Sida 4 av 4
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Postat: 08 nov 2020 23:27
av martinot
OlleBack skrev:bylund skrev:martinot skrev:Lägger farthållaren normalt på att cruisa i gällande hastighet + 33, och då är det viktigt att den inte ökar hastigheten mer (kan ta fortkörningsböter, men om jag inte har bråttom så vill jag inte riskera åtal eller indraget körkort, även om risken är liten). Samtidigt vill jag inte tappa tid och fart i uppförsbackar.
Är inte det rätt riskabelt? Teslan ligger rätt precist 1 km/h under vad hastighetsmätaren anger, och 3 km/h är förvisso avdraget för eventuella felmätningar, men det antyder ju just att felmätningar kan förekomma, så då äts kanske den marginalen upp.
Jo det är rätt riskabelt men en del tänker mer på att det är roligt att köra och komma fram fort än på andras säkerhet.
Nu tror jag iofs. att det var risken för att körkortet ryker som Bylund undrade över (och definitivt den risken som jag avsåg)
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Postat: 09 nov 2020 00:24
av Elix747
Svenssons skrev:mati skrev:BrooklynS skrev:
Datorn kör bättre än människan, när det gäller att förflytta bilen till lägst förbrukning från X till Y.
Det är inte riktigt sant. Samma påstående, att datorn kör bättre än människan, finns kring autopiloten. Det må vara sant i vissa avseenden. Men det beror enbart på att det finns människor som kör ganska dåligt, och datorn är möjligen bättre än snittet. Farthållaren är mest en komfortfunktion, men den är dålig på att spara energi. En tränad förare är mycket bättre på det.
Ja, kör man nedför en kulle och ser att man snart ska köra uppför en ny så är det ju bättre att låta hastigheten öka lite i nedförsbacken för att sedan minska lite mer i uppförsbacken. Farthållaren kommer hålla samma hastighet och därmed köra regen i nedförsbacken vilket är mindre effektivt än att behålla momentum och sedan gasa på mer. AI skulle kunna lösa detta visserligen men där är vi inte ännu.
”Smart” farthållare för kullar har funnits på Volvo sedan 2012.
https://www.volvotrucks.se/sv-se/trucks ... i-see.html
Det skall spara upp till 5%. Visserligen utvecklat gör dieslar, men det borde fungera även gör elfordon. Kan nog bli intressant för att maximera räckvidd på el-lastbilar.
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsning!
Postat: 07 jan 2023 12:54
av Mikael Sten
Den kraftiga ofrivilliga bromsningen när gasen släpps som mest hamnar på bakhjulen gör bilen instabil i halka. Önskar verkligen att dem skulle gå att ta bort och fridfulla i stället.
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Postat: 04 sep 2023 12:32
av RickardSvard
Limbster skrev: ↑01 nov 2020 22:25
Gustafsson skrev:Tesla är ju också en miljöbil, det är ju själva syftet med bilen. Att då uppmuntra till mekanisk bromsning känns ju totalt fel, vad skulle fördelen med det vara?. Det kommer inte att hända. Bromspedalen sitter ju inte så lång bort om vill värma skivorna.
Nu vet jag inte om jag missat något men tror inte det är någon som uppmuntrat till mekanisk bromsning (att skivor kläms åt typ).
En elbil som är "rätt" programmerad går att ställa in så om du släpper gasen rullar den utan att regenerera, sen när du bromsar regenererar den och bromsar du så pass hårt att du det krävs mer energi än vad bilen kan regenerera kopplas bromsarna in utan att du märker det.
Så vill jag ha det på Tesla Y, går det att få det?
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Postat: 04 sep 2023 12:37
av RickardSvard
Banane skrev: ↑02 nov 2020 13:37
På en Tesla har du ju regenerering även i läge low. Dock inte lika mycket. Jag skulle säga att det hänger på körstil och i vilken typ av trafik man kör om det är low eller normal som ger lägst förbrukning.
Kör du ryckigt på landsväg/motorväg och använder regenerering (vissa har svårt att hålla exakt hastighet och gasar/släpper på gasen om vartannat) när det egentligen inte behövs någon inbromsning så tappar du energi i normal gentemot att rulla på i jämnare hastighet i low. Men om du däremot kör mycket i stan så får du mer tillbaka i läge normal.
Den enda gången du förlorar på att använda low är när du måste bromsa med bromsarna vid tillfällen det inte hade behövts i läge normal.
Finns Low på model Y, hittar inte?
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Postat: 04 sep 2023 12:39
av tor-ake
RickardSvard skrev: ↑04 sep 2023 12:32
Limbster skrev: ↑01 nov 2020 22:25
Nu vet jag inte om jag missat något men tror inte det är någon som uppmuntrat till mekanisk bromsning (att skivor kläms åt typ).
En elbil som är "rätt" programmerad går att ställa in så om du släpper gasen rullar den utan att regenerera, sen när du bromsar regenererar den och bromsar du så pass hårt att du det krävs mer energi än vad bilen kan regenerera kopplas bromsarna in utan att du märker det.
Så vill jag ha det på Tesla Y, går det att få det?
I nuläget nej. Tesla har inte gett sig in i blended brake träsket.
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Postat: 05 sep 2023 12:52
av RickardSvard
tor-ake skrev: ↑04 sep 2023 12:39
RickardSvard skrev: ↑04 sep 2023 12:32
Limbster skrev: ↑01 nov 2020 22:25
Nu vet jag inte om jag missat något men tror inte det är någon som uppmuntrat till mekanisk bromsning (att skivor kläms åt typ).
En elbil som är "rätt" programmerad går att ställa in så om du släpper gasen rullar den utan att regenerera, sen när du bromsar regenererar den och bromsar du så pass hårt att du det krävs mer energi än vad bilen kan regenerera kopplas bromsarna in utan att du märker det.
Så vill jag ha det på Tesla Y, går det att få det?
I nuläget nej. Tesla har inte gett sig in i blended brake träsket.
Tack för svar. Då behöver jag inte leta mera. Synd att chauffören inte kan välja.