Sida 4 av 11

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 12 nov 2020 17:17
av Remuz
Blir det ingen milersättning med privat bil kommer Khan aldrig nånsin använda min i tjänsten. Det är dyrt redan nu, men blir jag av med de typ 27kr/mil (efter skatt) som jag får blir det ju hutlöst dyrt

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 12 nov 2020 17:24
av LarsL
Ah, jippi ytterligare en försämring för oss som köper för skattade pengar :(

Brukar ta en hyrbil om företaget vill att vi ska åka någonstans. Blir enklare med ersättningen då.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 12 nov 2020 17:28
av mati
Ja, en förmånsbil har alltid varit billigare än en privatbil. Och framförallt elbilar. Precis som Danni beskriver. Det är ju själva vitsen med förmånsbil och det är därför man skaffar en elbil via firman och inte privat. Det är billigare punkt slut.
Men nu kommer tankevurpan som många verkar göra. Man kan inte rakt av jämföra samma bil när man jämför förmånsbil vs privatägd bil. Hur många småföretagare hade köpt en Model S eller en e-tron privat om det inte hade funnits möjligheten att ta den som förmånsbil via firman? Inte jag kan jag säga. Och jag är ganska säker på att många hade resonerat likadant.

För mig hade det faktiskt varit mycket billigare att skaffa en bil privat, helt enkelt eftersom det i det fallet hade blivit en mycket billigare fossilbil. Jag hade aldrig haft de två elbilarna vi har nu om jag hade behövt betala allt med privata pengar. Det blir lite speciellt när det kommer till elbilar. Jag hade ju inte kunnat köpa en billigare e-tron eller en billigare e-Golf istället, så som man i vanliga fall hade gjort om valet hade stått mellan privatägd bil eller förmånsbil. Det finns ingen billigare jämförbar elbil som man hade kunnat köpa istället. Jag hade alltså i så fall köpt en vanlig bensin-Golf eller så, som bara kostar hälften, och istället för e-tron hade jag köpt en kombi i 300kkr-klassen. Alltså för en fjärdedel av e-trons pris. Billigare för mig. Mindre skatt för staten. Sämre för miljön.
Tack vare förmånsreglerna har jag dock valt att sträcka mig lite längre än vanligt för att kunna ha två elbilar. Utan dessa regler hade jag troligen haft noll elbilar idag.
Visst, man kan hävda att man helt enkelt inte kan skaffa elbil när man inte har den nödvändiga ekonomin. Men nu har ju dessa regler funnits i hur många år som helst. Lite konstigt ändå att de avskaffas just nu när folk får upp ögonen för elbilar.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 12 nov 2020 17:47
av LarsL
mati skrev:
Ja, en förmånsbil har alltid varit billigare än en privatbil. Och framförallt elbilar. Precis som Danni beskriver. Det är ju själva vitsen med förmånsbil och det är därför man skaffar en elbil via firman och inte privat. Det är billigare punkt slut.
Men nu kommer tankevurpan som många verkar göra. Man kan inte rakt av jämföra samma bil när man jämför förmånsbil vs privatägd bil. Hur många småföretagare hade köpt en Model S eller en e-tron privat om det inte hade funnits möjligheten att ta den som förmånsbil via firman? Inte jag kan jag säga. Och jag är ganska säker på att många hade resonerat likadant.
Men om du privat fått lika stort bidrag som förmånsbilstagaren få så hade du köpt en ny elbil privat också. Bidraget skulle då ha varit på typ 200000kr istället för 60000kr. Det är nog betydligt fler som hade köpt elbil under de förutsättningarna.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 12 nov 2020 18:07
av mati
LarsL skrev:
mati skrev:
Ja, en förmånsbil har alltid varit billigare än en privatbil. Och framförallt elbilar. Precis som Danni beskriver. Det är ju själva vitsen med förmånsbil och det är därför man skaffar en elbil via firman och inte privat. Det är billigare punkt slut.
Men nu kommer tankevurpan som många verkar göra. Man kan inte rakt av jämföra samma bil när man jämför förmånsbil vs privatägd bil. Hur många småföretagare hade köpt en Model S eller en e-tron privat om det inte hade funnits möjligheten att ta den som förmånsbil via firman? Inte jag kan jag säga. Och jag är ganska säker på att många hade resonerat likadant.
Men om du privat fått lika stort bidrag som förmånsbilstagaren få så hade du köpt en ny elbil privat också. Bidraget skulle då ha varit på typ 200000kr istället för 60000kr. Det är nog betydligt fler som hade köpt elbil under de förutsättningarna.
Absolut. Så är det. Och jag har alltid hållit med dig att det är orättvist att privatpersoner inte får samma möjlighet att skaffa elbil som företag har. Men lösningen kan ju ändå inte vara att göra det lika dyrt för företag att skaffa elbil som det är för privatpersoner. För då kommer ju ingen vilja skaffa elbil till sist. Det borde ju rimligen vara tvärtom.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 12 nov 2020 18:12
av JoeMad
Tomas L skrev:
JoeMad skrev:
Utveckla gärna hur man tjänar pengar på att ta ut milersättning på 18 kronor milen. :lol:
Det täcker ju inte ens halva kostnaden för att köra bilen.
Jag har inte påstått att milersättningen täcker kostnaden för en bil. Men den kan hjälpa till att finansiera den. Min nuvarande bil tar 0,6-0,7 l/mil på långkörning (vilket i mitt fall är körning i tjänst). Diesel kostar idag 14 kr/l, så om jag betalar bränslet själv så kostar det under 10 Kr/mil. Jag gör alltså en "vinst" på 8-10 kr för varje mil som jag kör. Om jag kör 200 mil i tjänsten en månad så skulle det innebära att jag har ett överskott på ca: 2000 kr från den skattefria milersättningen.

