Sida 4 av 7
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Postat: 31 mar 2021 11:49
av Zalman3
Jonatand skrev:Hade gärna sett Q4 utgå ifrån ID4 rymd, men gifta det med premiumaterial. Utan att ha suttit i Q4an så känns kabinen inte lika minimalistisk och luftig.
En intressant funderingar: Kan det var så att Q4 får snabbare laddtid än ID4? Audi skriver ju på sin hemsida att det ska ta lite drygt 30 minuter från 10-80% men samtidigt så är kw strypt vid 125 kw. Tolkar det dock som att det finns en möjlighet att Q4an har en plattare laddningskurva a la e-tron.
Man har ju redan gått ut med att laddhastigheten ökar till 170 kW och att man 2022 får 100 kWh batteri och därmed 600 km i räckvidd.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Postat: 31 mar 2021 11:52
av Jonatand
Zalman3 skrev:Jonatand skrev:Hade gärna sett Q4 utgå ifrån ID4 rymd, men gifta det med premiumaterial. Utan att ha suttit i Q4an så känns kabinen inte lika minimalistisk och luftig.
En intressant funderingar: Kan det var så att Q4 får snabbare laddtid än ID4? Audi skriver ju på sin hemsida att det ska ta lite drygt 30 minuter från 10-80% men samtidigt så är kw strypt vid 125 kw. Tolkar det dock som att det finns en möjlighet att Q4an har en plattare laddningskurva a la e-tron.
Man har ju redan gått ut med att laddhastigheten ökar till 170 kW och att man 2022 får 100 kWh batteri och därmed 600 km i räckvidd.
Var hittar du denna information? Allt jag sett om Q4 säger upp till 125 kw.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Postat: 31 mar 2021 12:03
av Maw
Jonatand skrev:MWall skrev:Jonatand skrev:Hade gärna sett Q4 utgå ifrån ID4 rymd, men gifta det med premiumaterial. Utan att ha suttit i Q4an så känns kabinen inte lika minimalistisk och luftig.
En intressant funderingar: Kan det var så att Q4 får snabbare laddtid än ID4? Audi skriver ju på sin hemsida att det ska ta lite drygt 30 minuter från 10-80% men samtidigt så är kw strypt vid 125 kw. Tolkar det dock som att det finns en möjlighet att Q4an har en plattare laddningskurva a la e-tron.
Har svårt att tänka mig att de skulle begränsa bilarna från VW och Skoda _enbart_ för att få Audin att framstå som bättre.
Men varför skriver Audi på sin hemsida: Ladda till 80% på 30 min?
ID4 är inte i närheten på det under några omständigheter.
ID4 laddar väl från 5-80% på 38 minuter så 10-80% kan väl sägas gå på ”drygt” 30 minuter, osäker på exakta tiden.
VW-specar är ju inte heller som Tesla-specar som bara uppnås i typ ett fall av hundra. ID4 uppnår ju sin maximala laddhastighet under normala omständigheter.

