Sida 4 av 14

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 19:58
av HelectriC
mati skrev:
PhR34k skrev:
7.4 enfas hade motsvarat 32A vilket är osanolikt
Vadå osannolikt? Det är precis det de säger, "under förutsättning att det finns ett 32A-uttag". Se fetmarkerad text.
Det är fullt normalt att bilar som bara kan ladda enfas kan ta emot 32A. I länder som Japan, Storbritannien, USA och även delar av Norge är det helt normalt att hushållen kör med enfas, och då har de en huvudsäkring som oftast är långt större än 32A. Trefassystemet som vi använder i Sverige och några andra länder i Europa är alltså tyvärr ingen världsstandard eller så. Det är troligen därför så många elbilar inte kan ta emot trefas, utan bara enfas 32A. Honda e verkar vara en av dem.
Jag har 63A huvudsäkring på huset oh 32A till väggboxen.

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 20:03
av PapaD
What? Varför gör de då reklam för sina 22kW laddboxar till bilen? Med vackra exempel på hur fort bilen blir laddad

Edit;
ok nu läste jag bilbroshyren, inte laddningsbroshyren.
gud vad konstigt. Bilen laddar 6.6 kW.

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 20:11
av mati
PapaD skrev:
What? Varför gör de då reklam för sina 22kW laddbox ar till bilen? Med vackra exempel på hur fort bilen bör laddad.
Den laddar fullt på 4,1 timmar säger de. Hade den kunnat ta emot 22kW hade det tagit mindre än 1,5 timmar.
Nu kommer det intressanta. På tyska Honda-sidan står att den laddar fullt på 7 timmar vid hemmaladdning. Bredvid finns en förklarande text att det inte är tillåtet att snedbelasta elnätet med 32A på en fas. Och det stämmer precis. I Tyskland är 20A är den maximalt tillåtna strömmen när man bara kör på en fas. Det är därför e-Golf har en tvåfas-laddare. Den kan köra med 2x16A och på det viset kommer man runt den tyska regeln att 32A enfas inte är tillåtet för privata hushåll. Ioniq och andra enfas-bilar är strypta till 20A.
Med andra ord så laddar även Honda e bara med 4,6kW i Tyskland. Enfas.

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 20:27
av Klintan
Mati: Du får köpa en sån där laddbox som tar två faser och transformerar till en: https://www.evsolution.se/produkt/accel ... bel-typ-2/
Slå till på Hondan nu, måste få en beskrivning av akvarieläget på instrumentbrädan!
Bild

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 20:34
av mati
Klintan skrev:
Mati: Du får köpa en sån där laddbox som tar två faser och transformerar till en: https://www.evsolution.se/produkt/accel ... bel-typ-2/
Slå till på Hondan nu, måste få en beskrivning av akvarieläget på instrumentbrädan!
Bild
Jag kikade precis på den. :) Har du en sån alltså?

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 20:49
av Klintan
Nej, tog bilden på e-car Expo.

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 20:52
av martinot
HelectriC skrev:
mati skrev:
PhR34k skrev:
7.4 enfas hade motsvarat 32A vilket är osanolikt
Vadå osannolikt? Det är precis det de säger, "under förutsättning att det finns ett 32A-uttag". Se fetmarkerad text.
Det är fullt normalt att bilar som bara kan ladda enfas kan ta emot 32A. I länder som Japan, Storbritannien, USA och även delar av Norge är det helt normalt att hushållen kör med enfas, och då har de en huvudsäkring som oftast är långt större än 32A. Trefassystemet som vi använder i Sverige och några andra länder i Europa är alltså tyvärr ingen världsstandard eller så. Det är troligen därför så många elbilar inte kan ta emot trefas, utan bara enfas 32A. Honda e verkar vara en av dem.
Jag har 63A huvudsäkring på huset oh 32A till väggboxen.
Tror jag ställde frågan i annan tråd (men inget svar på den);

Vad har du all den effekten till, och blir det inte onödigt dyrt med så höga nätavgifter?

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 20:53
av mati
Klintan skrev:
Nej, tog bilden på e-car Expo.
Ah, jag trodde att du har en sådan för Leafen. :) Men den verkar ju vara bra. Jag får väl installera den i så fall. Laddbox nummer 4 då.

