Re: Ljudlag EU
Postat: 04 maj 2021 13:02
Frågan är hur stor risken egentligen är att bli ihjälkörd av en elbil som kör så sakta att man inte kan höra den, dvs <20km/h. För det första så är bromssträckan i dessa hastigheter i princip noll. Skulle det hoppa ut en fotgängare framför bilen och föraren -förutsatt den är vaken- trampar på bromsen, så står bilen stilla bums. Utan att vara säker så gissar jag att personskador som uppstår i samband med påkörningar på parkeringsplatser och dylikt är ganska sällsynta. Och dödsfall måste ju vara extremt ovanliga, typ maximal otur i kubik.Fredrik j skrev:Ska erkänna att jag inte har koll på statistiken men jag gissar att fotgängare som blir ihjälcyklade inte är något stort problem. Men jag kan ha fel.
Trodde också det mentaliz skrev:Cyklister dör inte sällan när de blir överkörda av lastbilar som svänger till höger i låg hastighet.
Måste dock stänga av den manuellt varenda gång du startar bilen. Blir drygt i längdenBjelke skrev:Enligt förordningen så ska den gå att stänga av så ja
Va? Stämmer det? Jag kunde stänga av det på min Zoe och e-Niro, men på ID4 verkar det inte gå.Bjelke skrev:Enligt förordningen så ska den gå att stänga av så ja
Bättre att vi får Boombox istället på våra M3mikebike skrev:M3 har inte externt ljud, inte än i alla fall.martinot skrev:Utmärkt! Då ser jag det bara som en fördel att det finns att tillgå vid behov (även om jag inte saknat det).Bjelke skrev:Enligt förordningen så ska den gå att stänga av så ja
Funderar på att byta vår M3 mid-19 till en ny mid-20, men bra att den går att stänga av. Vill inte ha en bil som i vardagen att åka runt och låta "leksak", och vi har max 30 km/h i långa sträckor där vi bor (har dock dedikerad trottoarer för gående/cyklande).
ID3 och ID4 verkar däremot inte ha en funktion för att stänga av ljudet. Jag har forskat lite i detta, och det är alltså verkligen så att ljudet inte går att stänga av. Inte ens tillfälligt. Jag hade också för mig att det var lag på att det ska finnas en sådan knapp, precis på samma sätt som det är lag på att det ska brumma by default. Men VW har tydligen lyckats komma runt detta, av någon anledning. Vår e-Golf har en sådan avstängningsknapp. Och den trycker jag på så fort jag sätter mig i bilen. Det sitter liksom i muskelminnet.Jerker skrev:En diskussion som har tagits upp många ggr på det här forumet.
Som påpekats så ska det gå att tillfälligt stänga av ljudet. På Zoen sitter det en knapp på instrumentbrädan som gör detta. Man kan slå av och på ljudet med denna. Om den står i avslaget läge när man slår av bilen så slås den på igen nästa gång man startar bilen. Vill man glida runt med nedvevade rutor och lyssna på naturljuden så går det alltså alldeles utmärkt. Trist om vissa tillverkare inte har ett enkelt sätt att slå av ljudet på.
Well, nu handlade ju diskussionen om dödsolyckor med fordon i under 30kmh.12man skrev:Trodde också det mentaliz skrev:Cyklister dör inte sällan när de blir överkörda av lastbilar som svänger till höger i låg hastighet.
11 av 184 dödsfall 2006-2016 enligt folksam
Ja, jag har för mig att det står så i förordningen.mati skrev:ID3 och ID4 verkar däremot inte ha en funktion för att stänga av ljudet. Jag har forskat lite i detta, och det är alltså verkligen så att ljudet inte går att stänga av. Inte ens tillfälligt. Jag hade också för mig att det var lag på att det ska finnas en sådan knapp, precis på samma sätt som det är lag på att det ska brumma by default. Men VW har tydligen lyckats komma runt detta, av någon anledning. Vår e-Golf har en sådan avstängningsknapp. Och den trycker jag på så fort jag sätter mig i bilen. Det sitter liksom i muskelminnet.Jerker skrev:En diskussion som har tagits upp många ggr på det här forumet.