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Postat: 31 mar 2021 12:30
av thnis
Jonatand skrev:Zalman3 skrev:Jonatand skrev:Hade gärna sett Q4 utgå ifrån ID4 rymd, men gifta det med premiumaterial. Utan att ha suttit i Q4an så känns kabinen inte lika minimalistisk och luftig.
En intressant funderingar: Kan det var så att Q4 får snabbare laddtid än ID4? Audi skriver ju på sin hemsida att det ska ta lite drygt 30 minuter från 10-80% men samtidigt så är kw strypt vid 125 kw. Tolkar det dock som att det finns en möjlighet att Q4an har en plattare laddningskurva a la e-tron.
Man har ju redan gått ut med att laddhastigheten ökar till 170 kW och att man 2022 får 100 kWh batteri och därmed 600 km i räckvidd.
Var hittar du denna information? Allt jag sett om Q4 säger upp till 125 kw.
Om jag inte kommer ihåg fel så var det någon i VW´s ledning i Tyskland som gick ut med information för ett tag sedan att ID-bilarna med 58 kwH-batteriet skulle senare i år kunna ladda med 130 kw och 77 kWh-batteriet kunna ladda med 170 kw. Så det borde väl även gälla Q4 e-tron.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Postat: 31 mar 2021 12:33
av martinot
Maw skrev:
VW-specar är ju inte heller som Tesla-specar som bara uppnås i typ ett fall av hundra. ID4 uppnår ju sin maximala laddhastighet under normala omständigheter.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... yladdarna/
OBS: Detta är på av VAG delägda Ionity som alla bilar testas och jämförs. På Teslas egna SuC V3 så laddar M3 ännu snabbare och effektivare.
ID4 har kanske lika låg maxeffekt som e-tron, men däremot inte alls lika rak laddkurva (som är det som gör e-tron såpass bra i nedan tester).
Man kan säga lite förenklat att ID har lika låg maxeffekt som e-tron, men lika brant avtagande effekt som Tesla och andra tillverkare; dvs. det sämsta av de två egenskaperna kombinerat.
Hoppas verkligen att Audi Q4 har en högre maxeffekt än ID, eller en lika rak och effektiv laddkurva som e-tron.
Får Q4 samma dåliga kombo av laddeffekt+laddkruva som ID så är det katastrof IMO (men som tur är verkar det inte väl vara riktigt så illa).

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Postat: 31 mar 2021 13:04
av mati
Kanske en petitess, men e-trons laddkurva ser faktiskt inte riktigt ut så. Den går aldrig ner till noll. Det långsammaste jag har sett var 50kW och det var i samma ögonblick som laddningen avslutades vid 100% SOC. Den här kurvan stämmer bättre.

