Spekulanter på Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Svenssons »

Gas P Dahl skrev:
Konkurrenterna: Vad finns 2018 att köpa? Binder jag upp mig om jag lägger handpenningen i mars/april..
Om Tesla gör samma som med Model S och Model X så kommer det antagligen gå att reservera en Model 3 i mars nästa år. Reservationsbeloppet är som sagt möjligt att få tillbaka om man ändrar sig. Troligt är att de kommer köra med Signature och General Production även på Model 3 där man för Signature kanske lägger en handpenning på 80-100 tkr och för General Production kanske 20 tkr. När väl beställningssidan kommer upp där man kan konfigurera Model 3 kommer denna sida först vara tillgänglig för Signature och det är även dessa bilar som kommer levereras innan Generela Production. Reservationsordningen bestämmer i vilken ordning som man kan lägga beställning. Drar man ut på att bekräfta beställningen så blir bilen senare producerad men man kan vänta så länge som man vill. När man väl har lagt och sedan bekräftat beställningen så är pengarna låsta och går inte få tillbaka till fullo. Europa lär troligen inte se några leveranser av Model 3 under 2017 utan snarare sent 2018 med tanke på tidigare deadlines och fördröjningen av leveranser till marknader utanför USA ser ut. Ny bilfabrik kan visserligen justera detta men ingen sådan finns i dagsläget och det kommer ta år innan någon sådan kommer upp på banan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
malkolmen
Inlägg: 30
Blev medlem: 09 apr 2015 16:28
Ort: Göteborg

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av malkolmen »

Jag är en Tesla-spekulant överlag så jag borde väl räknas. Min pappa har en BMW 3 Serie 325i E90 som han kommer sälja när Tesla Model 3 kommer ut. Jag har även övertalat honom att förbeställa Model 3 Signature/Vanlig beroende på pris direkt när man får så vi kanske kan vara först i Sverige med en Model 3 :D :D.
Min familj och jag väntar på Model 3.
Just nu har vi en BMW 3 Serie.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av danni »

Gas P Dahl skrev:
Så fort det är möjligt tänker jag boka upp mig på Model 3.

Orosmoment:

Leveranstiden: Hur skall jag klara kanske 3 år till av väntan.. Även om produktionen sätter fart sent 2017 så kan jag inte tänka mig att jag har en bil förrän tidigast ett år senare. Har varit så sjuk på en Model S i flera år nu. Trots att jag kör en nästan fullsmetad 520D Touring så känns det inte roligt längre.
Familjen behöver bara en bil och idag ser jag inga elbilsalternativ som passar både plånbok och räckviddsångest.

Storlek: Tänk om Model 3 blir en för liten bil. Som sagt kommer den knappast i kombiutförande i första året, och att vänta ytterligare finns inte. Takbox?

Pris: med den utrustning man vill ha: Om man plussar på alla tillbehör man vill ha.. kommer 500.000 räcka?

Design: Jag har svårt att köpa en ful bil, men denna oro är säkert obefogad. Blir det en designa liknande Prius eller Leaf... skall jag då vänta
på nästa modell eller se om de andra tillverkarna har nåt på gång.

Konkurrenterna: Vad finns 2018 att köpa? Binder jag upp mig om jag lägger handpenningen i mars/april..

En sak är säker: Aldrig kommer jag köpa en bil som drivs av Bensin eller Diesel. Hybrider är kanske bra men inget för mig.

Vill ha en 3:a nu!!!!
En fullsmetad 520d är ju inte en billig bil heller, sett till TCO. Hur ny är den? Privat eller tjänstebil? Om det är en tjänstepulka så blir det ju knappt dyrare att ha en Model S istället.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
malkolmen
Inlägg: 30
Blev medlem: 09 apr 2015 16:28
Ort: Göteborg

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av malkolmen »