Som påpekats så ska det gå att tillfälligt stänga av ljudet. På Zoen sitter det en knapp på instrumentbrädan som gör detta. Man kan slå av och på ljudet med denna. Om den står i avslaget läge när man slår av bilen så slås den på igen nästa gång man startar bilen. Vill man glida runt med nedvevade rutor och lyssna på naturljuden så går det alltså alldeles utmärkt. Trist om vissa tillverkare inte har ett enkelt sätt att slå av ljudet på.
Shit. Det suger verkligen! Då hoppas jag att det stämmer att de nya M3 verkligen inte har fått det. Annars så kommer jag klippa kabeln.wheels skrev:Måste dock stänga av den manuellt varenda gång du startar bilen. Blir drygt i längdenBjelke skrev:Enligt förordningen så ska den gå att stänga av så ja
Lagen finns också i USA. Du har inte EU att skylla på där.martinot skrev:Idiotbyråkrater i EU!
Är det verkligen det nya coola? Jag tycker inte att antalet pimpade bilar med superstor skorsten och utan ljuddämpare har minskat på något sätt. Snarare tvärtom. Det ska låta och det ska väsnas precis som det alltid har gjort. Det är kanske den allra yngsta generationen, de som inte kör motordrivet ännu, som så småningom kommer se ljuset och att de lär sig att värdesätta tysta fordon som inte ryker. Jag undrar ibland när den första elektriska EPA-traktorn susar förbi här. Jag hoppas att jag får uppleva det. Idag är det raka motsatsen.bjornnilsson skrev:Jag såg en liten knodd på 3-4 år häromdagen som hade smatterlapp på sin cykel. Tänkte att han inte var riktigt med, det nya coola är ju det som inte låter. Så fel jag hade. Snart blir det tydligen smatterlapp på Teslan..
Lika korkade byråkrater där. Ibland ännu värre. Okunnigheten har inga gränser (bokstavligen talat).themax skrev:Lagen finns också i USA. Du har inte EU att skylla på där.martinot skrev:Idiotbyråkrater i EU!
Man kan dra ur kontakten till högtalaren utan att bilen klagar iaf. Den sitter innanför innerskärmen framför höger framhjul, så inget man gör på en parkering i farten kanske. Abstract Ocean säljer blindpluggar till kontakterna om man vill gardera sig mot smuts och korrosion.Teslaspolen skrev:Hur fungerar det i Teslor nuförtiden? Alla nya bilar efter 07/2019 skulle väl ha oljudsgenerator? Hur stänger man av den?
EU-bestämmelsen är att alla nya elbilmodeller sedan 2019-06-01 och samtliga nya elbilar efter 2021-06-01 ska ha ljudet. Så vi har hittills sluppit det på europeiska teslor eftersom inga nya Tesla-modeller kommit sedan 2019-06-01.bjornnilsson skrev:De måste ha glömt bort att implementera det på model S. Min levererad i December -20 låter då inte så där..?
Det är egentligen inte implementerat på någon Model S/X men finns i mjukvaran och funktionen kan triggas på något sätt. Det är dock en bug och det finns ingen extern högtalare, ljudet spelas istället upp på de interna högtalarna (som man nog inte vill klippa kablarna till...). Krav finns för att denna bugg ska slås på i Model 3 i USA samt Model Y i USA och EU. Påhitt av byråkrater som tror att det går att ta bort alla risker och att det därför motiverar att sila mygg och släppa förbi elefanter. Misstänker att dessa ljud kommer att ha ingen eller negativ effekt för olycksstatistiken.bjornnilsson skrev:De måste ha glömt bort att implementera det på model S. Min levererad i December -20 låter då inte så där..?
Som den på en Leaf, då funderade jag på att komplettera med en riktig tuta...Teslaspolen skrev:För övrigt hade en snäll-tuta varit det bästa. Saknar något som låter mer som en cykels ringklocka att använda på fotgängare som går och drömmer. Vill ju inte skrämma ihjäl dem eller låta irriterad med stora tutan... Se t.ex Mark Rober på YouTube om "Nicest Car Horn Ever".
Mycket bra förslag. Precis vad jag saknat ibland!Teslaspolen skrev:För övrigt hade en snäll-tuta varit det bästa. Saknar något som låter mer som en cykels ringklocka att använda på fotgängare som går och drömmer. Vill ju inte skrämma ihjäl dem eller låta irriterad med stora tutan... Se t.ex Mark Rober på YouTube om "Nicest Car Horn Ever".