Re: Jaha då är min skärm svart också.
Postat: 09 jul 2020 15:30
Det brukar ju göra det betydligt enklare...taliz skrev:(Well, "erkännandet" kom väl genom att dom i alla nya produkter använder en annan lösning...)
Det brukar ju göra det betydligt enklare...taliz skrev:(Well, "erkännandet" kom väl genom att dom i alla nya produkter använder en annan lösning...)
Nej det tog bara ett par år för dem att sjösätta garantiprogrammet. Första gången jag bytte var datorn yngre än två år och jag beställde den samma dag den släpptes. Tesla har ju också bytt leverantör i och med MCU2 men lämnar MCU1-kunderna i sticket. Liknelsen med hur Apple hanterar sina kunder haltar.taliz skrev:Nu ja, men det tog väl ett par år och massvis med stämningar innan de överhuvudtaget erkände att det var ett problem?
(Well, "erkännandet" kom väl genom att dom i alla nya produkter använder en annan lösning...)
"Bara ett par år"... Då skulle det vara ok om Tesla också dröjde några år då eller?d3marcus skrev:Nej det tog bara ett par år för dem att sjösätta garantiprogrammet. Första gången jag bytte var datorn yngre än två år och jag beställde den samma dag den släpptes. Tesla har ju också bytt leverantör i och med MCU2 men lämnar MCU1-kunderna i sticket. Liknelsen med hur Apple hanterar sina kunder haltar.taliz skrev:Nu ja, men det tog väl ett par år och massvis med stämningar innan de överhuvudtaget erkände att det var ett problem?
(Well, "erkännandet" kom väl genom att dom i alla nya produkter använder en annan lösning...)
Det är förstås hemskt, fullständigt värdelöst, köp en annan bil!d3marcus skrev:Haha, du applicerar verkligen inget kritiskt tänkande alls när det gäller Tesla. Vad tycker du om Teslas hantering av MCU1? Att hela mittkonsolen på en bil måste bytas för 25k vid 10k mil? Svara utan att jämföra med andra tillverkare.
Det är hemskt värdelöst av tesla. Både att de lämpar över hela problemet på kunden som att de inte kan hålla en mängd mcu1 i lager så de kan byta lite snabbt. Att det ska stå en mängd bilar världen över med nedsläckt mcu för att tesla inte kan hantera reservdelskedjan är uselt.taliz skrev:Det är förstås hemskt, fullständigt värdelöst, köp en annan bil!d3marcus skrev:Haha, du applicerar verkligen inget kritiskt tänkande alls när det gäller Tesla. Vad tycker du om Teslas hantering av MCU1? Att hela mittkonsolen på en bil måste bytas för 25k vid 10k mil? Svara utan att jämföra med andra tillverkare.
Som privatperson är detta ytterst svårt. För vad skulle vi gå till Arn för? Det är snarare så att försäkringsbolagen är de som borde sätta press på tesla så tesla tar sitt ansvar.taliz skrev:Dra det till ARN kanske?
För få bilar. Enklare att höja premien så kunderna drar.frippe skrev:Som privatperson är detta ytterst svårt. För vad skulle vi gå till Arn för? Det är snarare så att försäkringsbolagen är de som borde sätta press på tesla så tesla tar sitt ansvar.taliz skrev:Dra det till ARN kanske?
Det blir snabbt dyrt för försäkringsbolagen med ersättning för hyrbilar eller stilleståndsersättning m.m. ovanpå kostnaden för själva reparationen.
Jag hade gått till ARN för det där. Varför inte? Sett till lagen har du starkare skydd som privatperson. Det är ju helt orimligt att deras åtgärd är att sätta in ett lika kasst minne igen, bara för att dom inte har någon som kan löda på SC.frippe skrev:Som privatperson är detta ytterst svårt. För vad skulle vi gå till Arn för? Det är snarare så att försäkringsbolagen är de som borde sätta press på tesla så tesla tar sitt ansvar.taliz skrev:Dra det till ARN kanske?
Det blir snabbt dyrt för försäkringsbolagen med ersättning för hyrbilar eller stilleståndsersättning m.m. ovanpå kostnaden för själva reparationen.
Det är ju det jag skrivit i flera inlägg, dvs att försäkringsbolagen borde driva det.frippe skrev:Som privatperson är detta ytterst svårt. För vad skulle vi gå till Arn för? Det är snarare så att försäkringsbolagen är de som borde sätta press på tesla så tesla tar sitt ansvar.taliz skrev:Dra det till ARN kanske?
Det blir snabbt dyrt för försäkringsbolagen med ersättning för hyrbilar eller stilleståndsersättning m.m. ovanpå kostnaden för själva reparationen.
Skönt att höra Fredrik. Hoppas det löser sig då, själv fortsätter jag vänta på mitt bälte.frippe skrev:Plötsligt händer det. Nu har SC fått in delar som saknats. Trevlig överraskning.
Har de fått in MCU1:or alltså?frippe skrev:Plötsligt händer det. Nu har SC fått in delar som saknats. Trevlig överraskning.
Verkar så. Fick sms om att de fått in de delar de väntat på. Och som jag förstod från deras kostnadsförslag så skulle de byta hela mcu:n.Bernando skrev:Har de fått in MCU1:or alltså?frippe skrev:Plötsligt händer det. Nu har SC fått in delar som saknats. Trevlig överraskning.
Nej, garanti är ju garanti. Det är ju därför det ju blir försäkringsbolagen som behöver driva frågan. Det är ju dom som drabbas. Och naturligtvis indirekt deras kunder. Det enda vapnet dom har skulle ju kunna vara att utesluta vissa komponenter från maskinskadeförsäkringen. Som man hotade göra för Saab efter vad jag förstår.macksie skrev:Några förslag har vart att gå till ARN.
På vilka grunder?
Att Tesla har en komponent som inte håller efter garantin? De byter den ju på garantin om garantin fortfarande gäller.
Det finns väl inga krav som säger att en tillverkare måste ta ansvar för delar eller kmponenter längre än garantin/reklamations-tiden gäller.
Alla biltillverkare räknar med Mean Time Between Failure på alla komponenter. SJälvklart är den tiden längre än strax efter garanti-slut, men knappast jättemycket längre efter. Designmiss absolut. Men kan vi ställa krav utanför garantin? Fattar inte hur.
Förstå mig rätt här. Det suger stenhårt att komponenten går sönder. Min bil är i miltal där den är i risk och utanför garanti. Tesla som företag skulle tjäna på att ta det på goodwill.
Men om de inte vill det är det bara att knyta handen i fickan
Vet inte riktigt.Henkens skrev:Får ni en ny skärm eller är den renoverad och ni får en begagnad med ev gul kant?
Förut sade det att de inte satte dit renoverade delar över huvud taget..frippe skrev:Vet inte riktigt.Henkens skrev:Får ni en ny skärm eller är den renoverad och ni får en begagnad med ev gul kant?
Men osäker på att de nytillverkar mcu1 utan det är nog renoverad variant.
Men ska definitivt ta reda på det.
Tror inte att försäkringsbolagen tar tag i detta.Fredrik j skrev:Nej, garanti är ju garanti. Det är ju därför det ju blir försäkringsbolagen som behöver driva frågan. Det är ju dom som drabbas. Och naturligtvis indirekt deras kunder. Det enda vapnet dom har skulle ju kunna vara att utesluta vissa komponenter från maskinskadeförsäkringen. Som man hotade göra för Saab efter vad jag förstår.macksie skrev:Några förslag har vart att gå till ARN.
På vilka grunder?
Att Tesla har en komponent som inte håller efter garantin? De byter den ju på garantin om garantin fortfarande gäller.
Det finns väl inga krav som säger att en tillverkare måste ta ansvar för delar eller kmponenter längre än garantin/reklamations-tiden gäller.
Alla biltillverkare räknar med Mean Time Between Failure på alla komponenter. SJälvklart är den tiden längre än strax efter garanti-slut, men knappast jättemycket längre efter. Designmiss absolut. Men kan vi ställa krav utanför garantin? Fattar inte hur.
Förstå mig rätt här. Det suger stenhårt att komponenten går sönder. Min bil är i miltal där den är i risk och utanför garanti. Tesla som företag skulle tjäna på att ta det på goodwill.
Men om de inte vill det är det bara att knyta handen i fickan
Ja, du har säkert rätt.macksie skrev:Några förslag har vart att gå till ARN.
På vilka grunder?
Att Tesla har en komponent som inte håller efter garantin? De byter den ju på garantin om garantin fortfarande gäller.
Det finns väl inga krav som säger att en tillverkare måste ta ansvar för delar eller kmponenter längre än garantin/reklamations-tiden gäller.
Alla biltillverkare räknar med Mean Time Between Failure på alla komponenter. SJälvklart är den tiden längre än strax efter garanti-slut, men knappast jättemycket längre efter. Designmiss absolut. Men kan vi ställa krav utanför garantin? Fattar inte hur.
Förstå mig rätt här. Det suger stenhårt att komponenten går sönder. Min bil är i miltal där den är i risk och utanför garanti. Tesla som företag skulle tjäna på att ta det på goodwill.
Men om de inte vill det är det bara att knyta handen i fickan