Sida 4 av 4
Re: BMW X6...
Postat: 30 maj 2020 11:46
av Fredrik j
Erxon skrev:Det var väääldigt många inlägg sedan som det stod något om vad rubriken på tråden egentligen handlar om.....
Du kom hit för att diskutera X6? Vad vill du diskutera? Redan på första sidan klarade vi av att det kanske är en av dom sista dinosaurierna och en ovanligt grotesk sådan. Visst skulle man kunna dra det ett varv till om du vill.
Re: BMW X6...
Postat: 30 maj 2020 12:28
av FlyingBlue
Svenssons skrev:
Har du något annat sätt att omvandla 6 kWh termisk energi till 6 kWh elenergi (eller mer om man inte skulle kunna effektivisera en elbils framdrift med 30-40%) som inte inkluderar termodynamikens lagar?
Du har naturligtvis rätt om man bestämmer sig för att elda bränslet för att utvinna den kemiskt bundna energin, en metod som redan grottmänniskorna började med och vissa nutida människor fortfarande gillar. Ja det finns andra sätt, såsom elektrokemi, men vi behöver inte gå in på detaljer kring mognadsgraden för dessa metoder, men dessa följer inte termodynamiska lagar. Punkt?!
Re: BMW X6...
Postat: 30 maj 2020 12:49
av Fredrik j
FlyingBlue skrev:Svenssons skrev:
Har du något annat sätt att omvandla 6 kWh termisk energi till 6 kWh elenergi (eller mer om man inte skulle kunna effektivisera en elbils framdrift med 30-40%) som inte inkluderar termodynamikens lagar?
Du har naturligtvis rätt om man bestämmer sig för att elda bränslet för att utvinna den kemiskt bundna energin, en metod som redan grottmänniskorna började med och vissa nutida människor fortfarande gillar. Ja det finns andra sätt, såsom elektrokemi, men vi behöver inte gå in på detaljer kring mognadsgraden för dessa metoder, men dessa följer inte termodynamiska lagar. Punkt?!
Min spekulation grundar sig att man i framtiden skulle kunna tillgodogöra sig energiinnehållet i fossila bränslen på annat sätt än att elda dom.
Men jag tror alltså inte att någon av oss ännu begriper hur.
Re: BMW X6...
Postat: 30 maj 2020 13:06
av Svenssons
FlyingBlue skrev:Svenssons skrev:
Har du något annat sätt att omvandla 6 kWh termisk energi till 6 kWh elenergi (eller mer om man inte skulle kunna effektivisera en elbils framdrift med 30-40%) som inte inkluderar termodynamikens lagar?
Du har naturligtvis rätt om man bestämmer sig för att elda bränslet för att utvinna den kemiskt bundna energin, en metod som redan grottmänniskorna började med och vissa nutida människor fortfarande gillar. Ja det finns andra sätt, såsom elektrokemi, men vi behöver inte gå in på detaljer kring mognadsgraden för dessa metoder, men dessa följer inte termodynamiska lagar. Punkt?!
Så du får ut 6 kWh elenergi från 500 g gasol då (oavsett mognadsgrad)? Kan du upplysa oss om hur?
När vi ändå är inne på det så skulle vi ju kunna köra med omvandling mellan massa och energi och skulle då kunna få ut 1,2e+10 kWh och kunna köra 120 000 000 km i denna imaginära bil på endast 500 g gasol.
Re: BMW X6...
Postat: 30 maj 2020 22:47
av FlyingBlue
Svenssons skrev:FlyingBlue skrev:Svenssons skrev:
Har du något annat sätt att omvandla 6 kWh termisk energi till 6 kWh elenergi (eller mer om man inte skulle kunna effektivisera en elbils framdrift med 30-40%) som inte inkluderar termodynamikens lagar?
Du har naturligtvis rätt om man bestämmer sig för att elda bränslet för att utvinna den kemiskt bundna energin, en metod som redan grottmänniskorna började med och vissa nutida människor fortfarande gillar. Ja det finns andra sätt, såsom elektrokemi, men vi behöver inte gå in på detaljer kring mognadsgraden för dessa metoder, men dessa följer inte termodynamiska lagar. Punkt?!
Så du får ut 6 kWh elenergi från 500 g gasol då (oavsett mognadsgrad)? Kan du upplysa oss om hur?
När vi ändå är inne på det så skulle vi ju kunna köra med omvandling mellan massa och energi och skulle då kunna få ut 1,2e+10 kWh och kunna köra 120 000 000 km i denna imaginära bil på endast 500 g gasol.
Vill du verkligen veta mera så kan du läsa: Appleby, A. J. and Foulkes, F. R. Fuel Cell Handbook, 1989 (Van Nostrand Reinhold, New York)
94% verkningsgrad. Energiinnehåll i 500g propan är 6,44 kWh, vilket ger 6,05 kWh el.
Naturlagarna är uppfyllda och vi kan alla sova gott

Re: BMW X6...
Postat: 31 maj 2020 01:35
av Svenssons
FlyingBlue skrev:
Vill du verkligen veta mera så kan du läsa: Appleby, A. J. and Foulkes, F. R. Fuel Cell Handbook, 1989 (Van Nostrand Reinhold, New York)
94% verkningsgrad. Energiinnehåll i 500g propan är 6,44 kWh, vilket ger 6,05 kWh el.
Naturlagarna är uppfyllda och vi kan alla sova gott

Visst vill jag det, blir att leta upp boken. Imponerande verkningsgrad men det är inte 100% så du var tvungen att byta bränsle för att få 6 kWh. Använder du ett bränsle som kan ge 6 kWh termisk energi så kommer du inte kunna få 6kWh elenergi utan att bryta naturlagarna.
PS. Hur får man loss väteatomerna från propan och samtidigt håller 94% verkningsgrad från propan till el? Har du någon sidhänvisning? Boken är ju ändå på över 700 sidor?
Re: BMW X6...
Postat: 31 maj 2020 09:18
av FlyingBlue
Svenssons skrev:FlyingBlue skrev:
Vill du verkligen veta mera så kan du läsa: Appleby, A. J. and Foulkes, F. R. Fuel Cell Handbook, 1989 (Van Nostrand Reinhold, New York)
94% verkningsgrad. Energiinnehåll i 500g propan är 6,44 kWh, vilket ger 6,05 kWh el.
Naturlagarna är uppfyllda och vi kan alla sova gott

Visst vill jag det, blir att leta upp boken. Imponerande verkningsgrad men det är inte 100% så du var tvungen att byta bränsle för att få 6 kWh. Använder du ett bränsle som kan ge 6 kWh termisk energi så kommer du inte kunna få 6kWh elenergi utan att bryta naturlagarna.
PS. Hur får man loss väteatomerna från propan och samtidigt håller 94% verkningsgrad från propan till el? Har du någon sidhänvisning? Boken är ju ändå på över 700 sidor?
Processen är densamma, men med andra katalysatorer.
Nu är det din tur.
-tala nu om för mig vilken verkningsgrad, man kan få, då du bara säger fel fel fel hela tiden.
PS? du kan sluta skriva termisk energi nu, då vi egentligen diskuterar kemiskt bunden energi.
Re: BMW X6...
Postat: 31 maj 2020 13:45
av Svenssons
FlyingBlue skrev:Svenssons skrev:FlyingBlue skrev:
Vill du verkligen veta mera så kan du läsa: Appleby, A. J. and Foulkes, F. R. Fuel Cell Handbook, 1989 (Van Nostrand Reinhold, New York)
94% verkningsgrad. Energiinnehåll i 500g propan är 6,44 kWh, vilket ger 6,05 kWh el.
Naturlagarna är uppfyllda och vi kan alla sova gott

Visst vill jag det, blir att leta upp boken. Imponerande verkningsgrad men det är inte 100% så du var tvungen att byta bränsle för att få 6 kWh. Använder du ett bränsle som kan ge 6 kWh termisk energi så kommer du inte kunna få 6kWh elenergi utan att bryta naturlagarna.
PS. Hur får man loss väteatomerna från propan och samtidigt håller 94% verkningsgrad från propan till el? Har du någon sidhänvisning? Boken är ju ändå på över 700 sidor?
Processen är densamma, men med andra katalysatorer.
Nu är det din tur.
-tala nu om för mig vilken verkningsgrad, man kan få, då du bara säger fel fel fel hela tiden.
PS? du kan sluta skriva termisk energi nu, då vi egentligen diskuterar kemiskt bunden energi.
Vadå? Jag accepterar ju din verkningsgrad men ville ha lite mer information var uppgiften kommer från så jag kan verifiera den. Är det verkningsgrad från bränslet till el tex?
Jag skrev inget om den termiska energin i senaste inlägget utan refererade till ditt egna inlägg samt noterade att du bytte bränsle och har lite oprecis referens. Övriga källor som jag kollar på hänvisar till maximalt 80% verkningsgrad.
BMW X6...
Postat: 31 maj 2020 16:39
av taliz
Förstår inte heller hur man skulle kunna få 94% verkningsgrad från propan till el.
Exempel på verkningsgrad ur några olika generatorer med olika bränslen:
http://ugov.net/Generator%20Efficiencies.pdf
TLDR: 22,3%
Re: BMW X6...
Postat: 31 maj 2020 16:54
av Fredrik j
Förstår att ni snöat fast lite men om ni minns mitt ursprungliga inlägg om det där med propan så var det en spekulation angående vad som kan bli möjligt i framtiden. På temat gammal teknik i ny tappning och att små flaskor med propan skulle kunna bli som framtidens reservdunk.
Hur långt skulle man komma med en model3 på energiinnehållet i 500g propan om man accepterar 80% verkningsgrad? 2-3mil?
BMW X6...
Postat: 31 maj 2020 17:00
av taliz
Är väl typ en på miljonen som kör med reservdunk idag?
Känns mer rimligt att bärgningsbilar får typ2 eller CCS-laddare.
Men för skoj skull räkna med 20% verkningsgrad istället.
Då skulle man komma ca 4-5km.
Re: BMW X6...
Postat: 31 maj 2020 18:14
av FlyingBlue
Re: BMW X6...
Postat: 31 maj 2020 19:29
av Walker
Re: BMW X6...
Postat: 31 maj 2020 21:31
av Svenssons
Säger personen som verkar tror att termodynamikens lagar inte gäller för bränsleceller...
Re: BMW X6...
Postat: 31 maj 2020 23:34
av Svenssons
Jag gissar på att 94% refererar till att 94% av energin i propan har extraherats. Av detta är kanske ca 60% el och 40% värme. Energi som krävs för att få det hela att snurra samt förluster är exkluderade. Tex krävs det sannolikt en temperatur kring kanske 120 grader för denna bränslecell ska fungera, detta kostar sannolikt energi. Värmen har man sedan inte särskilt stor nytta av i en bil. Annan sak för en kraftstation där värmen kan användas till tex fjärrvärme. För en bil kommer man dock vara tvungen att istället använda en del el för att kyla systemet. Förbrukar man 100 Wh/km i 100 km/h så ligger effektförbrukningen på 10 kW. 10 kW el skulle betyda att processen skapar knappt 7 kW med värme om fördelningen är 60/40. Större delen av detta lär behöva kylas bort på ett eller annat sätt, luftkylning fungerar till stor del men leder till ineffektivare bil.
Re: BMW X6...
Postat: 01 jun 2020 00:12
av FlyingBlue