Sida 4 av 7

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Postat: 09 jul 2020 15:30
av Fredrik j
taliz skrev:
(Well, "erkännandet" kom väl genom att dom i alla nya produkter använder en annan lösning...)
Det brukar ju göra det betydligt enklare...

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Postat: 09 jul 2020 16:28
av d3marcus
taliz skrev:
Nu ja, men det tog väl ett par år och massvis med stämningar innan de överhuvudtaget erkände att det var ett problem?
(Well, "erkännandet" kom väl genom att dom i alla nya produkter använder en annan lösning...)
Nej det tog bara ett par år för dem att sjösätta garantiprogrammet. Första gången jag bytte var datorn yngre än två år och jag beställde den samma dag den släpptes. Tesla har ju också bytt leverantör i och med MCU2 men lämnar MCU1-kunderna i sticket. Liknelsen med hur Apple hanterar sina kunder haltar.

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Postat: 09 jul 2020 17:40
av taliz
d3marcus skrev:
taliz skrev:
Nu ja, men det tog väl ett par år och massvis med stämningar innan de överhuvudtaget erkände att det var ett problem?
(Well, "erkännandet" kom väl genom att dom i alla nya produkter använder en annan lösning...)
Nej det tog bara ett par år för dem att sjösätta garantiprogrammet. Första gången jag bytte var datorn yngre än två år och jag beställde den samma dag den släpptes. Tesla har ju också bytt leverantör i och med MCU2 men lämnar MCU1-kunderna i sticket. Liknelsen med hur Apple hanterar sina kunder haltar.
"Bara ett par år"... Då skulle det vara ok om Tesla också dröjde några år då eller?
Som sagt, jag blev lämnad i sticket med min Apple-produkt.

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Postat: 09 jul 2020 20:00
av d3marcus
Haha, du applicerar verkligen inget kritiskt tänkande alls när det gäller Tesla. Vad tycker du om Teslas hantering av MCU1? Att hela mittkonsolen på en bil måste bytas för 25k vid 10k mil? Svara utan att jämföra med andra tillverkare.

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Postat: 09 jul 2020 20:41
av taliz
d3marcus skrev:
Haha, du applicerar verkligen inget kritiskt tänkande alls när det gäller Tesla. Vad tycker du om Teslas hantering av MCU1? Att hela mittkonsolen på en bil måste bytas för 25k vid 10k mil? Svara utan att jämföra med andra tillverkare.
Det är förstås hemskt, fullständigt värdelöst, köp en annan bil!

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Postat: 09 jul 2020 20:47
av d3marcus
Har redan en MS. Trist att du inte kan ge ett seriöst svar.

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Postat: 09 jul 2020 20:51
av taliz
Beklagar. Bäst du gör dig av med den innan hjulen blir ovala, dörrarna trillar av och batteriet brinner upp.

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Postat: 09 jul 2020 21:49
av thebishop
Alltså seriöst så är Emmc problemet riktigt kasst hanterar av tesla - om de steppade upp och tog ansvar (ex. Erbjud rabatterad uppgradering till mcu2...) så hade man ju tyckt det var ok. 25 k ett par hundra mil efter garantin löpt ut var ju sådär halvkul. När det gäller andra designfel som ex. Drivaxlarna och motorfäste fram mot skakningarna i framvagnen vid acc så löste de ju det snyggt. De klart, då hade jag garanti kvar. Problemet nu är att det är veckors väntan på mcu i Europa och många bilar som blir stående obrukbara.

Var inne på verkstaden här om dagen - då var det ett par som köpt en beggad av bilhandlare - den tog inom 12 timmar efter köpet i samband med mjukvaruuppdatering. De var inte så impade. Dag ett med sin ”nya” bil och den kommer bli stående i veckor.

Att tesla inte proaktivt tar tag i detta utan låter folk bli stående är sunkigt helt enkelt.

Jämförelsen med Apple haltar rätt hårt - Apple har faktiskt hyfsat bra track record på att ta hand om kunder vid designfel. (Inte perfekt, men hyfsat bra!)

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Postat: 09 jul 2020 21:53
av frippe
taliz skrev:
d3marcus skrev:
Haha, du applicerar verkligen inget kritiskt tänkande alls när det gäller Tesla. Vad tycker du om Teslas hantering av MCU1? Att hela mittkonsolen på en bil måste bytas för 25k vid 10k mil? Svara utan att jämföra med andra tillverkare.
Det är förstås hemskt, fullständigt värdelöst, köp en annan bil!
Det är hemskt värdelöst av tesla. Både att de lämpar över hela problemet på kunden som att de inte kan hålla en mängd mcu1 i lager så de kan byta lite snabbt. Att det ska stå en mängd bilar världen över med nedsläckt mcu för att tesla inte kan hantera reservdelskedjan är uselt.

Och ja, det är oberoende av att det pågår en pandemi samtidigt.

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Postat: 09 jul 2020 22:17
av taliz
Dra det till ARN kanske?

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Postat: 09 jul 2020 22:47
av frippe
taliz skrev:
Dra det till ARN kanske?
Som privatperson är detta ytterst svårt. För vad skulle vi gå till Arn för? Det är snarare så att försäkringsbolagen är de som borde sätta press på tesla så tesla tar sitt ansvar.

Det blir snabbt dyrt för försäkringsbolagen med ersättning för hyrbilar eller stilleståndsersättning m.m. ovanpå kostnaden för själva reparationen.

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Postat: 09 jul 2020 22:48
av Fredrik j
frippe skrev:
taliz skrev:
Dra det till ARN kanske?
Som privatperson är detta ytterst svårt. För vad skulle vi gå till Arn för? Det är snarare så att försäkringsbolagen är de som borde sätta press på tesla så tesla tar sitt ansvar.

Det blir snabbt dyrt för försäkringsbolagen med ersättning för hyrbilar eller stilleståndsersättning m.m. ovanpå kostnaden för själva reparationen.
För få bilar. Enklare att höja premien så kunderna drar.

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Postat: 09 jul 2020 23:04
av Curik
frippe skrev:
taliz skrev:
Dra det till ARN kanske?
Som privatperson är detta ytterst svårt. För vad skulle vi gå till Arn för? Det är snarare så att försäkringsbolagen är de som borde sätta press på tesla så tesla tar sitt ansvar.

Det blir snabbt dyrt för försäkringsbolagen med ersättning för hyrbilar eller stilleståndsersättning m.m. ovanpå kostnaden för själva reparationen.
Jag hade gått till ARN för det där. Varför inte? Sett till lagen har du starkare skydd som privatperson. Det är ju helt orimligt att deras åtgärd är att sätta in ett lika kasst minne igen, bara för att dom inte har någon som kan löda på SC.

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Postat: 09 jul 2020 23:21
av taliz
frippe skrev:
taliz skrev:
Dra det till ARN kanske?
Som privatperson är detta ytterst svårt. För vad skulle vi gå till Arn för? Det är snarare så att försäkringsbolagen är de som borde sätta press på tesla så tesla tar sitt ansvar.

Det blir snabbt dyrt för försäkringsbolagen med ersättning för hyrbilar eller stilleståndsersättning m.m. ovanpå kostnaden för själva reparationen.
Det är ju det jag skrivit i flera inlägg, dvs att försäkringsbolagen borde driva det.
Men vill man själv driva så varför inte.

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Postat: 10 jul 2020 10:51
av frippe
Plötsligt händer det. Nu har SC fått in delar som saknats. Trevlig överraskning.

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Postat: 10 jul 2020 11:05
av Curik
frippe skrev:
Plötsligt händer det. Nu har SC fått in delar som saknats. Trevlig överraskning.
Skönt att höra Fredrik. Hoppas det löser sig då, själv fortsätter jag vänta på mitt bälte. :mrgreen:

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Postat: 10 jul 2020 11:34
av Bernando
frippe skrev:
Plötsligt händer det. Nu har SC fått in delar som saknats. Trevlig överraskning.
Har de fått in MCU1:or alltså?

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Postat: 10 jul 2020 11:53
av frippe
Bernando skrev:
frippe skrev:
Plötsligt händer det. Nu har SC fått in delar som saknats. Trevlig överraskning.
Har de fått in MCU1:or alltså?
Verkar så. Fick sms om att de fått in de delar de väntat på. Och som jag förstod från deras kostnadsförslag så skulle de byta hela mcu:n.

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Postat: 10 jul 2020 13:59
av macksie
Några förslag har vart att gå till ARN.
På vilka grunder?
Att Tesla har en komponent som inte håller efter garantin? De byter den ju på garantin om garantin fortfarande gäller.
Det finns väl inga krav som säger att en tillverkare måste ta ansvar för delar eller kmponenter längre än garantin/reklamations-tiden gäller.

Alla biltillverkare räknar med Mean Time Between Failure på alla komponenter. SJälvklart är den tiden längre än strax efter garanti-slut, men knappast jättemycket längre efter. Designmiss absolut. Men kan vi ställa krav utanför garantin? Fattar inte hur.

Förstå mig rätt här. Det suger stenhårt att komponenten går sönder. Min bil är i miltal där den är i risk och utanför garanti. Tesla som företag skulle tjäna på att ta det på goodwill.
Men om de inte vill det är det bara att knyta handen i fickan

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Postat: 10 jul 2020 14:09
av Henkens
Får ni en ny skärm eller är den renoverad och ni får en begagnad med ev gul kant?

