Det brukar ju göra det betydligt enklare...taliz skrev:(Well, "erkännandet" kom väl genom att dom i alla nya produkter använder en annan lösning...)
Jaha då är min skärm svart också.
Moderator: Redaktion
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Nej det tog bara ett par år för dem att sjösätta garantiprogrammet. Första gången jag bytte var datorn yngre än två år och jag beställde den samma dag den släpptes. Tesla har ju också bytt leverantör i och med MCU2 men lämnar MCU1-kunderna i sticket. Liknelsen med hur Apple hanterar sina kunder haltar.taliz skrev:Nu ja, men det tog väl ett par år och massvis med stämningar innan de överhuvudtaget erkände att det var ett problem?
(Well, "erkännandet" kom väl genom att dom i alla nya produkter använder en annan lösning...)
Re: Jaha då är min skärm svart också.
"Bara ett par år"... Då skulle det vara ok om Tesla också dröjde några år då eller?d3marcus skrev:Nej det tog bara ett par år för dem att sjösätta garantiprogrammet. Första gången jag bytte var datorn yngre än två år och jag beställde den samma dag den släpptes. Tesla har ju också bytt leverantör i och med MCU2 men lämnar MCU1-kunderna i sticket. Liknelsen med hur Apple hanterar sina kunder haltar.taliz skrev:Nu ja, men det tog väl ett par år och massvis med stämningar innan de överhuvudtaget erkände att det var ett problem?
(Well, "erkännandet" kom väl genom att dom i alla nya produkter använder en annan lösning...)
Som sagt, jag blev lämnad i sticket med min Apple-produkt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Haha, du applicerar verkligen inget kritiskt tänkande alls när det gäller Tesla. Vad tycker du om Teslas hantering av MCU1? Att hela mittkonsolen på en bil måste bytas för 25k vid 10k mil? Svara utan att jämföra med andra tillverkare.
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Det är förstås hemskt, fullständigt värdelöst, köp en annan bil!d3marcus skrev:Haha, du applicerar verkligen inget kritiskt tänkande alls när det gäller Tesla. Vad tycker du om Teslas hantering av MCU1? Att hela mittkonsolen på en bil måste bytas för 25k vid 10k mil? Svara utan att jämföra med andra tillverkare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Beklagar. Bäst du gör dig av med den innan hjulen blir ovala, dörrarna trillar av och batteriet brinner upp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Alltså seriöst så är Emmc problemet riktigt kasst hanterar av tesla - om de steppade upp och tog ansvar (ex. Erbjud rabatterad uppgradering till mcu2...) så hade man ju tyckt det var ok. 25 k ett par hundra mil efter garantin löpt ut var ju sådär halvkul. När det gäller andra designfel som ex. Drivaxlarna och motorfäste fram mot skakningarna i framvagnen vid acc så löste de ju det snyggt. De klart, då hade jag garanti kvar. Problemet nu är att det är veckors väntan på mcu i Europa och många bilar som blir stående obrukbara.
Var inne på verkstaden här om dagen - då var det ett par som köpt en beggad av bilhandlare - den tog inom 12 timmar efter köpet i samband med mjukvaruuppdatering. De var inte så impade. Dag ett med sin ”nya” bil och den kommer bli stående i veckor.
Att tesla inte proaktivt tar tag i detta utan låter folk bli stående är sunkigt helt enkelt.
Jämförelsen med Apple haltar rätt hårt - Apple har faktiskt hyfsat bra track record på att ta hand om kunder vid designfel. (Inte perfekt, men hyfsat bra!)
Var inne på verkstaden här om dagen - då var det ett par som köpt en beggad av bilhandlare - den tog inom 12 timmar efter köpet i samband med mjukvaruuppdatering. De var inte så impade. Dag ett med sin ”nya” bil och den kommer bli stående i veckor.
Att tesla inte proaktivt tar tag i detta utan låter folk bli stående är sunkigt helt enkelt.
Jämförelsen med Apple haltar rätt hårt - Apple har faktiskt hyfsat bra track record på att ta hand om kunder vid designfel. (Inte perfekt, men hyfsat bra!)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Det är hemskt värdelöst av tesla. Både att de lämpar över hela problemet på kunden som att de inte kan hålla en mängd mcu1 i lager så de kan byta lite snabbt. Att det ska stå en mängd bilar världen över med nedsläckt mcu för att tesla inte kan hantera reservdelskedjan är uselt.taliz skrev:Det är förstås hemskt, fullständigt värdelöst, köp en annan bil!d3marcus skrev:Haha, du applicerar verkligen inget kritiskt tänkande alls när det gäller Tesla. Vad tycker du om Teslas hantering av MCU1? Att hela mittkonsolen på en bil måste bytas för 25k vid 10k mil? Svara utan att jämföra med andra tillverkare.