Svenssons skrev:
Gas P Dahl skrev:
Konkurrenterna: Vad finns 2018 att köpa? Binder jag upp mig om jag lägger handpenningen i mars/april..
Om Tesla gör samma som med Model S och Model X så kommer det antagligen gå att reservera en Model 3 i mars nästa år. Reservationsbeloppet är som sagt möjligt att få tillbaka om man ändrar sig. Troligt är att de kommer köra med Signature och General Production även på Model 3 där man för Signature kanske lägger en handpenning på 80-100 tkr och för General Production kanske 20 tkr. När väl beställningssidan kommer upp där man kan konfigurera Model 3 kommer denna sida först vara tillgänglig för Signature och det är även dessa bilar som kommer levereras innan Generela Production. Reservationsordningen bestämmer i vilken ordning som man kan lägga beställning. Drar man ut på att bekräfta beställningen så blir bilen senare producerad men man kan vänta så länge som man vill. När man väl har lagt och sedan bekräftat beställningen så är pengarna låsta och går inte få tillbaka till fullo. Europa lär troligen inte se några leveranser av Model 3 under 2017 utan snarare sent 2018 med tanke på tidigare deadlines och fördröjningen av leveranser till marknader utanför USA ser ut. Ny bilfabrik kan visserligen justera detta men ingen sådan finns i dagsläget och det kommer ta år innan någon sådan kommer upp på banan.
Trollhättan kommer väl ha 60 000 bilar/år ledigt eller?
Min familj och jag väntar på Model 3.
Just nu har vi en BMW 3 Serie.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av apkungen »

Chevrolet bolt kanske kan vara något om du inte vill vänta. Kommer nog att gå att köpa inom ett år. Jag tror och hoppas på att model 3 signature model kommer att gå att få om cirka två år.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Spekulanter på Model 3

Inlägg av e5m1r »

Malkolmdn skrev:
Trollhättan kommer väl ha 60 000 bilar/år ledigt eller?
Det förutsätter att de faktiskt tillverkar bilar och vi är inte riktigt där än verkar det som
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av bylund »

apkungen skrev:
Chevrolet bolt kanske kan vara något om du inte vill vänta. Kommer nog att gå att köpa inom ett år. Jag tror och hoppas på att model 3 signature model kommer att gå att få om cirka två år.
Eller kanske Opel Bolt då
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av bylund »

e5m1r skrev:
Malkolmdn skrev:
Trollhättan kommer väl ha 60 000 bilar/år ledigt eller?
Det förutsätter att de faktiskt tillverkar bilar och vi är inte riktigt där än verkar det som
Tesla låter inte ens andra sälja nya bilar åt dem. Att de skulle låta andra tillverka nya bilar åt dem är väldigt långsökt. Så oavsett om NEVS bygger bilar eller inte så skulle det förvåna mig mycket om de byggde åt Tesla. Om Tesla kommer att bygga bilar i Europa är mitt tips att de gör det helt i egen regi.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
e5m1r skrev:
Malkolmdn skrev:
Trollhättan kommer väl ha 60 000 bilar/år ledigt eller?
Det förutsätter att de faktiskt tillverkar bilar och vi är inte riktigt där än verkar det som
Tesla låter inte ens andra sälja nya bilar åt dem. Att de skulle låta andra tillverka nya bilar åt dem är väldigt långsökt. Så oavsett om NEVS bygger bilar eller inte så skulle det förvåna mig mycket om de byggde åt Tesla. Om Tesla kommer att bygga bilar i Europa är mitt tips att de gör det helt i egen regi.
Nja, det som det spekulerats i är väl att Tesla ska hyra in sig i fabriken och utnyttja överkapaciteten för att bygga bilar i egen regi. Men det är väl väldigt lösa spekulationer.

Att kunna reservera en model III som kanske börjar tillverkas 2017-2018 skulle passa mig perfekt, särskilt om man kan ligga på beställningen tills man vill ha den levererad. Leasingen av min Zoe går ut vid årsskiftet 2018-2019 och då skulle jag kunna tajma leveransen lagom till dess.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av lator »

bylund skrev:
apkungen skrev:
Chevrolet bolt kanske kan vara något om du inte vill vänta. Kommer nog att gå att köpa inom ett år. Jag tror och hoppas på att model 3 signature model kommer att gå att få om cirka två år.
Eller kanske Opel Bolt då
Med tanke på tidigare ordlek från GM så får de väl söka ett namn på den europeiska modellen i stil med Opel Nut... (Bolt-nut, skruv-mutter) ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av e5m1r »

Volt heter ju Ampera här :)
Och den verkar försvinna från vår markand då 2016 ej kommer säljas i EU
Bolt tror jag kommer från tunderbolt så vad är lämpligt för EU om den ens kommer till vår marknad ?
Kansle behåller Ampera då den slitas sälja här
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:

Nja, det som det spekulerats i är väl att Tesla ska hyra in sig i fabriken och utnyttja överkapaciteten för att bygga bilar i egen regi. Men det är väl väldigt lösa spekulationer.

