trefils-rant

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: trefils-rant

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
Svenssons skrev:
Man kan köra hur man vill i en rondell. Transportstyrelsen säger det i en broschyr.
Bara för att klargöra - det är alltså denna typ av körning som du, HelectriC mfl. propagerar för?
Bild
om du læser længre upp så skrev jag att om man placerar sig korrekt och håller en anpassad hastighet, så menar jag att man inte behøver blinkers, då har "alla" møjlighet att flika in och køra på ett bra sætt. Jag kan inte se att varken rusa in i rondellen alternativt køra som en snigel skulle bli mycket bættre av att anvænda blinkers och om man nu inte køra på det sættet så upphør behovet av blinkers. Nær jag sedan tænker efter, så ær det faktiskt vissa situationer då jag anvænder blinkers :!: tex då en T-korsning ær ombyggd till rondell och jag kommer från syd och t.ex ska østerut. Men kommer jag søder ifrån och ska væsterut, så hjælper det ingen om jag blinkar vænster innan jag kør in i rondellen och inte heller hjælper det om jag blinkar ut igen om jag redan har placerat mig korrekt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
om du læser længre upp så skrev jag att om man placerar sig korrekt och håller en anpassad hastighet, så menar jag att man inte behøver blinkers, då har "alla" møjlighet att flika in och køra på ett bra sætt. Jag kan inte se att varken rusa in i rondellen alternativt køra som en snigel skulle bli mycket bættre av att anvænda blinkers och om man nu inte køra på det sættet så upphør behovet av blinkers. Nær jag sedan tænker efter, så ær det faktiskt vissa situationer då jag anvænder blinkers :!: tex då en T-korsning ær ombyggd till rondell och jag kommer från syd och t.ex ska østerut. Men kommer jag søder ifrån och ska væsterut, så hjælper det ingen om jag blinkar vænster innan jag kør in i rondellen och inte heller hjælper det om jag blinkar ut igen om jag redan har placerat mig korrekt.
Fast blinka ut åt höger måste du väl ändå alltid göra? Inte bara är det lag på det - om du inte gör det måste vi andra lära oss att vara tankeläsare, oavsett hur rätt du än placerar dig i filerna.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
HelectriC skrev:
Fast blinka ut åt höger måste du väl ändå alltid göra? Inte bara är det lag på det - om du inte gör det måste vi andra lära oss att vara tankeläsare, oavsett hur rätt du än placerar dig i filerna.
jag blinkar ytterst sællan ut av rondeller, utom i enstaka fall dær jag verkligen ser att det kan underlætta. det ær inte før att vara arrogant, det ær bara før att jag inte ser nyttan av det och jag sjælv har inte de flesta fall ingen nytta av att se andra blinka hit och dit, blir ju bara veligt. speciellt med tanke på alla dom som børjar blinka låååååångt innan dom egentligen ska ut, hur ska jag då ha nån hjælp av det? och nåær man har ett system som har en såpass stor innbyggd osækerhetsfaktor, så faller ju hela systemet på sina egna principer. Næ, sluta blinka, børja tænka!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Problemet med icke-blinkare som anser att de kan avgöra när det behövs och inte är att de inte vet vad andra hjälps av. Och attityden att man inte behöver blinka för att man inte ser någon annan omkring sig är rent livsfarlig, då man kan ha missat någon som ligger bredvid när man byter fil, eller klassikern att någon saktar in för att svänga vänster, utan att blinka, och en mc kommer ikapp denna långsamma bil och kör om den, och så svänger den vänster rakt framför mc:n.
Blinka när du ska, oavsett om du gör bedömningen att det behövs eller inte.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

