M3 med värmepump

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av RagWal »

Teslared skrev:
Kan du förklara hur de flesta andra elbilar, i motsats till Leafen, med värmepump bär sig åt för att "både avfukta och använda värmepumpen samtidigt".
Den kan ju inte användas som kylning och värmning samtidigt.
En värmepump blir kall på ena sidan och varm på andra sidan. I en "AC" används kalla sidan för kalluft och i en "värmepump" varma sidan för värme. Same same olika användning.

Om man först leder inkommande luft förbi kallsidan så kondenserar fuktig luft ut vatten på denna (tappar vatten) och sedan leds luften förbi varma sidan (och blir då torrare än inkommande luft).

Inte magiskt, men nästan. Effektivare än bara värmepump som nyttjar kylning ("AC") plus en brödrost för värmning av luften som i Teslan.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Tellus »

Teslared

Ja Leaf var förs med värmepump 2013, men sedan dess har utvecklingen stått still.
Leaf har nu i 7år haft problem med igen immade rutor pga mediokert system.
Vilka andra elbilar immar igen som Leaf?
Jo det finns värmepumpar som kan ta bort fukt samtidigt som de ger värme, ni får googla.
Leaf användare får därför trycka in heat och ac, men då är det som att köra bil utan värmepump.

RagWal
Då var det väl brödrosten som gav värme. De nyare leaf kanske har fått fuktsensorn så det kör PTC värmaren då det är för fuktigt.
Avfuktning och värmepumps värme kan inte ske samtidigt.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Teslared »

Ja det ju klart att det går om man har en värmeväxlare (evaporator) till, tycker ändå inte Leafen immar igen mer än ex.vis MX
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av TiborBlomhall »

Med tanke på att Tesla Model 3 nu kanske ser ut att ändå få värmepump vill jag redan nu be er att i så fall starta ny tråd, inte fylla på denna falsklarm-tråd.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... to-tilburg
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av RagWal »

Tellus skrev:
Då var det väl brödrosten som gav värme. De nyare leaf kanske har fått fuktsensorn så det kör PTC värmaren då det är för fuktigt.
Avfuktning och värmepumps värme kan inte ske samtidigt.
Är du säker?
Se här: http://www.nissantechnicianinfo.mobi/ht ... He_fmt.png
Både evaporator och kondensor finns för kupeluften. Plus en extern växlare med tryckreduceringsventil både före och efter externa värmeväxlaren.
Då man kan man köra både kallsida och varmsida på kupeluften samtidigt, dvs luften torkas och värms.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Tellus »

RagWal skrev:
Tellus skrev:
Då var det väl brödrosten som gav värme. De nyare leaf kanske har fått fuktsensorn så det kör PTC värmaren då det är för fuktigt.
Avfuktning och värmepumps värme kan inte ske samtidigt.
Är du säker?
Se här: http://www.nissantechnicianinfo.mobi/ht ... He_fmt.png
Både evaporator och kondensor finns för kupeluften. Plus en extern växlare med tryckreduceringsventil både före och efter externa värmeväxlaren.
Då man kan man köra både kallsida och varmsida på kupeluften samtidigt, dvs luften torkas och värms.
Jag är säker. Leaf har ett enkelt system som bara kan avfukta med hjälp av ptc och att a/c går i kylläge.
Bara testa kör i auto läget när det regnar så får man Florida känsla i hela kupén.
Nu ska jag ej besudla tråden mer.

https://mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=21025

https://www.quora.com/What-are-some-fla ... issan-LEAF

https://mynissanleaf.com/viewtopic.php? ... 10#p484305

https://www.researchgate.net/publicatio ... s_A_review
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: M3 med värmepump!

Inlägg av CrazyGang »

CrazyGang skrev:
Har skickat en fråga till min säljare angående uppdateringar som väntas närmaste tiden (VP, ljudisolering, elbaklucka), om/när de kan tänkas komma på bilar i Sverige. Vår bil är bokad för hämtning 25/9. (vit LR lagerbil beställd 1/9)

Uppdaterar tråden när jag får svar.
Nu fick jag svar. Som väntat kan de inte ge info om uppdateringarna är med eller när de kan komma på bilar i Sverige.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: M3 med värmepump!

Inlägg av Julleruff »

CrazyGang skrev:
CrazyGang skrev:
Har skickat en fråga till min säljare angående uppdateringar som väntas närmaste tiden (VP, ljudisolering, elbaklucka), om/när de kan tänkas komma på bilar i Sverige. Vår bil är bokad för hämtning 25/9. (vit LR lagerbil beställd 1/9)

Uppdaterar tråden när jag får svar.
Nu fick jag svar. Som väntat kan de inte ge info om uppdateringarna är med eller när de kan komma på bilar i Sverige.
Såg en Amerikan som i Fredags eller Måndags fått en M3 med VIN 788 xxx som "bara" fått den lilla frunken men ingen Värmepump eller annat.....
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Tellus »

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Mickep »

hahahahahahaaaahhahaha...
Undrar hur många som ombokar sitt köp nu.
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Julleruff »

Mickep skrev:
hahahahahahaaaahhahaha...
Undrar hur många som ombokar sitt köp nu.
Släppte min reservation av min förra måndagen.... skulle hämtat på tisdagen....

