Blir du provocerad av hen?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Blir du provocerad av hen?

Omröstningen slutade 11 sep 2020 20:33

Ja
60
32%
Nej
129
68%

Antal röster: 189

SwedishAdvocate

Re: Blir du provocerad av hen?

Inlägg av SwedishAdvocate »

thnis skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Verdi skrev:
thnis skrev:
Eller kanske att norrmän och danskar i motsats till oss svenskar har insett att det inte är vare sig konstigt eller fel att man har olika åsikter och törs utrycka det. Det är tur att vi alla är och får vara olika. Det blir liksom lite mer dynamik då och vi kanske utvecklas som människor och förhoppningsvis lär oss något nytt i stället för detta eviga svenska konsensus.
Ja i Sverige får man inte ha avvikande åsikt. Jag håller t ex inte med Anders Tegnell. Det gör man inte ostraffat i ett land som Sverige. Tycker man annorlunda ska man gärna buntas ihop med högerextrema eller få sin mentala hälsa ifrågasatt. Gärna både och.
Jag tror vi alla är medvetna om att alla människor är olika och skiljer sig när det gäller värdegrund mm...

Verkligheten och samhällen är komplexa...
OOhhff! Och där kom det ordet ”Värdegrund”. Jag får klåda över hela kroppen av det. Allra helst kombinationen ”Rätt värdegrund”. Jag kan slå vad om att det ordet inte används i vare sig Norge eller Danmark :lol:
vä`rdegrund substantiv ~en ~er
/.../
●system av etiska principer som bildar under­lag för handlande

Källa: https://svenska.se/tre/?sok=v%C3%A4rdegrund&pz=1
Konstigt ibland hur man kan vara fullständigt oense om vissa saker... :?:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Verdi

Inlägg av Verdi »

thnis skrev:
OOhhff! Och där kom det ordet ”Värdegrund”. Jag får klåda över hela kroppen av det. Allra helst kombinationen ”Rätt värdegrund”. Jag kan slå vad om att det ordet inte används i vare sig Norge eller Danmark :lol:

"Värdegrund" är ett lite märkligt påfund. Handlar mycket om att likrikta personers åsikter utan att behöva diskutera sakfrågor. Ingen vill ju bli beskylld för att ha "fel värdegrund". Då får man svälja hela paketet med färdiga åsikter istället.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Hen är bara irriterande när det används _trots_ att personen som beskrivs uppenbarligen har en normativ könstillhörighet och skribenten använder det som en politisk markering istället för att skriva ”han/hon” (där bruket är ok, precis som finska ”hän”). När man gör så tar man nämligen bort information som kan vara relevant.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Fast det är ju frivilligt om man vill använda/köpa oljan. Om man tycker att man inte behöver olja, dvs ingen plast, inga bilar, ingen bensin, inga tungtransporter, nada, så kan man ju strunta i det? Eller? Det kanske inte är så enkelt som att en elbil löser oljeberoendet eller vad tror du? Ska vi tillbaks till Medelåldern teknikmässigt, så kan det ju vara en idé, men per nu, så är olja i nästan ALLT.
Därmed inte sagt att krigshistorier hör till historien, där håller jag med dig.
Jag stannar gärna kvar i medelåldern teknikmässigt! Jag vill inte bli en senior teknikmässigt!

;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Jag blir båda provocerat och inte av användning av hen.
Själv använder jag det när jag vill förkorta han/hon, när könet är okänd eller inte spelet roll för texten.
Om man vet könet, och insisterar att använda hen ändå, även om rätt pronomen är han(eller hon), så känner jag mig lätt provocerad, speciellt den gången det blev använt om mig i samtal ansikte till ansikte. Henna eller nia inte mig tack :lol:
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

Henom om det är en likriktad kille/man/pojke.
Henem om det är en likriktad tjej/kvinna/flicka.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
HelectriC skrev:
För övrigt så tycker jag det är provocerande med ”hen” eftersom det verkar vara nåt slags korståg för att göra alla likkönade. Pojkar får inte vara pojkar och flickor får inte vara flickor. Inte vet jag, men jag hade ju tyckt det var sjukt tråkigt om damerna inte var kvinnliga alls. Ska man vara nån slags robot som inte bryr sig om det andra könet eller? Och detta är ju oberoende av om man är hetero eller homo, oavsett vad man gillar så lär man ju vara intresserad av att den personen inte är könlös?
Fast det där är ju helt fel. Det är ju en tolkning som bakåtsträvare och andra element med en dunklare agenda försöker att skita ner begreppet hen med. Det har inte alls att göra med att man vill radera kön.
Korrekta argument för hen är t.ex.
* att komma ifrån den maskulina normen i språket
* att slippa använda "han eller hon"
* att kunna inkludera dem med en könsindentitet som står nånstans emellan han och hon.