bylund skrev:
Problemet med icke-blinkare som anser att de kan avgöra när det behövs och inte är att de inte vet vad andra hjälps av. Och attityden att man inte behöver blinka för att man inte ser någon annan omkring sig är rent livsfarlig, då man kan ha missat någon som ligger bredvid när man byter fil, eller klassikern att någon saktar in för att svänga vänster, utan att blinka, och en mc kommer ikapp denna långsamma bil och kör om den, och så svänger den vänster rakt framför mc:n.
Blinka när du ska, oavsett om du gör bedömningen att det behövs eller inte.
jag har aldrig varit i nærheten av en olycka med mitt beteende, men dæremot vældigt næra pga andras felaktiga beteende, dærfør drar jag slutsatsen att mitt ær bættre! jag tror allt kokar ihop till hur man kør. Kør man som en idiot, så hænder olyckor, kør man med lite framførhållning, så undviker man olyckor.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
jag blinkar ytterst sællan ut av rondeller, utom i enstaka fall dær jag verkligen ser att det kan underlætta. det ær inte før att vara arrogant, det ær bara før att jag inte ser nyttan av det och jag sjælv har inte de flesta fall ingen nytta av att se andra blinka hit och dit, blir ju bara veligt. speciellt med tanke på alla dom som børjar blinka låååååångt innan dom egentligen ska ut, hur ska jag då ha nån hjælp av det? och nåær man har ett system som har en såpass stor innbyggd osækerhetsfaktor, så faller ju hela systemet på sina egna principer. Næ, sluta blinka, børja tænka!
Jag kan inte läsa dina tankar. Om du inte blinkar höger när du ska ut så tänker jag inte chansa på att du faktiskt tänker svänga ut, och försöka ta luckan. Om du (och alla andra) däremot blinkar ut precis som ni ska, när ni ska ut ur rondellen och inte tidigare, så blir det lättare för mig att planera min körning. Hur svårt ska det vara att inse något så simpelt?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
HelectriC skrev:
Jag kan inte läsa dina tankar. Om du inte blinkar höger när du ska ut så tänker jag inte chansa på att du faktiskt tänker svänga ut, och försöka ta luckan. Om du (och alla andra) däremot blinkar ut precis som ni ska, när ni ska ut ur rondellen och inte tidigare, så blir det lättare för mig att planera min körning. Hur svårt ska det vara att inse något så simpelt?
problemet ær ju att inte alla føljer detta och då kan man inte lita på det. Jag tænker inte kasta mig framfør någon och få den i sidan bara før att jag utgår från att alla blinkar dær dom ska. Det ær en utopi att tro att alla kommer børja gøra helt rætt och dærfør kan man aldrig lita på det. Då ær det ovæsentligt om sæg 50% blinkar korrekt eftersom jag inte vet om bilen i fråga hør till de 50% som gør rætt eller fel. Då ær det bættre att utgå från att alla gør fel, annars riskerar man olyckor. Æven om flertalet ær øvverens om att man ska blinka, så komemr det alltid finns några procent som glømmer, har trasig blinkers eller nåt annat och den procenten ræcker før att du aldrig kan vara sæker på hur någon ska køra.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag trodde inte att min förvisso lysande argumentation skulle få dig eller någon annan att ändra sig. Jag ville mest fortsätta ranta. Jag tror nog vi alla har tillräcklig självinsikt för att förstå att just vi är bästa bilförarna och att alla andra är idioter.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
danni skrev:
HelectriC skrev:
problemet ær ju att inte alla føljer detta och då kan man inte lita på det. Jag tænker inte kasta mig framfør någon och få den i sidan bara før att jag utgår från att alla blinkar dær dom ska. Det ær en utopi att tro att alla kommer børja gøra helt rætt och dærfør kan man aldrig lita på det. Då ær det ovæsentligt om sæg 50% blinkar korrekt eftersom jag inte vet om bilen i fråga hør till de 50% som gør rætt eller fel. Då ær det bættre att utgå från att alla gør fel, annars riskerar man olyckor. Æven om flertalet ær øvverens om att man ska blinka, så komemr det alltid finns några procent som glømmer, har trasig blinkers eller nåt annat och den procenten ræcker før att du aldrig kan vara sæker på hur någon ska køra.
Du resonerar ju helt och hållet bakvänt. För det första - tycker du att bara för att några gör fel är det bättre att alla gör fel? Märkligt. För det andra - problemet är ju inte om någon glömmer att blinka eller har trasig blinkers. Om någon inte blinkar så kör jag ju inte ut, alltså sker det ingen olycka när någon glömmer eller inte kan blinka. Det problem som möjligen skulle uppstå är om någon blinkar men sen inte kör ut, men vem fan gör så? Det händer ju nästan aldrig.

