En elbil är ju långt ifrån en lika komplex produkt som en fossilbil, därför borde det gå att minska produktionskostnaderna och därmed priset för konsumenten på sikt och olika teknikskiften i batterierna kommer att göra tidigare elbilar obsoleta - tror jag.
Man kontrollerar inte bort karossglipor.
Varför skulle det inte rulla 20år gamla elbilar på vägarna. Det finns väl alla möjligheter till det?
Borde Tesla köpa Mercedes?
Moderator: Redaktion
Re: Borde Tesla köpa Mercedes?
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
Det är ju även en avsevärd skillnad på en 20år gammal ICE-bil och en helt ny.holden skrev:En elbil är ju långt ifrån en lika komplex produkt som en fossilbil, därför borde det gå att minska produktionskostnaderna och därmed priset för konsumenten på sikt och olika teknikskiften i batterierna kommer att göra tidigare elbilar obsoleta - tror jag.
Varför skulle det inte rulla 20år gamla elbilar på vägarna. Det finns väl alla möjligheter till det?
Inte lika stor skillnad som mellan en NMT-telefon och en IPhone.Fredrik j skrev:Det är ju även en avsevärd skillnad på en 20år gammal ICE-bil och en helt ny.holden skrev:En elbil är ju långt ifrån en lika komplex produkt som en fossilbil, därför borde det gå att minska produktionskostnaderna och därmed priset för konsumenten på sikt och olika teknikskiften i batterierna kommer att göra tidigare elbilar obsoleta - tror jag.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Nej. En NMT-telefon går ju inte längre att använda. Du får gå tillbaka mer än 20år för att hitta bilvärldens relevanta jämförelse. Snarare 100.holden skrev:Inte lika stor skillnad som mellan en NMT-telefon och en IPhone.Fredrik j skrev:Det är ju även en avsevärd skillnad på en 20år gammal ICE-bil och en helt ny.holden skrev:En elbil är ju långt ifrån en lika komplex produkt som en fossilbil, därför borde det gå att minska produktionskostnaderna och därmed priset för konsumenten på sikt och olika teknikskiften i batterierna kommer att göra tidigare elbilar obsoleta - tror jag.
Så du säger att nya elbilar snabbt kommer utvecklas så att en från 2021 inom 10år kommer bli värdelös och oönskad?
Det är svårt att sia om när nästa tekniksprång kommer, vilket ju också har en återhållande effekt att ta steget från fossil till el. Jag är i alla fall övertygad om att när marknaden är mogen kommer vi se billigare elbilar med kortare livscykler, planerad livslängd kommer inte att gälla allt utom just elbilar.Fredrik j skrev:Nej. En NMT-telefon går ju inte längre att använda. Du får gå tillbaka mer än 20år för att hitta bilvärldens relevanta jämförelse. Snarare 100.holden skrev:Inte lika stor skillnad som mellan en NMT-telefon och en IPhone.Fredrik j skrev:Det är ju även en avsevärd skillnad på en 20år gammal ICE-bil och en helt ny.holden skrev:En elbil är ju långt ifrån en lika komplex produkt som en fossilbil, därför borde det gå att minska produktionskostnaderna och därmed priset för konsumenten på sikt och olika teknikskiften i batterierna kommer att göra tidigare elbilar obsoleta - tror jag.
Så du säger att nya elbilar snabbt kommer utvecklas så att en från 2021 inom 10år kommer bli värdelös och oönskad?
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
I fattiga länder är den låg (av naturliga skäl). I USA, och vissa Europeiska länder, ca 50%.4dy skrev:Jag visste inte att Apple tagit över världen. Hur stor del av marknaden har dem? 80% 90%
Tesla kommer nog heller aldrig att bli störst, och absolut inte i fattigare länder.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Mycket snack om panelgap här inne.
Kan någon snälla berätta för mig på vilket sätt ett 5mm panelgap är mkt sämre än ett panelgap på 3mm?
Fakta tack. Inga lösa spekulationer.....
Kan någon snälla berätta för mig på vilket sätt ett 5mm panelgap är mkt sämre än ett panelgap på 3mm?