Och ja, det är oberoende av att det pågår en pandemi samtidigt.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Dra det till ARN kanske?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Som privatperson är detta ytterst svårt. För vad skulle vi gå till Arn för? Det är snarare så att försäkringsbolagen är de som borde sätta press på tesla så tesla tar sitt ansvar.taliz skrev:Dra det till ARN kanske?
Det blir snabbt dyrt för försäkringsbolagen med ersättning för hyrbilar eller stilleståndsersättning m.m. ovanpå kostnaden för själva reparationen.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Jaha då är min skärm svart också.
För få bilar. Enklare att höja premien så kunderna drar.frippe skrev:Som privatperson är detta ytterst svårt. För vad skulle vi gå till Arn för? Det är snarare så att försäkringsbolagen är de som borde sätta press på tesla så tesla tar sitt ansvar.taliz skrev:Dra det till ARN kanske?
Det blir snabbt dyrt för försäkringsbolagen med ersättning för hyrbilar eller stilleståndsersättning m.m. ovanpå kostnaden för själva reparationen.
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Jag hade gått till ARN för det där. Varför inte? Sett till lagen har du starkare skydd som privatperson. Det är ju helt orimligt att deras åtgärd är att sätta in ett lika kasst minne igen, bara för att dom inte har någon som kan löda på SC.frippe skrev:Som privatperson är detta ytterst svårt. För vad skulle vi gå till Arn för? Det är snarare så att försäkringsbolagen är de som borde sätta press på tesla så tesla tar sitt ansvar.taliz skrev:Dra det till ARN kanske?
Det blir snabbt dyrt för försäkringsbolagen med ersättning för hyrbilar eller stilleståndsersättning m.m. ovanpå kostnaden för själva reparationen.
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Det är ju det jag skrivit i flera inlägg, dvs att försäkringsbolagen borde driva det.frippe skrev:Som privatperson är detta ytterst svårt. För vad skulle vi gå till Arn för? Det är snarare så att försäkringsbolagen är de som borde sätta press på tesla så tesla tar sitt ansvar.taliz skrev:Dra det till ARN kanske?
Det blir snabbt dyrt för försäkringsbolagen med ersättning för hyrbilar eller stilleståndsersättning m.m. ovanpå kostnaden för själva reparationen.
Men vill man själv driva så varför inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Plötsligt händer det. Nu har SC fått in delar som saknats. Trevlig överraskning.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Skönt att höra Fredrik. Hoppas det löser sig då, själv fortsätter jag vänta på mitt bälte.frippe skrev:Plötsligt händer det. Nu har SC fått in delar som saknats. Trevlig överraskning.

Re: Jaha då är min skärm svart också.
Har de fått in MCU1:or alltså?frippe skrev:Plötsligt händer det. Nu har SC fått in delar som saknats. Trevlig överraskning.
MS P85 2014
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Verkar så. Fick sms om att de fått in de delar de väntat på. Och som jag förstod från deras kostnadsförslag så skulle de byta hela mcu:n.Bernando skrev:Har de fått in MCU1:or alltså?frippe skrev:Plötsligt händer det. Nu har SC fått in delar som saknats. Trevlig överraskning.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Några förslag har vart att gå till ARN.
På vilka grunder?
Att Tesla har en komponent som inte håller efter garantin? De byter den ju på garantin om garantin fortfarande gäller.
Det finns väl inga krav som säger att en tillverkare måste ta ansvar för delar eller kmponenter längre än garantin/reklamations-tiden gäller.
Alla biltillverkare räknar med Mean Time Between Failure på alla komponenter. SJälvklart är den tiden längre än strax efter garanti-slut, men knappast jättemycket längre efter. Designmiss absolut. Men kan vi ställa krav utanför garantin? Fattar inte hur.
Förstå mig rätt här. Det suger stenhårt att komponenten går sönder. Min bil är i miltal där den är i risk och utanför garanti. Tesla som företag skulle tjäna på att ta det på goodwill.
Men om de inte vill det är det bara att knyta handen i fickan
På vilka grunder?
Att Tesla har en komponent som inte håller efter garantin? De byter den ju på garantin om garantin fortfarande gäller.
Det finns väl inga krav som säger att en tillverkare måste ta ansvar för delar eller kmponenter längre än garantin/reklamations-tiden gäller.
Alla biltillverkare räknar med Mean Time Between Failure på alla komponenter. SJälvklart är den tiden längre än strax efter garanti-slut, men knappast jättemycket längre efter. Designmiss absolut. Men kan vi ställa krav utanför garantin? Fattar inte hur.
Förstå mig rätt här. Det suger stenhårt att komponenten går sönder. Min bil är i miltal där den är i risk och utanför garanti. Tesla som företag skulle tjäna på att ta det på goodwill.
Men om de inte vill det är det bara att knyta handen i fickan
MYP
X90d
- Henkens
- Teslaägare
- Inlägg: 384
- Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
- Ort: Dvärsätt
- Referralkod: ts.la/henrik34698
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Får ni en ny skärm eller är den renoverad och ni får en begagnad med ev gul kant?
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Nej, garanti är ju garanti. Det är ju därför det ju blir försäkringsbolagen som behöver driva frågan. Det är ju dom som drabbas. Och naturligtvis indirekt deras kunder. Det enda vapnet dom har skulle ju kunna vara att utesluta vissa komponenter från maskinskadeförsäkringen. Som man hotade göra för Saab efter vad jag förstår.macksie skrev:Några förslag har vart att gå till ARN.
På vilka grunder?
Att Tesla har en komponent som inte håller efter garantin? De byter den ju på garantin om garantin fortfarande gäller.
Det finns väl inga krav som säger att en tillverkare måste ta ansvar för delar eller kmponenter längre än garantin/reklamations-tiden gäller.
Alla biltillverkare räknar med Mean Time Between Failure på alla komponenter. SJälvklart är den tiden längre än strax efter garanti-slut, men knappast jättemycket längre efter. Designmiss absolut. Men kan vi ställa krav utanför garantin? Fattar inte hur.
Förstå mig rätt här. Det suger stenhårt att komponenten går sönder. Min bil är i miltal där den är i risk och utanför garanti. Tesla som företag skulle tjäna på att ta det på goodwill.
Men om de inte vill det är det bara att knyta handen i fickan
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Vet inte riktigt.Henkens skrev:Får ni en ny skärm eller är den renoverad och ni får en begagnad med ev gul kant?
Men osäker på att de nytillverkar mcu1 utan det är nog renoverad variant.
Men ska definitivt ta reda på det.
Model Y LR.
Model S70D
- Henkens
- Teslaägare
- Inlägg: 384
- Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
- Ort: Dvärsätt
- Referralkod: ts.la/henrik34698
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Förut sade det att de inte satte dit renoverade delar över huvud taget..frippe skrev:Vet inte riktigt.Henkens skrev:Får ni en ny skärm eller är den renoverad och ni får en begagnad med ev gul kant?
Men osäker på att de nytillverkar mcu1 utan det är nog renoverad variant.
Men ska definitivt ta reda på det.
Kan vara intressant att veta hur de gör nu..
För då är 20000 rätt dyrt kan Jag tycka om den är renoverad med nytt EMMC bara
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Tror inte att försäkringsbolagen tar tag i detta.Fredrik j skrev:Nej, garanti är ju garanti. Det är ju därför det ju blir försäkringsbolagen som behöver driva frågan. Det är ju dom som drabbas. Och naturligtvis indirekt deras kunder. Det enda vapnet dom har skulle ju kunna vara att utesluta vissa komponenter från maskinskadeförsäkringen. Som man hotade göra för Saab efter vad jag förstår.macksie skrev:Några förslag har vart att gå till ARN.
På vilka grunder?
Att Tesla har en komponent som inte håller efter garantin? De byter den ju på garantin om garantin fortfarande gäller.
Det finns väl inga krav som säger att en tillverkare måste ta ansvar för delar eller kmponenter längre än garantin/reklamations-tiden gäller.
Alla biltillverkare räknar med Mean Time Between Failure på alla komponenter. SJälvklart är den tiden längre än strax efter garanti-slut, men knappast jättemycket längre efter. Designmiss absolut. Men kan vi ställa krav utanför garantin? Fattar inte hur.
Förstå mig rätt här. Det suger stenhårt att komponenten går sönder. Min bil är i miltal där den är i risk och utanför garanti. Tesla som företag skulle tjäna på att ta det på goodwill.
Men om de inte vill det är det bara att knyta handen i fickan
Min försäkring täcker inte det genom den har gått över 12000 mil. Tror att det är fler försäkringsbolag som har samma vilkor.
Re: Jaha då är min skärm svart också.
Ja, du har säkert rätt.macksie skrev:Några förslag har vart att gå till ARN.
På vilka grunder?
Att Tesla har en komponent som inte håller efter garantin? De byter den ju på garantin om garantin fortfarande gäller.
Det finns väl inga krav som säger att en tillverkare måste ta ansvar för delar eller kmponenter längre än garantin/reklamations-tiden gäller.
Alla biltillverkare räknar med Mean Time Between Failure på alla komponenter. SJälvklart är den tiden längre än strax efter garanti-slut, men knappast jättemycket längre efter. Designmiss absolut. Men kan vi ställa krav utanför garantin? Fattar inte hur.
Förstå mig rätt här. Det suger stenhårt att komponenten går sönder. Min bil är i miltal där den är i risk och utanför garanti. Tesla som företag skulle tjäna på att ta det på goodwill.
Men om de inte vill det är det bara att knyta handen i fickan
