Re: Förboka Skoda Vision iV för 5000kr
Postat: 24 jan 2020 16:43
Också bokat. Snygg. Hoppas dom nu inte slätar/tråkar till designen som på ID.3.... Typ bara Range Rover Evoque och några få till där designen stannat vid show-car konceptet.
Jag måste ju bara säga att din positivism är väldigt upplyftandeWalker skrev:En liten reminder till er som hoppas kunna plocka ut en Skoda elSUV i början på 2021: när Skoda släppte sin Kodiaq var väntetiden för kund här i Sverige från order till leverans 12 månader, d v s 1 år.
Med det sagt... Lycka till!!!
Du menar hans realism?thnis skrev:Jag måste ju bara säga att din positivism är väldigt upplyftandeWalker skrev:En liten reminder till er som hoppas kunna plocka ut en Skoda elSUV i början på 2021: när Skoda släppte sin Kodiaq var väntetiden för kund här i Sverige från order till leverans 12 månader, d v s 1 år.
Med det sagt... Lycka till!!!
Det skulle passa mig perfekt. Jag behöver en ny bil nånstans mellan hösten 2021 och våren 2022.Walker skrev:En liten reminder till er som hoppas kunna plocka ut en Skoda elSUV i början på 2021: när Skoda släppte sin Kodiaq var väntetiden för kund här i Sverige från order till leverans 12 månader, d v s 1 år.
Med det sagt... Lycka till!!!
Tack nek0!nek0 skrev:Du menar hans realism?thnis skrev:Jag måste ju bara säga att din positivism är väldigt upplyftandeWalker skrev:En liten reminder till er som hoppas kunna plocka ut en Skoda elSUV i början på 2021: när Skoda släppte sin Kodiaq var väntetiden för kund här i Sverige från order till leverans 12 månader, d v s 1 år.
Med det sagt... Lycka till!!!
Efter att man läst och läst och..... i åratal om alla nya elbilar som kommer nästa år fattar man till slut att man inte ska lita på vad som skrivs på nätet eller i tidningarna.
Det var så liteWalker skrev:Tack nek0!nek0 skrev:Du menar hans realism?thnis skrev:Jag måste ju bara säga att din positivism är väldigt upplyftandeWalker skrev:En liten reminder till er som hoppas kunna plocka ut en Skoda elSUV i början på 2021: när Skoda släppte sin Kodiaq var väntetiden för kund här i Sverige från order till leverans 12 månader, d v s 1 år.
Med det sagt... Lycka till!!!
Efter att man läst och läst och..... i åratal om alla nya elbilar som kommer nästa år fattar man till slut att man inte ska lita på vad som skrivs på nätet eller i tidningarna.
Vill bara flika in att positivism har inget att göra med att "vara positiv". Positivism är en vetenskapsteoretisk riktning där man menar att all forskning ska bygga på konkreta observationer och man ska endast sträva efter att fastslå objektivt säkra fakta. Men det stämmer väl ganska bra in på Walkers observationer det ocksåWalker skrev:Tack nek0!nek0 skrev:Du menar hans realism?thnis skrev:Jag måste ju bara säga att din positivism är väldigt upplyftandeWalker skrev:En liten reminder till er som hoppas kunna plocka ut en Skoda elSUV i början på 2021: när Skoda släppte sin Kodiaq var väntetiden för kund här i Sverige från order till leverans 12 månader, d v s 1 år.
Med det sagt... Lycka till!!!
Efter att man läst och läst och..... i åratal om alla nya elbilar som kommer nästa år fattar man till slut att man inte ska lita på vad som skrivs på nätet eller i tidningarna.
Tesla har inte 2 års väntetid.Att Skodan skulle börja levereras till kunder här hemma om 1 år????
Är det någon som tror på allvar på detta. 2 år är mitt tips.
Leveranstiderna är ju hemska hos alla tillverkare idag.
Efterfrågan är nog större än produktionskapaciteten men kanske inte i Model 3 segmentet. Elon trodde på x2 för Model Y. En potentiell mindre billigare SUV/crossover förstås än mer än så.Fredrik j skrev:Det sägs ju ibland att efterfrågan är större än produktionskapaciteten. Skulle nog säga att den känns ganska lagom.
https://www.skoda-media.de/press/detail/3354/ŠKODA ENYAQ: Namnet på ŠKODAs första rent elektriska SUV har beslutats
12 februari 2020
›Namn kombinerar 'E' för elektrisk rörlighet med karaktäristiken Q för SUV-familjen från ŠKODA
› ŠKODA ENYAQ: namnet härstammar från det irländska ordet 'enya' och står för ' livskälla '
›Första ŠKODA-modellen baserad på Modular electrification kit (MEB)
Mladá Boleslav - ŠKODA ENYAQ: Detta är namnet på den första ŠKODA el-SUV, som går in i serieproduktion på grundval av modulär elektrifieringssats (MEB) från Volkswagen Group. Dessutom grundar ŠKODA med sin första rent elektriska SUV en ny familj med namn som kombinerar 'E' som en indikation på elektromobilitet med den karakteristiska 'Q' i namnet på den framgångsrika ŠKODA SUV. Med den nya ENYAQ kommer den tjeckiska biltillverkaren att ta nästa stora steg in i den nya eran av elektromobilitet 2020.
