Mackdöd

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elbilisten

Re: Mackdöd

Inlägg av Elbilisten »

Jag tycker det är fel ände att börja i om man förbjuder ägare att köra där det var tillåtet när man lämnade ut registreringsskylten. Det är en alltid en dålig idé att ändra spelregler i efterhand. Förbuden måste läggas i andra ändan, på bilfabriken. Låt gamla Herberts barnbarn skjutsa honom i hans veteranbil. Låt turisterna komma. Kriga inte mot veteranbilsträffar. Men sluta dela ut registreringsskyltar till nya avgasbilar.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Elbilisten skrev:
Jag tycker det är fel ände att börja i om man förbjuder ägare att köra där det var tillåtet när man lämnade ut registreringsskylten. Det är en alltid en dålig idé att ändra spelregler i efterhand. Förbuden måste läggas i andra ändan, på bilfabriken. Låt gamla Herberts barnbarn skjutsa honom i hans veteranbil. Låt turisterna komma. Kriga inte mot veteranbilsträffar. Men sluta dela ut registreringsskyltar till nya avgasbilar.
Ja det är lite samma som den löpande gränsen för skattefrihet på 30år. När den infördes kom det kritik mot att folk skulle börja använda gamla bilar som bruksfordon.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Elbilisten skrev:
Jag tycker det är fel ände att börja i om man förbjuder ägare att köra där det var tillåtet när man lämnade ut registreringsskylten. Det är en alltid en dålig idé att ändra spelregler i efterhand. Förbuden måste läggas i andra ändan, på bilfabriken. Låt gamla Herberts barnbarn skjutsa honom i hans veteranbil. Låt turisterna komma. Kriga inte mot veteranbilsträffar.
Tror inte att förbud mot avgasbilar i stadskärnorna saboterar eller hindrar veteranbilsträffar. Sällan de sker i city.

Skulle man ha någon speciell händelse som kräver att köra ICE-bilar i centrum (kanske i samband med någon klassisk karavan och historiskt firande av staden, etc.) så bör man ha någon form av procedur för att få undantag och specialtillstånd för den typen av tillfällen.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare

Inlägg av Bernando »

martinot skrev:
Elbilisten skrev:
Jag tycker det är fel ände att börja i om man förbjuder ägare att köra där det var tillåtet när man lämnade ut registreringsskylten. Det är en alltid en dålig idé att ändra spelregler i efterhand. Förbuden måste läggas i andra ändan, på bilfabriken. Låt gamla Herberts barnbarn skjutsa honom i hans veteranbil. Låt turisterna komma. Kriga inte mot veteranbilsträffar.
Tror inte att förbud mot avgasbilar i stadskärnorna saboterar eller hindrar veteranbilsträffar. Sällan de sker i city.

Skulle man ha någon speciell händelse som kräver att köra ICE-bilar i centrum (kanske i samband med någon klassisk karavan och historiskt firande av staden, etc.) så bör man ha någon form av procedur för att få undantag och specialtillstånd för den typen av tillfällen.
Ha, jag antar att du inte brukar hänga vid Sveavägen i Stockholm på fredag- och lördagskvällar på sommarhalvåret? ;)
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Elbilisten

Inlägg av Elbilisten »