Dels uppdateringarna men framförallt att jag misstänker detta kan va sista förmånsbilen man har i o m att Miljöpartiet skall ”döda” förmånsbilen som koncept 1/7 2021.

Så en bil med 0 mil och så många uppdateringar som möjligt i juni är målet....

Helst en MY.....
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
krillokrokodil
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 sep 2020 15:18
Ort: Härryda kommun

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av krillokrokodil »

Vart kommer svenska teslor från nu, Fremont eller Shanghai?

Någon som kan göra baklängesekvationen, när skall man beställa en bil om man vill få värmepumpen? Förutsatt att allt i artikeln är korrekt?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Svenssons »

krillokrokodil skrev:
Vart kommer svenska teslor från nu, Fremont eller Shanghai?
De kommer från Fremont. Det går att se på VIN-nummer varifrån de kommer, elfte tecknet är F för Fremont och C för Shanghai/Kina. Inte troligt att några bilar kommer komma från Kina till Europa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Tellus »

Mickep skrev:
hahahahahahaaaahhahaha...
Undrar hur många som ombokar sitt köp nu.
Eller så stiger värdet på nuvarande 3or som gör värme tyst ;)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
PapaM
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 31 mar 2020 20:44
Referralkod: ts.la/kristofer87983

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av PapaM »

Grovt hur mycket räckvidd vinner man vinterhalvåret med en värmepump?
MYP svart/svart -23
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5572
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Gustafsson »

Värmepump på en Tesla är ganska onödigt, då man i praktiken inte märker någon skillnad. Med så stora batterier som bilarna har idag ger den mest en högre nördfaktor tycker jag. Iaf jag kör ju inte på marginalen längre. Det var skillnad med bara några SuC byggda och räckvidd på 30-35 mil som det var 2015 när jag köpte min 70D.
Nu finns det så många laddare att även äldre bilar slipper räckviddsproblemen.
Men som en del i att göra bilarna så snåla som möjligt kan jag förstås förstå att värmepump kan vara en del. Jag skulle dock aldrig boka av en Tesla pga den saknar VP...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Tomas L »

Detta ämne har redan varit på tapeten:
Tomas L skrev:
Nej, som andra redan konstaterat, det stämmer inte. Jag funderade på att skaffa en luftvärmepump för 10-15 år sedan till garaget och då de bästa luftvärmepumparna effektiva ned till runt -25 grader, d v s de gav mer värme än man stoppade in. Som du ser på 12man:s kurvor så var COP för en luftvärmepump för 16 år sedan mellan 1,5-2 vid minus -18. Jag tror att de är bättre idag.

Men det är ju luftvärmepumpar för hem, jag har ingen aning om hur effektiv Teslas värmepump för en bil är vid -10 eller -20, men vi kan titta andra tillverkares lösningar:
Volkswagen claims that e-Golfs equipped with the heat pump regain about 30% range in the right conditions – which is around 25-35 degrees Fahrenheit outside. If it gets much colder than that, the heat pump is less effective and the cars will use their resistive heaters instead.
Den temperatur de nämner som "rätt förhållanden" är alltså mellan -4 och +2 grader.

Mer:
German technology company MAHLE is working on its own heat pump to sell to automakers. It claims its technology can improve cold-weather cruising range by between 7 and 20 percent.

“In field tests with a compact electric car, MAHLE has demonstrated that its ITS reduces the loss of cruising range substantially, especially at cold ambient temperatures. The original vehicle used, equipped with conventional electric heating, started with a cruising range of 100 kilometers. When the vehicle was equipped with the ITS, the cruising range increased to 116 kilometers,” states MAHLE in a press release.
Given the higher range of a Tesla, the potential 7 – 30% range savings a heat pump can offer during cold weather driving is a much higher number of miles than what you see with a lower range car. If a 250-mile Model 3 Standard Range Plus had this technology, it could potentially gain 20 miles or more depending on conditions.
https://www.currentautomotive.com/model ... -big-deal/

Exakt hur effektiv Tesla lösning är vid olika temperaturer återstår att se (TeslaBjörn, you have been summoned!), men helt klart är att det blir bättre med en värmepump än utan.
Man kan ju även fråga sig varför Tesla skulle montera en värmepump, octovalve etc i en bil om man "i praktiken" inte märker någon nytta:
The integration of the thermal systems in the vehicle into a single functional system resulted in a 10% increase in range of the vehicle. Elon said that the improvements in the heating system tech in the Model Y result in a range that is comparable to the more aerodynamic, lighter Tesla Model 3.
Tesla’s Octovalve Enabled A Staggering 10% Increase In Range For The Model Y

När det gäller räckvidd, testa att köra em M3 LR från Piteå till Ivalo med ABRP. Testa sedan att göra det i verkligheten, på vintern.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5572
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Gustafsson »

Visst blir räckvidden lite bättre med värmepump, min poäng är ju att man ändå sannolikt laddar på samma ställen vare sig man har den eller inte. Den extra laddtiden för de som inte har pump är väldigt liten.
Octavalve är ju inte bara en värmepump.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
benke_berguv
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av benke_berguv »

Mest fundersam på varför alla verkar anta att en värmepump låter?
Har bara erfarenhet på den som är i min i3s och den låter inte.
Varför skulle Teslas låta då?
Är det bara baserat på ”min gamla Leaf från 2012 lät och då gör ALLA det”?