Namnet på den nya ŠKODA ENYAQ kommer från det irländska ordet 'enya' och betyder 'livskälla'. Enya själva kommer från det ursprungliga irländska ordet "Eithne", vilket betyder "essens", "ande" eller "princip". Dessa olika betydelser tillåter olika perspektiv på namnet på den nya ŠKODA-SUV. Livskällan symboliserar biltillverkarens början i den nya eran av elektromobilitet och överensstämmer med varumärket ŠKODA, drivet av uppfinningsenhet - smarta idéer sedan 1895. Det står för en ny början, som går hand i hand med temperamentet i ŠKODA ENYAQ och passionen och den innovativa styrkan hos ŠKODA-ingenjörerna för den nya el-SUV. 'Enya' är äkta, full av karaktär och livlig, lätt att uttala,
ENYAQ följer den välkända ŠKODA SUV-nomenklaturen
Liksom namnen på de framgångsrika ŠKODA SUV-modellerna KODIAQ, KAROQ och KAMIQ, som hänvisar till språket för inuiterna som bor i norra Kanada och Grönland, kopplar ŠKODA framtida rent elektriska fordon till MEB- Bas med det irländska språket i en nordlig och mytisk region. "E" i början av namnet står för elektromobilitet, "Q" i slutet ger en tydlig länk till dygderna hos en SUV.
ŠKODA ENYAQ är det första serien fordonet i det tjeckiska varumärket baserat på Volkswagen Groups Modular Electrification Kit (MEB) och den nästa av totalt över tio elektrifierade modeller som kommer att lanseras på marknaden under ŠKODA iV undermärke i slutet av 2022. År 2025 förväntar sig ŠKODA en försäljningsandel på 25 procent av rent elektriska fordon och modeller med plug-in hybrid-enheter. År 2021 kommer biltillverkaren att investera två miljarder euro i utvecklingen av elektrifierade modeller och utvecklingen av ett holistiskt och nätverkat ekosystem för moderna och miljövänliga mobilitetslösningar.
Ett första detaljerat foto ger en första titt på designen av ŠKODA ENYAQ. Den visar "ENYAQ" -bokstäverna på SUV: s baksida, varumärkets andra rent elektriska fordon efter ŠKODA CITIGO e iV *.
Fick ett mejl från Skoda nu.Walker skrev:Jag pratade med min Skodasäljare igår. Han har blivit lovad demobilar till december i år (2020)![]()
Vi har slagit vad om en smörgåstårta. M a o bjuder jag på smörgåstårta i början av 2021.![]()
Han såg inte så tvärsäker ut när han upprepade vad han hört, att produktionen ska gå igång i augusti på en bil som ”ingen” sett före Genèvesalongen.
På tal om leveranstider på Kodiaq så nämnde han att han levererade en sportline i förra veckan som beställdes i maj 2019. För en modell som varit i produktion flera år nu.
ŠKODA ENYAQ är en helelektrisk 5-sitsig SUV med hög funktionalitet och rymlighet - inspirerad av konceptbilen VISION iV. De först beställda bilarna planeras att kunna levereras i Sverige i början av 2021.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... suv-enyaq/Årets utan tvekan viktigaste elbil för familjebruk kommer från Skoda. Och vi har kört den – och lovat att inte berätta något om den till efter Genèvesalongen…
Men googlar man på VW ID4 – en systerbil till Enyaq – och Skoda Enyaq får man fram följande data:
Det stora batteriet är på 83 kWh, och det kommer två mindre versioner. Räckvidd på 360–400 km enligt WLTP. Med fyrhjulsdrift som tillval. Max effekt 302 hk. En kupéversion kommer 2021.
Utan att försäga oss kan vi berätta att det är en riktigt rymlig elbil (Detta syns på alla bilder som finns på nätet, av kamouflerade bilar) Och den gjorde inte heller bort sig på Irländska vägar, som delvis var täckta med snö efter den stora stormen.
Tekniknivån är hög och allt lutar åt att priset blir extremt konkurrenskraftigt. Du som är ute efter en stor, rymlig och bekväm elbil till ett pris som förmodligen kommer att ligga en bit under Volvos laddhybrid V90 T8 – har något att se fram emot.
