Finns inte el så det räcker.

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Re: Finns inte el så det räcker.

Inlägg av BrooklynS »

Niklas Z skrev:
BrooklynS skrev:
Flödet är vad det är i älvarna...
Det genomnsnittliga flödet i älvarna bestämmer den årliga genomsnittliga effekten som kan levereras, det är sant. Men nu var det inte det saken gällde, utan att höja den maximala momentana effekten. Själv poängen med att ha vattenmagasin, som vi har i våra anläggningar, är att man kan ändra flödet momentant. Därigenom kan kraftverken leverera hög effekt även under perioder då vattentillströmningen är låg. Magasinen lagrar vatten under perioder då behovet av el är lågt och ökar flödet då behovet är stort. Det är redan så att effekten över tid hos vattenkraften är frånkopplad flödesvariationerna i älvarna. Det mönstret kan förstärkas.

Absolut, men vi pratade väl "årseffekt" i exemplen tidigare? Och att den borde kunna höjas.

Något som inte är så enkelt. Däremot är vattenkraften en alldeles utmärkt reglerkraft där den MOMENTANA effekten kan varieras nästan hur mycket som helst, inom ramarna för gällande vattendomar förstås. Vi skall också komma ihåg att vattenkraften reglerar hela ekosystem...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Diskussionen har, som jag uppfattat det, gällt vattenkraftens roll som reglerkraft då kärnkraft ersätts av mer intermittenta kraftkällor som sol och vind. Då är det just vattenkraftens förmåga att leverera maximal effekt som är relevant. Jag tror inte jag sett någon förespråka att förlusten av årsenergi, då kärnkraftverk stängs, ska ersättas med utbyggd vattenkraft. Det som ofta framförts är att att borttagen kärnkraft ska ersättas av andra energislag, men att det då finns risk för att effekten inte räcker under tidpunkter med stort elbehov. Då är det just vattenkraftens maximala momentana effekt som är relevant.

Och nej, effekten som nämndes tidigare var momentan effekt. Exempelvis var 24 GW maximal effekt, inte ett årsgenomsnitt.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
[JM] skrev:
tor-ake skrev:
Angående rimlighetsanalys - det finns en viktig faktor som du [JM], ignorerar trots att jag nämnt den flera gånger, ...klipp...
Min enda kommentar gällde Larsl påstående att det var enklare att reglera ett vindkraftdominerade kraftsystem. Vilket jag påstår det inte är. Sen har du snackat på om ditten och datten gällande annat. Att byta ämne när det börjar bli jobbiga motargument är en klassisk debatteknik som du kan prova med någon annanstans.
Det går att stänga av vindkraft. Kärnkraften måste rulla på och förbruka U235 även om elen inte är värd något. Det behövs en kub på 80x80x80 meter uranmalm för att få fram 1 kg U235 och Sverige använder 250 ton per år. Låter detta lönsamt?
Och vad skulle det kosta att bygga en anläggning med solceller plus vätgas som kan leverera en kontinuerlig effekt på 2 GW året om? Vi pratar om en totalt energimängd på 17 520 GWh. Om det bara var levererad energi från solcellerna så skulle det motsvara en anläggning på runt 18 GW. För att få en kontinuerlig effekt över året så behöver vi dock få en större del av effekten från vätgas vilket betyder stora förluster. Så vi kanske pratar om en solcellsanläggning på grunt 30 GW plus vätgasanläggning som kan lagra vätgas motsvarande 12 TWh. Vad skulle detta kosta att bygga?
Ja, jämför vi solceller eller vindkraft mot kärnkraft så är kostnaden per producerad kWh inte lika viktig, vi måste veta kostnaden tillsammans med lagring. En del av lagringen kanske kan göras av vattenkraften men vi ser redan idag att det ibland blir låga nivåer stundtals i vattenmagasinen, öka behovet av vattenkraft kommer inte göra vårt elsystem stabilare.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

[JM] skrev:
tor-ake skrev:
Angående rimlighetsanalys - det finns en viktig faktor som du [JM], ignorerar trots att jag nämnt den flera gånger, ...klipp...
Min enda kommentar gällde Larsl påstående att det var enklare att reglera ett vindkraftdominerade kraftsystem. Vilket jag påstår det inte är. Sen har du snackat på om ditten och datten gällande annat. Att byta ämne när det börjar bli jobbiga motargument är en klassisk debatteknik som du kan prova med någon annanstans.
Stopp och belägg. Du anför att 5GW effekt saknas. Jag visar var det finns 5GW att hämta. Hur är det att byta ämne?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Vindkraft kan för övrigt i överskottstider användas för att pumpa vatten tillbaka in i magasinen igen. Dvs samverka med vattenkraften. Jag har någonstans läst om detta men minns inte var. :)
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Ja det kan man, men det krävs att det finns vatten att ta från på nersidan, det är många av våra anläggningar som inte har något vatten att pumpa upp, alternativt att man måste pumpa det en lång sträcka. Tyvärr. Kan säkert vara ett alternativ på vissa ställen dock. Någon som sett en utredning om detta?

Hursomhelst, som jag redan förklarat behövs inte det. Vi klarar det ändå.
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Referralkod: ts.la/Roger53431

Inlägg av FlyingBlue »

tor-ake skrev:
Ja det kan man, men det krävs att det finns vatten att ta från på nersidan, det är många av våra anläggningar som inte har något vatten att pumpa upp, alternativt att man måste pumpa det en lång sträcka. Tyvärr. Kan säkert vara ett alternativ på vissa ställen dock. Någon som sett en utredning om detta?

Det finns ju ett projekt i en lite mindre skala
http://www.hallekis.com/arkiv3/xx101023a.htm
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

tor-ake skrev:

Gissar att nuvarande anläggningar inte byggts med det i tanke, men om det finns möjlighet att anlägga en reservoar på nersidan så vore det kanske inte så dumt att pumpa tillbaka då överskottsel finns från vind och sol. Om inte annat kanske det kan innebära att vi exportera mer fossilfri el.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

FlyingBlue skrev:
tor-ake skrev:

Det finns ju ett projekt i en lite mindre skala
http://www.hallekis.com/arkiv3/xx101023a.htm
:lol: lite mindre skala var det, ja. "Bara" 50GW effekt eller hela sveriges behov två ggr om.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det byggs ny vindkraft och nya solceller sätts upp men ingen kärnkraft i Sverige. Marknaden har talat.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Det byggs ny vindkraft och nya solceller sätts upp men ingen kärnkraft i Sverige. Marknaden har talat.
Det är ju extremt enkelt att se på det.

Jag ser inte heller någon som investerar stort på öka vattenkraften eller batterier så det måste ju betyda att endast mer vind och sol behövs för att ersätta kärnkraften...
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

tor-ake skrev:
[JM] skrev:
tor-ake skrev:
Stopp och belägg. Du anför att 5GW effekt saknas. Jag visar var det finns 5GW att hämta. Hur är det att byta ämne?
Du menar alltså att vindkraftens bristfälliga reglermöjligheter skall betalas av 1miljon villaägare som ska punga ut med ca 50-150tkr för att bygga om sina värmesystem och dessutom skall ta över regleransvaret för vår kraftförsöjning.

Fullt rimligt med tanke på hur folk snabbt tar sitt ansvar och slutar flyga och kvickt byter till elbilar i ett rasande tempo för att rädda miljö och samhälle.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

[JM] skrev:
tor-ake skrev:
[JM] skrev:
tor-ake skrev:
Du menar alltså att vindkraftens bristfälliga reglermöjligheter skall betalas av 1miljon villaägare som ska punga ut med ca 50-150tkr för att bygga om sina värmesystem och dessutom skall ta över regleransvaret för vår kraftförsöjning.

Fullt rimligt med tanke på hur folk snabbt tar sitt ansvar och slutar flyga och kvickt byter till elbilar i ett rasande tempo för att rädda miljö och samhälle.
Jag behöll min Ved-anläggning när jag installerade bergvärme (fegis), dvs jag har kvar mina acc.-tankar (på 1,5 kubik) och jag skulle då kunna hoppa på ett sånt tåg, men jag vet inte hur många
som behållit sina acc.-tankar när dom bytt till värmepumpar/bergvärme osv... Finns det några siffror på det tro? Det kanske är ett gäng iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Bjelke skrev:
Jag behöll min Ved-anläggning när jag installerade bergvärme (fegis), dvs jag har kvar mina acc.-tankar (på 1,5 kubik) och jag skulle då kunna hoppa på ett sånt tåg, men jag vet inte hur många
som behållit sina acc.-tankar när dom bytt till värmepumpar/bergvärme osv... Finns det några siffror på det tro? Det kanske är ett gäng iaf :)
Det gjorde jag med när jag bodde i Järvsö. 400kvm hus från 1908, inga acctankar men väl vedpannan kvar som kunde kopplas in med två kulventiler. Perfekt vid tre dygns strömavbrott vid luciatid år 2001...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

BrooklynS skrev:
Bjelke skrev:
Det gjorde jag med när jag bodde i Järvsö. 400kvm hus från 1908, inga acctankar men väl vedpannan kvar som kunde kopplas in med två kulventiler. Perfekt vid tre dygns strömavbrott vid luciatid år 2001...
Samma här; acc-tank + vedpanna för 1 meters ved och kulvert till huvudbyggnad. Totalt drygt 2,5 kubikmeter vatten i systemet. Perfekt när det kryper under nollan. På köpet, obegränsat med varmvatten. Har dockat värmepumpen till tanken. Enda som jag saknar nu är solfångare som jag kan docka till tanken.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

+46 skrev:
BrooklynS skrev:
Bjelke skrev:
Samma här; acc-tank + vedpanna för 1 meters ved och kulvert till huvudbyggnad. Totalt drygt 2,5 kubikmeter vatten i systemet. Perfekt när det kryper under nollan. På köpet, obegränsat med varmvatten. Har dockat värmepumpen till tanken. Enda som jag saknar nu är solfångare som jag kan docka till tanken.
Själv skulle jag vilja göra el samtidigt som jag eldar min ved, då det är som kallast och mörkast eldar jag mest, ett bra komplement till solpanelerna. Det vore fint med bidrag för ombyggnad av alla biovärmeanläggningar, till kraftvärmeanläggningar.
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare

Inlägg av Lembritt »

Sofie skrev:
+46 skrev:
BrooklynS skrev:
Bjelke skrev:
Själv skulle jag vilja göra el samtidigt som jag eldar min ved, då det är som kallast och mörkast eldar jag mest, ett bra komplement till solpanelerna. Det vore fint med bidrag för ombyggnad av alla biovärmeanläggningar, till kraftvärmeanläggningar.

Bygga in en stirlingmotor ;)

Inresol har byggt en lösning som eldar pellets.
https://www.vvsforum.se/nyheter/2018/ma ... -i-hemmet/
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Dock svårt att få ekonomisk bärighet i det tydligen: https://www.vvsforum.se/nyheter/2019/ma ... i-konkurs/
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare

Inlägg av Lembritt »

ChristerSjo skrev:
Dock svårt att få ekonomisk bärighet i det tydligen: https://www.vvsforum.se/nyheter/2019/ma ... i-konkurs/
Ahhh..... Vad tråkigt för dom.
Läste om dom för flera år sedan och sökte bara lite snabbt...

Kunde varit en intressant produkt att komplettera med, om det fungerade.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

[JM] skrev:
tor-ake skrev:

Det är helt korrekt uppfattat. Det är den möjlighet jag ser idag. Att bygga om värmesystemet är inte unikt, ungefär lagom till en typ av panna är utsliten finns det helt nya grejer att tillgå. Vedpannor blev elpannor blev bergvärme och frånluft, nu blir det teknikuppgradering igen!
Bra eller dåligt, det får någon annan avgöra, men jag tror det är så det kommer gå till. Batteribankar, pumpkraftverk och diverse avancerade lösningar för att småhusägarna kunna behålla ett 40 år gammalt värmesystem byggt på direktel låter ännu stolligare.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

tor-ake skrev:
[JM] skrev:
tor-ake skrev:

Det är helt korrekt uppfattat. Det är den möjlighet jag ser idag. Att bygga om värmesystemet är inte unikt, ungefär lagom till en typ av panna är utsliten finns det helt nya grejer att tillgå. Vedpannor blev elpannor blev bergvärme och frånluft, nu blir det teknikuppgradering igen!
Bra eller dåligt, det får någon annan avgöra, men jag tror det är så det kommer gå till. Batteribankar, pumpkraftverk och diverse avancerade lösningar för att småhusägarna kunna behålla ett 40 år gammalt värmesystem byggt på direktel låter ännu stolligare.
Denna typ av omkonstruktion kanske är möjlig på hus byggda före 60-talet.
På 70/80-talet var det direktverkande el som gällde och de flest har idag någom form av luft/luft vvx.
Det blir stora ingrepp i huset för att konvertera till vattenvärme. Har Bekanta som gjort det och det är ingen mindre affär.
Från 2000 och framåt så har de flesta nybyggda hus en frånluftsvärmepump, luft/vatten, som skulle kunna bytas MEN dessa är 60*60cm stora, golv till tak och står i pyttesmå tvättstugor där någon bufferttank på några kubikmeter är bara att glömma.
Om det mot förmodan finns plats så finns det stor risk att grunden inte är förberedd för några ton vatten.

Varför ska villaägarna betala för vindkraftens utkonkurrerande av kärnkraft? Alltid när man framhäver hur billig vindkraft är och hur dyr kärnkraft är så är det ingen som nämner den lilla detaljen om ej tillräckligt reglerkraft. Det lär ju slå en del på priset för vindkraftsel....
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Exempel på pris för reglerkraft:
Finlands nya kärnkraftverk ska landa på 1.6GW och skulle kosta 3.3 miljarder EUR men är väl uppe i runt 8.5 nu.
Vi säger typ 100 miljarder SEK.
De finska verken verkar ligga på en tillgänglighet runt 95%.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Olkiluo ... nkraftverk
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/isab ... -kostnader

Vindkraft verkar kosta typ 10Miljoner /MW
https://www.vindkraftsportalen.se/vindk ... kraftverk/
Eller 1.3 miljarder för 143MW = 9 miljoner/MW
https://www.di.se/live/holmen-vill-bygg ... er-kronor/

Framgår inte om det är peakeffekt eller tillgänglig medeleffekt. Men vi antar det senare så blir det till vindkraftens fördel.

Batterier som reglerkraft ligger på enl Teslas exempel
100MW och 129MWh på 66miljoner USD vilket blir ca 620 miljoner sek.
Behövs 16st för att klara effekten och 24*1600/129= 298st för att klara ett dygns bortfall.

1600MW kärnkraft ersatt med vind+batterier blir:
1600MW*9Milj/MW + 298*620miljoner = 14.4 Miljarder för vindkraftverken och 185 miljarder för batterierna = ca 200 miljarder som alltså påstås vara billigare än de 100miljarder som kärnkraftverket kostar. Does not compute....

Billigare då att bygga 6ggr överkapacitet på vindkraften 6*14.4=86miljarder
Men då blir nog inte vinsten så bra per levererad kwh
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Bygga kärnkraft för 350 miljarder för att hitta våra 5 GW kommer inte inträffa, det är bara släppa.

Angående "svårigheten" med min lösning, nästa gång luftluftpumparna hemma pajar, köp fläktkonvektorer istället. Ser ut precis som l/l-pumpar men använder vatten istället. Kostar ca 3-4tusen i effekter mellan 3 och 6 KW. Sedan kan du använda vilken uppvärmningsform du vill för vattnet. Ved, solfångare, l/v-värmepump, jordvärme, bergvärme, minikärnkraftverk, you name it! Det går f.ö. att kyla med fläktkonvektorer också.

Bild

Jag har också bekanta som byggt om sina hus, och visst, vill man ha vattenburen golvvärme eller radiatorer i varje rum, då kostar det. Men det blir ju bättre komfort än med elradiatorer eller l/l-pumpar också.

Sorry om jag pajar ditt resonemang om hur svårt det är att klara sig utan kärnkraft, men... det är inte svårt.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

tor-ake skrev:
Bygga kärnkraft för 350 miljarder för att hitta våra 5 GW kommer inte inträffa, det är bara släppa.

Angående "svårigheten" med min lösning, nästa gång luftluftpumparna hemma pajar, köp fläktkonvektorer istället. Ser ut precis som l/l-pumpar men använder vatten istället. Kostar ca 3-4tusen i effekter mellan 3 och 6 KW. Sedan kan du använda vilken uppvärmningsform du vill för vattnet. Ved, solfångare, l/v-värmepump, jordvärme, bergvärme, minikärnkraftverk, you name it! Det går f.ö. att kyla med fläktkonvektorer också.

Bild

Jag har också bekanta som byggt om sina hus, och visst, vill man ha vattenburen golvvärme eller radiatorer i varje rum, då kostar det. Men det blir ju bättre komfort än med elradiatorer eller l/l-pumpar också.

Sorry om jag pajar ditt resonemang om hur svårt det är att klara sig utan kärnkraft, men... det är inte svårt.
Medan ditt resonemang som bygger på att alla villaägare ska bygga om sina hus för att energiekvationen ska gå ihop och ta ett ansvar som regelersystem känns fullt rimligt... Konceptet kallas pipedream på engelska..
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Hushållen förbrukar som sagt hälften av den totala energin. Att de får betala kalaset, åtminstone hälften av det, är så det kommer att spelas ut.

Tidstariffen kommer göra comeback på bred front, och elen i Januari kommer kosta 30 öre när det blåser och 3 kronor när det inte blåser. Effektbesparande åtgärder som betalar sig på tiotalet år kommer att bli väldigt populära.

Ingen kommer att behöva ta några radikala och impopulära politiska beslut, och inga projekt i 100-miljardsklassen kommer behöva startas och finansieras.

Att kalla det för Pipedream visar bara på att man inte klarar av det enkla konceptet extrapolation...
Skriv svar