Genom att ha en bil som kan köra säkrare än genomsnittsföraren 2021-12-31. Lär dock vara svårt att kvantitativt visa ifall regelverket inte tillåter många bilar att köra med full FSD påslagen utan mänsklig förare.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 02 jan 2021 07:32
av kenjon
Vad som tillåts och vad man kan göra är två helt olika saker.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 02 jan 2021 07:41
av Svenssons
kenjon skrev:
Vad som tillåts och vad man kan göra är två helt olika saker.
Ja men hur ska man kunna visa att FSD är bra mycket säkrare än genomsnittsföraren om bilen inte tillåts köra med FSD utan förare i trafik?
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 02 jan 2021 07:56
av kenjon
Du kan väl visa att bilen gör 160 km/h även om du inte får göra det?
Jag uppmanar inte till lagbrott, men det går....
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 02 jan 2021 07:59
av LarsL
Svenssons skrev:
kenjon skrev:
Vad som tillåts och vad man kan göra är två helt olika saker.
Ja men hur ska man kunna visa att FSD är bra mycket säkrare än genomsnittsföraren om bilen inte tillåts köra med FSD utan förare i trafik?
Räkna antalet ingripande av föraren under FSD körningar i hela flottan. Jämföra olycksstatistik mellan FSD bilar och bilar som körs med AP eller manuellt. Tesla har över1 miljon bilar så fullt tillräckligt för att dra fram statistik.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 02 jan 2021 08:08
av Svenssons
LarsL skrev:
Svenssons skrev:
kenjon skrev:
Vad som tillåts och vad man kan göra är två helt olika saker.
Ja men hur ska man kunna visa att FSD är bra mycket säkrare än genomsnittsföraren om bilen inte tillåts köra med FSD utan förare i trafik?
Räkna antalet ingripande av föraren under FSD körningar i hela flottan. Jämföra olycksstatistik mellan FSD bilar och bilar som körs med AP eller manuellt. Tesla har över1 miljon bilar så fullt tillräckligt för att dra fram statistik.
Statistiken kommer kunna visa på om FSD+förare är säkrare än genomsnittsförare. Hur ska antalet ingripanden sedan vikta detta resultat? Det är dessutom en siffra som bara Tesla känner till. FSD kommer dessutom endast slås på under vissa förutsättningar medan genomsnittsföraren kör oavsätt förutsättningar.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 02 jan 2021 08:12
av LarsL
Svenssons skrev:
Statistiken kommer kunna visa på om FSD+förare är säkrare än genomsnittsförare. Hur ska antalet ingripanden sedan vikta detta resultat? Det är dessutom en siffra som bara Tesla känner till. FSD kommer dessutom endast slås på under vissa förutsättningar medan genomsnittsföraren kör oavsätt förutsättningar.
Det förstår du väl hur antalet ingripande ska kunna användas i statistiken? Du kan lätt se i datan vad som hände när föraren ingrep och varför. Du kan se om bilen klarade det eller inte även om föraren inte ingripigt.
Självklart är det bara Tesla som kommer kunna se detta.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 02 jan 2021 08:21
av Svenssons
LarsL skrev:
Svenssons skrev:
Statistiken kommer kunna visa på om FSD+förare är säkrare än genomsnittsförare. Hur ska antalet ingripanden sedan vikta detta resultat? Det är dessutom en siffra som bara Tesla känner till. FSD kommer dessutom endast slås på under vissa förutsättningar medan genomsnittsföraren kör oavsätt förutsättningar.
Det förstår du väl hur antalet ingripande ska kunna användas i statistiken? Du kan lätt se i datan vad som hände när föraren ingrep och varför. Du kan se om bilen klarade det eller inte även om föraren inte ingripigt.
Självklart är det bara Tesla som kommer kunna se detta.
Det är inte alls säkert att ingripandet skedde för att göra en säkrare körning eller om orsaken var en annan och det kommer inte vara lätt att avgöra ens för Tesla. Att sedan använda denna information för att skruva på olycksstatistiken förstår jag inte alls hur någon skulle kunna göra. Ska varje ingripande räknas som misslyckande av FSD och räknas som olycka? Det lär inte gå att veta utfallet på körningarna ifall FSD inte hade avbrutits.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 02 jan 2021 11:36
av Bjelke
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Svenssons skrev:
Statistiken kommer kunna visa på om FSD+förare är säkrare än genomsnittsförare. Hur ska antalet ingripanden sedan vikta detta resultat? Det är dessutom en siffra som bara Tesla känner till. FSD kommer dessutom endast slås på under vissa förutsättningar medan genomsnittsföraren kör oavsätt förutsättningar.