Att kunna reservera en model III som kanske börjar tillverkas 2017-2018 skulle passa mig perfekt, särskilt om man kan ligga på beställningen tills man vill ha den levererad. Leasingen av min Zoe går ut vid årsskiftet 2018-2019 och då skulle jag kunna tajma leveransen lagom till dess.
Finns lika lösa rykten om att Tesla ska köpa fabriken. Det går att ligga och vänta på att skicka iväg själva beställningen men efter att man skickar iväg den lär det ta mer än 2 månader innan leverans antagligen. Väntar man länge så lär fler kunna skicka iväg beställning som då kommer före en. Det går alltså inte reservera tidigt, beställa sent och få bil tidigt. Tidig reservation betyder tidig möjlighet att lägga beställning och tidig bekräftelse av beställning kan betyda tidig leverans om man inte beställer snikversion.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Elputte »

bylund skrev:
apkungen skrev:
Chevrolet bolt kanske kan vara något om du inte vill vänta. Kommer nog att gå att köpa inom ett år. Jag tror och hoppas på att model 3 signature model kommer att gå att få om cirka två år.
Eller kanske Opel Bolt då
Eller att Bolt kanske skulle heta Usain här i Europa :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:

Nja, det som det spekulerats i är väl att Tesla ska hyra in sig i fabriken och utnyttja överkapaciteten för att bygga bilar i egen regi. Men det är väl väldigt lösa spekulationer.

Att kunna reservera en model III som kanske börjar tillverkas 2017-2018 skulle passa mig perfekt, särskilt om man kan ligga på beställningen tills man vill ha den levererad. Leasingen av min Zoe går ut vid årsskiftet 2018-2019 och då skulle jag kunna tajma leveransen lagom till dess.
Finns lika lösa rykten om att Tesla ska köpa fabriken. Det går att ligga och vänta på att skicka iväg själva beställningen men efter att man skickar iväg den lär det ta mer än 2 månader innan leverans antagligen. Väntar man länge så lär fler kunna skicka iväg beställning som då kommer före en. Det går alltså inte reservera tidigt, beställa sent och få bil tidigt. Tidig reservation betyder tidig möjlighet att lägga beställning och tidig bekräftelse av beställning kan betyda tidig leverans om man inte beställer snikversion.
Ja, man får väl få hålla sig à jour om hur leveranstakten ser ut och försöka parera det där. Bättre med ett par månaders överlappning än motsatsen.
Användarvisningsbild
malkolmen
Inlägg: 30
Blev medlem: 09 apr 2015 16:28
Ort: Göteborg

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av malkolmen »

Jerker skrev:
bylund skrev:
e5m1r skrev:

Det förutsätter att de faktiskt tillverkar bilar och vi är inte riktigt där än verkar det som
Tesla låter inte ens andra sälja nya bilar åt dem. Att de skulle låta andra tillverka nya bilar åt dem är väldigt långsökt. Så oavsett om NEVS bygger bilar eller inte så skulle det förvåna mig mycket om de byggde åt Tesla. Om Tesla kommer att bygga bilar i Europa är mitt tips att de gör det helt i egen regi.
Nja, det som det spekulerats i är väl att Tesla ska hyra in sig i fabriken och utnyttja överkapaciteten för att bygga bilar i egen regi. Men det är väl väldigt lösa spekulationer.

Att kunna reservera en model III som kanske börjar tillverkas 2017-2018 skulle passa mig perfekt, särskilt om man kan ligga på beställningen tills man vill ha den levererad. Leasingen av min Zoe går ut vid årsskiftet 2018-2019 och då skulle jag kunna tajma leveransen lagom till dess.
Jag tror iallafall att Tesla kommer använda sig utav Trollhättan eller att de kommer bygga en ny fabrik här i Sverige p.g.a. platsen, d.v.s. nära till Norge och Danmark.
Min familj och jag väntar på Model 3.
Just nu har vi en BMW 3 Serie.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av LarsL »

e5m1r skrev:
Volt heter ju Ampera här :)
Och den verkar försvinna från vår markand då 2016 ej kommer säljas i EU
Bolt tror jag kommer från tunderbolt så vad är lämpligt för EU om den ens kommer till vår marknad ?
Kansle behåller Ampera då den slitas sälja här
Nä, det borde ju bli Opel Lighting.

Nu har jag iofs hört att de planerar att marknadsföra elbilarna under Chevrolet. Men det känns inte helt i linje med deras tidigare tänk med rebranding.
Användarvisningsbild
Gas P Dahl
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 17 maj 2015 12:44

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Gas P Dahl »

danni skrev:
Gas P Dahl skrev:
Så fort det är möjligt tänker jag boka upp mig på Model 3.