Nu börjar det än en gång att bli OT... Vindkraft har vid flera tillfällen motarbetats med högröstade hätska annonskampanjer, debatter, demonstrationer och sabotage. Förbud mot körning med befintliga avgasbilar i städer kan ge samma bakslag mot vi som kör elbil. Blir det höga avgifter eller förbud så kan inte Svensson använda hans gamla billiga avgasbil som han tänkte när han skaffade den. Ligger han efter med amorteringarna på en bil som kostade en bråkdel av bonusen till en elbil samtidigt som värdet på avgasbilar går upp i rök ... finns det risk att ilskan drabbar vi som driver på omställningen. Lyckas några att piska upp stämningen mot "rika svin som kör elbil" är det inte långt till stenkastning och sönderskurna däck. Det måste man ta med i beräkningen om man förespråkar piskor mot ägare av äldre billiga bilar. Låt bilindustrin få smaka på piskan, ge morötterna till konsumenterna. Diskutera inte var avgaserna ska spridas, sluta tillverka avgasbilar i stället. När Svensson inser att han kan köra en fräsch ny elbil för pengarna han brukade tanka för kommer han byta självmant.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Robertrimmevik skrev:
Innan förbud införs i städerna bör man också se till att ha en väl utbyggd laddinfrastruktur. Människor som bor i städerna har säkert intresse av att träffa släkten och vänner eller semestra med bil i glesbygden. Dessa redan haltande kommuner har inte råd att bygga egna laddnätverk för att i framtiden göra det möjligt för turister att nå dit. Destinationsladdning laddning borde de dock kunna fixa, för i sammanhanget billig peng.
Det är ju inte när de åker ut till släkten på landet som det är problem med laddning utan hemma till vardags. Snabbladdare ute i landet finns det ju ganska gott om, även ett stödprogram på gång för att släcka de sista vita fläckarna.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Bernando skrev:
Ha, jag antar att du inte brukar hänga vid Sveavägen i Stockholm på fredag- och lördagskvällar på sommarhalvåret? ;)
Misstänker att det skulle gå att hitta lämpligare platser för träffar och att ställa upp veteranbilarna på?

Tror detta är rätt marginella problem i det stora hela.

En bra luft och att barn kan växa upp även i städer utan att bli förgiftade tycker jag överväger det negativa med att inte tillåta ICE/avgasutsläpp inne i centrum av storstäderna.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Robertrimmevik skrev:
Innan förbud införs i städerna bör man också se till att ha en väl utbyggd laddinfrastruktur. Människor som bor i städerna har säkert intresse av att träffa släkten och vänner eller semestra med bil i glesbygden. Dessa redan haltande kommuner har inte råd att bygga egna laddnätverk för att i framtiden göra det möjligt för turister att nå dit. Destinationsladdning laddning borde de dock kunna fixa, för i sammanhanget billig peng.
Det är ju inte när de åker ut till släkten på landet som det är problem med laddning utan hemma till vardags. Snabbladdare ute i landet finns det ju ganska gott om, även ett stödprogram på gång för att släcka de sista vita fläckarna.
Tror att det är för de som bor i städerna, och i lägenheter, så måste få till en förbättring så att alla som vill kan ladda hemma över natten. Svårt att ha elbil om man inte kan göra så.
Bild
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
LarsL skrev:
Robertrimmevik skrev:
Tror att det är för de som bor i städerna, och i lägenheter, så måste få till en förbättring så att alla som vill kan ladda hemma över natten. Svårt att ha elbil om man inte kan göra så.

Jo, tveksamt om jag skulle haft elbil om jag inte hade haft hemma laddning eller jobbladdning. Å andra sidan så hade jag kanske inte ens haft bil alls om jag bott mitt i stan med gatuparkering.
Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

LarsL skrev:
martinot skrev:
LarsL skrev:
Robertrimmevik skrev:

Jo, tveksamt om jag skulle haft elbil om jag inte hade haft hemma laddning eller jobbladdning. Å andra sidan så hade jag kanske inte ens haft bil alls om jag bott mitt i stan med gatuparkering.
Håller med. Och vi kan nog alla tre vara överens om att det finns mycket kvar att önska angående laddinfrastruktur innan man inför förbud.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
martinot skrev:
LarsL skrev:
Robertrimmevik skrev:

Njae. Vi hade allt varsin bil när vi bodde i lägenhet inne i stan. Dock med varsin egen privat parkeringsplats som vi långtidshyrde, i varmgarage runt hörnet i kvarteret. Blir allt för meckigt och tidskrävande om man skall behöva leta boendeparkering, etc. Funkar inte för mig/oss. Med egna dedikerade garageplatser så fungerar det dock utmärkt med bil mitt inne i stan.