Jag såg nyligen en annons där man kunde privatleasa en Audi A5 Sportback Proline Edition Sport 2.0 TFSI 245hk quattro S-tronic för 3.595 kr/mån. Körsträckan var bara 1000 mil/år, så den är lite för kort för mig, men lägg på en tusenlapp och dra av 2000 kr i milersättning så blir kostnaden runt 2.500 kr/månad. Låt oss säga 3000 kr/månad med "övrigt". Jag betalar idag ca: 4000 kr/mån för min nuvarande tjänstebil, en liknande bil kommer att kosta +25% fr o m 1/7, d v s ca: 5000 kr/månad.

Vi kommer att byta tjänstebil innan 1/7 (leasingen har nyligen gått ut), men den bilen kommer sannolikt att bli vår sista tjänstebil.

Jag viker mig.
Det är ju en väldigt bra leasing på den. Och helt klart en duglig bil. :o
Tänk bara på att en uppsättning däck, service och eventuella avdrag vid retur tillkommer.
Säger inte att det spräcker kalkylen, men ha det i beräkning.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 12 nov 2020 18:16
av JoeMad
mati skrev:
Ja, en förmånsbil har alltid varit billigare än en privatbil. Och framförallt elbilar. Precis som Danni beskriver. Det är ju själva vitsen med förmånsbil och det är därför man skaffar en elbil via firman och inte privat. Det är billigare punkt slut.
Men nu kommer tankevurpan som många verkar göra. Man kan inte rakt av jämföra samma bil när man jämför förmånsbil vs privatägd bil. Hur många småföretagare hade köpt en Model S eller en e-tron privat om det inte hade funnits möjligheten att ta den som förmånsbil via firman? Inte jag kan jag säga. Och jag är ganska säker på att många hade resonerat likadant.