Det förstår du väl hur antalet ingripande ska kunna användas i statistiken? Du kan lätt se i datan vad som hände när föraren ingrep och varför. Du kan se om bilen klarade det eller inte även om föraren inte ingripigt.
Självklart är det bara Tesla som kommer kunna se detta.
Det är inte alls säkert att ingripandet skedde för att göra en säkrare körning eller om orsaken var en annan och det kommer inte vara lätt att avgöra ens för Tesla. Att sedan använda denna information för att skruva på olycksstatistiken förstår jag inte alls hur någon skulle kunna göra. Ska varje ingripande räknas som misslyckande av FSD och räknas som olycka? Det lär inte gå att veta utfallet på körningarna ifall FSD inte hade avbrutits.
Jag bryter AP granska ofta för att undvika skador i asfalten tex, just det kan man ju avgöra om man tittar på vad
kamerorna spelar in kanske men tveksamt om dom skulle lägga så mycket tid på att kolla alla individuella events...
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 03 jan 2021 09:19
av [JM]
Superdatorn (Dojo )som tesla bygger har precis den uppgiften ni pratar om.
Många har missuppfattat dess uppgift och tror det är att träna AI.
För att kunna träna AI så behöver massor med katalogiserade händelser och skapa ett facit för vad som är rätt och fel.
Det går åt massor med tid för att gå igenom alla nersparade data som tesla har för att skapa detta facit.
Superdatorns uppgift är att katalogisera datat så att när man sen skall träna AI har ett facit.
Det finns en anledning till att datorn heter just Dojo....
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 03 jan 2021 10:29
av lakke
Nytt klipp från fsd betan. SF till Los Angeles.
Går ju inte jämföra vår autipilot vi har i Sverige nu mot fsd betan. Frågan är väl när betan kommer komma till Sverige?
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 03 jan 2021 14:29
av Mickep
Jag skulle vilja säga att de bilder och filmer för 4 år sedan var imponerande(nvidias och Volvos).
Det tesla har nu kan jag inte uttrycka i ord utan det får bli grafiskt med någon som får sitt huvud skilt från kroppen i en explosion.
Har dock svårt att se att det kommer tillåtas i eu de närmsta 5 åren.däremot så är jag övertygad att det kommer finns sin väg in i förarassistansen och trafiksäkerhetssystemen. Och bara det tror jag kommer rädda lika många liv som om den var fullt självkörande.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 03 jan 2021 14:38
av OfarligTesla
Mickep skrev:
Jag skulle vilja säga att de bilder och filmer för 4 år sedan var imponerande(nvidias och Volvos).
Det tesla har nu kan jag inte uttrycka i ord utan det får bli grafiskt med någon som får sitt huvud skilt från kroppen i en explosion.
Har dock svårt att se att det kommer tillåtas i eu de närmsta 5 åren.däremot så är jag övertygad att det kommer finns sin väg in i förarassistansen och trafiksäkerhetssystemen. Och bara det tror jag kommer rädda lika många liv som om den var fullt självkörande.
Det vi ser från motorvägar tror jag helt klart kommer tillåtas här inom några år, annars är det ytterligare ett exempel på slöseri med skattemedel ifall de Sverige ska spendera 5+ år på att diskutera ett färdigt förslag som nästan alla länder redan tycker är okej och vill rösta igenom.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 29 apr 2021 14:27
av Jordad
Låter spännande och det verkar närma sig för Europa med
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 29 apr 2021 19:03
av spacecoin
Det tar "några månader" att fixa Kanada säger Elon...
Om "några månader" är sommaren över. Det lär vara fler saker som skiljer mellan EU/US. Sommaren 2022 kanske det kommer FSD till Sverige, fast det blir väl troligen senare, om någonsin.
Om jag får önska mig något så är det att Elon slutar twittra sina fantasidatum och börjar leverera, om det så tar två år till för Tesla att få ut en användbar och säker FSD i Nordamerika.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 30 apr 2021 00:00
av martinot
Den ständige tidsoptimisten!
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 30 apr 2021 06:59
av LarsL
Inget händer i EU till sommaren, särskilt inte till den här sommaren. De har ju inte ens lyckats få bort sommar/normaltids bytena som de skulle.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 30 apr 2021 07:45
av spacecoin
LarsL skrev:
Inget händer i EU till sommaren, särskilt inte till den här sommaren. De har ju inte ens lyckats få bort sommar/normaltids bytena som de skulle.