På samma sätt borde det vara lika enkelt för de stadsbor som idag vill välja att skaffa elbil.
Bild
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Jag har köat 8 år för en parkeringsplats och 2 år för en garageplats.
Ingendera har ens ett vanligt vägguttag. Jag har aldrig haft egen parkeringsplats (förutom på jobbet under några år) och jag har aldrig haft tillgång till uttag.

Trots det tror jag det skall funka med elbil, fast det blir lite dyrare och lite krångligare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare

Inlägg av Bernando »

martinot skrev:
LarsL skrev:
martinot skrev:
LarsL skrev:
Robertrimmevik skrev:

Njae. Vi hade allt varsin bil när vi bodde i lägenhet inne i stan. Dock med varsin egen privat parkeringsplats som vi långtidshyrde, i varmgarage runt hörnet i kvarteret. Blir allt för meckigt och tidskrävande om man skall behöva leta boendeparkering, etc. Funkar inte för mig/oss. Med egna dedikerade garageplatser så fungerar det dock utmärkt med bil mitt inne i stan.

På samma sätt borde det vara lika enkelt för de stadsbor som idag vill välja att skaffa elbil.
När vi bodde i stan var jag sugen på bil, men det föll på parkeringen. Skulle kostat 3-4 tusen i månaden om man inte ville stå på gatan.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Bernando skrev:

När vi bodde i stan var jag sugen på bil, men det föll på parkeringen. Skulle kostat 3-4 tusen i månaden om man inte ville stå på gatan.
Det är ju lite standardpris, är glad för jag själv lyckats få plats för "endast" 2800 kr/mån, men det slår ju att leta plats på gatan...
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev:
Bernando skrev:

Det är ju lite standardpris, är glad för jag själv lyckats få plats för "endast" 2800 kr/mån, men det slår ju att leta plats på gatan...
Här i förorten kostar det ungefär 1000 kr/månad, sägs det, men det finns ju inga lediga platser.
Att stå på gatan kostar 1000 kr för 90 dagar....

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det finns verkligen så många fördelar med att bo på landet! 8-)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Jerker skrev:
Vi har några år kvar till pension, sedan bär det av.

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
Håller med!

Har blivit transformerad ifrån inbiten stadsbo till att bli en riktig lantis som älskar frisk luft (som även stadsbor borde ha rätt till), lugn (mindre trafikbuller, och mindre sociala/kulturella problem), land, hav och nära till alla fantastiska utemöjligheter.

Även "fri" parkering för flera bilar på tomten direkt utanför huset är ju en bonus. :)
Bild
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Det var bara det där med jobbet.... :mrgreen:

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Vi bor bara 20-35 minuter med bil från stan (beroende på köer/trafik, och exakt var), så tycker det fungerar bra för oss. Visst förlorar man några minuter extra i tid för körning, men tycket det är klart värt det!

Brukar ta med en varm termosmugg med masala chai och lyssna på en trevlig podcast (tex. Elbilar med sladd), och sätta på Autopilot i köerna när jag skall in till stan. Fungerar ju extra bra och behagligt när man kör elbil. :)
Bild
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
Vi bor bara 20-35 minuter med bil från stan (beroende på köer/trafik, och exakt var), så tycker det fungerar bra för oss. Visst förlorar man några minuter extra i tid för körning, men tycket det är klart värt det!

Brukar ta med en varm termosmugg med masala chai och lyssna på en trevlig podcast (tex. Elbilar med sladd), och sätta på Autopilot i köerna när jag skall in till stan. Fungerar ju extra bra och behagligt när man kör elbil. :)
Vi har inte råd med hus på (kort) pendlingsavstånd från Stockholm (eller Göteborg för den delen).
Vi kan inte jobba hemifrån. Alls.
Det är inte heller aktuellt att vara beroende av bil(ar) för att ta sig till jobbet. Köer, biltullar och parkeringskostnader.
Vi kan båda cykla (eller gå) till våra jobb. Det är en slags lyx det också. Dessutom har jag ett suveränt jobb.