För mig hade det faktiskt varit mycket billigare att skaffa en bil privat, helt enkelt eftersom det i det fallet hade blivit en mycket billigare fossilbil. Jag hade aldrig haft de två elbilarna vi har nu om jag hade behövt betala allt med privata pengar. Det blir lite speciellt när det kommer till elbilar. Jag hade ju inte kunnat köpa en billigare e-tron eller en billigare e-Golf istället, så som man i vanliga fall hade gjort om valet hade stått mellan privatägd bil eller förmånsbil. Det finns ingen billigare jämförbar elbil som man hade kunnat köpa istället. Jag hade alltså i så fall köpt en vanlig bensin-Golf eller så, som bara kostar hälften, och istället för e-tron hade jag köpt en kombi i 300kkr-klassen. Alltså för en fjärdedel av e-trons pris. Billigare för mig. Mindre skatt för staten. Sämre för miljön.
Tack vare förmånsreglerna har jag dock valt att sträcka mig lite längre än vanligt för att kunna ha två elbilar. Utan dessa regler hade jag troligen haft noll elbilar idag.
Visst, man kan hävda att man helt enkelt inte kan skaffa elbil när man inte har den nödvändiga ekonomin. Men nu har ju dessa regler funnits i hur många år som helst. Lite konstigt ändå att de avskaffas just nu när folk får upp ögonen för elbilar.
Exakt!
Samt att man som sagt inte har samma behov privat.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 12 nov 2020 18:25
av LarsL
Jag tycker generellt att skattesystemet ska förenklas och att undantag och avdrag ska slopas eller minimeras. Då skulle de andra flesta kunna betala mindre i skatt och många orättvisor skulle försvinna.

Ja, vi skulle haft lika bra villkor för privatköp av elbil från början. Nu är vi nog inne i en period där vi försöker dra ner på stödet till elbilar och där de får börja stå på egna ben. Kanske kommer bonusen höjas upp mot 100000kr och fördelen med personalbil nästan helt försvinna. Men även detta är ju ett mellansteg då vi ju tillslut inte ska ha bonus för att vi köper något.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 12 nov 2020 20:38
av Bjelke
mati skrev:
LarsL skrev:
mati skrev:
Ja, en förmånsbil har alltid varit billigare än en privatbil. Och framförallt elbilar. Precis som Danni beskriver. Det är ju själva vitsen med förmånsbil och det är därför man skaffar en elbil via firman och inte privat. Det är billigare punkt slut.
Men nu kommer tankevurpan som många verkar göra. Man kan inte rakt av jämföra samma bil när man jämför förmånsbil vs privatägd bil. Hur många småföretagare hade köpt en Model S eller en e-tron privat om det inte hade funnits möjligheten att ta den som förmånsbil via firman? Inte jag kan jag säga. Och jag är ganska säker på att många hade resonerat likadant.
Men om du privat fått lika stort bidrag som förmånsbilstagaren få så hade du köpt en ny elbil privat också. Bidraget skulle då ha varit på typ 200000kr istället för 60000kr. Det är nog betydligt fler som hade köpt elbil under de förutsättningarna.
Absolut. Så är det. Och jag har alltid hållit med dig att det är orättvist att privatpersoner inte får samma möjlighet att skaffa elbil som företag har. Men lösningen kan ju ändå inte vara att göra det lika dyrt för företag att skaffa elbil som det är för privatpersoner. För då kommer ju ingen vilja skaffa elbil till sist. Det borde ju rimligen vara tvärtom.
Elbilarna har väl tydligen blivit lika billiga som dom fossila motsvarigheterna redan..... :lol: :evil:

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 12 nov 2020 20:59
av Fredrik j
Jag tror det finns goda chanser att elbilsrevolutionen kommer fortsätta efter en liten dipp. I grunden tycker jag det i längden är ohållbart att dopa marknaden med subventioner.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 12 nov 2020 22:33
av thnis
Fredrik j skrev:
Jag tror det finns goda chanser att elbilsrevolutionen kommer fortsätta efter en liten dipp. I grunden tycker jag det i längden är ohållbart att dopa marknaden med subventioner.
Ja jag kan hålla med dig där även om frågan är komplex. Bidrag snedvrider marknaden. Nu har biltillverkarna kraven på sig så att de inte ska få böta. Bidrag riskerar att bara höja priserna på elbilar. När man höjde bidragen från 40’ till 60’ så vips höjdes priserna med 20’. Konstigt :roll: . Men nu lever vi i ett land som tycker om att dela ut bidrag generellt för det mesta som är möjligt känns det som. Men bara min åsikt då.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 13 nov 2020 06:59
av mati
Jag är inte heller för bidrag. Om inte staten hade delat ut pengar till alla hörn och kanter i form av bidrag så hade man ju förhoppningsvis inte behövt betala världens högsta skatt heller. Och då hade man inte heller behövt en massa bidrag för allting eftersom man hade haft mer pengar i plånboken. Lite förenklat, men ni fattar nog vad jag menar.
Men nu lever vi ju tyvärr i ett bidragssamhälle, och det kommer knappast att bli någon ändring på det. Allting bygger ju på det. Men då får man räkna med att det blir ramaskri när det ena eller andra bidraget, eller subvention, plötsligt försvinner.
Tänk bara om man hade tagit bort barnbidraget till exempel. Min åsikt är ju att man inte ska skaffa barn när man inte har råd, men jag förstår att det inte finns särskilt många som delar den uppfattningen. Men det blir OT, det var bara en tanke som slog mig.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 13 nov 2020 07:10
av LarsL
Som sagt vi behöver en skattereform där bidrag, avdrag och trixande försvinner. Vi behöver en bra och lätt begriplig skatt. Gärna en som tydligt visar hur mycket skatt man betalar.
Naturligtvis måste de med små inkomster ha stöd och hjälp av lägre skatt eller grundbidrag. Men det måste hållas enkelt.
Självklart ska alla barn ha samma möjligheter att bli fantastiska! Allt annat skulle vara slöseri från samhällets sida.