Hur är den att köra? Det korta svaret är: bra! Och designen är rätt mäktig, med bilvärldens mest lysande…
Jag antar att man pratar typ V90 T8 inskription nivån eftersom man valde just att nämna V90 T8, ja den finns i momentum men då hade man sagt det. Så under 580 k isåfall. Jag tippar på runt 499 men sen vad som ingår i priset får vi väll se. Så det blir nog som du säger, billigare än E-tron men fortfarande rätt högt prisLaban skrev:Baserat på det vi vet om ID.3 så vet jag inte om det lutar åt att priset verkligen blir extremt konkurrenskraftigt. Möjligtvis om man jämför med e-Tron, Model X, i-Pace då men det är inte där konkurrensen finns, eller kommer att finnas.
Men det blir intressant att följa, pris, vilka volymer de lyckas producera och vad man får med grundversionen. Förhoppningsvis har man ingen 50 kW DC osv version på den här typen av bil.
Kan inte tycka det är speciellt bra pris på en Skoda. Bara för att det är eldrift gör det inte bilen till prisvärd. Se bara alla kommentarer på Id modellen när människor känt o klämt.mati skrev:Det går åtminstone åt rätt håll prismässigt. Om den hamnar omkring 500' är jag benägen att kalla det för prisvärt. Vilka bilar den konkurrerar med är inte så lätt att säga eftersom utbudet är så dåligt. Alla konkurrerar ju på sätt och vis med varandra, mer eller mindre. Jag kan absolut tänka mig att byta min e-tron mot en Skoda, och då är de ju konkurrenter i mitt fall.
För att vara ärlig så ligger denna bilen i nuläget faktiskt överst på listan och kan således bli min nästa bil.
För en Superb hybrid vill Atteviks ha 460 000 kr så ......Stevvee skrev:Kan inte tycka det är speciellt bra pris på en Skoda. Bara för att det är eldrift gör det inte bilen till prisvärd. Se bara alla kommentarer på Id modellen när människor känt o klämt.mati skrev:Det går åtminstone åt rätt håll prismässigt. Om den hamnar omkring 500' är jag benägen att kalla det för prisvärt. Vilka bilar den konkurrerar med är inte så lätt att säga eftersom utbudet är så dåligt. Alla konkurrerar ju på sätt och vis med varandra, mer eller mindre. Jag kan absolut tänka mig att byta min e-tron mot en Skoda, och då är de ju konkurrenter i mitt fall.
För att vara ärlig så ligger denna bilen i nuläget faktiskt överst på listan och kan således bli min nästa bil.
Jag har förbokat denna och tänkt som andrabil men då måste den komma ner till 400. Hoppas jag har fel om priset på 500 men det känns ju som man hade uttryckt sig annorlunda då i tidningen.
Jo det är ju sjukt faktiskt. Men rent inredningsmässigt tror jag faktiskt superben håller betydligt högre standard.nek0 skrev:För en Superb hybrid vill Atteviks ha 460 000 kr så ......Stevvee skrev:Kan inte tycka det är speciellt bra pris på en Skoda. Bara för att det är eldrift gör det inte bilen till prisvärd. Se bara alla kommentarer på Id modellen när människor känt o klämt.mati skrev:Det går åtminstone åt rätt håll prismässigt. Om den hamnar omkring 500' är jag benägen att kalla det för prisvärt. Vilka bilar den konkurrerar med är inte så lätt att säga eftersom utbudet är så dåligt. Alla konkurrerar ju på sätt och vis med varandra, mer eller mindre. Jag kan absolut tänka mig att byta min e-tron mot en Skoda, och då är de ju konkurrenter i mitt fall.
För att vara ärlig så ligger denna bilen i nuläget faktiskt överst på listan och kan således bli min nästa bil.
Jag har förbokat denna och tänkt som andrabil men då måste den komma ner till 400. Hoppas jag har fel om priset på 500 men det känns ju som man hade uttryckt sig annorlunda då i tidningen.
Också nånting vi får vänja oss vid. Jag valde bort ID3 eftersom jag tycker att den mer ombonade interiören i e-Golfen är mer tilltalande. Men Golfen tillhör en annan generation bilar. Framtida elbilar kommer vara mer minimalistiska och enklare invändigt. Och det är inte en designgrej utan ett sätt att hålla kostnadena nere. Alternativt kan tillverkarna snåla på kvalitén. Och det gör de kanske oavsett.Stevvee skrev:Jo det är ju sjukt faktiskt. Men rent inredningsmässigt tror jag faktiskt superben håller betydligt högre standard.