Sida 4 av 8
Re: Varför Tibber?
Postat: 22 feb 2020 16:31
av LarsL
Frodo skrev:Måste man ha en laddbox eller går det att använda "Smart laddning" med vanlig röd trefaskontakt för att ladda modell S?
Det går att koppla Tesla och några andra bilar direkt till appen som då styr laddningen mot billigaste elen. Spelar ingen roll vilken laddbox du använder.
Re: Varför Tibber?
Postat: 23 feb 2020 08:23
av Frodo
Utmärkt
Re: Varför Tibber?
Postat: 23 feb 2020 09:34
av heldiggrisen
LarsL skrev:Frodo skrev:Måste man ha en laddbox eller går det att använda "Smart laddning" med vanlig röd trefaskontakt för att ladda modell S?
Det går att koppla Tesla och några andra bilar direkt till appen som då styr laddningen mot billigaste elen. Spelar ingen roll vilken laddbox du använder.
Du behöver inte ens Tibber, eller någon app.
Alla elleverantörer ska enligt eu-lag erbjuda timmdebitering.
Sen kan du själv gå in varje dag gå in och kolla vad nästa dags elpriser kommer att bli.
För min del så har jag för nuvarande för liten förbrukning om natten till at det är lönt med timpris, men om man laddar elbil, eller har andra storförbrukare som kör dygnet runt(eller enbart natt) så kan timpris vara en besparing.
Kommande dygns elpriser hittar du här.
https://www.nordpoolgroup.com/Market-da ... view=table
Uppdateras runt klockan 1300 dagen innan.
Elen brukar vara billigast mellan 0200-0400, så om du klarar dig på 2 timmar laddning på en natt, välj timpris och ladda mellan 0200 och 0400.
Re: Varför Tibber?
Postat: 24 feb 2020 00:28
av Monark1954
Jag betalar till LRF samköp för deras påslag på de 15.000 kWh jag köper + månadsavgift, summa 390 kr/år.
Tibber vill inte tala om vad deras kostar, läser i inledning av tråden och att månadsavgiften blir 468 kr/år.
Jag har redan timdebitering, Nord Pools app talar om elpriset per timme.
Bilarna styr jag så de är klara på morgonen med bilens funktioner och de drar max 16 A. Måste köpa mer prylar från Tibber om jag skall maximera effektuttaget men jag laddar alltid det jag behöver redan idag.
Tvätt och disk kan jag enkelt när det är möjligt köra på natten. Måste köpa prylar om de skall styras.
Bergvärmepumpen från Nibe kan jag styra när jag orkat koppla upp den, med inköpt Wifi repeter. Pumpen mäter redan strömmen på huvudsäkringen men Wifi måste göra oavsett om jag har Tibber eller inte.
Störs enormt av pyramidspelsintryck med bonus för att värva fler till Tibber.
Kul teknikpryl, kan säkert spara lite och köpa ännu mer prylar från Tibber.
Föreslår att Tibber ändrar sin marknadsföring, talar om vad deras tjänst kostar och slutar med sitt bonusjagande som dränker alla trådar som på något sätt handlar om el till bilen.
Re: Varför Tibber?
Postat: 26 feb 2020 16:16
av heldiggrisen
En annan fråga kring tibber+easee+tesla.
Easee låter dig antingen ladda asap om du trycker på knappen på boxen, eller när tibber säger till den att det är som billigast.
Jag undrar vad som händer om jag väljer att ladda när det är som billigast:
Tesla rekommenderar att alltid ha bilen pluggat i när den står parkerat för att battericondition då gör att batteripaketen håller så bra temp som möjlig om det är kallt eller varmt ute.
Hur funkar det med tibber/easee, låter den Teslan få lite el utanför det optimala prisfönstret, för att batteriet ska må bra, eller är det sten dött till tibber släpper på easee typ klockan 2 på natten.
Någon som vet?
Re: Varför Tibber?
Postat: 26 feb 2020 16:29
av ChristerSjo
LarsL skrev:Frodo skrev:Måste man ha en laddbox eller går det att använda "Smart laddning" med vanlig röd trefaskontakt för att ladda modell S?
Det går att koppla Tesla och några andra bilar direkt till appen som då styr laddningen mot billigaste elen. Spelar ingen roll vilken laddbox du använder.
På vilket sätt kan man styra Tesla från Tibber appen?
Re: Varför Tibber?
Postat: 26 feb 2020 16:51
av Bonden Roger
Är Tibber norskt ?
Om man bara har Tibber-appen (och elhandel), behövs det några mer tekniska saker ?
Behöver elmätaren bytas ut för att övergå till Tibber ?
Har nu Fortum. Dom skall byta ut mätarna närmast 2 åren. Den som jag har nu läser av 1 gång per månad.
Om man köper Watty via Tibber, går det då läsa av de olika effektförbrukarna separat ?
Går det att köpa Watty untanför Tibber ? (verkar som dom har blivit uppköpta av tyskar).
Hur noggran är Watty (om jag fattar det rätt. Watty 1:mäter lysdiod på mätare. Watty 2: mäter varje fas via strömtrafo (dvs att det blir fel om spänningen ändras)) ?
Re: Varför Tibber?
Postat: 26 feb 2020 17:37
av Legato
ChristerSjo skrev:LarsL skrev:Frodo skrev:Måste man ha en laddbox eller går det att använda "Smart laddning" med vanlig röd trefaskontakt för att ladda modell S?
Det går att koppla Tesla och några andra bilar direkt till appen som då styr laddningen mot billigaste elen. Spelar ingen roll vilken laddbox du använder.
På vilket sätt kan man styra Tesla från Tibber appen?
Tibber-appen ser till att Teslan laddas till lägsta möjliga kostnad. Dvs den optimerar så att de timmar som behövs för att ladda bilen inträffar de timmar då timtaxan är som lägst.
Re: Varför Tibber?
Postat: 26 feb 2020 17:42
av Legato
heldiggrisen skrev:En annan fråga kring tibber+easee+tesla.
Easee låter dig antingen ladda asap om du trycker på knappen på boxen, eller när tibber säger till den att det är som billigast.
Jag undrar vad som händer om jag väljer att ladda när det är som billigast:
Tesla rekommenderar att alltid ha bilen pluggat i när den står parkerat för att battericondition då gör att batteripaketen håller så bra temp som möjlig om det är kallt eller varmt ute.
Hur funkar det med tibber/easee, låter den Teslan få lite el utanför det optimala prisfönstret, för att batteriet ska må bra, eller är det sten dött till tibber släpper på easee typ klockan 2 på natten.
Någon som vet?
Mig veterligen så krävs det extrema temperaturer för att bilen ska värma eller kyla batteriet "ad hoc". Har för mig att jag läst -30 graders batteritemperatur, vilket ju kräver att bilen står rätt länge i temperatur under -40 typ
I det extrema scenariot så vet jag inte om bilen "overridar" Tibber eller annan schemaläggning, men det antar jag att den gör. Gissar att ingen i forumet kommer få uppleva det oavsett.
Re: Varför Tibber?
Postat: 26 feb 2020 18:08
av taliz
Legato skrev:
Mig veterligen så krävs det extrema temperaturer för att bilen ska värma eller kyla batteriet "ad hoc". Har för mig att jag läst -30 graders batteritemperatur, vilket ju kräver att bilen står rätt länge i temperatur under -40 typ
Jag laddar ofta på en 4kw-stolpe. Noterat att den visar 0kmh laddhastighet en bra stund(10-15 min kanske?) om bilen inte körts innan, även om det är 6-7 plusgrader.
Är bilen "varm" så visar den 22-23kmh direkt.
Re: Varför Tibber?
Postat: 26 feb 2020 18:27
av Legato
taliz skrev:Legato skrev:
Mig veterligen så krävs det extrema temperaturer för att bilen ska värma eller kyla batteriet "ad hoc". Har för mig att jag läst -30 graders batteritemperatur, vilket ju kräver att bilen står rätt länge i temperatur under -40 typ
Jag laddar ofta på en 4kw-stolpe. Noterat att den visar 0kmh laddhastighet en bra stund(10-15 min kanske?) om bilen inte körts innan, även om det är 6-7 plusgrader.
Är bilen "varm" så visar den 22-23kmh direkt.
Det du beskriver är ju när man initierar laddning, det är något helt annat. Då börjar bilen med att värma batteriet till tillräcklig temperatur innan laddning påbörjas. Har man riktigt låg SOC vid snabbladdare kan man tom drabbas av att batteriet är så kallt att laddning inte ens kan påbörjas, utan man måste byta till AC-laddning.
Det "heldiggrisen" skrev om är något annat, nämligen en skyddsfunktion som finns i BMSen som ska dra igång värmning/kylning av batteriet om batteriet är riktigt kallt eller varmt. Detta alltså oberoende av laddbehov. Detta ska kunna ske även när bilen ej är inpluggad (dock kanske vid extremare temperaturgränser). Mig veterligen har detta aldrig inträffat för mig i verkligheten.
Varför Tibber?
Postat: 26 feb 2020 20:24
av taliz
Ja jag tolkade det som att du hävdade att bilen bara förvärmde om det var extremt kallt. Fel tolkat alltså.
Re: Varför Tibber?
Postat: 26 feb 2020 20:59
av heldiggrisen
Legato skrev:heldiggrisen skrev:En annan fråga kring tibber+easee+tesla.
Easee låter dig antingen ladda asap om du trycker på knappen på boxen, eller när tibber säger till den att det är som billigast.
Jag undrar vad som händer om jag väljer att ladda när det är som billigast:
Tesla rekommenderar att alltid ha bilen pluggat i när den står parkerat för att battericondition då gör att batteripaketen håller så bra temp som möjlig om det är kallt eller varmt ute.
Hur funkar det med tibber/easee, låter den Teslan få lite el utanför det optimala prisfönstret, för att batteriet ska må bra, eller är det sten dött till tibber släpper på easee typ klockan 2 på natten.
Någon som vet?
Mig veterligen så krävs det extrema temperaturer för att bilen ska värma eller kyla batteriet "ad hoc". Har för mig att jag läst -30 graders batteritemperatur, vilket ju kräver att bilen står rätt länge i temperatur under -40 typ
I det extrema scenariot så vet jag inte om bilen "overridar" Tibber eller annan schemaläggning, men det antar jag att den gör. Gissar att ingen i forumet kommer få uppleva det oavsett.
Telsa själv säger:
The most important way to preserve the Batter is to leave your vehicle plugged in when you are not using it.
Tibber motarbetar jo aktivt fördelen med att vara ständig inkopplat, eller missar jag något?
Jag hittar inget om att det måste vara extrema temperaturer innan Teslan kopplar in sig för att hålla batteriet i "best condition".
Re: Varför Tibber?
Postat: 26 feb 2020 21:39
av LarsL
heldiggrisen skrev:
Tibber motarbetar jo aktivt fördelen med att vara ständig inkopplat, eller missar jag något?
Jag hittar inget om att det måste vara extrema temperaturer innan Teslan kopplar in sig för att hålla batteriet i "best condition".
Nej, bilen är alltid inkopplad med Tibber stänger av laddningen via appstyrningen.
Re: Varför Tibber?
Postat: 26 feb 2020 21:50
av heldiggrisen
LarsL skrev:heldiggrisen skrev:
Tibber motarbetar jo aktivt fördelen med att vara ständig inkopplat, eller missar jag något?
Jag hittar inget om att det måste vara extrema temperaturer innan Teslan kopplar in sig för att hålla batteriet i "best condition".
Nej, bilen är alltid inkopplad med Tibber stänger av laddningen via appstyrningen.
Men om Tibber stänger av laddningen, så får jo inte batteriet el, el den behöver för att hålla sig i gott skick?
Med inkopplad menar Tesla att den också ska ha tillgång till el?
Säg att jag sätter begränsningen i Teslan till max SoC 80%
Tibber laddar till 80% klart klockan 0437 på natten, Tibber stänger av strömförsörjningen från Easee till Teslan.
Temperaturen är ogynnsam för batteriet, Teslan vill ha el, inte för att ladda, utan för att hålla batteriet i bra skick, men blir nekat av Tibber.
Om jag själv kollar nordpools timpriser, och ber Teslan om att ladda från ett visst tidpunkt (typ 0200), så har den potentiellt el också utanför fönstret 0200 till 80%, som bilen kan använda för att hålla batteriet i optimal skick.
Kan styrning av laddningen med tibber/easee påverka batteriet negativt, mot om man gör det själv "manuellt" så att bilen alltid har tillgång till el vid behov?
edit: eller missförstår jag. Tibber låter Teslan få lite el då & då till batteriet, men spärrar för själva laddningen?
Re: Varför Tibber?
Postat: 26 feb 2020 22:32
av Legato
heldiggrisen skrev:LarsL skrev:heldiggrisen skrev:
Tibber motarbetar jo aktivt fördelen med att vara ständig inkopplat, eller missar jag något?
Jag hittar inget om att det måste vara extrema temperaturer innan Teslan kopplar in sig för att hålla batteriet i "best condition".
Nej, bilen är alltid inkopplad med Tibber stänger av laddningen via appstyrningen.
Men om Tibber stänger av laddningen, så får jo inte batteriet el, el den behöver för att hålla sig i gott skick?
Med inkopplad menar Tesla att den också ska ha tillgång till el?
Säg att jag sätter begränsningen i Teslan till max SoC 80%
Tibber laddar till 80% klart klockan 0437 på natten, Tibber stänger av strömförsörjningen från Easee till Teslan.
Temperaturen är ogynnsam för batteriet, Teslan vill ha el, inte för att ladda, utan för att hålla batteriet i bra skick, men blir nekat av Tibber.
Om jag själv kollar nordpools timpriser, och ber Teslan om att ladda från ett visst tidpunkt (typ 0200), så har den potentiellt el också utanför fönstret 0200 till 80%, som bilen kan använda för att hålla batteriet i optimal skick.
Kan styrning av laddningen med tibber/easee påverka batteriet negativt, mot om man gör det själv "manuellt" så att bilen alltid har tillgång till el vid behov?
edit: eller missförstår jag. Tibber låter Teslan få lite el då & då till batteriet, men spärrar för själva laddningen?
Som jag skrev tidigare... Den behöver ingen el för reglering av batteritemperatur om inte temperaturen är extrem.
Det är ingen skillnad på att använda Tibber mot Teslas egen schemaläggning i detta avseende. Oavsett vilket så laddar bara bilen inom angivet tidsintervall.
Att Tesla skriver att man ska lämna bilen inkopplad har inte med temperaturreglering att göra, det är bara för att undvika risken att batteriet laddas ur och skadas om bilen står oanvänd länge.
Uppvärmning/kylning av batteri i extrema temperaturer görs som sagt oavsett om bilen är ansluten eller ej.
Re: Varför Tibber?
Postat: 26 feb 2020 22:58
av LarsL
Bilen kan ju dra energi om den behöver det för att tex skydda batteriet. Bilen är ju ansluten till elnätet.
Re: Varför Tibber?
Postat: 27 feb 2020 06:21
av heldiggrisen
LarsL skrev:Bilen kan ju dra energi om den behöver det för att tex skydda batteriet. Bilen är ju ansluten till elnätet.
Det var det jag undrade. Är bilen kopplat till elnätet? Eller hindras den av tibber som stänger av strömmen om den inte är billig nog.
Re: Varför Tibber?
Postat: 27 feb 2020 06:30
av heldiggrisen
Legato skrev:
Nej, bilen är alltid inkopplad med Tibber stänger av laddningen via appstyrningen.
Men om Tibber stänger av laddningen, så får jo inte batteriet el, el den behöver för att hålla sig i gott skick?
Med inkopplad menar Tesla att den också ska ha tillgång till el?
Säg att jag sätter begränsningen i Teslan till max SoC 80%
Tibber laddar till 80% klart klockan 0437 på natten, Tibber stänger av strömförsörjningen från Easee till Teslan.
Temperaturen är ogynnsam för batteriet, Teslan vill ha el, inte för att ladda, utan för att hålla batteriet i bra skick, men blir nekat av Tibber.
Om jag själv kollar nordpools timpriser, och ber Teslan om att ladda från ett visst tidpunkt (typ 0200), så har den potentiellt el också utanför fönstret 0200 till 80%, som bilen kan använda för att hålla batteriet i optimal skick[/quote]
Som jag skrev tidigare... Den behöver ingen el för reglering av batteritemperatur om inte temperaturen är extrem.
Det är ingen skillnad på att använda Tibber mot Teslas egen schemaläggning i detta avseende. Oavsett vilket så laddar bara bilen inom angivet tidsintervall.
Att Tesla skriver att man ska lämna bilen inkopplad har inte med temperaturreglering att göra, det är bara för att undvika risken att batteriet laddas ur och skadas om bilen står oanvänd länge.
Uppvärmning/kylning av batteri i extrema temperaturer görs som sagt oavsett om bilen är ansluten eller ej.[/quote]
Hoppas det är som du skriver.
Jag tror det är en skillnad mellan vad du gör i Teslan och vad du gör i Tibber.
Teslan vet om den mår bra eller ej, och kan dra ström även utanför laddfönstret.
Tibber vet inte hur Teslan mår, och om Tibber stänger ner möjligheten för Teslan att dra el utanför laddfönstret, så ser jag en risk när min bil står på uppfarten en julilördag i stekande sol, pluggat in i easee, men får ingen el.
Superb om det är som du skriver, men jag har också läst att bilen mår bra att vara kopplat in om utomhustemperaturen inte är gynnsam för batteriet. I tillägg till att motverka vampire drain som du skriver.
Re: Varför Tibber?
Postat: 27 feb 2020 06:38
av LarsL
heldiggrisen skrev:LarsL skrev:Bilen kan ju dra energi om den behöver det för att tex skydda batteriet. Bilen är ju ansluten till elnätet.
Det var det jag undrade. Är bilen kopplat till elnätet? Eller hindras den av tibber som stänger av strömmen om den inte är billig nog.
Om du bara använder appen så är det laddningen som är avstängd men bilen är ansluten. Bilen skulle alltså börja dra ström från nätet om den måste tex för att skydda batteriet. Använder du en Easee box som styrs av Tibber så är det den som styr om bilen får ström eller inte.
Re: Varför Tibber?
Postat: 27 feb 2020 07:21
av Legato
LarsL skrev:heldiggrisen skrev:LarsL skrev:Bilen kan ju dra energi om den behöver det för att tex skydda batteriet. Bilen är ju ansluten till elnätet.
Det var det jag undrade. Är bilen kopplat till elnätet? Eller hindras den av tibber som stänger av strömmen om den inte är billig nog.
Om du bara använder appen så är det laddningen som är avstängd men bilen är ansluten. Bilen skulle alltså börja dra ström från nätet om den måste tex för att skydda batteriet. Använder du en Easee box som styrs av Tibber så är det den som styr om bilen får ström eller inte.
Jag tror du har fel.
Men återigen, i praktiken spelar det ingen roll eftersom detta ändå aldrig kommer inträffa. Dessutom fungerar funktionen även om bilen ej är kopplad mot nätet.
Re: Varför Tibber?
Postat: 27 feb 2020 07:24
av LarsL
Legato skrev:LarsL skrev:heldiggrisen skrev:LarsL skrev:Bilen kan ju dra energi om den behöver det för att tex skydda batteriet. Bilen är ju ansluten till elnätet.
Det var det jag undrade. Är bilen kopplat till elnätet? Eller hindras den av tibber som stänger av strömmen om den inte är billig nog.
Om du bara använder appen så är det laddningen som är avstängd men bilen är ansluten. Bilen skulle alltså börja dra ström från nätet om den måste tex för att skydda batteriet. Använder du en Easee box som styrs av Tibber så är det den som styr om bilen får ström eller inte.
Jag tror du har fel.
Men återigen, i praktiken spelar det ingen roll eftersom detta ändå aldrig kommer inträffa. Dessutom fungerar funktionen även om bilen ej är kopplad mot nätet.
Vad är det du tycker jag har fel om? Om jag läser tillbaka så verkar vi säga samma saker.
Re: Varför Tibber?
Postat: 27 feb 2020 07:42
av Legato
Kan ju passa på att tillägga att det är väldigt bra att det fungerar som det gör...
Om batterivärmning/kylning skulle aktiveras även vid normala temperaturer när bilen är i vila så skulle det gå åt extremt mycket energi och pengar extra.
Re: Varför Tibber?
Postat: 27 feb 2020 08:06
av Legato
LarsL skrev:Legato skrev:LarsL skrev:heldiggrisen skrev:LarsL skrev:Bilen kan ju dra energi om den behöver det för att tex skydda batteriet. Bilen är ju ansluten till elnätet.
Det var det jag undrade. Är bilen kopplat till elnätet? Eller hindras den av tibber som stänger av strömmen om den inte är billig nog.
Om du bara använder appen så är det laddningen som är avstängd men bilen är ansluten. Bilen skulle alltså börja dra ström från nätet om den måste tex för att skydda batteriet. Använder du en Easee box som styrs av Tibber så är det den som styr om bilen får ström eller inte.
Jag tror du har fel.
Men återigen, i praktiken spelar det ingen roll eftersom detta ändå aldrig kommer inträffa. Dessutom fungerar funktionen även om bilen ej är kopplad mot nätet.
Vad är det du tycker jag har fel om? Om jag läser tillbaka så verkar vi säga samma saker.
Jag tror inte det gör någon skillnad om det är Tibber eller Teslans egen schemaläggning. Jag tror det blir samma konsekvens utanför laddfönstret, nämligen att den ej börjar dra ström från väggen (dock börjar värma eller kyla batteriet ändå vid extremfall, men då med el från batteriet).
Re: Varför Tibber?
Postat: 27 feb 2020 12:10
av LarsL
Legato skrev:
Jag tror inte det gör någon skillnad om det är Tibber eller Teslans egen schemaläggning. Jag tror det blir samma konsekvens utanför laddfönstret, nämligen att den ej börjar dra ström från väggen (dock börjar värma eller kyla batteriet ändå vid extremfall, men då med el från batteriet).
Jag tror också att schemaläggningen i bilen gör/kan göra samma sak. Det är ju rätt sällan som elpriset är högt under natten tex.