Om man vill straffa fossilbilar och stödja elbilar gör då det enkelt och öppet. Det kostar 10kkr extra att köpa en ICE och du får 100 kkr för en EV. Summan helt beroende på hur många ICE vs EV det säljs.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 13 nov 2020 07:54
av BEV[e-Rage]
Tycker problemet är att spelreglerna ändras under pågående match.
Har man gjort en kalkyl och beställt en bil hinner man kanske inte ens få bilen innan förutsättningarna ändrats pga att politiska vindar plötsligt vänder.
- Kanske får man aldrig nån bonusutbetalningen om politiska motståndare till bonus-malus får gehör.
- Kanske ändras förmånsvärdet retroaktivt om Skatteverket justerar förmånsgrundande pris för din bil.
- Kanske införs kilometerskatt för elbilar som ”tankar” billig hushållsel.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 13 nov 2020 08:10
av Tomas L
Som vän av ordning vill jag då återigen påpeka att det inte går ut några subventioner eller bidrag riktade till tjänstebilar eller tjänstebilsförare. Däremot finns det ett bidrag som går ut till alla som köper en miljöbil, den s k miljöbonusen. Jag skulle absolut inte ha något emot att man inför ett liknande system som i Norge där man helt enkelt slopar momsen på elbilar. Det skulle uppfattas som rättvist av alla och minska det finansiella risktagandet. Men de som redan har en elbil idag och betalat moms skulle förstås bli arga, men det kanske går att införa momsfrihet i etapper under ett antal år för att förhindra att andrahandsvärdet rasar på befintliga bilar.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 13 nov 2020 08:16
av mati
BEV[e-Rage] skrev:
Tycker problemet är att spelreglerna ändras under pågående match.
Exakt. Det är nog nästan det som är största problemet. Man kan inte göra en kalkyl som sträcker sig längre än några månader eftersom ingen vet vad som väntar. Och just lallandet med förmånsvärdet, som ju bara gäller företagsbilar, är ett stort problem, eftersom företag naturligtvis inte vill leasa en bil (eller flera bilar) på måfå. Man måste veta vad det kommer att kosta. Inte bara nästa månad utan även om tre år.
Jag tycker att det är rent sagt förkastligt att vi fortfarande till stor del sitter och bara gissar vad som kommer hända efter 1 juli. Ska man beställa en ny bil nu för att undvika en skattesmäll? Ska det vara en elbil eller ska man titta på nåt annat? Jag vill veta det nu. Inga dubbla budskap tack! Kommer de nya reglerna att införas eller inte? Lite mer framförhållning hade inte varit helt fel.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 13 nov 2020 08:33
av Banane
mati skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Tycker problemet är att spelreglerna ändras under pågående match.
Exakt. Det är nog nästan det som är största problemet. Man kan inte göra en kalkyl som sträcker sig längre än några månader eftersom ingen vet vad som väntar. Och just lallandet med förmånsvärdet, som ju bara gäller företagsbilar, är ett stort problem, eftersom företag naturligtvis inte vill leasa en bil (eller flera bilar) på måfå. Man måste veta vad det kommer att kosta. Inte bara nästa månad utan även om tre år.
Jag tycker att det är rent sagt förkastligt att vi fortfarande till stor del sitter och bara gissar vad som kommer hända efter 1 juli. Ska man beställa en ny bil nu för att undvika en skattesmäll? Ska det vara en elbil eller ska man titta på nåt annat? Jag vill veta det nu. Inga dubbla budskap tack! Kommer de nya reglerna att införas eller inte? Lite mer framförhållning hade inte varit helt fel.
Höjningen av förmånsvärdet med 833:-/mån vid årsskiftet innebär en kostnadsökning på drygt 300:-/mån efter skatt för dig på en bil som enligt egen utsago kostar dig 11-12 tkr i månaden. Jag tycker din reaktion är oproportionerligt stor. Känns som att du verkligen vill vara upprörd.