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 20:58
av martinot
PapaD skrev:
What? Varför gör de då reklam för sina 22kW laddboxar till bilen? Med vackra exempel på hur fort bilen blir laddad

Edit;
ok nu läste jag bilbroshyren, inte laddningsbroshyren.
gud vad konstigt. Bilen laddar 6.6 kW.
Antar att de inte tillverkar hur många varianter som helst på anslutningsboxar. Enklare att göra en som klarar både 3-fas och upp till 32A per fas, och sedan så kan den stödja AC-laddning för att maxa alla typer av bilar.

Det är dessutom väldigt få bilar som tar 22kW AC. Känner bara till Tesla MS och MX, men tror tom. att de senaste versionerna av de inte längre har stöd för det.

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 21:14
av Legato
martinot skrev:
PapaD skrev:
What? Varför gör de då reklam för sina 22kW laddboxar till bilen? Med vackra exempel på hur fort bilen blir laddad

Edit;
ok nu läste jag bilbroshyren, inte laddningsbroshyren.
gud vad konstigt. Bilen laddar 6.6 kW.
Antar att de inte tillverkar hur många varianter som helst på anslutningsboxar. Enklare att göra en som klarar både 3-fas och upp till 32A per fas, och sedan så kan den stödja AC-laddning för att maxa alla typer av bilar.

Det är dessutom väldigt få bilar som tar 22kW AC. Känner bara till Tesla MS och MX, men tror tom. att de senaste versionerna av de inte längre har stöd för det.
22 kW var länge sedan (2016?). Nu är det 16 kW men en period var det faktiskt bara 11 kW.

Osäker om X någonsin tagit 22 kW.

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 21:16
av Bjelke
mati skrev:
Klintan skrev:
Nej, tog bilden på e-car Expo.
Ah, jag trodde att du har en sådan för Leafen. :) Men den verkar ju vara bra. Jag får väl installera den i så fall. Laddbox nummer 4 då.
Kolla verkningsgrad isf, en std ringkärnetrafo ligger väl på 10-15% förlust om jag minns rätt (jag kikade
på att bygga en egen till Leafen förut)...

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 21:22
av Klintan
mati skrev:
Klintan skrev:
Nej, tog bilden på e-car Expo.
Ah, jag trodde att du har en sådan för Leafen. :) Men den verkar ju vara bra. Jag får väl installera den i så fall. Laddbox nummer 4 då.
Nej, Leafen laddar bara med 16A enfas. Får väl fråga handlaren i Götene vad han bjuder för den så jag kan köpa något med högre laddeffekt.

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 21:38
av mati
Klintan skrev:
mati skrev:
Klintan skrev:
Nej, tog bilden på e-car Expo.
Ah, jag trodde att du har en sådan för Leafen. :) Men den verkar ju vara bra. Jag får väl installera den i så fall. Laddbox nummer 4 då.
Nej, Leafen laddar bara med 16A enfas. Får väl fråga handlaren i Götene vad han bjuder för den så jag kan köpa något med högre laddeffekt.
De verkar ha fått lite elbilssmitta de också. Säljaren vi pratade med bor i Borås, dvs han pendlar jättelångt varje dag. Det är uppenbart att en elbil är rätt val för honom, just nu håller han på och testar sig igenom alla tre elbilar de säljer. Konstigt nog tyckte han mest om Mazdan, trots broooooommmm-ljudet.
Vi får se när göteneborna överger sina älskade pickup:ar. :lol:

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 21:41
av martinot
Legato skrev:
martinot skrev:
PapaD skrev:
What? Varför gör de då reklam för sina 22kW laddboxar till bilen? Med vackra exempel på hur fort bilen blir laddad

Edit;
ok nu läste jag bilbroshyren, inte laddningsbroshyren.
gud vad konstigt. Bilen laddar 6.6 kW.
Antar att de inte tillverkar hur många varianter som helst på anslutningsboxar. Enklare att göra en som klarar både 3-fas och upp till 32A per fas, och sedan så kan den stödja AC-laddning för att maxa alla typer av bilar.

Det är dessutom väldigt få bilar som tar 22kW AC. Känner bara till Tesla MS och MX, men tror tom. att de senaste versionerna av de inte längre har stöd för det.
22 kW var länge sedan (2016?). Nu är det 16 kW men en period var det faktiskt bara 11 kW.

Osäker om X någonsin tagit 22 kW.
Minns inte. Har för mig det var den äldre MS som jag fått som lånebil (den med den större grillen) som tog 22kW (tror de stoppade dubbla 11kW-laddare i de), men som sagt extremt ovanligt bland de flesta elbilar.

Inget direkt att gråta efter för Hondaägare och andra som inte maxar sina 22kW-laddare. Är fullkomligt normalt skulle jag säga att man inte gör så.

Tycker man oftast laddar AC hemma över natten, eller över dagen på jobbet, och då räcker oftast tom. den lägre 11kW-laddaren i min lilla M3 fint (finns inte ens 16kW-laddare som alternativ).

Det viktiga är att DC-laddningen kan gå snabbt de gånger som man behöver det (relativt få gånger i det stora hela, men när man väl snabbladdar så vill man inte vänta onödigt länge).

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 21:55
av HelectriC
martinot skrev:
HelectriC skrev:
mati skrev:
PhR34k skrev:
7.4 enfas hade motsvarat 32A vilket är osanolikt
Vadå osannolikt? Det är precis det de säger, "under förutsättning att det finns ett 32A-uttag". Se fetmarkerad text.
Det är fullt normalt att bilar som bara kan ladda enfas kan ta emot 32A. I länder som Japan, Storbritannien, USA och även delar av Norge är det helt normalt att hushållen kör med enfas, och då har de en huvudsäkring som oftast är långt större än 32A. Trefassystemet som vi använder i Sverige och några andra länder i Europa är alltså tyvärr ingen världsstandard eller så. Det är troligen därför så många elbilar inte kan ta emot trefas, utan bara enfas 32A. Honda e verkar vara en av dem.
Jag har 63A huvudsäkring på huset oh 32A till väggboxen.
Tror jag ställde frågan i annan tråd (men inget svar på den);

Vad har du all den effekten till, och blir det inte onödigt dyrt med så höga nätavgifter?
Helt normalt i Norge då de flesta bostadsområden inte har 400V.

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 22:05
av martinot
HelectriC skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
mati skrev:
PhR34k skrev:
7.4 enfas hade motsvarat 32A vilket är osanolikt
Vadå osannolikt? Det är precis det de säger, "under förutsättning att det finns ett 32A-uttag". Se fetmarkerad text.
Det är fullt normalt att bilar som bara kan ladda enfas kan ta emot 32A. I länder som Japan, Storbritannien, USA och även delar av Norge är det helt normalt att hushållen kör med enfas, och då har de en huvudsäkring som oftast är långt större än 32A. Trefassystemet som vi använder i Sverige och några andra länder i Europa är alltså tyvärr ingen världsstandard eller så. Det är troligen därför så många elbilar inte kan ta emot trefas, utan bara enfas 32A. Honda e verkar vara en av dem.
Jag har 63A huvudsäkring på huset oh 32A till väggboxen.
Tror jag ställde frågan i annan tråd (men inget svar på den);

Vad har du all den effekten till, och blir det inte onödigt dyrt med så höga nätavgifter?
Helt normalt i Norge då de flesta bostadsområden inte har 400V.
Kul att du bor i Norge! Trevligt land och fantastisk natur. :)

Får jag vara nyfiken och fråga vilken del av Norge (inte adress, men ungefärlig del av landet)?

Själv har jag tidigare jobbat ett antal år som konsult i Norge i både Stavanger och i Trondheim. Supertrevliga områden och natur runt bägge ställena.

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 22:14
av mati
PhR34k skrev:
Jag kan prova att ladda på Ica Maxi och se, de har 22kw 3fas där. Kan prova imorgon om du vill. Jag har redan provat enfas hemma men min 3 fas laddare är på jobbet så kan inte testa imorgon med den.
Ursäkta för min dryga kommentar tidigare, jag kan låta onödigt dryg ibland
Ja, testa gärna. Blir kul att se resultatet.
Det är lugnt, jag tar inte illa upp. :)

Re: Honda E

Postat: 03 okt 2020 23:05
av evilirish
mans71 skrev:
evilirish skrev:
mans71 skrev:
Vad jag vet finns det bara cykelkrok, enligt tllbehörs-katalogen som jag länkade för något inlägg sen :(
Aha, ursäkta, såg det nu. Aldrig sett en sån, ser ju likadan ut? Men om bilen är godkänd för 1630kg dragvikt, men kommer med ett för klent drag, då borde man ju kunna eftermontera en kraftigare?
Nope, för bilen är inte typad för det..

Re: Honda E

Postat: 04 okt 2020 07:31
av Svenssons
mans71 skrev:
Tack för klargörandet *tummen-upp-för-det-här-forumet-saknar-en-sån-självklar-emoji*
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Finns fler emojis än vad man tror... Närmare 2000 faktiskt...

Bild

PS. Det finns till och med en på vår statsminister...