Återigen: om du blinkar när du ska ut så signalerar du klart och tydligt till mig att du tänker lämna rondellen, och skapa en lucka som jag kan ta. Tack för det, isåfall. Om du inte blinkar så signalerar du att du kanske tänker köra ut, att du kanske inte tänker köra ut, att din blinkers kanske är trasig, att du i själva verket sitter och tänker på vad du ska laga för middag istället för på hur du ska köra din bil, eller helt enkelt att du inte har riktigt alla chipsen i påsen. Oavsett vilket så är det fel ifall du nu har tänkt köra ut, och det enda jag kan göra i det läget är att förutsätta att du inte ska köra ut, och stå kvar där jag står, vilket såklart blir fruktansvärt frustrerande när du sen väljer att köra ut och jag då missar luckan.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

bylund skrev:
Jag trodde inte att min förvisso lysande argumentation skulle få dig eller någon annan att ändra sig. Jag ville mest fortsätta ranta. Jag tror nog vi alla har tillräcklig självinsikt för att förstå att just vi är bästa bilförarna och att alla andra är idioter.
jag tror att så længe man INTE tror man ær bæst så har man en chans. Nær man tror man ær bæst, så kommer det nog gå åt h'vete :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jag kan inte läsa dina tankar. Om du inte blinkar höger när du ska ut så tänker jag inte chansa på att du faktiskt tänker svänga ut, och försöka ta luckan. Om du (och alla andra) däremot blinkar ut precis som ni ska, när ni ska ut ur rondellen och inte tidigare, så blir det lättare för mig att planera min körning. Hur svårt ska det vara att inse något så simpelt?[/quote]

problemet ær ju att inte alla føljer detta och då kan man inte lita på det. Jag tænker inte kasta mig framfør någon och få den i sidan bara før att jag utgår från att alla blinkar dær dom ska. Det ær en utopi att tro att alla kommer børja gøra helt rætt och dærfør kan man aldrig lita på det. Då ær det ovæsentligt om sæg 50% blinkar korrekt eftersom jag inte vet om bilen i fråga hør till de 50% som gør rætt eller fel. Då ær det bættre att utgå från att alla gør fel, annars riskerar man olyckor. Æven om flertalet ær øvverens om att man ska blinka, så komemr det alltid finns några procent som glømmer, har trasig blinkers eller nåt annat och den procenten ræcker før att du aldrig kan vara sæker på hur någon ska køra.[/quote]

Du resonerar ju helt och hållet bakvänt. För det första - tycker du att bara för att några gör fel är det bättre att alla gör fel? Märkligt. För det andra - problemet är ju inte om någon glömmer att blinka eller har trasig blinkers. Om någon inte blinkar så kör jag ju inte ut, alltså sker det ingen olycka när någon glömmer eller inte kan blinka. Det problem som möjligen skulle uppstå är om någon blinkar men sen inte kör ut, men vem fan gör så? Det händer ju nästan aldrig.

Återigen: om du blinkar när du ska ut så signalerar du klart och tydligt till mig att du tänker lämna rondellen, och skapa en lucka som jag kan ta. Tack för det, isåfall. Om du inte blinkar så signalerar du att du kanske tänker köra ut, att du kanske inte tänker köra ut, att din blinkers kanske är trasig, att du i själva verket sitter och tänker på vad du ska laga för middag istället för på hur du ska köra din bil, eller helt enkelt att du inte har riktigt alla chipsen i påsen. Oavsett vilket så är det fel ifall du nu har tänkt köra ut, och det enda jag kan göra i det läget är att förutsätta att du inte ska köra ut, och stå kvar där jag står, vilket såklart blir fruktansvärt frustrerande när du sen väljer att köra ut och jag då missar luckan.[/quote]

jaja, du får nog komma och åka med mig och bilda din egen uppfattning. Jag har aldrig fått fingret, onda øgat eller nåt annat pga min rondellkørning och det borde betyda att jag beter mig ganska ok. Men det ær klart att en avslutad universitetsutbildning kanske krævs før detta (no offense, var bara tvungen 8-) )
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nej, det beror väl på att redan är ute ur rondellen och borta från platsen när folk väl märker vad du gjort. Själv sitter jag nästan dagligen i täta, små rondeller och svär över idioter som kör ut utan att blinka, och därför kostar mig möjligheten att plocka luckan. Om du inte själv märker av det i andras körning kan du inte vara särskilt uppmärksam i trafiken.

Mig veterligen ska det inte krävas någon examen för att bete sig hövligt och kanske framförallt följa lagen... Men visst, ditt sätt är säkert bättre, trots att det bryter mot lagen och tar bort andras möjlighet att planera sin körning bättre, utan att ge några som helst fördelar annat än att du slipper sträcka fingret lite och aktivera blinkersspaken.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
Nej, det beror väl på att redan är ute ur rondellen och borta från platsen när folk väl märker vad du gjort. Själv sitter jag nästan dagligen i täta, små rondeller och svär över idioter som kör ut utan att blinka, och därför kostar mig möjligheten att plocka luckan. Om du inte själv märker av det i andras körning kan du inte vara särskilt uppmärksam i trafiken.