Vad gäller Audi E-Tron 55 så innebär de nya reglerna som träder i kraft 1/7 att bruttoförmånen ökar med ~200:-. Det slår hårdare mot billigare elbilar dock. Men i reda pengar kanske det inte är så himla mycket trots allt?

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 13 nov 2020 08:53
av BEV[e-Rage]
Fyi, för ”personalelbil” kostar förmånsvärdehöjning vid årsskiftet 516:-/månad netto vid 50% marginalskatt, eller 18586:- på 3 år.
Kanske inga pengar för den som kör Taycan men för de som precis har råd med en Zoe märks det nog.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 13 nov 2020 09:12
av Banane
BEV[e-Rage] skrev:
Fyi, för ”personalelbil” kostar förmånsvärdehöjning vid årsskiftet 516:-/månad netto vid 50% marginalskatt, eller 18586:- på 3 år.
Kanske inga pengar för den som kör Taycan men för de som precis har råd med en Zoe märks det nog.
Intressant, hur räknar du ut det?

Gränsen för statlig skatt ligger på nästan 42 442:- för 2020 så de som precis har råd med en Zoe kanske snarare har ~30% marginalskatt?

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 13 nov 2020 09:15
av BjornS
BEV[e-Rage] skrev:
Tycker problemet är att spelreglerna ändras under pågående match.
När menar du att "matchen" är slut och det är okej att ändra regler? Bilar köps non-stop året runt. Det finns inga halvlekspauser i ekonomin. Förändringar kommer alltid "drabba" någon som ligger precis på gränsen. Fokusera på resultatet, inte förändringen.
BEV[e-Rage] skrev:
Har man gjort en kalkyl och beställt en bil hinner man kanske inte ens få bilen innan förutsättningarna ändrats pga att politiska vindar plötsligt vänder.
Alla som hängt med någorlunda i samhällsdebatten det senaste decenniet bör dock kunna förutspå att det framöver bara kommer att införas fler och starkare incitament för att minska mängden biltrafik och uppmuntra effektivare färdsätt. Det får vi nog räkna med oavsett vilket lapptäcke till regering som sitter i Rosenbad vid olika tillfällen. Bilens guldålder är förbi. "Biltrafiken måste minska med minst 30% och kvarvarande trafik måste vara främst eldriven", eller hur nu Trafikverkets klimatrapport formulerade det.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 13 nov 2020 09:34
av danni
Tomas L skrev:
danni skrev:
Staten tjänar såklart fortfarande pengar eftersom det inte är helt skattebefriat. Men de får inte alls in lika mycket skatt som om man köpte samma bil privat. Och däri ligger subventionen. Det finns en anledning till att så många av oss egenföretagare väljer att ha våra bilar i företaget istället. Jag har rent av varit med om människor som velat bolagisera sin anställning enbart för att få möjlighet att ha en fin bil mycket billigare.
Om det är en "subvention", hur mycket pengar kommer staten att spara (minskade subventioner) om nybilsförsäljningen minskar p g a av den föreslagna höjningen av förmånsvärde?
Du gör felaktiga antaganden här. Det kan vara en subvention utan att det innebär att man sparar pengar om man tar bort den. Jämför med exempelvis ROT- och RUT-avdragen. De är solklara subventioner, staten till och med direkt minskar priset du måste betala rakt av, men ändå bringar den troligen in mer pengar till staten på grund av dynamiska effekter. På samma sätt som en skattesänkning (avskaffandet av värnskatten till exempel) faktiskt kan öka skatteintäkterna tack vare dess effekt på arbetsutbudet, skatteplanering, med mera.
Tomas L skrev:
danni skrev:

Det här resonemanget är direkt felaktigt. Du jämför äpplen och päron. Om du gör en rättvis jämförelse och jämför att ha en viss bil som förmånsbil med att köpa exakt samma bil privat...
Är det verkligen så? Att de som kör tjänstebil skulle annars ha köpt en NY bil? Jag tror att du bygger ditt resonamang på ett felaktigt antagande:
Tomas L skrev:
De flesta som har möjlighet att få en tjänstebil väger inte kostnaden för tjänstebilen (förmånsvärdet) mot en NY bil, utan mot den bil som de redan har, d v s en bil som har några år på nacken. Skulle det då visa sig att en tjänstebil skulle vara lika dyr som att privat KÖPA en ny bil, varför ska man då välja en tjänstebil?!
Om man ska kunna göra rimliga jämförelser måste man såklart jämföra saker som är lika. Om staten ser till att det beskattas mindre att skaffa en bil på ett visst sätt än ett annat, så är det en solklar subvention. Sen är det självklart så att alla skatteregler, subventioner osv kommer påverka folks beteenden, men det är inte relevant. Det faktum att det helt plötsligt blivit jättepopulärt för folk att kunna ha personalbil överhuvudtaget är ju ett solklart tecken på att det finns en subvention som människor gärna vill utnyttja.
Banane skrev:
danni skrev:
Det här resonemanget är direkt felaktigt. Du jämför äpplen och päron. Om du gör en rättvis jämförelse och jämför att ha en viss bil som förmånsbil med att köpa exakt samma bil privat, så kommer du fram till att staten får in bra mycket mindre pengar i skatt om man väljer att ha den i företaget. Privat får du inte göra något momsavdrag alls, och du måste betala hela bilen med skattade pengar. I företaget får du dra av halva momsen och så slipper du lika mycket inkomstskatt eftersom förmånsvärdet vida understiger den faktiska kostnaden.

Staten tjänar såklart fortfarande pengar eftersom det inte är helt skattebefriat. Men de får inte alls in lika mycket skatt som om man köpte samma bil privat. Och däri ligger subventionen. Det finns en anledning till att så många av oss egenföretagare väljer att ha våra bilar i företaget istället. Jag har rent av varit med om människor som velat bolagisera sin anställning enbart för att få möjlighet att ha en fin bil mycket billigare.
Antagandet att bilvalet är statiskt och helt oberoende av kostnaden är också direkt felaktigt.

Hade det inte varit för elbilar så är det en bra ändring som ger större rättvisa. Dyra bilar blir billigare att leasa och billiga bilar blir dyrare. Marginaleffekten minskar alltså på grund av att de tar bort lyxbilstillägget? Det är jag positiv till.

Det som gör det hela problematiskt är att ändringen gör billigare elbilar mycket dyrare. Det blir svårare att räkna hem en Kia e-niro än idag. Däremot så får många dyrare elbilar faktiskt ett lägre förmånsvärde. En Model X LR minskar från 9441:- till 8883:- när de nya reglerna träder i kraft. Ska vi verkligen få se en rejäl omställning till elektriska bilar så är det här ett steg i fel riktning.

