Sida 4 av 8
Re: Lucid Air får 900 volt system
Postat: 10 sep 2020 09:39
av Svenssons
Bjelke skrev:Zalman3 skrev:Imponerande specs på Lucid Air.
Den första riktiga Tesla killern?
Hur kommer det sig att ingen av de traditionella biltillverkararna ens är i närheten av vad Lucid Air kan göra?
Nåja, Porschen är väl ”i närheten ” iaf

Inte bara i närheten. Porsche levereras ju idag. Lucid Air levereras inte ännu.
Re: Lucid Air får 900 volt system
Postat: 10 sep 2020 10:11
av nek0
Zalman3 skrev:Imponerande specs på Lucid Air.
Den första riktiga Tesla killern?
Hur kommer det sig att ingen av de traditionella biltillverkararna ens är i närheten av vad Lucid Air kan göra?
Hur får du det till att de inte kan?
Bara för att de inte vill?
Eller vet du något om de som ingen annan vet?
Re: Lucid Air får 900 volt system
Postat: 13 sep 2020 18:35
av Mickep
Någon som vill kommentera lucid airs lyx modell?
Jättelång räckvidd.100 km längre än vad model s gör nu.
Dessutom har de lyckats få ut dubbla hp av motorerna samtidigt som de gjort dem hälften så stor som teslas motorer. Ät det ni som sa att elmotorerna är 97% effektiva och inte går att göra bättre.
Dessutom en frunk som spöar model s och x (riktig stor ). Det har också minskat batteristorleken samtligt som de fått mer kapacitet. (Laddhastigheten har redan tagits upp).
Tesla har fått en sådan väldig hård bitchslapp och jag tror inte de stillatigande kommer att acceptera att bli slagen på fingrarna. Batteridagen 22 kommer bli intressant.
Re: Lucid Air får 900 volt system
Postat: 13 sep 2020 18:39
av Svenssons
Mickep skrev:Någon som vill kommentera lucid airs lyx modell?
Jättelång räckvidd.100 km längre än vad model s gör nu.
Dessutom har de lyckats få ut dubbla hp av motorerna samtidigt som de gjort dem hälften så stor som teslas motorer. Ät det ni som sa att elmotorerna är 97% effektiva och inte går att göra bättre.
Dessutom en frunk som spöar model s och x (riktig stor ). Det har också minskat batteristorleken samtligt som de fått mer kapacitet. (Laddhastigheten har redan tagits upp).
Tesla har fått en sådan väldig hård bitchslapp och jag tror inte de stillatigande kommer att acceptera att bli slagen på fingrarna. Batteridagen 22 kommer bli intressant.
Det vi sagt om elmotorer är att de alltid går att högst tillfälligt öka effekten. Det är därför effekten på elmotorer inte sätts till en maxeffekt som motorn klarar av utan en max snitteffekt över en viss tid vid registrering.
Bilen levereras väl inte ännu så därför är det lite dumt att jämföra med bilar som levereras men det ser lovande ut även ifall priset inte är lika lovande.
Re: Lucid Air får 900 volt system
Postat: 13 sep 2020 19:07
av PapaD
Det luktar om Lucid. Ännu en av dessa amerikanska skitsnackarevsom lurar pensionsfonder...
De ljuger om batteridensitet, deras kylmetod fungerar inte (tab cooling) bättre än luftkylning. De påstår sig bygga bättre elmotor än alla världens företag som sysslat med det hur länge som helst...
När något är för bra för att vara sant är det sällan det.
Re: Lucid Air får 900 volt system
Postat: 13 sep 2020 19:19
av backe
PapaD skrev:Det luktar om Lucid. Ännu en av dessa amerikanska skitsnackarevsom lurar pensionsfonder...
De ljuger om batteridensitet, deras kylmetod fungerar inte (tab cooling) bättre än luftkylning. De påstår sig bygga bättre elmotor än alla världens företag som sysslat med det hur länge som helst...
När något är för bra för att vara sant är det sällan det.
Länka gärna till källor kring allt som du skriver om här så man kan läsa mer om det.
Re: Lucid Air får 900 volt system
Postat: 13 sep 2020 19:40
av PapaD
Jag tittade på deras reveal eller vad de kallade det. Finns i sjön, tror Zalman länkade till den? De har ingen battericellstillverkare, alltså är det lögn. Att tab cooling är värdelöst är så gammal info att jag inte behöver leta efter referens på det, det vet alla som vet nånting om batterier. Och att de skulle vara så otroligt mycket bättre på att konstruera elmotorer än resten av världen... hur då? Det är koppar, magneter och that's it. Vore de bättre än Siemens och ABB på det, så skulle de väl ta deras världsmarknad på motorer som är större än lyxbilsmarknaden.
Re: Lucid Air får 900 volt system
Postat: 13 sep 2020 19:46
av BrooklynS
PapaD skrev:Jag tittade på deras reveal eller vad de kallade det. Finns i sjön, tror Zalman länkade till den? De har ingen battericellstillverkare, alltså är det lögn. Att tab cooling är värdelöst är så gammal info att jag inte behöver leta efter referens på det, det vet alla som vet nånting om batterier. Och att de skulle vara så otroligt mycket bättre på att konstruera elmotorer än resten av världen... hur då? Det är koppar, magneter och that's it. Vore de bättre än Siemens och ABB på det, så skulle de väl ta deras världsmarknad på motorer som är större än lyxbilsmarknaden.
Jag är benägen att hålla med här. Bluff kanske är att ta i, men nog är det luftpastej till största delen alltid.
Re: Lucid Air får 900 volt system
Postat: 13 sep 2020 19:52
av Bjelke
Jag väntar nog också på att den finns irl innan jag tror på allt som påstås om den...
Re: Lucid Air får 900 volt system
Postat: 13 sep 2020 20:01
av backe
PapaD skrev:Jag tittade på deras reveal eller vad de kallade det. Finns i sjön, tror Zalman länkade till den? De har ingen battericellstillverkare, alltså är det lögn. Att tab cooling är värdelöst är så gammal info att jag inte behöver leta efter referens på det, det vet alla som vet nånting om batterier. Och att de skulle vara så otroligt mycket bättre på att konstruera elmotorer än resten av världen... hur då? Det är koppar, magneter och that's it. Vore de bättre än Siemens och ABB på det, så skulle de väl ta deras världsmarknad på motorer som är större än lyxbilsmarknaden.
Jag vet inte så mycket om det, men dom gör uppenbarligen batterier(tror samarbete med LG Chen?) m.m. till Formel E, så något rätt bör dom väl göra?
Vet inte något om motorerna heller och kan hålla med om att det inte borde gå att revolutionera så mycket, men har samtidigt läst på det här forumet är Tesla ligger så långt fram med drivlinan så de andra ska inte kunna komma ikapp?
Vad gäller pensionsfonder så är dom väl inte ens noterade på börsen och har sin största finansiär från Saudiarabien, möjligen att deras pensionärer drabbas då?
Re: Lucid Air får 900 volt system
Postat: 13 sep 2020 20:03
av backe
Bjelke skrev:Jag väntar nog också på att den finns irl innan jag tror på allt som påstås om den...
Jag håller med, men tänker inte säga att det är en bluff heller så länge dom jobbar på enligt plan.
Re: Lucid Air får 900 volt system
Postat: 13 sep 2020 20:17
av PapaD
Formel E är jag inte jättebra på, men de har väl batteri byte? Behövs inte mycket kylning om man inte behöver ladda i bilen.
Re: Lucid Air får 900 volt system
Postat: 13 sep 2020 20:50
av backe
PapaD skrev:Formel E är jag inte jättebra på, men de har väl batteri byte? Behövs inte mycket kylning om man inte behöver ladda i bilen.
Vad ljuger de om kring batteridensitet då?
Pensionsfonderna?
Nånting av det du sa kan du väl backa upp?
Re: Lucid Air får 900 volt system
Postat: 13 sep 2020 20:54
av jpetters
Vad backade Lucid upp? Det var väl mest fluffig marknadsföring och inte så mycket faktisk hårdvara som visades.
Re: Lucid Air får 900 volt system
Postat: 13 sep 2020 21:03
av backe
jpetters skrev:Vad backade Lucid upp? Det var väl mest fluffig marknadsföring och inte så mycket faktisk hårdvara som visades.
Vet inte om det är mig du frågar? Dom backade i mina ögon inte upp något, men att säga att allt är en lögn håller jag inte med om. Ge dom åtminstone chansen att komma förbi sin planerade produktionsstart innan det, säg nästa sommar kanske? Då bör vi ha sett lite tester och mer "att ta på" och mindre säljsnack.
Re: Lucid Air får 900 volt system
Postat: 13 sep 2020 21:04
av PapaD
De påstod att de har ny cellteknologi (de tillverkar inte celler), de sade att de har en ny kylning som möjliggör cellpack utan distans mellan celler(tab cooling, helt usel kylning), de visade upp bilder på sin nya motor som var revolutionerande bra. Väger 70 kilo tror jag det var med högre effektuttag än Porsche (Magneti Marelli ursprung?) och Teslas värsta (Teslas egen utvecklade antar jag). Bilden de visade med planetväxel undrar jag hur länge håller för sådana effektuttag... Bara renderingar, inga riktiga bilder. Luktar...
Re: Lucid Air får 900 volt system
Postat: 13 sep 2020 21:17
av backe
PapaD skrev:De påstod att de har ny cellteknologi (de tillverkar inte celler), de sade att de har en ny kylning som möjliggör cellpack utan distans mellan celler(tab cooling, helt usel kylning), de visade upp bilder på sin nya motor som var revolutionerande bra. Väger 70 kilo tror jag det var med högre effektuttag än Porsche (Magneti Marelli ursprung?) och Teslas värsta (Teslas egen utvecklade antar jag). Bilden de visade med planetväxel undrar jag hur länge håller för sådana effektuttag... Bara renderingar, inga riktiga bilder. Luktar...
Vad tror du dom kör testerna med? Den har ändå validerats av en extern firma, så nånting måste dom ha att visa upp? Tänker du att allt är en bluff och dom har någon slags fejkbil som dom kör runt med?
Vad jag såg så sa dom inte att dom tillverkar celler själv utan i samarbete med LG Chem men att dom har egen "chemistry"? Vet inte om det stämmer, men du verkar så säker på motsatsen så du borde ha något som backar upp?
Sen att du utifrån en rendering kan avgöra om något ska hålla?
Re: Lucid Air får 900 volt system
Postat: 13 sep 2020 21:21
av backe
PapaD skrev:De påstod att de har ny cellteknologi (de tillverkar inte celler), de sade att de har en ny kylning som möjliggör cellpack utan distans mellan celler(tab cooling, helt usel kylning), de visade upp bilder på sin nya motor som var revolutionerande bra. Väger 70 kilo tror jag det var med högre effektuttag än Porsche (Magneti Marelli ursprung?) och Teslas värsta (Teslas egen utvecklade antar jag). Bilden de visade med planetväxel undrar jag hur länge håller för sådana effektuttag... Bara renderingar, inga riktiga bilder. Luktar...
Sen kan man tänka sig att dom som investerar drygt en miljard dollar vet mer än du och jag, och dom verkar inte ha lämnat samarbetet ännu åtminstone. Sen kan det bli pannkaka såklart, tiden får utvisa.
Re: Lucid Air får 900 volt system
Postat: 13 sep 2020 21:26
av Gretsch
Det finns en man på you tube som är lite kritisk till Lucid som kan vara intressant att ta del av. Lucid Fraud heter programet .
Re: Lucid Air får 900 volt system
Postat: 13 sep 2020 21:30
av backe
Gretsch skrev:Det finns en man på you tube som är lite kritisk till Lucid som kan vara intressant att ta del av. Lucid Fraud heter programet .
Ska kolla

Re: Lucid Air får 900 volt system
Postat: 13 sep 2020 21:46
av backe
Gretsch skrev:Det finns en man på you tube som är lite kritisk till Lucid som kan vara intressant att ta del av. Lucid Fraud heter programet .
Om det var det här så var det något av det dummaste jag sett, bara en massa tyckande... Han säger själv att han inte har något fakta att det är en bluff.
https://youtu.be/TB4_UMHJ6Ig
Man kan inte vara stolt och ödmjuk samtidigt, det tyder på att det är en bluff?
Man har inte premiären i sin fabrik, ännu ett tecken på bluff? Fabrik är väl inte färdig ännu, sen har jag sett flera premiärer nu under coronatider som sett ungefär likadana ut, t.ex. Apple på försommaren där allt skedde genom klipp från olika miljöer. Blir ett nytt Apple event på tisdag, får se om det hålls i deras fabrik eller om det också är en bluff?
Personligen tror jag inte att det är en bluff, däremot kan dom mycket väl misslyckas med allt, pengarna kanske tar slut eller något liknande? Tycker dock fortfarande att det är spännande att se vad som kommer hända och hoppas dom kommer i produktion så man kan läsa lite tester och se om dom kan leva upp till sina påståenden.
Re: Lucid Air får 900 volt system
Postat: 13 sep 2020 22:05
av Svenssons
Lucid är inte samma som Nikola. Lucid har produktion sedan tidigare, må det vara av batterier och elmotorer och inte lika komplext som hela bilar men de har i alla fall producerat något tidigare. Lucid fokuserar mer än Nikola på en modell och har fungerande prototyper. Nikola har istället visat renderingar på fordon efter fordon och inte visat upp körning av ett fungerande fordon ännu. Lucid Air har dubbelt så många anställda som Nikola och bevisligen kan de anställda producera fordon till skillnad mot Nikola.
Lucid har precis fått färdigt sin fabrik i Arizona. Lär väl kunna börja kunna starta produktion rätt snart även ifall leverans av bilar antagligen dröjer till början av nästa år:
https://www.fox10phoenix.com/news/lucid ... -car-model
Lucid är alltså ungefär där Tesla befann sig 2010 när de köpte Fremont. Tesla har förhoppningsvis gjort att det är lite lättare att starta upp produktion av elbilar i USA under de 10 senaste åren.
Re: Lucid Air får 900 volt system
Postat: 26 sep 2020 15:28
av backe
Lucid börjar visa lite av sin drivlina med 3 motorer...
Teoretiskt ska den kunna ge 3*650hk, men vad jag läst så gissar dom på en systemeffekt runt 1300-1600 Hk.
9.245 på kvartsmilen med däck lagliga för gata(Pirelli Trofeo), minst ett år innan den ska gå i produktion, antar att det finns lite mer att hämta.
Finns film på körningen i länk nedan.
https://www.engadget.com/lucid-air-quar ... 55807.html
Re: Lucid Air får 900 volt system
Postat: 25 feb 2021 12:45
av Zalman3
Lucid Air kan ladda snabbt!
Re: Lucid Air får 900 volt system
Postat: 25 feb 2021 12:54
av martinot
Riktigt bra!!