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:

Vi har inte råd med hus på (kort) pendlingsavstånd från Stockholm (eller Göteborg för den delen).
Vi kan inte jobba hemifrån. Alls.
Det är inte heller aktuellt att vara beroende av bil(ar) för att ta sig till jobbet. Köer, biltullar och parkeringskostnader.
Vi kan båda cykla (eller gå) till våra jobb. Det är en slags lyx det också. Dessutom har jag ett suveränt jobb.
Håller med om att det faktiskt är en grym lyx att kunna promenera till sitt jobb. Har haft den möjligheten under några olika gånger i livet, och gillade verkligen det stort. Grymt trevligt och fin frihetskänsla att kunna gå fram och tillbaka till jobbet. :)

Förstår att du uppskattar det!

Gällande hus så kan man faktiskt ha råd med en stor del av räntan på huslånet genom att bara skippa hyra för parkering av varmgarage mitt i city. Så behöver inte bli så enormt dyrt. Vi sålde vår bostadsrätt i centrum för ett par år sedan och fick ca 5,5 miljoner för den. Sedan köpte vi hus för ca 9,5 miljoner (då ingick även en båtplats och en liten enkel sjöbod nere vid närmsta hamnen). Nu har vi tillsammans ett bostadslån på endast mellan 3-4 miljoner, och den räntekostnaden finansieras faktiskt till stor del av att vi inte längre har några hyreskostnader för några garageplatser.

Dessutom hade vi innan när vi bodde i lägenhet även en hyra till BRF som låg på nästan lika mycket, eller snarare var högre, än våra nuvarande räntekostnader. Så beroende på andra UH-kostnader som kan tillkomma på ett hus (nu står vi ju själva för yttre UH-kostnader, och kostnader för värmeanläggning, etc.) så bor vi i praktiken billigare nu än tidigare tack vare de enormt låga räntekostnaderna (som dessutom är helt avdragsgilla).

Att sedan kunna ladda hemma till låg elkostnad gör att det blir väldigt billigt att köra med elbil, och vår dieselbilen kostar inte heller mycket per mil (vi skattar bara för förmånsvärdet som är 1/3 av värdet för diselkostnaden när vi kör privat, med en motor som är väldigt effektiv för att vara ICE). Så faktiskt inte speciellt mycket kostnader för varken boende eller bilar.

Det dyraste är väl beskattningen av förmånsvärdet av tjänstebilarna (ca 7000 för vår Merca, och ca 4000 för vår M3:a), men det är hanterbart med tanke på de i övrigt enormt låga driftskostnaderna (operationell leasing på Mercan, och finansiell leasing på Teslan), och nästan inga parkeringskostnader.
Bild
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag har ju aldrig sökt mig till staden och därmed inte heller till yrken som kräver att man bor i eller nära en stad. Jag har ofta haft både gång- och cykelavstånd till mina jobb på landsbygden. Är nog lite eremit av naturen. Jag brukar säga att mitt idealboende är sådant att jag skulle kunna gå naken i trädgården utan att det stör vare sig mig själv eller nån annan. Tyvärr har jag idag grannar men det ska bli ändring på det. Jag kommer aldrig att bosätta mig i en tätort.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Vi har högst medelmåttiga inkomster och bor i hyreslägenhet. Inga lån, ingen tjänstebil. Vi skulle kunna lägga 4 miljoner på ett boende, vilket motsvarar en tvåa eller liten trea i Solna, ett radhus i Sollentuna eller ett mindre hus ännu längre ut.
Ingetdera känns frestande.

Där vi tänker bo efter pensioneringen kostar ett hus 2,5 miljoner och nu tittar vi på fritidshus i 1,5 miljonersklassen.

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Vår plan är att förädla de boenden vi har idag och sälja med vinst och investera i ett boende utan att behöva låna. När pensionen kommer så kan man köpa där det är som billigast och därmed sänka de fasta utgifterna rejält. Då kan man ändå leva gott på en måttlig pension.
Skriv svar