Personligen är jag närmast lättad då det här inte berör mina planer nästan alls. Höjningen för de bilar jag är intresserad av är mycket modest, eller rent av sänkningar. Dessutom blir det färre billiga bilar att trängas med vid snabbladdarna.
Antagandet att jag har gjort det antagandet är helt felaktigt. Självklart kommer en höjning av skatten på förmånsbilar leda till att fler köper bilar privat, och även att fler köper begagnade bilar. Det är självklart - så blir det när man tar bort en subvention, då styr människor om sin konsumtion och köper mindre av det som tidigare subventionerats. Sen ska vi komma ihåg att det fortfarande finns kvar en hyfsad subvention av elbilar som tjänstebilar och att det även fortsatt kommer vara mycket, mycket billigare att ta ut en ny Tesla i företaget än att göra det privat.
Tomas L skrev:
Som vän av ordning vill jag då återigen påpeka att det inte går ut några subventioner eller bidrag riktade till tjänstebilar eller tjänstebilsförare. Däremot finns det ett bidrag som går ut till alla som köper en miljöbil, den s k miljöbonusen. Jag skulle absolut inte ha något emot att man inför ett liknande system som i Norge där man helt enkelt slopar momsen på elbilar. Det skulle uppfattas som rättvist av alla och minska det finansiella risktagandet. Men de som redan har en elbil idag och betalat moms skulle förstås bli arga, men det kanske går att införa momsfrihet i etapper under ett antal år för att förhindra att andrahandsvärdet rasar på befintliga bilar.
Och det här är då fortfarande felaktigt. Nedsättningen av förmånsvärdet för elbilar är en subventionering av den ägandeformen. Det faktum att förmånsvärdet överlag är för lågt satt för alla förmånsbilar är också en subventionering. Det är helt orimligt att se det på något annat sätt. Ta det till sin spets: om förmånsbilar inte hade någon förmånsbeskattning alls och därmed vore ungefär hur billiga som helst att ha för oss egenföretagare, hade du fortfarande inte sett det som en subvention?

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 13 nov 2020 10:00
av BEV[e-Rage]
Banane skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Fyi, för ”personalelbil” kostar förmånsvärdehöjning vid årsskiftet 516:-/månad netto vid 50% marginalskatt, eller 18586:- på 3 år.
Kanske inga pengar för den som kör Taycan men för de som precis har råd med en Zoe märks det nog.
Intressant, hur räknar du ut det?
Ökat förmånsvärde blir ett ökat nettolöneavdrag samtidigt som det minskar bruttolöneavdraget före avdragen arbetsgivaravgift och marginalskattepåverkan.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 13 nov 2020 10:38
av mati
Banane skrev:

Höjningen av förmånsvärdet med 833:-/mån vid årsskiftet innebär en kostnadsökning på drygt 300:-/mån efter skatt för dig på en bil som enligt egen utsago kostar dig 11-12 tkr i månaden. Jag tycker din reaktion är oproportionerligt stor. Känns som att du verkligen vill vara upprörd.

Vad gäller Audi E-Tron 55 så innebär de nya reglerna som träder i kraft 1/7 att bruttoförmånen ökar med ~200:-. Det slår hårdare mot billigare elbilar dock. Men i reda pengar kanske det inte är så himla mycket trots allt?
Ja, jag är upprörd. Men jag blir mest upprörd över att vår tre år gamla e-Golf får en ökning av förmånsvärdet med över 30%. För e-tron är det bara knappt 10%. Det är skit samma i det sammanhanget. Den ska jag ändå inte ha kvar så länge till. Den är för dyr redan nu.
Nej, det som stör mig är att jag inte vet vad som händer efter 1 juli. Eftersom jag ändå ska sälja e-tron vill jag veta vad som gäller och vilken bil man ska köpa sen.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 13 nov 2020 12:20
av Gustafsson
Alltid ångest innan man bestämt sig för nästa bil...

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 13 nov 2020 12:44
av 12man
BjornS skrev:
Alla som hängt med någorlunda i samhällsdebatten det senaste decenniet bör dock kunna förutspå att det framöver bara kommer att införas fler och starkare incitament för att minska mängden biltrafik och uppmuntra effektivare färdsätt. Det får vi nog räkna med oavsett vilket lapptäcke till regering som sitter i Rosenbad vid olika tillfällen. Bilens guldålder är förbi. "Biltrafiken måste minska med minst 30% och kvarvarande trafik måste vara främst eldriven", eller hur nu Trafikverkets klimatrapport formulerade det.
Flera partier verkar ju för miljö zoner och mer kollektivtrafik men ren fientlighet mot bilar är bara mp och delar av v och c, men kanske är priset som regeringen får betala för nyliga överkörningar av mp och c.
En elbil med 4 personer är lika effektiv som vilket annat färdmedel som helst förutom gång och trampcykel,