//Benke
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Tellus »

benke_berguv skrev:
Mest fundersam på varför alla verkar anta att en värmepump låter?
Har bara erfarenhet på den som är i min i3s och den låter inte.
Varför skulle Teslas låta då?
Är det bara baserat på ”min gamla Leaf från 2012 lät och då gör ALLA det”?

//Benke
Leaf 2012 låter inte, för den har ingen värmepump, bara kupefläkten som knappt hörs utifrån.
Bmw i3 och i3s utan REX har värmepump och låter rätt högt om den är igång och fungerar, ljudet liknar lite en bensinvärmare.
Jag vet ingen elbil som har tyst värmepump, tror inte det finns. Men olika isolering gör att det skiljer mellan olika märken. Dels hörs kompressorljudet och ett fläktljud(inte från kupefläkten)
Model Y fick någon extra ljudisolering runt pumpen för att minska oljudet.
Jag skulle dock välja bil med värmepump, så kan grannarna tänka "nu har han installerat bensinvärmare för det finns väl ingen värme i elbilar på vintern" ;)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av RagWal »

Tellus skrev:
benke_berguv skrev:
Mest fundersam på varför alla verkar anta att en värmepump låter?
Har bara erfarenhet på den som är i min i3s och den låter inte.
Varför skulle Teslas låta då?
Är det bara baserat på ”min gamla Leaf från 2012 lät och då gör ALLA det”?

//Benke
Leaf 2012 låter inte, för den har ingen värmepump, bara kupefläkten som knappt hörs utifrån.
Bmw i3 och i3s utan REX har värmepump och låter rätt högt om den är igång och fungerar, ljudet liknar lite en bensinvärmare.
Jag vet ingen elbil som har tyst värmepump, tror inte det finns. Men olika isolering gör att det skiljer mellan olika märken. Dels hörs kompressorljudet och ett fläktljud(inte från kupefläkten)
Model Y fick någon extra ljudisolering runt pumpen för att minska oljudet.
Jag skulle dock välja bil med värmepump, så kan grannarna tänka "nu har han installerat bensinvärmare för det finns väl ingen värme i elbilar på vintern" ;)
Leaf 2012 hade värmepump. Den fungerade dock endast för att kyla kupen när det var varmt.
Jag har en Leaf med värmepump som både används för att kyla och värma kupen. Låter inte mer än många andra bilar som har AC, som tex min Tesla när det är varmt.
En värmepump (ja, även AC) har rörliga delar och då låter det. Helt ofrånkomligt. Om det sedan uppfattas som tyst, mysigt, oljud, oväsen osv kan givetvis variera från person till person olika och säkert låta lite olika beroende på belastning, temperaturer osv.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11722
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av martinot »

Om värmepump ökar range och sparar laddning, genom att bilen förbrukar 10% mindre, så tackar jag gärna ja till det även om det låter som när AC är på (inget som jag normalt stör mig på).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Tellus »

Så som a/c låter en sommardag i 30 graders sol så låter "värmepumpen" när den jobbar som mest vid runt 0 grader.
Skillnaden i ljud för att göra värme med VP vs utan är ungefär som hög samtalston vs viskning utanför bilen.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av Laban »

Teslas värmepump ska enligt Elon klara betydligt lägre temperaturer än de som sitter i dagens bilar. Jag är nyfiken på vad det innebär. Hade jag fått 10% längre räckvidd i 0 -> -5C hade jag inte klagat.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Falsklarm: M3 med värmepump

Inlägg av OfarligTesla »

Laban skrev:
Teslas värmepump ska enligt Elon klara betydligt lägre temperaturer än de som sitter i dagens bilar. Jag är nyfiken på vad det innebär. Hade jag fått 10% längre räckvidd i 0 -> -5C hade jag inte klagat.
Du kan säkert få 10% längre räckvidd i de förhållanden där uppvärmningen faktiskt är en relativt stor del av energiuttaget, dvs korta långsammare resor i stan. Men du kommer inte få 10% längre räckvidd när du dundrar fram på motorvägen i 120 km/h, dvs det scenariot där räckvidden faktiskt börjar bli viktig. Jag gissar på max 4-5% längre räckvidd på långresa med VP under optimal väderlek, dvs någon minuts kortare laddning per stopp.

Hade väl inte tackat nej till det om den inte låter allt för mycket, men jag hade inte heller betalat extra för det.
Skriv svar