Mig veterligen ska det inte krävas någon examen för att bete sig hövligt och kanske framförallt följa lagen... Men visst, ditt sätt är säkert bättre, trots att det bryter mot lagen och tar bort andras möjlighet att planera sin körning bättre, utan att ge några som helst fördelar annat än att du slipper sträcka fingret lite och aktivera blinkersspaken.
som sagt, kom du och åk med mig så ska du se att det inte ær så illa.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
John
Teslaägare

Inlägg av John »

Rondellskolan verkar ha tagit över tråden :)

Blinkar gör man bara för att visa sina medtrafikanter vad man ämnar göra härnäst. Jag vet alltid, eller iaf för det mesta, vad jag ska göra och vart jag är på väg. Så som Danni skriver så gör man det för att visa hövlighet och för att underlätta i trafiken på samma sätt som jag vill att mina medtrafikanter vill underlätta för mig.

1. När in åker in i en rondell blinkar man för att visa sina intentioner för bakomvarande trafik.
2. När man tänker åka ut ur rondellen visar man sina intentioner för de som är på väg in i rondellen.

Orkar man inte flytta pekfingret för att göra ovanstående får man åka taxi, buss, tunnelbana eller vad man nu klarar av.
2015 Model S 90D | Svart | Pano | NextGen | Interiörpaket | Vinterpaket - SÅLD
2019 Modell 3 LR AWD | Grå | Dragkrok | 19'' - SÅLD
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

John skrev:

Blinkar gör man bara för att visa sina medtrafikanter vad man ämnar göra härnäst. Jag vet alltid, eller iaf för det mesta, vad jag ska göra och vart jag är på väg. Så som Danni skriver så gör man det för att visa hövlighet och för att underlätta i trafiken på samma sätt som jag vill att mina medtrafikanter vill underlätta för mig.

1. När in åker in i en rondell blinkar man för att visa sina intentioner för bakomvarande trafik.
2. När man tänker åka ut ur rondellen visar man sina intentioner för de som är på väg in i rondellen.

Orkar man inte flytta pekfingret för att göra ovanstående får man åka taxi, buss, tunnelbana eller vad man nu klarar av.
ja, det var inte mycket nytt du tillfør, samma information står ungefær 40 gånger i tråden.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

HelectriC skrev:
Jag är helt säker på att det inte är obehagligt att åka med dig och att du kör lugnt och fint, men det är ju inte heller det som diskuteras här.
Jag håller till 100% med danni här. Ditt beteende gör att man får stå och vänta vid en rondell som är helt tom, förutom din bil, för att se var du har tänkt att ta vägen. Ditt beteende skapar väntetider och trafikköer när rondellen blir en flaskhals.

Argumentet att man ändå alltid måste stå och vänta eftersom någon eventuellt någon gång råkar blinka trots att de inte ska ut, är helt värdelöst. Jag har kört bil i 18 år, måste ha kört tusentals gånger i rondeller, och jag har aldrig varit med om att detta hänt. Om det ändå skulle hända, så är hastigheten i rondeller så låg att bägge bilister hinner bromsa.

Tack och lov så blinkar de flesta bilisterna i rondeller. Snälla - börja med detta du också; ditt olagliga trafikbeteende skapar irritation hos oss andra och långa bilköer.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
John
Teslaägare

Inlägg av John »

HelectriC skrev:
John skrev:

ja, det var inte mycket nytt du tillfør, samma information står ungefær 40 gånger i tråden.
ojdå! ömma tår?
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

HelectriC,

Jag undrar om folk pratar förbi varandra men om jag försöker att kort beskriva problematiken som jag tror alla stör sig på:

Säg att du i din bil åker in i cirkulationsplatsen och tar första avfarten. Du väljer att inte blinka utan kör bara från infart till utfart.
Vid denna utfart står jag som också tänkt åka in i cirkulationsplatsen. Jag ser dig köra in och även flera bilar som kommer bakom dig. Eftersom du inte blinkar så antar jag att du skall fortsätta förbi mig. Jag måste alltså vänta på att du och kanske flera av bilarna bakom har kört förbi mig innan jag får köra in. Om du istället väljer att blinka vet jag att du inte skall förbi mig och har då möjligheten att utnyttja den luckan till att själv köra in innan bilen bakom dig kommer och kör förbi min infart.