Orosmoment:

Leveranstiden: Hur skall jag klara kanske 3 år till av väntan.. Även om produktionen sätter fart sent 2017 så kan jag inte tänka mig att jag har en bil förrän tidigast ett år senare. Har varit så sjuk på en Model S i flera år nu. Trots att jag kör en nästan fullsmetad 520D Touring så känns det inte roligt längre.
Familjen behöver bara en bil och idag ser jag inga elbilsalternativ som passar både plånbok och räckviddsångest.

Storlek: Tänk om Model 3 blir en för liten bil. Som sagt kommer den knappast i kombiutförande i första året, och att vänta ytterligare finns inte. Takbox?

Pris: med den utrustning man vill ha: Om man plussar på alla tillbehör man vill ha.. kommer 500.000 räcka?

Design: Jag har svårt att köpa en ful bil, men denna oro är säkert obefogad. Blir det en designa liknande Prius eller Leaf... skall jag då vänta
på nästa modell eller se om de andra tillverkarna har nåt på gång.

Konkurrenterna: Vad finns 2018 att köpa? Binder jag upp mig om jag lägger handpenningen i mars/april..

En sak är säker: Aldrig kommer jag köpa en bil som drivs av Bensin eller Diesel. Hybrider är kanske bra men inget för mig.

Vill ha en 3:a nu!!!!
En fullsmetad 520d är ju inte en billig bil heller, sett till TCO. Hur ny är den? Privat eller tjänstebil? Om det är en tjänstepulka så blir det ju knappt dyrare att ha en Model S istället.

Köpte den privat... Nej den var inte ny och dessutom privatimport från Tyskland. Gav 280.000:- för den för 3 år sedan. Den var då en 1 1/2 år gammal bil.
Tyvärr har den satt ribban på hur jag tycker en bra bil skall vara ;-). Och vilken utrustning som är "nödvändig": Läder, soltak mm.
Jag skulle aldrig lägga en halv mille för en vanlig ICE. En Tesla har så många argument att jag kan sträcka budgeten en bra bit till.
Dessutom är jag ju förälskad.. :-).
Model Y Pearl White AWD Long Range med autopilot , 19" 2022
Användarvisningsbild
Strandnet
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 dec 2014 23:12
Ort: Borlänge

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Strandnet »

Jag är intresserad ca 300kkr tesla

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Tesladrömmare
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Surfaren »

Jag pratade med farsan häromdan om elbilar och Tesla. Han sa att om bilen kostade hälften av dagens pris så vore det onödigt att inte köpa en elbil. Jag visste inte riktigt hur jag skulle reagera... Han brukar vara en aning konservativ och inte direkt hoppa på "nymodigheter", så jag blev lite ställd. Om min pappa kan resonera så här, då finns det väldigt många där ute som kan göra det också. Jag tror det kommer bli ett galet tryck på Model 3 (och motsvarande bilar från andra tillverkare) när den väl kommer ut.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av apkungen »

Jag tror också det kommer att bli ett enormt tryck. Om allt går som det ska med bilen och incitament i Norge är kvar som det är idag så kan varannan såld bil vara en tesla där framöver.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Svenssons »

Strandnet skrev:
Jag är intresserad ca 300kkr tesla

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
En begagnad Model 3 om ca 4 år då så vidare inte kronan stärks rejält mot dollar om 2-3 år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av bonath »

Vauxhall.... Ohm?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av hybris »

Blir min andrabil
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av HelectriC »

apkungen skrev:
Jag tror också det kommer att bli ett enormt tryck. Om allt går som det ska med bilen och incitament i Norge är kvar som det är idag så kan varannan såld bil vara en tesla där framöver.

Den norska staten har redan gått ut med att man kommer börja fasa in moms på elbilar om inte allt för länge, så systemet kommer inte att kvarstå som idag. Återstår att se vad IN-priset blir om valutan(NOK) fortsätter vara så extremt lite värd och i kombination med momsinfasning så kan priserna bli relativt höga, då blir Model 3 antagligen lika populär som Model S, vilket i sig inte är dåligt, men det blir inte var mans egendom på samma sätt som det förmodligen hade blivit om ingen moms hade fasats in samt om NOK hade hållt sig på en bra nivå vs USD.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av LarsL »

Norge har väl kommit på att någon måste ju köpa deras olja :)
Skriv svar