Sida 4 av 4
Re: Hemmaladdning UTAN laddbox - ID.3
Postat: 14 apr 2021 10:27
av martinot
Off Grid Byggaren skrev:Det som är viktigt med laddning i Schukouttag med stickpropp är att UMC/ESVE laddkabeln är direkt ansluten i vägguttaget.
Känn också efter att den är ordentligt itryckt och använd inte skarvsladdar eller timers. Det är då olyckor har inträffat.
Tokigt.jpg
Välj en lätt och smidig variant, gärna med inbyggd jordfelsbrytare och inte den Norska utan övervakning av skyddsjordningen.
Ladda helst inte med mer än max 10 A och 2,3 kW effekt, gärna mindre.
Funkar.jpg

Ja. Det där ser ju inte ut som någon höjdare!

Re: Laddning UTAN fast laddbox
Postat: 14 apr 2021 10:57
av Teslaspolen
Så blir det om man drar ut kontakten under laddning flertalet gånger. Eller på gammal kontakt.
Re: Laddning UTAN fast laddbox
Postat: 14 apr 2021 11:02
av martinot
Teslaspolen skrev:Så blir det om man drar ut kontakten under laddning flertalet gånger. Eller på gammal kontakt.
Bra poäng.
Är väl bla. det det som skiljer en riktig elbilsanslutning, som tex. den i EU rekommenderade Typ2, att den aldrig kan dras ur från väggen/boxen när den går ström i den, medans man med en portabel EVSE tyvärr kan göra just så?
Re: Laddning UTAN fast laddbox
Postat: 14 apr 2021 14:05
av Teslaspolen
Laddade en Leaf med 8 och 10 ampere i det här uttaget i två år, varenda dag. Bäst är som sagt om EVSEn kan sitta ikopplad jämt. OBS! Se till att ha något som avlastar vikten från laddkabeln, det är ingen vidare bra idé om hela tyngden med kabel och "elektronikkluns" hänger från uttaget! Uttaget installerades runt 2006, så var inte från början ämnat till elbilsladdning.
Re: Laddning UTAN fast laddbox
Postat: 14 apr 2021 16:41
av Teslared
Allt beror ju på hur det sköts och installeras, här en bild på CEE kontakt.
Re: Laddning UTAN fast laddbox
Postat: 14 apr 2021 16:45
av Bjelke
Teslaspolen skrev:Laddade en Leaf med 8 och 10 ampere i det här uttaget i två år, varenda dag. Bäst är som sagt om EVSEn kan sitta ikopplad jämt. OBS! Se till att ha något som avlastar vikten från laddkabeln, det är ingen vidare bra idé om hela tyngden med kabel och "elektronikkluns" hänger från uttaget! Uttaget installerades runt 2006, så var inte från början ämnat till elbilsladdning.
Jag körde lika i 4år med en Leaf och uttaget såg lika fint ut för mig också och jag körde alltid på 10A och hade
den inkopplad nästan konstant

(jag hade en extra i bilen som dessutom var ställbar)
Re: Laddning UTAN fast laddbox
Postat: 14 apr 2021 18:37
av martinot
Skall fota vår röda trefas CEE när jag kommer hem.
Men tills vidare så ser den ut så här - ungefär:

Re: Laddning UTAN fast laddbox
Postat: 14 apr 2021 21:59
av Off Grid Byggaren
Tidigare har det följt med en 3-fas reseladdare till e-tron. Att ladda i ett rött trefasuttag kan vara säkrare, det gäller också att kolla hela ledningen fram till uttaget.
Kan förekomma bristfälliga skarvar i kopplingsdosor på vägen fram. Rekommendation är ju oskarvad ledning från elcentralen till laddplatsen.
Schukouttagen håller ändå förvånansvärt bra, men då måste de skötas om, du dår inte dra ur kontakten med full laddström igång.
Ser en del kreativa laddlösningar ibland....
Re: Laddning UTAN fast laddbox
Postat: 15 apr 2021 08:23
av Teslaspolen
Nedrans timers överallt som förstör ett annars fullt kapabelt uttag!