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Postat: 31 mar 2021 13:30
av martinot
mati skrev:Kanske en petitess, men e-trons laddkurva ser faktiskt inte riktigt ut så.
Det är Auto Motor och Sport som genomfört testen (inte jag själv), så tips kan vara att skicka ett enkelt mail med korrigering/anmärkning dit eller pinga de på sociala media (de brukar vara öppna för att ta emot återkoppling).
Tycker inte sådana saker är petitess. Rätt skall absolut vara rätt, och vi måste kunna lita på dylika tester och jämförelser.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Postat: 05 apr 2021 08:43
av Zalman3
Pris och utrymmen för Q4 ska vara nära dagens Q5.
Audi Q4 e-tron med det extra utrymmet i en klassisk SUV eller Q4 Sportback e-tron med den sportigt eleganta coupé-siluetten. Modellerna placerar sig yttermåttsmässigt mellan Audi Q3 och Audi Q5. Tack vara eldriften gör konstruktionen att innermåtten är likvärdiga Audi Q5.
https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... ncept.html
En Q5 kostar från 506.100kr.
Jag tar en Audi Q4 före en BMW iX3, Mercedes EQA och Audi e-tron 55 Quattro alla dagar I veckan.
Intressant är att Björn Nyland fick i 25 banan kartonger i en ID4. Och bara 23 i en Audi e-tron.
Dock kommer väl Q4 vara mindre än en ID4.
Audi Q5
550/1.550 liter bagage.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Postat: 05 apr 2021 10:40
av mati
Zalman3 skrev:
Intressant är att Björn Nyland fick i 25 banan kartonger i en ID4. Och bara 23 i en Audi e-tron.
Vi vet ju sen tidigare att alla bilar är optimerade för att få så bra siffror som möjligt i förbruknings- och utsläppstesterna osv. Kanske har VW optimerat ID4 för bananabox-testet. De måste ju vara medvetna om att den kommer deltaljgranskas av Björn Nyland.
Bananagate?
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Postat: 05 apr 2021 10:51
av Zalman3
mati skrev:Zalman3 skrev:
Intressant är att Björn Nyland fick i 25 banan kartonger i en ID4. Och bara 23 i en Audi e-tron.
Vi vet ju sen tidigare att alla bilar är optimerade för att få så bra siffror som möjligt i förbruknings- och utsläppstesterna osv. Kanske har VW optimerat ID4 för bananabox-testet. De måste ju vara medvetna om att den kommer deltaljgranskas av Björn Nyland.
Bananagate?
Bananagate!!
Vi vet ju att man kan mäta på olika sätt.
Banankartonger kan slå fel.
Men ID4 och e-trons utrymmen borde räcka för många.
Tesla MY är dock ett nummer större.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Postat: 05 apr 2021 10:54
av Fredrik j
Vem kör med bananlådor i bagaget? Ett större, ojämnt utformat bagage är ju mer användbart än ett mindre fyrkantigt.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Postat: 05 apr 2021 10:57
av vigge50
Zalman3 skrev:Pris och utrymmen för Q4 ska vara nära dagens Q5.
Audi Q4 e-tron med det extra utrymmet i en klassisk SUV eller Q4 Sportback e-tron med den sportigt eleganta coupé-siluetten. Modellerna placerar sig yttermåttsmässigt mellan Audi Q3 och Audi Q5. Tack vara eldriften gör konstruktionen att innermåtten är likvärdiga Audi Q5.
https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... ncept.html
En Q5 kostar från 506.100kr.
Jag tar en Audi Q4 före en BMW iX3, Mercedes EQA och Audi e-tron 55 Quattro alla dagar I veckan.
Intressant är att Björn Nyland fick i 25 banan kartonger i en ID4. Och bara 23 i en Audi e-tron.
Dock kommer väl Q4 vara mindre än en ID4.
Screenshot_20210405-084556_YouTube.jpg
Audi Q5
550/1.550 liter bagage.
Och ID3 skulle kosta som en golf...
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Postat: 05 apr 2021 11:09
av Zalman3
vigge50 skrev:Zalman3 skrev:Pris och utrymmen för Q4 ska vara nära dagens Q5.
Audi Q4 e-tron med det extra utrymmet i en klassisk SUV eller Q4 Sportback e-tron med den sportigt eleganta coupé-siluetten. Modellerna placerar sig yttermåttsmässigt mellan Audi Q3 och Audi Q5. Tack vara eldriften gör konstruktionen att innermåtten är likvärdiga Audi Q5.
https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... ncept.html