Fast det är inte så det används! Tanken med ordet var kanske ok från början, men det används ju helt fel.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Fast det är ju frivilligt om man vill använda/köpa oljan. Om man tycker att man inte behöver olja, dvs ingen plast, inga bilar, ingen bensin, inga tungtransporter, nada, så kan man ju strunta i det? Eller? Det kanske inte är så enkelt som att en elbil löser oljeberoendet eller vad tror du? Ska vi tillbaks till Medelåldern teknikmässigt, så kan det ju vara en idé, men per nu, så är olja i nästan ALLT.
Jag stannar gärna kvar i medelåldern teknikmässigt! Jag vill inte bli en senior teknikmässigt!

;)
Då hoppas jag du har tagit bort allt som är gjort av plast tex i din bil och bytt ut mot trä eller nåt. Eller kanske en bil helt i metall, väger väl kanske 5 ton.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

HelectriC skrev:
Jerker skrev:
HelectriC skrev:
För övrigt så tycker jag det är provocerande med ”hen” eftersom det verkar vara nåt slags korståg för att göra alla likkönade. Pojkar får inte vara pojkar och flickor får inte vara flickor. Inte vet jag, men jag hade ju tyckt det var sjukt tråkigt om damerna inte var kvinnliga alls. Ska man vara nån slags robot som inte bryr sig om det andra könet eller? Och detta är ju oberoende av om man är hetero eller homo, oavsett vad man gillar så lär man ju vara intresserad av att den personen inte är könlös?
Fast det där är ju helt fel. Det är ju en tolkning som bakåtsträvare och andra element med en dunklare agenda försöker att skita ner begreppet hen med. Det har inte alls att göra med att man vill radera kön.
Korrekta argument för hen är t.ex.
* att komma ifrån den maskulina normen i språket
* att slippa använda "han eller hon"
* att kunna inkludera dem med en könsindentitet som står nånstans emellan han och hon.

Fast det är inte så det används! Tanken med ordet var kanske ok från början, men det används ju helt fel.
Jag håller inte alls med, det är helt klart så att hen "missbrukas" från båda "sidor" som markering/slagträ, men den huvudsakliga användningen tycker jag är just istället för "han eller hon", iaf i de texter och publikationer jag läser.

Frågan är väl om "missbruket" är tillräckligt utbrett för att göra ordet för kontroversiellt, annars tror jag det kommer vara helt naturligt om några år.

Att texter ser "konstruerade" eller "onaturliga" ut idag när hen används är ju inget annat än en vanesak, precis samma sak som händer varje gång nya ord/uttryck tas in i språket.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Svenssons skrev:
HelectriC skrev:

;)
Då hoppas jag du har tagit bort allt som är gjort av plast tex i din bil och bytt ut mot trä eller nåt. Eller kanske en bil helt i metall, väger väl kanske 5 ton.
Jag har alltid haft tillgång till plast i min medelålder kring 45 år...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Svenssons skrev:
HelectriC skrev:

;)
Medeltiden då?
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Svenssons skrev:
HelectriC skrev:

;)
Medeltiden då?
Det var en annan tid.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Hen är onödig och passar egentligen bara att beskriva någon som man vet är trans.
Den, det är neutrum som passar att beskriva tredje person. (barn är fö också neutralt).
"Den" där borta. passar utmärkt.
Blir man irriterad? nej.

påminner om en sketch i monty phyton holy grail.
you, old lady.
"i'm not a lady" i'm a man and i'm not old.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
Hen är onödig och passar egentligen bara att beskriva någon som man vet är trans.
Jag skulle troligen aldrig använda hen till att beskriva en trans. Antingen han eller hon, det beror på. Använder inte hen särskilt ofta men enda gång jag skulle använda det är när man beskriver något scenario där kön antingen inte spelar roll eller man inte alls vet kön. En trans vill troligen beskrivas som han eller hon. Innan jag vet så skulle jag använda det mest passande men aldrig hen.
Användarvisningsbild
aviator
Teslaägare

Inlägg av aviator »

Ja.
Fånigt ord som används i politiskt syfte.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:

Medeltiden då?
Det var en annan tid.[/quote]

Men du fattade poängen kanske?
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Medeltiden då?
Det var en annan tid.
Du missade kanske smily-gubben?
Muhlegg
elbilist

Inlägg av Muhlegg »

Svenssons skrev:
Mickep skrev:
Jag skulle troligen aldrig använda hen till att beskriva en trans. Antingen han eller hon, det beror på. Använder inte hen särskilt ofta men enda gång jag skulle använda det är när man beskriver något scenario där kön antingen inte spelar roll eller man inte alls vet kön. En trans vill troligen beskrivas som han eller hon. Innan jag vet så skulle jag använda det mest passande men aldrig hen.
Är det inte väldigt ovanligt att man beskriver scenarion där kön spelar roll? För det mesta är det väl ungefär lika relevant som att nämna hårfärg eller kroppsform?

(innan någon blir provocerad, jag använder i princip aldrig hen själv och försöker inte tvinga någon att använda det.)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Muhlegg skrev:
Svenssons skrev:
Mickep skrev:
Är det inte väldigt ovanligt att man beskriver scenarion där kön spelar roll? För det mesta är det väl ungefär lika relevant som att nämna hårfärg eller kroppsform?

(innan någon blir provocerad, jag använder i princip aldrig hen själv och försöker inte tvinga någon att använda det.)
Det jag menar med "inte spelar någon roll" är när jag beskriver ett fiktivt scenario där det inte finns någon preferens (vilket är de flesta fall som du skriver). Beskriver jag ett scenario där det faktiskt var en han eller hon (eller vad som verkar vara en han/hon) så använder jag detta. Det är en detalj som ger mer i beskrivningen än att använda hen som enligt mig betyder "han eller hon". Att skriva "han eller hon" kan bli klumpigt, särskilt om det sker mer än en gång.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag diskuterade ordet med mina arbetskamrater idag och de var förvånade av resultaten av min lilla undersökning, de trodde runt 80% skulle vara provocerade av ordet "hen".

Vid vidare diskussion framkom det att min naivitet kan ha berott på att jag är invandrare, från ett land där det inte finns maskulina och feminina personliga pronomen i språket, endast könsneutrala. I ungerska, som i ett flertal andra språk finns helt enkelt inte han och hon, endast hen. Då uppstår liksom inte den värdeladdning som svenskan just nu upplever.

Att jämföra med andra språk där det finns maskulina och feminina varianter av "jag". Tänk om någon skulle börja hävda att "jag" är maskulinform och ville införa "jog" som feminin form och "jeg" som neutralt. Så en man skulle säga "Jag åt lunch idag" medan en kvinna skulle säga "Jog åt lunch idag". Konstigt? Provocerande? Helt naturligt i vissa språk.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

TiborBlomhall skrev:
Att jämföra med andra språk där det finns maskulina och feminina varianter av "jag". Tänk om någon skulle börja hävda att "jag" är maskulinform och ville införa "jog" som feminin form och "jeg" som neutralt. Så en man skulle säga "Jag åt lunch idag" medan en kvinna skulle säga "Jog åt lunch idag". Konstigt? Provocerande? Helt naturligt i vissa språk.
På thai finns detta tex, maskulin form av jag är "påm" eller ผม och feminin form av jag är "chan" eller ฉัน. Dessutom avslutas meningarna med olika artighetsfraser (krap/ka) beroende av maskulin/feminin form. Detta gör det tydligare hur personen vill bli tilltalad när han eller hon pratar.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare

Inlägg av Bernando »

TiborBlomhall skrev:
Jag diskuterade ordet med mina arbetskamrater idag och de var förvånade av resultaten av min lilla undersökning, de trodde runt 80% skulle vara provocerade av ordet "hen".
Det hänger nog mycket ihop med vilka grupperingar man umgås med. Både privat och på jobbet träffar jag primärt 80- och 90-talister som alla bor i storstad och har universitetsexamen. Försvinnande få, om ens någon, av dessa skulle bli provocerade av "hen" (särskilt som ersättning för "han eller hon").
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Bernando skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det hänger nog mycket ihop med vilka grupperingar man umgås med. Både privat och på jobbet träffar jag primärt 80- och 90-talister som alla bor i storstad och har universitetsexamen. Försvinnande få, om ens någon, av dessa skulle bli provocerade av "hen" (särskilt som ersättning för "han eller hon").
Svaret skulle säkert bli ett helt annat i FB-gruppen Bensinupproret 2.0.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Bernando skrev:
TiborBlomhall skrev:

Självgodheten i detta inlägg blir jag dock lite provocerad av eftersom det antyder att unga välutbildade i storstad är bättre än andra människor.

Att en del inte gillar ordet hen är nog kanske snarare en reaktion mot den självgodheten än innebörden av ordet i sig? Bara en tanke.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Medeltiden då?
Det var en annan tid.
Du missade kanske smily-gubben?
Men vad den betyder när du lägger den in har jag ingen aning om, kan ju vara för att avdramatisera, visa att allt är skämt eller något annat. Men nu vet jag att du egentligen inte svarade alls, så då är det ingen idet att fortsätta. Jag trodde du hade en åsikt, sorry!
Model 3-24/Polestar 3-24
Låst