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Postat: 10 jul 2020 14:23
av Fredrik j
macksie skrev:
Några förslag har vart att gå till ARN.
På vilka grunder?
Att Tesla har en komponent som inte håller efter garantin? De byter den ju på garantin om garantin fortfarande gäller.
Det finns väl inga krav som säger att en tillverkare måste ta ansvar för delar eller kmponenter längre än garantin/reklamations-tiden gäller.

Alla biltillverkare räknar med Mean Time Between Failure på alla komponenter. SJälvklart är den tiden längre än strax efter garanti-slut, men knappast jättemycket längre efter. Designmiss absolut. Men kan vi ställa krav utanför garantin? Fattar inte hur.

Förstå mig rätt här. Det suger stenhårt att komponenten går sönder. Min bil är i miltal där den är i risk och utanför garanti. Tesla som företag skulle tjäna på att ta det på goodwill.
Men om de inte vill det är det bara att knyta handen i fickan
Nej, garanti är ju garanti. Det är ju därför det ju blir försäkringsbolagen som behöver driva frågan. Det är ju dom som drabbas. Och naturligtvis indirekt deras kunder. Det enda vapnet dom har skulle ju kunna vara att utesluta vissa komponenter från maskinskadeförsäkringen. Som man hotade göra för Saab efter vad jag förstår.

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Postat: 10 jul 2020 14:45
av frippe
Henkens skrev:
Får ni en ny skärm eller är den renoverad och ni får en begagnad med ev gul kant?
Vet inte riktigt.

Men osäker på att de nytillverkar mcu1 utan det är nog renoverad variant.

Men ska definitivt ta reda på det.

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Postat: 10 jul 2020 15:58
av Henkens
frippe skrev:
Henkens skrev:
Får ni en ny skärm eller är den renoverad och ni får en begagnad med ev gul kant?
Vet inte riktigt.

Men osäker på att de nytillverkar mcu1 utan det är nog renoverad variant.

Men ska definitivt ta reda på det.
Förut sade det att de inte satte dit renoverade delar över huvud taget..
Kan vara intressant att veta hur de gör nu..
För då är 20000 rätt dyrt kan Jag tycka om den är renoverad med nytt EMMC bara

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Postat: 10 jul 2020 16:48
av tomla
Fredrik j skrev:
macksie skrev:
Några förslag har vart att gå till ARN.
På vilka grunder?
Att Tesla har en komponent som inte håller efter garantin? De byter den ju på garantin om garantin fortfarande gäller.
Det finns väl inga krav som säger att en tillverkare måste ta ansvar för delar eller kmponenter längre än garantin/reklamations-tiden gäller.

Alla biltillverkare räknar med Mean Time Between Failure på alla komponenter. SJälvklart är den tiden längre än strax efter garanti-slut, men knappast jättemycket längre efter. Designmiss absolut. Men kan vi ställa krav utanför garantin? Fattar inte hur.

Förstå mig rätt här. Det suger stenhårt att komponenten går sönder. Min bil är i miltal där den är i risk och utanför garanti. Tesla som företag skulle tjäna på att ta det på goodwill.
Men om de inte vill det är det bara att knyta handen i fickan
Nej, garanti är ju garanti. Det är ju därför det ju blir försäkringsbolagen som behöver driva frågan. Det är ju dom som drabbas. Och naturligtvis indirekt deras kunder. Det enda vapnet dom har skulle ju kunna vara att utesluta vissa komponenter från maskinskadeförsäkringen. Som man hotade göra för Saab efter vad jag förstår.
Tror inte att försäkringsbolagen tar tag i detta.
Min försäkring täcker inte det genom den har gått över 12000 mil. Tror att det är fler försäkringsbolag som har samma vilkor.

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Postat: 10 jul 2020 17:01
av Curik
macksie skrev:
Några förslag har vart att gå till ARN.
På vilka grunder?
Att Tesla har en komponent som inte håller efter garantin? De byter den ju på garantin om garantin fortfarande gäller.
Det finns väl inga krav som säger att en tillverkare måste ta ansvar för delar eller kmponenter längre än garantin/reklamations-tiden gäller.

Alla biltillverkare räknar med Mean Time Between Failure på alla komponenter. SJälvklart är den tiden längre än strax efter garanti-slut, men knappast jättemycket längre efter. Designmiss absolut. Men kan vi ställa krav utanför garantin? Fattar inte hur.

Förstå mig rätt här. Det suger stenhårt att komponenten går sönder. Min bil är i miltal där den är i risk och utanför garanti. Tesla som företag skulle tjäna på att ta det på goodwill.
Men om de inte vill det är det bara att knyta handen i fickan
Ja, du har säkert rätt. :|