En Q5 kostar från 506.100kr.
Jag tar en Audi Q4 före en BMW iX3, Mercedes EQA och Audi e-tron 55 Quattro alla dagar I veckan.
Intressant är att Björn Nyland fick i 25 banan kartonger i en ID4. Och bara 23 i en Audi e-tron.
Dock kommer väl Q4 vara mindre än en ID4.
Screenshot_20210405-084556_YouTube.jpg
Audi Q5
550/1.550 liter bagage.
Och ID3 skulle kosta som en golf...
VW har inte sänkt sina priser så mycket som de lovat.
Dock så sänkte VW priserna i Norge med ca 7% på ID3 nyss.
Utgår ifrån att ID3 priserna sänks även i Sverige.
PSA har en mer rimlig prisbild.
Peugeot E-208 ACTIVE Electric
2 399 kr/mån
https://www.blocket.se/annons/vasternor ... c/94579401
Opel Corsa -e 50 kWh 136hk Edition 1-fas
269 900 kr
https://www.blocket.se/annons/skane/ope ... s/94130288
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Postat: 05 apr 2021 11:12
av martinot
Fredrik j skrev:Vem kör med bananlådor i bagaget? Ett större, ojämnt utformat bagage är ju mer användbart än ett mindre fyrkantigt.
Blir svårt att mäta och jämföra med mjuka och inte lika väl definierade enheter.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Postat: 05 apr 2021 11:39
av mati
Fredrik j skrev:Vem kör med bananlådor i bagaget? Ett större, ojämnt utformat bagage är ju mer användbart än ett mindre fyrkantigt.
Nej, inte alls. Det beror ju helt och hållet på vad du brukar lasta. Har du för vana att transportera pingisbollar så är volym det enda viktiga, formen på bagageutrymmet spelar ingen roll då. Brukar du transportera skrymmande saker som inte går att trycka ihop så är en fyrkantig bil att föredra. Jag för min del behöver en bil där jag får in mina hundar. Ju fyrkantigare desto bättre. Min e-tron är på pappret mindre än min förra Model S. Ändå så funkar den bättre för mina behov på grund av dess fyrkantigare form.
Drömbilen för mig (bagagemässigt) är en bil som ser ut som en 945. Tyvärr är vi idag mycket långt ifrån detta, med sluttande taklinjer och runda former överallt.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Postat: 05 apr 2021 11:46
av Robertrimmevik
mati skrev:Fredrik j skrev:Vem kör med bananlådor i bagaget? Ett större, ojämnt utformat bagage är ju mer användbart än ett mindre fyrkantigt.
Nej, inte alls. Det beror ju helt och hållet på vad du brukar lasta. Har du för vana att transportera pingisbollar så är volym det enda viktiga, formen på bagageutrymmet spelar ingen roll då. Brukar du transportera skrymmande saker som inte går att trycka ihop så är en fyrkantig bil att föredra. Jag för min del behöver en bil där jag får in mina hundar. Ju fyrkantigare desto bättre. Min e-tron är på pappret mindre än min förra Model S. Ändå så funkar den bättre för mina behov på grund av dess fyrkantigare form.
Drömbilen för mig (bagagemässigt) är en bil som ser ut som en 945. Tyvärr är vi idag mycket långt ifrån detta, med sluttande taklinjer och runda former överallt.
Du får hoppas på att cybertrucks designlinjer blir moderna i framtiden.
Fast Rivians R1S borde nog falla dig i smaken redan nu.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Postat: 05 apr 2021 11:50
av Zalman3
Robertrimmevik skrev:mati skrev:Fredrik j skrev:Vem kör med bananlådor i bagaget? Ett större, ojämnt utformat bagage är ju mer användbart än ett mindre fyrkantigt.
Nej, inte alls. Det beror ju helt och hållet på vad du brukar lasta. Har du för vana att transportera pingisbollar så är volym det enda viktiga, formen på bagageutrymmet spelar ingen roll då. Brukar du transportera skrymmande saker som inte går att trycka ihop så är en fyrkantig bil att föredra. Jag för min del behöver en bil där jag får in mina hundar. Ju fyrkantigare desto bättre. Min e-tron är på pappret mindre än min förra Model S. Ändå så funkar den bättre för mina behov på grund av dess fyrkantigare form.
Drömbilen för mig (bagagemässigt) är en bil som ser ut som en 945. Tyvärr är vi idag mycket långt ifrån detta, med sluttande taklinjer och runda former överallt.
Du får hoppas på att cybertrucks designlinjer blir moderna i framtiden.

Cybertrucken rymmer 2.800 liter bagage.
Dina hundar borde rymmas Mati.

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Postat: 05 apr 2021 11:57
av mati
Robertrimmevik skrev:
Du får hoppas på att cybertrucks designlinjer blir moderna i framtiden.

För att vara ärlig så har jag alltid gillat folkabussen. Inte bara den gamla ur-bussen utan även de nya modellerna. Jag vet inte riktigt varför, men jag tycker den är på något viss tilltalande. Svårt att förklara. Jag blev helt till mig när VW visade ID Buzz för några år sedan. En sådan skulle jag jättegärna vilja ha. Tyvärr ligger den nog utanför min budget. Men man kan ju drömma lite.

Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Postat: 05 apr 2021 12:03
av taliz
mati skrev:Robertrimmevik skrev:
Du får hoppas på att cybertrucks designlinjer blir moderna i framtiden.

För att vara ärlig så har jag alltid gillat folkabussen. Inte bara den gamla ur-bussen utan även de nya modellerna. Jag vet inte riktigt varför, men jag tycker den är på något viss tilltalande. Svårt att förklara. Jag blev helt till mig när VW visade ID Buzz för några år sedan. En sådan skulle jag jättegärna vilja ha. Tyvärr ligger den nog utanför min budget. Men man kan ju drömma lite.

Den lär ju baseras på MEB-plattan. Tror inte den kommer kosta mer än ID4. Kanske t.o.m. mindre. Lär ju bli el-motsvarigheten till Touran eller kanske Sharan.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Postat: 05 apr 2021 12:09
av mati
taliz skrev:
Den lär ju baseras på MEB-plattan. Tror inte den kommer kosta mer än ID4. Kanske t.o.m. mindre. Lär ju bli el-motsvarigheten till Touran eller kanske Sharan.
Nja, den kommer nog snarare motsvara Caravelle. Det är ingen van utan en minibuss. Om jag skulle gissa så tror jag att den kommer börja norr om 750k.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Postat: 05 apr 2021 12:41
av Fredrik j
mati skrev:Fredrik j skrev:Vem kör med bananlådor i bagaget? Ett större, ojämnt utformat bagage är ju mer användbart än ett mindre fyrkantigt.
Nej, inte alls. Det beror ju helt och hållet på vad du brukar lasta. Har du för vana att transportera pingisbollar så är volym det enda viktiga, formen på bagageutrymmet spelar ingen roll då. Brukar du transportera skrymmande saker som inte går att trycka ihop så är en fyrkantig bil att föredra. Jag för min del behöver en bil där jag får in mina hundar. Ju fyrkantigare desto bättre. Min e-tron är på pappret mindre än min förra Model S. Ändå så funkar den bättre för mina behov på grund av dess fyrkantigare form.
Drömbilen för mig (bagagemässigt) är en bil som ser ut som en 945. Tyvärr är vi idag mycket långt ifrån detta, med sluttande taklinjer och runda former överallt.
Man skulle kunna säga att man får bedöma bagaget efter vad man ska använda det till. Det är lite av min poäng med att bananlådetestet är ganska intetsägande (för mig). När jag fyller bagaget brukar ja se till att ha en blandning mellan hårt och mjukt. På så sätt kan man använda större delen av ett oregelbundet utformat bagage.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Postat: 05 apr 2021 13:04
av Zalman3
Fredrik j skrev:mati skrev:Fredrik j skrev:Vem kör med bananlådor i bagaget? Ett större, ojämnt utformat bagage är ju mer användbart än ett mindre fyrkantigt.
Nej, inte alls. Det beror ju helt och hållet på vad du brukar lasta. Har du för vana att transportera pingisbollar så är volym det enda viktiga, formen på bagageutrymmet spelar ingen roll då. Brukar du transportera skrymmande saker som inte går att trycka ihop så är en fyrkantig bil att föredra. Jag för min del behöver en bil där jag får in mina hundar. Ju fyrkantigare desto bättre. Min e-tron är på pappret mindre än min förra Model S. Ändå så funkar den bättre för mina behov på grund av dess fyrkantigare form.
Drömbilen för mig (bagagemässigt) är en bil som ser ut som en 945. Tyvärr är vi idag mycket långt ifrån detta, med sluttande taklinjer och runda former överallt.
Man skulle kunna säga att man får bedöma bagaget efter vad man ska använda det till. Det är lite av min poäng med att bananlådetestet är ganska intetsägande (för mig). När jag fyller bagaget brukar ja se till att ha en blandning mellan hårt och mjukt. På så sätt kan man använda större delen av ett oregelbundet utformat bagage.
Jag var sugen på att köpa en VW Tiguan för länge sedan.
Men den hade opraktiskt bagage. Kort och högt.
Blir snabbt att lasta på varandra även om man inte lastar så mycket.
Min Tesla MS upplevs som mera praktisk för mig.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Postat: 05 apr 2021 13:48
av Fredrik j
Zalman3 skrev:Fredrik j skrev:mati skrev:Fredrik j skrev:Vem kör med bananlådor i bagaget? Ett större, ojämnt utformat bagage är ju mer användbart än ett mindre fyrkantigt.
Nej, inte alls. Det beror ju helt och hållet på vad du brukar lasta. Har du för vana att transportera pingisbollar så är volym det enda viktiga, formen på bagageutrymmet spelar ingen roll då. Brukar du transportera skrymmande saker som inte går att trycka ihop så är en fyrkantig bil att föredra. Jag för min del behöver en bil där jag får in mina hundar. Ju fyrkantigare desto bättre. Min e-tron är på pappret mindre än min förra Model S. Ändå så funkar den bättre för mina behov på grund av dess fyrkantigare form.
Drömbilen för mig (bagagemässigt) är en bil som ser ut som en 945. Tyvärr är vi idag mycket långt ifrån detta, med sluttande taklinjer och runda former överallt.
Man skulle kunna säga att man får bedöma bagaget efter vad man ska använda det till. Det är lite av min poäng med att bananlådetestet är ganska intetsägande (för mig). När jag fyller bagaget brukar ja se till att ha en blandning mellan hårt och mjukt. På så sätt kan man använda större delen av ett oregelbundet utformat bagage.
Jag var sugen på att köpa en VW Tiguan för länge sedan.
Men den hade opraktiskt bagage. Kort och högt.
Blir snabbt att lasta på varandra även om man inte lastar så mycket.
Min Tesla MS upplevs som mera praktisk för mig.
Håller med. Halvkombi är den klart bästa lösningen (om man inte behöver hundbur då). Man kan lägga ner bagaget istället för att trycka in det. En stor lucka är också en fördel. Många sedaner (och även vissa kombibilar) har stora bagage men med relativt små luckor.
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Postat: 05 apr 2021 14:09
av Robertrimmevik
mati skrev:Robertrimmevik skrev:
Du får hoppas på att cybertrucks designlinjer blir moderna i framtiden.

För att vara ärlig så har jag alltid gillat folkabussen. Inte bara den gamla ur-bussen utan även de nya modellerna. Jag vet inte riktigt varför, men jag tycker den är på något viss tilltalande. Svårt att förklara. Jag blev helt till mig när VW visade ID Buzz för några år sedan. En sådan skulle jag jättegärna vilja ha. Tyvärr ligger den nog utanför min budget. Men man kan ju drömma lite.

Utanför budget.. Har du precis som jag bränt alla pengar på din E-tron?

Herregud vad den har rasat i pris. Och den lär ju inte sluta rasa heller nu när det ska komma både en Q4 och Q6.
(Så jag lär nog få ha min betydligt längre än vanligt. )
Re: Audi Q4 e-tron AWD 83kWh
Postat: 05 apr 2021 14:21
av Jonatand
Robertrimmevik skrev:mati skrev:Robertrimmevik skrev:
Du får hoppas på att cybertrucks designlinjer blir moderna i framtiden.

För att vara ärlig så har jag alltid gillat folkabussen. Inte bara den gamla ur-bussen utan även de nya modellerna. Jag vet inte riktigt varför, men jag tycker den är på något viss tilltalande. Svårt att förklara. Jag blev helt till mig när VW visade ID Buzz för några år sedan. En sådan skulle jag jättegärna vilja ha. Tyvärr ligger den nog utanför min budget. Men man kan ju drömma lite.

Utanför budget.. Har du precis som jag bränt alla pengar på din E-tron?

Herregud vad den har rasat i pris. Och den lär ju inte sluta rasa heller nu när det ska komma både en Q4 och Q6.
(Så jag lär nog få ha min betydligt längre än vanligt. )
Trodde etron hade bra andrahandsvärde?