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Det som är sämre är om panelgapet är 5mm på ena siden men t.ex 1 mm på andra sidan.[JM] skrev:Mycket snack om panelgap här inne.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Vore det konsekvent 5 mm och rakt och fint vore det inga problem.[JM] skrev:Mycket snack om panelgap här inne.
På vilket sätt då? Jag ser ett påstående.Credde skrev:Det som är sämre är om panelgapet är 5mm på ena siden men t.ex 1 mm på andra sidan.[JM] skrev:Mycket snack om panelgap här inne.
Ingen förklaring till varför det är sämre.
Det ser taffligt ut? Är som att fråga varför det är sämre med tvättrepor än en glänsande lack.[JM] skrev:På vilket sätt då? Jag ser ett påstående.Credde skrev:Det som är sämre är om panelgapet är 5mm på ena siden men t.ex 1 mm på andra sidan.[JM] skrev:Mycket snack om panelgap här inne.
Inga fakta alltså utan bara tyckande....4dy skrev:Det ser taffligt ut? Är som att fråga varför det är sämre med tvättrepor än en glänsande lack.[JM] skrev:På vilket sätt då? Jag ser ett påstående.Credde skrev:Det som är sämre är om panelgapet är 5mm på ena siden men t.ex 1 mm på andra sidan.[JM] skrev:Mycket snack om panelgap här inne.
Alla vet ju också att elbilar brinner massor...
Och eftersom jag tycker det så är det så .
- Credde
- Teslaägare
Fakta är väl, att Teslas tolerans krav på karosseri anpassningar är högre än andra tillverkare, alltså man kan ”slarva” mer och kan vara ett sätt att spara i produktionen.[JM] skrev:Inga fakta alltså utan bara tyckande....4dy skrev:Det ser taffligt ut? Är som att fråga varför det är sämre med tvättrepor än en glänsande lack.[JM] skrev:På vilket sätt då? Jag ser ett påstående.Credde skrev:Det som är sämre är om panelgapet är 5mm på ena siden men t.ex 1 mm på andra sidan.[JM] skrev:Mycket snack om panelgap här inne.
Alla vet ju också att elbilar brinner massor...
Och eftersom jag tycker det så är det så .
Det här är min personliga tolkning.
Alla vet att:
Elbilar inte går att köra på vintern.
Tesla har dålig kvalitet för några bilar har ojämna panelgap.
Elbilar brinner.
Osv
De som köpt elbil vet att det går att köra på vintern.
Hur många har egentligen mätt upp panlegapen på 1000st bilar av varje sort från olika tillverkare och kan med någorlunda statistiskt säkerhet säga att det är så?
Handen upp. Ni som gjort det.
Det är ganska ofta så att när man börjar granska/ifrågasätte denna typ av påståenden lite så hittar man oftast att det faktiskt inte alls var på det sättet som "alla visste att det var på"
Efter lite efterforskningar så visade det sig ju att elbilar bara brinner 1/5 så ofta som ICE-bilar t.ex.
Alla vet att:
Elbilar inte går att köra på vintern.
Tesla har dålig kvalitet för några bilar har ojämna panelgap.
Elbilar brinner.
Osv
De som köpt elbil vet att det går att köra på vintern.
Hur många har egentligen mätt upp panlegapen på 1000st bilar av varje sort från olika tillverkare och kan med någorlunda statistiskt säkerhet säga att det är så?
Handen upp. Ni som gjort det.
Det är ganska ofta så att när man börjar granska/ifrågasätte denna typ av påståenden lite så hittar man oftast att det faktiskt inte alls var på det sättet som "alla visste att det var på"
Efter lite efterforskningar så visade det sig ju att elbilar bara brinner 1/5 så ofta som ICE-bilar t.ex.
Ok då får du gärna länka till ett produktionsdokument från tesla eller annan oficiell källa som backar upp detta påstående. Du använder ordet fakta...Credde skrev:
Fakta är väl, att Teslas tolerans krav på karosseri anpassningar är högre än andra tillverkare, alltså man kan ”slarva” mer och kan vara ett sätt att spara i produktionen.
