Sida 4 av 4

Re: Tesla i Stockholmstrafiken :D

Postat: 16 aug 2020 12:26
av bylund
ovelundkvist skrev:
Det är exakt detta jag menar funkar bäst även när filer går ihop, samspel och att hitta en naturlig lucka. Istället för att gasa på så långt som möjligt och sedan tvinga sig in där det inte längre finns naturliga luckor.
Om alla tillämpade blixtlåsprincipen korrekt så hade det blivit en naturlig lycka mellan varje bil i båda filerna. Ungefär som med ett blixtlås.

Ingen skulle då tappa tempo, och ingen skulle känna att någon trängde sig. Men det bygger så klart på att folk väljer att köa lika långt i båda filerna, och anpassar körningen så att sammanvävningen går smidigt, och t ex inte försöker stänga luckorna.

Re: Tesla i Stockholmstrafiken :D

Postat: 16 aug 2020 13:20
av Jerker
Klintan skrev:
Kolla på detta exempel, här bygger ju blixtlåset på att bägge filerna håller samma hastighet, om ena filen håller högre skapas ett stopp:

Borde vara tillåtet (och påbjudet) att anpassa hastigheten i tid för att göra en smidig passage.
Ja, och det stödjer ju min ståndpunkt.