Antagligen är EU snabbare än Tesla tyvärr...
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 30 apr 2021 09:35
av Alfred
Ouch. Snacka om att glaset är halvtomt härinne.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 30 apr 2021 09:43
av RagWal
Alfred skrev:
Ouch. Snacka om att glaset är halvtomt härinne.
Ja verkligen!
Jag tycker det är svinspännande och sjukt ballt att man vill jobba bort radarn för det mesta. Tror den bidrar kraftigt till spökbromsningar.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 30 apr 2021 09:57
av Curik
RagWal skrev:
Alfred skrev:
Ouch. Snacka om att glaset är halvtomt härinne.
Ja verkligen!
Jag tycker det är svinspännande och sjukt ballt att man vill jobba bort radarn för det mesta. Tror den bidrar kraftigt till spökbromsningar.
Ja för att just radarn skulle ge upphov till spökbromsningar låter ju jätterimligt. Den ser inte ens skuggor.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 30 apr 2021 10:05
av Bjelke
Curik skrev:
RagWal skrev:
Alfred skrev:
Ouch. Snacka om att glaset är halvtomt härinne.
Ja verkligen!
Jag tycker det är svinspännande och sjukt ballt att man vill jobba bort radarn för det mesta. Tror den bidrar kraftigt till spökbromsningar.
Ja för att just radarn skulle ge upphov till spökbromsningar låter ju jätterimligt. Den ser inte ens skuggor.
Exakt, det är mycket osannolikt att det är radarn som spökar ( ) medans det är snudd på solklart att det är
kamera-tekniken som orsakar det (jämför med AP1 om inte annat)...
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 30 apr 2021 10:29
av Dinsdale
Ja det låter fullständigt orimligt att det är radarn som orsakar spökbromsningar. Radarn kräver ju att signalen faktiskt studsar mot ett fysiskt objekt, skuggor är inga fysiska objekt. Det kan radarn med enkelhet avgöra.
Att det är möjligt att enbart visuellt avgöra om det är en skugga som färdas mot bilen eller ett fast föremål måste ändå anses som självklart, vår hjärna klarar ju av det med hjälp av våra ögon. Men även vi kan se fel på långt håll exempelvis.
Jag trodde i min enfald att man med en datorstyrd bil skulle vilja utöka förmågan till att vida överstiga människans möjligheter att ta in sin omgivning. Ett bra exempel på det är att komplettera visionen med just radar, eftersom radarn klarar av sådant som våra ögon inte gör. Känns som att den väg Tesla är på väg in på som bäst kommer att kunna motsvara en människa som tittar åt flera håll samtidigt och reagerar blixtsnabbt. Men den kommer ändå dundra in i vita trailers mot vit himmel för det hade människan också kunnat göra. Den kommer kunna köra på folk utan reflexer som vandrar på landsvägen.
Ett problem med att reagera blixtsnabbt är att man direkt så fort man ser fel på skuggan reagerar som att det är en bil på fel sida vägen med full broms som följd, men den tröga människan funderar ett tag på vad det är de verkligen ser innan de reagerar. Och då behövs inte nån broms längre. Eller så bara antar man att det nog är en skugga för det har det varit förut. Oftast går det bra för det är en skugga. Nån enstaka gång är det inte det.
Om man ska få bilen att bete sig som en människa måste den alltså fås att tveka lite, men det gör ju samtidigt att man också sänker reaktionstiden de få gånger det faktiskt är en bil och inte en skugga. Då kommer man få bort spökbromsningarna pga skuggor och annat uppenbart galet. Kompletterar man istället med en annan typ av information, typiskt sett då radar, kan man ju nyttja den för att få bort alla tvivel. Då kan man behålla den snabba reaktionstiden och ändå slippa spökbromsningarna.
Men det kanske stämmer som Musk säger att upplösningen på radarn helt enkelt är så dålig att den inte hinner tillföra nånting av värde innan kamerorna sett vad det verkligen är som färdas mot en. Radarn måste ju kunna ta in samma detaljrikedom som kamerorna, eller mer, för att vara till hjälp. Men då får man väl utveckla radarn vidare då tänker jag, eller byta till lidar eller liknande, istället för att kasta ut den helt och acceptera en lösning som bara presterar lite bättre än en människa.