Eller är det bar så att "alla vet att det är så"
- Credde
- Teslaägare
Jag jobbar inte hos Tesla så har inget produktionsdokument därifrån - tror heller inte ett sånt är tillgängligt generellt[JM] skrev:Ok då får du gärna länka till ett produktionsdokument från tesla eller annan oficiell källa som backar upp detta påstående. Du använder ordet fakta...Credde skrev:
Fakta är väl, att Teslas tolerans krav på karosseri anpassningar är högre än andra tillverkare, alltså man kan ”slarva” mer och kan vara ett sätt att spara i produktionen.
Eller är det bar så att "alla vet att det är så"

Sen kan vi väl komma överens om, att kvalitets kontroll inte är Tesla’s starka sida och där finns förbättringspotential.
Problemet blir ju när de som Tesla-Björn reagerade på nyligen, ger upphov till extra vindljud.[JM] skrev:Mycket snack om panelgap här inne.
Har nyligen plöjt en bok om Elon Musk och även en om Steve Jobs, och Steve var ingen ingenjör (som Musk) men han var bra på att ta andras idéer och kombinera ihop dem till något nytt, sen hade han väldigt höga krav på design, och släppte ingen produkt som han inte var nöjd med varenda detalj på.
I början så byggde man en egen fabrik, men försäljningen gick inget vidare så den stod mestadels stilla, och sedan fick Steve sparken, när han efter många år fick tillbaka jobbet, så behövde Apple nya produkter, de hade stagnerat nästan helt, försäljningen dalade snabbt, och här kom nya produkter till pass, iPod iPhone och iPad, och även Apple butikerna de låg på bra (dyra) ställen, men sålde så mycket produkter att de betalade sig. Och även Apple Store, nätbutiker. Nu är Apple rätt dyra av sig så jag har alltid köpt billigare produkter som gör samma sak, med början med en Amiga som jag kunde köra Mac plus operativ på snabbare än på en Mac plus.(Amigan hade samma processor, men en massa hjälpkretsar för grafik etc. Därför blev den snabbare)
Men Elon jobbar på ett helt annat sätt, han är ju ingenjör och sätter sig in i helheten, och kör vertikal integration, i ett vanligt företag måste man alltid gå via sin överordnade om man vill föreslå något, men Elon vill att man ska gå direkt till den frågan berör utan mellanhänder som lägger sig i, glömmer bort osv..
Jag tror Tesla jobbar så annorlunda jämfört med Mercedes, så jag tror att Mercedes skulle behöva göras om så mycket att det skulle vara svårt att få det att fungera.
BMW tog ju över Rover i England men gick bet på kvaliteten, Toyota byggde en bilfabrik i England och den hade kvalitet som de bästa inom Toyota.
USA är ju kända vär att tillverka bilar med dålig kvalitet, numera har ju BMW och Mercedes fabriker i USA, vet inte hur bra de är?
I början så byggde man en egen fabrik, men försäljningen gick inget vidare så den stod mestadels stilla, och sedan fick Steve sparken, när han efter många år fick tillbaka jobbet, så behövde Apple nya produkter, de hade stagnerat nästan helt, försäljningen dalade snabbt, och här kom nya produkter till pass, iPod iPhone och iPad, och även Apple butikerna de låg på bra (dyra) ställen, men sålde så mycket produkter att de betalade sig. Och även Apple Store, nätbutiker. Nu är Apple rätt dyra av sig så jag har alltid köpt billigare produkter som gör samma sak, med början med en Amiga som jag kunde köra Mac plus operativ på snabbare än på en Mac plus.(Amigan hade samma processor, men en massa hjälpkretsar för grafik etc. Därför blev den snabbare)
Men Elon jobbar på ett helt annat sätt, han är ju ingenjör och sätter sig in i helheten, och kör vertikal integration, i ett vanligt företag måste man alltid gå via sin överordnade om man vill föreslå något, men Elon vill att man ska gå direkt till den frågan berör utan mellanhänder som lägger sig i, glömmer bort osv..
Jag tror Tesla jobbar så annorlunda jämfört med Mercedes, så jag tror att Mercedes skulle behöva göras om så mycket att det skulle vara svårt att få det att fungera.
BMW tog ju över Rover i England men gick bet på kvaliteten, Toyota byggde en bilfabrik i England och den hade kvalitet som de bästa inom Toyota.
USA är ju kända vär att tillverka bilar med dålig kvalitet, numera har ju BMW och Mercedes fabriker i USA, vet inte hur bra de är?