Eftersom en stor del av befolkningen inte vet att man skall blinka när man skall ut så missas massor av sådana här tillfällen. Skulle jag tuta eller räcka finger åt alla som kör fel i en cirkulationsplats hade jag snabbt fått titeln grinig gubbe vilket jag tycker mig vara några år för ung för ;).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
HelectriC skrev:
Jag är helt säker på att det inte är obehagligt att åka med dig och att du kör lugnt och fint, men det är ju inte heller det som diskuteras här.
Jag håller till 100% med danni här. Ditt beteende gör att man får stå och vänta vid en rondell som är helt tom, förutom din bil, för att se var du har tänkt att ta vägen. Ditt beteende skapar väntetider och trafikköer när rondellen blir en flaskhals.

Argumentet att man ändå alltid måste stå och vänta eftersom någon eventuellt någon gång råkar blinka trots att de inte ska ut, är helt värdelöst. Jag har kört bil i 18 år, måste ha kört tusentals gånger i rondeller, och jag har aldrig varit med om att detta hänt. Om det ändå skulle hända, så är hastigheten i rondeller så låg att bägge bilister hinner bromsa.

Tack och lov så blinkar de flesta bilisterna i rondeller. Snälla - börja med detta du också; ditt olagliga trafikbeteende skapar irritation hos oss andra och långa bilköer.
jasså blinkar det flesta i rondeller? varfør diskuterar vi æmnet då? jag skulle sæga att det ær en vældigt høg andel som inte blinkar, annars hade ju inte folk blivit upprørda øver det?!
hur får man långa bilkøer och flaskhalsar om det bara ær du och jag i och runt en rondell?
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det som är intressant för mig här är att jag trodde att det var uteslutande lättja eller brist på förståelse för trafikregler som gjorde att folk inte blinkade ut ur rondeller. Inte att det finns folk vägrar på mer principiella grunder.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

John skrev:
HelectriC skrev:
John skrev:

ojdå! ömma tår?
nej, fingrar, efter att ha skrivit så mycket i denna tråd ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

bylund skrev:
Det som är intressant för mig här är att jag trodde att det var uteslutande lättja eller brist på förståelse för trafikregler som gjorde att folk inte blinkade ut ur rondeller. Inte att det finns folk vägrar på mer principiella grunder.

:lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

hærligt att se att så många lægger så mycket av sin arbetstid på sån hær skit, vi før verkligen samhællet framåt :roll:
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
John
Teslaägare

Inlägg av John »

HelectriC skrev:

nej, fingrar, efter att ha skrivit så mycket i denna tråd ;)
Ok, då förstår jag varför det blir jobbigt att blinka. Danni med sin frekvens av inlägg lär ju knappast klara av att blinka över huvud taget :D
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Om någon inte blinkar så kör jag ju inte ut, alltså sker det ingen olycka när någon glömmer eller inte kan blinka. Det problem som möjligen skulle uppstå är om någon blinkar men sen inte kör ut, men vem fan gör så? Det händer ju nästan aldrig.
Tyvärr rätt många som blinkar höger under hela cirkulationsplatsen för att sedan köra ut till vänster från det man kom. De tror kanske att man alltid skall blinka höger när man kö in i en rondell eftersom vägen går åt höger. Det vore helt meningslöst om det vore så att alla skulle behöva blinka höger när man kör in i en rondell. Hjälper inte bakomvarande eller de som vill köra in i rondellen utan bidrar enbart till förvirring. Vi kan ju dock inte rätta oss efter de som gör fel eller bryter mot lagen.

Lagen säger inget hur man ska blinka när man ska köra in i en cirkulationsplats, enbart att man skall blinka höger när man skall köra ut ifrån den. Skall man ta första höger är det ju lika bra att börja blinka direkt så är man tydlig både för bakomvarande och de som vill in. Ska man rakt fram väntar man att blinka tills man skall ut vid nästa utfart.

Instruktioner från Transportstyrelsen och informationen som ges på trafikskolorna är rätt tydlig med hur man ska göra och vad lagen säger. Orsaken till förvirring i trafiken kan dels vara att rondeller är relativ nytt påfund, reglerna delvis har ändrats (fyrvägskorsning/enkelriktad väg) samt att trafikanter i allmänhet är rätt dåliga på att ha koll på regler. Högerregeln är väl den som regel som de flesta bryter mot dagligen t.ex.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar