Re: Batteridag i juli?
Postat: 22 jun 2020 08:46
Batteridagen verkar bli den 15 september . Den som väntar på något gott.........!
Länk?Gretsch skrev:Batteridagen verkar bli den 15 september . Den som väntar på något gott.........!
Twitter (som vanligt) /fthZalman3 skrev:Länk?Gretsch skrev:Batteridagen verkar bli den 15 september . Den som väntar på något gott.........!
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... r-documentTesla “PROJECT ROADRUNNER” Location Might Turn Into Serious Production Site.
Och redan i rubriken läser man “might”, men kul att du redan nu vet med säkerhet att vi kommer se en fabrik den dagen.Zalman3 skrev:Intressant att Tesla kommer visa upp en fungerade ny batterifabrik den 15 september.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... r-documentTesla “PROJECT ROADRUNNER” Location Might Turn Into Serious Production Site.
Elon twittrade iofs att Battery Day "Will include tour of cell production system".vigge50 skrev:Och redan i rubriken läser man “might”, men kul att du redan nu vet med säkerhet att vi kommer se en fabrik den dagen.
Jag tror att det är någon form av batteriproduktion de kommer att visa upp.fth skrev:Elon twittrade iofs att Battery Day "Will include tour of cell production system".vigge50 skrev:Och redan i rubriken läser man “might”, men kul att du redan nu vet med säkerhet att vi kommer se en fabrik den dagen.
Om det är en hel fabrik eller bara en "proof of concept" vet jag inte, men jag skulle inte bli särskilt förvånad om dom har en fullt fungerande produktionslina att visa upp.
/fth
Coolt vore om Plaid S och X med nya drivlinan och större batterier kan snabbt levereras efter batteridagen.Beigler skrev:Jag tror att de vill ha det nya i full produktion innan de lanserar. Speciellt om de är så nära att de har någon form av produktion alls.
Varför?
Att releasa nyheter om saker som kommer om två år blir lite som CATL och övriga. Hintat vad som komma skall gjorde Elon redan för länge sedan. Så det är sannolikt inte därför de har eventet.
Om de närmar sig vågar de inte gå ut med något bra innan de kan leverera det. Försäljningen skulle stanna helt om köparen istället kan vänta 3-6 mån och få något mycket bättre.
Därför gissar jag att han i vanlig ordning presenterar något coolt och sedan följer upp med att det redan sitter i bilarna sedan två veckor tillbaka.
Man kan ju alltid hoppas.
Jo, det kan nog helt enkelt vara så att den nya batterikemin/-tekniken som skall presenteras på "Battery Day" redan ingår i ordinarie produktion.Gustafsson skrev:Verkar ju sitta helt nya batterier i MS o X redan. Med senaste uppdateringen klarar de ladda med 225 kW, det skulle förvåna mig om det går med t.ex. 2019 MS.
https://electrek.co/2020/06/24/tesla-re ... roduction/Earlier this year, Electrek has exclusively revealed Tesla’s secret “Roadrunner” project, which consists of its in-house designed battery cell manufacturing system to increase production volume and reduce cost.
Now Tesla has acknowledged the project as they are seeking approval to build a second floor at their “Tera battery manufacturing facility” hosting the Roadrunner project in Fremont.
Tesla doesn’t elaborate on the volume output of the battery manufacturing system, but it is expected to be somewhat significant, considering it plans to operate the production line 24/7 with four shifts of up to 100 workers.
Tesla wrote in the application:
The remaining 400 employees will work in shifts, such that there are 100 employees working at manufacturing and production operations at any given time, all day, every day. Shifts change at 6 a.m. and 6 p.m. daily. The shifts operate such that 100 employees work day shifts in the first half of the week, 100 employees work night shifts for the first half of the week, 100 employees work day shifts during the second half of the week, and 100 employees work night shifts during the second half of the week.
Furthermore, as part of the project, Tesla is asking for a significant increase in power capacity at the location:
Under the proposed Project, operational electrical consumption is projected to increase to nearly 92,800 MWh/yr, or an increase of approximately 72,800 MWhr/yr. The existing electrical demands of the Tera battery manufacturing operations and R&D functions within both buildings will continue. The increased electrical consumption is attributable to the electrical energy demands of the new technology battery manufacturing equipment (Roadrunner). This equipment is assumed to operate 24 hours per day, for 365 days per week (see Table 1, Attachment 1.6-A).
The automaker is also disclosing several toxic materials that will be used as part of the project.
Here’s part of the list:
Aluminum Cobalt
Lithium Nickel Oxide
Titanium Butoxide
Lithium Nickel Manganese Cobalt Oxide
Cobalt Sulfate
Lithium Hydroxide Monohydrate
Manganese Sulfate
Nickel Sulfate
Precursor (NCA-Oxide or NCMOxide)
Hur förbättrar man kylningen lite?taliz skrev:Tror knappast det sitter Teslas nya celler i de som levereras nu.
Kanske dom förbättrat kylningen lite i packet tex, vilket gör att det kan klara lite mer effekt.
Starkare pumpGustafsson skrev:Hur förbättrar man kylningen lite?taliz skrev:Tror knappast det sitter Teslas nya celler i de som levereras nu.
Kanske dom förbättrat kylningen lite i packet tex, vilket gör att det kan klara lite mer effekt.
Eller nån annan av typ 100 olika saker man skulle kunna ändra på, minst...Wahll skrev:Starkare pumpGustafsson skrev:Hur förbättrar man kylningen lite?taliz skrev:Tror knappast det sitter Teslas nya celler i de som levereras nu.
Kanske dom förbättrat kylningen lite i packet tex, vilket gör att det kan klara lite mer effekt.
I samband med det nya pack id 93 så har också längden på fältet för "nominal full pack" utökats från 10 till 11 bitar, max kapacitet har därmed ökat från 102.4kWh till 204.8kWh.Jordad skrev:Varför skulle Tesla tyst introducera nya batterier i S/X som är bättre än de i M3 men ändå begränsa dem till lägre laddeffekt än M3? Det låter konstigt.
Anledningen till att S/X nu tål högre laddeffekt är nog att Tesla har testat fram vad S/X tål under en längre tid. Det i kombination med att Panasonic och Tesla konstant har uppdaterat kemin för 18650 i samma takt som de gör det för 2170 så tål nu nyare S/X högre laddeffekt.
Teslas nya egna batterier är något helt annat som nog kommer först i någon framtida dyrare produkt för att säkerställa att de inte förstör försäljningen an någon redan etablerad produkt.
Att Tesla skulle försaka 8gwh med batterier från Japan i den expansionstakten men har nu är högst osannolikt. De behöver alla batterier de kan komma över och kommer lansera produkter som utnyttjar det.
https://seekingalpha.com/article/435564 ... all-models
Tesla V2G Technology Could Dramatically Increase Demand And Sales Of All Models.
Tesla can dial demand for its cars by combining increased loan terms with Vehicle to Grid income for customers.Tesla battery electric vehicles, BEVs, could be financed over a 12-year period like RVs to reduce payments.Tesla BEVs will soon connect to utilities and create a Virtual Power Plant to earn owners (and Tesla) a monthly income between $100 and $400/mo.Tesla may soon add $1 Billion in recurring passive income from its existing one million BEVs.CEOs of legacy car companies continue to deny the pace of the BEV disruption.
Knappast med normala svenska elpriser, men vem vet, om obalansen mellan norr och syd inte åtgärdas kan kanske lagring börja bli lönsamt även här.Zalman3 skrev:Kan man tjäna upp till 400 dollar i månaden på V2G?
https://seekingalpha.com/article/435564 ... all-models
Tesla V2G Technology Could Dramatically Increase Demand And Sales Of All Models.
Tesla can dial demand for its cars by combining increased loan terms with Vehicle to Grid income for customers.Tesla battery electric vehicles, BEVs, could be financed over a 12-year period like RVs to reduce payments.Tesla BEVs will soon connect to utilities and create a Virtual Power Plant to earn owners (and Tesla) a monthly income between $100 and $400/mo.Tesla may soon add $1 Billion in recurring passive income from its existing one million BEVs.CEOs of legacy car companies continue to deny the pace of the BEV disruption.
Tittade på ett demonterat pack förra året. Kylningen är väldigt integrerad i hela batteripackstrukturen. ”Förbättring” av kylningen är nog inte så enkel som en bättre pump, men jag kan ha fel. Då borde det vara rimligt lätt att eftermontera en sådan på äldre bilar.Wahll skrev:Starkare pumpGustafsson skrev:Hur förbättrar man kylningen lite?taliz skrev:Tror knappast det sitter Teslas nya celler i de som levereras nu.
Kanske dom förbättrat kylningen lite i packet tex, vilket gör att det kan klara lite mer effekt.