att antalet Teslor ökar mer och mer, så det behövs ju fler laddare hela tiden.
Absolut, och det finns ju trådar här på TCS om köer i Mora, Sveg etc i samband med lov, men jag har på mina >12000 mil i Europa fortfarande aldrig behövt vänta på någon SuC.
Även de andra tillverkarna börjar ju komma upp i hyfsade siffror för levererade bilar, och deras satsningar på laddinfra är ju inte i närheten av Teslas.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Bra med Malung om man åker till Sälen. Går nog även bra att hoppa över Mora om man åker norrut från Göteborg/Karlstad, så den kan nog avlasta Mora lite grann. I detta fall då väljer jag hellre en extra laddplats i Malung än fler laddare i Mora.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Jag tror det är enklare att bygga stora stationer på lite färre ställen. Har man satt upp en substation och dragit fram 10000V så är det ju lika bra att utnyttja det. Det är ju också så Tesla gjort nu i början.
För mig som användare så vill jag så klart ha många tillförlitliga stationer. I princip vill jag ju kunna stanna var som helst där jag vill ta en paus och kunna ladda samtidigt. Då behövs det ju många ”små” stationer med typ 6-8 uttag.
Ligger visserligen inte i Sverige men påverkar en hel del svenskar: Trysil! Bra också med Malung som gör att många inte behöver åka över Mora vilket bör minska lasten där. Och är man i västra Härjedalsfjällen kan man snart åka över till Röros och passa på att ladda under besöket. Ånge förstärker vägen till Åre också. Riktigt bra alltihop!
Gillar även Linköping och Jönköping. Fler alternativ längs E4:an.
Ser även att det dykt upp galet många gråa pluppar nere i Europa. Tycker Tesla med detta ökar sitt försprång mot alternativen. Att behålla min Model S med fri SuC känns mer och mer lockande.
Mycket bra men fortfarande lite glest runt Växjö och mot Karlskrona. Tyckte superchargern i Ronneby hade varit bra, synd den är borta. Likadan hade det nog varit bra med en runt Växjö.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Bra med Malung om man åker till Sälen. Går nog även bra att hoppa över Mora om man åker norrut från Göteborg/Karlstad, så den kan nog avlasta Mora lite grann. I detta fall då väljer jag hellre en extra laddplats i Malung än fler laddare i Mora.
Malung är att föredra även om du kommer från Stockholmshållet. "Vasaloppsvägen" är krokig och rent av livsfarlig. 66:an är som en dröm i jämförelse.
Öland behöver ingen Supercharger, skulle nog endast användas av de sommarturister som inte kan ladda där de turistar och som inte vill köra över bron. El finns det dock gott om på ön.
Några rutter:
Oslo-Köpenhamn, en sträcka på 60 mil:
Befintliga stationer: 9
Planerade stationer: 6 ytterligare stationer
Oslo-Stockholm, en sträcka på 53 mil:
Befintliga stationer: 8
Planerade stationer: 3-4 ytterligare stationer (två i Stockholm)
Stockholm-Göteborg, en sträcka på 47 mil:
Befintliga stationer: 4
Planerade stationer: 4-5 ytterligare stationer (två i Stockholm)
Kalmar-Göteborg, en sträcka på 34 mil:
Befintliga stationer: 1-2 (omväg på 3 mil för en och den andra är i Kalmar)
Planerade stationer: 1 ytterligare station (den i Göteborg)
Det vill säga blir det fortfarande endast en laddstation som kräver omväg på den kortaste vägen mellan orterna.
Småland är alltså fortfarande till stora delar ignorerat, Växjö vore den logiska platsen för en SuperCharger som redan nämnts. Inga nya planerade stationer alls i denna nya deal.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Den låg med även tidigare i planeringen och är dessutom inte direkt optimal för Kalmar-Göteborg. Det är en stor vit fläck över Småland även med Vetlanda.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det är ju lite kul att jämföra Ionity och Tesla i norra Sverige
Bilagan charge.png finns inte längre
/fth
Tesla är ensamma om att bygga SuC.
Och har bra täckning i hela Sverige.
Ionity har tyskar och koreaner i ryggen.
De bygger inget norr om Sundsvall/Östersund!
Hur kommer det sig att Tesla har råd och inte alla delägare i Ionity?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension