Har du sett fakta från Tesla på detta? Länk?Reddy skrev:Håller inte riktigt med, "ludacris-mode" kostar $10000 för nya P90D kunder och $5000 + installation för befintliga P85D kunder.hybris skrev:Stör mig att de en gång per år kissar på sina nuvarande kunder. Nej andra prestandamärken uppgraderar inte modellerna en gång per år. Att inte kunna ha top of the line längre än ett år suger faktiskt fett Tesla! Elon kamma dig!!!
Uppgraderingen består av en uppgraderad kontaktor/säkring som tål mer ström, 1500 ampere jämfört med 1300 ampere.
Som jag förstår det så behöver man inte det större batteriet (90KWh) för att komma ner till 2.8 sekunder på 0-60mph, det större batteriet ger bara bättre räckvidd.
Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Moderator: Redaktion
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Enligt amerikanska konfiguratorn krävs 90-batteriet för ludicrous:


Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Nu tror jag att du är orättvis. Gissar efter allt man läst här att det finns många som offrat betydligt större del av sina tillgängliga pengar än vad du gjort utan att ha köpt en P85D. Sedan kan jag väl hålla med om att när man köpte bilen fick man uppfattningen av att alla uppgraderingar som görs via mjukvara skulle komma befintliga ägare till godo, gratis. Men att man kissar på sina kunder bara för att man kommer med nyare version av topp versionen lite oftare än andra bilföretag tycker jag inte. TM borde inte hålla tillbaka utvecklingen bara för att befintliga kunder ska kunna skryta med att dom har Top of the Line.hybris skrev:Jag var säker på kommentarerna som skulle komma. Men inget annat bilmärke kissar på sina topline kunder genom att släppa bättre bilar en gång per år. Det är fakta. Har inte aett info att vi verkligen kan få allt uppdaterat för 50K SEK. Ser mest ut som batteriet vilket går bort.
Sedan kan tomtar som köper snikmodellen skratta hur mycket de vill... Fakta kvarstår.... Kommer det en full uppgradering för 50000 SEK är det kanon. Går det inte att retrofit och en massa junk så kissar de på sina viktigaste kunder. Snikmuppar var tysta!
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Ja, "ludicous" låter fånigt. "Ludicrous" däremot låter tufft!Martinen skrev:Jag tycker insane låter häftigare än ludicous.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
haha får jag skylla på att det är sent?Herr X skrev:Ja, "ludicous" låter fånigt. "Ludicrous" däremot låter tufft!Martinen skrev:Jag tycker insane låter häftigare än ludicous.

Men tycker alltså ändå att insane låter bättre än Ludicrous
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
http://www.forbes.com/sites/joannmuller ... rous-mode/hybris skrev:Har du sett fakta från Tesla på detta? Länk?
Model 3 Performance 2022
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Du bör nog ta tillbaka en del av detta eftersom Tesla, precis tvärtemot vad du skriver, gör den nya funktionen "Ludicrous Speed Upgrade" tillgänglig till befintliga P85D kunder för drygt halva priset jämfört mot vad nya P90D kunder får betala.hybris skrev:Jag var säker på kommentarerna som skulle komma. Men inget annat bilmärke kissar på sina topline kunder genom att släppa bättre bilar en gång per år. Det är fakta. Har inte aett info att vi verkligen kan få allt uppdaterat för 50K SEK. Ser mest ut som batteriet vilket går bort.
Sedan kan tomtar som köper snikmodellen skratta hur mycket de vill... Fakta kvarstår.... Kommer det en full uppgradering för 50000 SEK är det kanon. Går det inte att retrofit och en massa junk så kissar de på sina viktigaste kunder. Snikmuppar var tysta!
Model 3 Performance 2022
Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Ja, det verkar som att existerande P85D-ägare kan uppdatera kontaktorn och den nya säkringen för 5000 USD som då ger Ludicrous mode. Nya P85D-köpare kan inte välja Ludicrous-uppdateringen (för 10k USD) utan att i designstudion först uppdatera till 90kWh-batteriet (för 3k USD) - något som alltså inte fysiskt behövs för att få den bättre accelerationen men som nya P85D-köpare tvingas till.Reddy skrev:Du bör nog ta tillbaka en del av detta eftersom Tesla, precis tvärtemot vad du skriver, gör den nya funktionen "Ludicrous Speed Upgrade" tillgänglig till befintliga P85D kunder för drygt halva priset jämfört mot vad nya P90D kunder får betala.hybris skrev:Jag var säker på kommentarerna som skulle komma. Men inget annat bilmärke kissar på sina topline kunder genom att släppa bättre bilar en gång per år. Det är fakta. Har inte aett info att vi verkligen kan få allt uppdaterat för 50K SEK. Ser mest ut som batteriet vilket går bort.
Sedan kan tomtar som köper snikmodellen skratta hur mycket de vill... Fakta kvarstår.... Kommer det en full uppgradering för 50000 SEK är det kanon. Går det inte att retrofit och en massa junk så kissar de på sina viktigaste kunder. Snikmuppar var tysta!
Det ser alltså ut som att vi existerande P85D-köpare får den bästa dealen då det "bara" kostar oss 5000USD att få Ludicrous, medan nya P85D-köpare måste slanta fram ytterligare 13000 USD för detsamma. Tesla har nog tänkt på sina existerande top-of-the-line-kunder och gjort det på just detta sätt för att undvika hybris kissningsteorem.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Det där får jag ta tillbaka varenda ord av. Varken 10000$ eller 5000$ hade något med batteriet att göra.pegs skrev:Om kostnaden att byta batteripack till 90kWh vore 10 000$ innebär det ca 111$/kWh.
Om det verkligen är vad dom säljer ett batteripack för så är det väl inte annat än en rejäl sensation!
Har inte spekulationen tidigare varit att Tesla legat kring 200$
(Är kostnaden 5000$ så är det väl närmast jordbävningsvarning.)
Eller är det så att utbytta batterier återanvänds?
Har inte sett vad det kostar att byta batteripack, men gissar att det lär kosta betydligt mer... nu iallafall.
Håller med att det var en trevlig gest mot P85D kunder. Utvecklingen av elbilar går snabbt.Herr X skrev:...precis tvärtemot vad du skriver, gör den nya funktionen "Ludicrous Speed Upgrade" tillgänglig till befintliga P85D kunder för drygt halva priset jämfört mot vad nya P90D kunder får betala.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
+1Pontus skrev:Nu tror jag att du är orättvis. Gissar efter allt man läst här att det finns många som offrat betydligt större del av sina tillgängliga pengar än vad du gjort utan att ha köpt en P85D. Sedan kan jag väl hålla med om att när man köpte bilen fick man uppfattningen av att alla uppgraderingar som görs via mjukvara skulle komma befintliga ägare till godo, gratis. Men att man kissar på sina kunder bara för att man kommer med nyare version av topp versionen lite oftare än andra bilföretag tycker jag inte. TM borde inte hålla tillbaka utvecklingen bara för att befintliga kunder ska kunna skryta med att dom har Top of the Line.hybris skrev:Jag var säker på kommentarerna som skulle komma. Men inget annat bilmärke kissar på sina topline kunder genom att släppa bättre bilar en gång per år. Det är fakta. Har inte aett info att vi verkligen kan få allt uppdaterat för 50K SEK. Ser mest ut som batteriet vilket går bort.
Sedan kan tomtar som köper snikmodellen skratta hur mycket de vill... Fakta kvarstår.... Kommer det en full uppgradering för 50000 SEK är det kanon. Går det inte att retrofit och en massa junk så kissar de på sina viktigaste kunder. Snikmuppar var tysta!
Fattar inte vad som är problemet.
Att Tesla driver utvecklingen av bilar snabbare, bättre och häftigare än vad någon annan någonsin har gjort är väl superbra? Vill man inte vara en del av den utvecklingen så är det bara att kliva av och köpa en brum, brum bil och lägga pengarna på lite extra fälgtrimning och kromade avgasrör. Det lär fortfarande hålla i många, många år.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Jag kan förstå vad hybris menar. Andra biltillverkare har kategoriserat sina bilar i grupper som de kallar årsmodeller. Om du köper en top-of-the-line-modell inom en viss årsmodell, så kommer du alltid att ha den bästa bilen i just den gruppen och ingen kan ta ifrån dig detta - det är lite som att vinna ett världsrekord; två olika personer kan vinna 100 meter häck olika år men du är fortfarande världsmästare 1986, även om ditt världsrekord senare blir slaget. Du kan alltså ha ett världsrekord trots att ditt resultat inte alls är bäst i världen, utan bara var det just det året.+46 skrev:Fattar inte vad som är problemet.
Att Tesla driver utvecklingen av bilar snabbare, bättre och häftigare än vad någon annan någonsin har gjort är väl superbra? Vill man inte vara en del av den utvecklingen så är det bara att kliva av och köpa en brum, brum bil och lägga pengarna på lite extra fälgtrimning och kromade avgasrör. Det lär fortfarande hålla i många, många år.
Med Teslas bilar fungerar det inte så - du kan köpa en top-of-the-line-modell 2015, men två månader senare samma år släpps en hårdvaruändring som gör att just din bil inte alls är top-of-the-line längre, utan en framtida svårsåld variant som, i och med hårdvaruuppgraderingen som senare byggda bilar under samma år fick, förlorade 150 000 i begagnat-värde.
Det som gör att hybris krokodiltårar inte riktigt biter, är att detta har varit känt hela tiden - hybris kände väl till hur Tesla jobbar med sina uppgraderingar, inte minst eftersom han satt med svarte-petter i form av P85+ förra året.
Men denna gången har Tesla oavsett givit existerande P85D-ägare möjlighet att uppgradera till ett lägre pris än vad det kostar nya köpare att få samma funktion, så nu finns det väldigt liten anledning att lipa.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Fast det är inte ovanligt med tillverkare som släpper nya specialmodeller stup i kvarten. Lamborghini känns som ett typexempel.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Men inte under innevarande år väl? De brukar väl aviseras i förväg inför nästa årsmodell?danni skrev:Fast det är inte ovanligt med tillverkare som släpper nya specialmodeller stup i kvarten. Lamborghini känns som ett typexempel.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
För det första "finns inte" årsmodeller officiellt längre utan det är tillverkningsår som gäller. (Men ja många skriver/använder fortfarande årsmodeller felaktigt)
För det andra de flesta stora biltillverkare gör kontinuerluga uppdateringar och släpper ändrade specifikationer och förbättrade/nya modeller under pågående "årsmodell" så att säga. Så du kan mycket väl ha en annan bil tekniskt än grannen även fast ni har samma årsmodell/tillverkningsår. Däremot i Sverige så lever vi kvar lite i Saab/Volvo världen där man av "kostnadsskäl" inte kan uppdatera sina bilar lika ofta som andra storabilltillverkare kan och gör sen många år.
Så Tesla gör inget ovanligt för bilbranschen även om man snarare ska likna de med "apple" när det gäller uppdateringshadtighet på iPhones osv.
För det andra de flesta stora biltillverkare gör kontinuerluga uppdateringar och släpper ändrade specifikationer och förbättrade/nya modeller under pågående "årsmodell" så att säga. Så du kan mycket väl ha en annan bil tekniskt än grannen även fast ni har samma årsmodell/tillverkningsår. Däremot i Sverige så lever vi kvar lite i Saab/Volvo världen där man av "kostnadsskäl" inte kan uppdatera sina bilar lika ofta som andra storabilltillverkare kan och gör sen många år.
Så Tesla gör inget ovanligt för bilbranschen även om man snarare ska likna de med "apple" när det gäller uppdateringshadtighet på iPhones osv.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
1500 Ampere är nästan 700hk. Bra att tesla snart levererar det dom marknadsför.
Ang nya modeller, det ser ut att gå i samma takt som iPhone. Många som vill ha det senaste till varje pris.
Har mött en del motståndare till just teslaelbil som menar att det får den gamla modellen att stupa i värde... Här blir det en modulbaserad bil vi kan uppgradera vilket e supert.
Undrar vad man ska översätta ludicrous med till svenska? Tramsigt?