Bild

Re: Honda E

Postat: 04 okt 2020 08:00
av NEO
Nu spårar tråden i sedvanlig ordning :lol:

Re: Honda E

Postat: 04 okt 2020 08:07
av Svenssons
NEO skrev:
Nu spårar tråden i sedvanlig ordning :lol:
Tröttnade på pratet om att den skulle kunna dra 1630 kg fast den inte kan det men ändå kanske och att den kan ladda trefas fast den inte kan det men ändå kanske.

Bilen får inte dra något och kan bara ladda enfas vilket inte är särskilt bra 2020. Elbilar som kom för 5-10 år sedan kan man förlåta att de bara kan ladda enfas men inte en bil idag. På de flesta platser i Sverige lär man bara vilja dra max 10-13A från en fas då de flesta har 16A som huvudsäkring eller andra laster på faserna som begränsar strömuttaget. 10-13A enfas blir ju 2,3-3 kW. Detta i kombination till att bilen likt min Model X slukar energin gör att den faller bort för mig även ifall jag i övrigt tycker att bilen är intressant.

Re: Honda E

Postat: 04 okt 2020 08:12
av Svenssons
Legato skrev:

22 kW var länge sedan (2016?). Nu är det 16 kW men en period var det faktiskt bara 11 kW.

Osäker om X någonsin tagit 22 kW.
Nej, Model X har aldrig kunna ha dubbelladdare för att kunna ladda 22 kW. I början var det enkelladdare på 11kW/16A eller utökad laddare på 16,5 kW/24A för extrakostnad men nu är det endast utökade laddaren. Model S fick samma val som Model X under 2016, tidigare kunde man köpa till en dubbelladdare för att få 22kW.

Re: Honda E

Postat: 04 okt 2020 08:15
av NEO
Svenssons skrev:
Legato skrev:

22 kW var länge sedan (2016?). Nu är det 16 kW men en period var det faktiskt bara 11 kW.

Osäker om X någonsin tagit 22 kW.
Nej, Model X har aldrig kunna ha dubbelladdare för att kunna ladda 22 kW. I början var det enkelladdare på 11kW/16A eller utökad laddare på 16,5 kW/24A för extrakostnad men nu är det endast utökade laddaren. Model S fick samma val som Model X under 2016, tidigare kunde man köpa till en dubbelladdare för att få 22kW.
Finns några Xar med dubbla laddare. Har sett en Signature XP90D själv med det.

Re: Honda E

Postat: 04 okt 2020 08:17
av Svenssons
.

Re: Honda E

Postat: 04 okt 2020 08:32
av mati
Svenssons skrev:
NEO skrev:
Nu spårar tråden i sedvanlig ordning :lol:
Tröttnade på pratet om att den skulle kunna dra 1630 kg fast den inte kan det men ändå kanske och att den kan ladda trefas fast den inte kan det men ändå kanske.

Bilen får inte dra något och kan bara ladda enfas vilket inte är särskilt bra 2020. Elbilar som kom för 5-10 år sedan kan man förlåta att de bara kan ladda enfas men inte en bil idag. På de flesta platser i Sverige lär man bara vilja dra max 10-13A från en fas då de flesta har 16A som huvudsäkring eller andra laster på faserna som begränsar strömuttaget. 10-13A enfas blir ju 2,3-3 kW. Detta i kombination till att bilen likt min Model X slukar energin gör att den faller bort för mig även ifall jag i övrigt tycker att bilen är intressant.
Ja, förbrukningen verkar vara hög. På min provkörning hamnade den runt 19kWh/100km. Och jag körde ändå bara på beskedliga 70 och 80-vägar, alltså ganska långsamt. Det är inte långt ifrån vad e-tron drar under samma förhållanden.
Som jämförelse hamnade e-Golfen en timme senare runt 13kWh/100km på samma sträcka och med samma körstil. En jäkla skillnad.
Det verkar vara bilens akilleshäl, hög förbrukning och relativt kass laddning. Om den ska ersätta Golfen för oss så funkar den säkerligen bra som pendlarbil, men jag vet inte om man vill ta den på längre turer. Vi brukar t.ex. ta Golfen när vi åker till Göteborg eller Karlstad, den är så myclet smidigare i stan än e-tron, och det är inget större problem att köra 18-20 mil med Golfen. Hondan verkar inte klara detta så bra. Det är verkligen en ren stadsbil. Den är superfräck och rolig, och den väcker en massa ha-begär, men just på de punkterna där vi tycker att e-Golfen redan är ganska dålig, dvs laddning och i viss mån även räckvidd, är Hondan ännu sämre.