Ang nya modeller, det ser ut att gå i samma takt som iPhone. Många som vill ha det senaste till varje pris.
Har mött en del motståndare till just teslaelbil som menar att det får den gamla modellen att stupa i värde... Här blir det en modulbaserad bil vi kan uppgradera vilket e supert.
Undrar vad man ska översätta ludicrous med till svenska? Tramsigt?

Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Hade lagt en beställning på P85D i maj som jag avbeställde. Orolig att det skulle komma något nytt, det är ju trist att hämta ut en ny bil som direkt blir "förra modellen". Är idag glad att jag avbeställde pga:
1. Hade fått bilen strax efter en ny stor uppdatering (nytt batteripack, ludicrous mode).
2. Performance plus fjädringen har plötsligt försvunnit och finns inte längre till P sedan maj. Tesla har inte sagt ngt om detta, och inte heller sänkt priset. Hade jag beställt en P85D och fått vanliga standardfjädringen hade jag varit arg. Samma sak med bredare däck bak som inte heller finns längre.
Tycker Tesla är fel ute i sina prioriteringar, när de släpper ännu ett prestandamonster, men fortfarande funkar inte navigationen tillfredställande och browsern är ett skämt. Kanske är äpplen och päron, men det är IMO.
1. Hade fått bilen strax efter en ny stor uppdatering (nytt batteripack, ludicrous mode).
2. Performance plus fjädringen har plötsligt försvunnit och finns inte längre till P sedan maj. Tesla har inte sagt ngt om detta, och inte heller sänkt priset. Hade jag beställt en P85D och fått vanliga standardfjädringen hade jag varit arg. Samma sak med bredare däck bak som inte heller finns längre.
Tycker Tesla är fel ute i sina prioriteringar, när de släpper ännu ett prestandamonster, men fortfarande funkar inte navigationen tillfredställande och browsern är ett skämt. Kanske är äpplen och päron, men det är IMO.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Skrattretande eller löjligt. Löjligt är inte dumt: "det går löjligt snabbt".kontakten2 skrev:Undrar vad man ska översätta ludicrous med till svenska? Tramsigt?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Tycker fö att 90D verkar vara det trevligaste alternativet nu. Riktigt bra räckvidd med 19 tummare. Men iofs bara 6% längre än 85kwh, så det är nog bättre att avvakta ett år till så kommer 95kwh. Fast 85 kWh är ju tillräckligt med dagens superchargers, så jag förstår inte riktigt meningen med större batteripack. 70 kWh är för litet.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Tesla förklarade ju hur detta gick till - de kom på ett nytt sätt att producera en säkring när de jobbade på att förlänga batteriets livslängd. Detta i sin tur gjorde det möjligt att ta ut högre effekt, och marknadsavdelningen paketerade denna säkringen och en ny kontaktor som "ludicris mode". Det har alltså aldrig varit tal om att prioritera bort utveckling av navigatorn eller något annat för att trimma 0-100 ytterligare, utan ludicris mode upptäcktes "av misstag". Ungefär som hur penicillinet upptäcktes alltså, och det ångrar du väl inte idag?Niclas skrev:Tycker Tesla är fel ute i sina prioriteringar, när de släpper ännu ett prestandamonster, men fortfarande funkar inte navigationen tillfredställande och browsern är ett skämt. Kanske är äpplen och päron, men det är IMO.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Tramsigt är fel översättning. Löjlig, orimlig eller skrattretande föreslår Google Translate och jag tror nog att skrattretande är det bäst passande med tanke på effekten den lär ha.kontakten2 skrev:Undrar vad man ska översätta ludicrous med till svenska? Tramsigt?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Namnet i sig är ganska skrattretande också. Insane låter i alla fall lite coolt.
Model X, Pearl White
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
Skall inte översättas. Det är ju ett uttryck från spaceballs...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
För de som missat vart Elon tagit detta. Spaceballs. Han har humor den mannen. Love it! Noterade Ni namnet som kommer för prestandan i nya Roadstern? 

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Presskonferens Tesla Motors 17:e juli
+1Telsa skrev:Namnet i sig är ganska skrattretande också. Insane låter i alla fall lite coolt.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29