Låsa upp med mobilen

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Re: Låsa upp med mobilen

Inlägg av Dexter »

Prova att Av optimera Bluetooth funktionen från batterianvändningen.
Så får vi se om den blir mer på alerten.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Dexter skrev:
Värt att prova.
Inställningar/Appar/Särskild Åtkomst/Optimera Batterianvändning/
Vid "Appar inte optimerade" Välj "Allt"
Gå ner till "Bluetooth" och bocka av den.
Får vi se om det blir något av det.
Nu har jag ändrat. Jag skall gå ut och testa senare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Ingen skillnad. :(

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Vulgarsonic skrev:
SALVETA skrev:
mikebike skrev:
Dexter skrev:
Kanske du skulle prova att köra S10:an utan Smartwatch.Kan ju vara någon konflikt där som du nämnde tidigare i tråden.
Annars blir det att vänta tills nästa update.
Det har jag också testat....

Nu är den ganska konsekvent. Jag måste nästan alltid klämma på telefonen så att displayen tänds för att det skall gå att öppna bilen.
Däremot kan jag låsa upp bilen med klockan!
Jag har precis samma problem med min s10, jag måste ganska ofta tända skärmen nu för att bilen ska kännas vid telefonen.
Har varit inne på alla inställningar jag kan hitta men misstänker näsan mest att telefonen börjar bli trött eller fått någon bugg i senare uppdatering.
Trodde det var en uppdatering med bilen som gjorde det blev sämre men det blev inte bättre med nästa uppdatering och det är ju telefonen jag väcker för att det ska funka så det känns som det har med den att göra.
Ska testa ta bort och lägga till telefonen i bilen men hittills har det känts jobbigare än att klämma på telefonen en gång när dörren inte öppnas direkt. Men det är ju retligt när det fungerade felfritt innan ett par månader sedan.
Även jag har fått detta problem med min S10.
Funkat mer eller mindre klockrent tidigare och har också dragit slutsatsen att det var en biluppdatering som orsakat problemet men intressant (och tråkigt) att fler har samma problem.
När jag läser vad SALVETA skriver ovan låter det som han främst misstänker en bugg eller uppdatering av sin S10 som orsaken till problemen (men det kan han bäst verifiera själv).

Tips för de som har ofta och återkommande krångel; testa gärna med ett annat märke av telefon, och helst annat operativsystem/mjukvara på de.

Kvarstår felet så skulle jag tagit in bilen på service.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Nu är jag i Mall of Scandinavia och handlar. Bilen står på laddning en våning ned.
Nyss var jag ned med en matkasse och då var jag tvungen att väcka telefonen för att kunna öppna.
Plötsligt när jag går förbi Panduro uppe i köpcentret plingar det i klockan:
20201228_102715.jpg
Telefonen har alltså upptäckt att den är nära bilen, tvärsigenom betongen! :shock:
Det är definitivt inget fel på räckvidden!

Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare

Inlägg av SALVETA »

martinot skrev:
Vulgarsonic skrev:
SALVETA skrev:
mikebike skrev:
Dexter skrev:
Kanske du skulle prova att köra S10:an utan Smartwatch.Kan ju vara någon konflikt där som du nämnde tidigare i tråden.
Annars blir det att vänta tills nästa update.
Det har jag också testat....

Nu är den ganska konsekvent. Jag måste nästan alltid klämma på telefonen så att displayen tänds för att det skall gå att öppna bilen.
Däremot kan jag låsa upp bilen med klockan!
Jag har precis samma problem med min s10, jag måste ganska ofta tända skärmen nu för att bilen ska kännas vid telefonen.
Har varit inne på alla inställningar jag kan hitta men misstänker näsan mest att telefonen börjar bli trött eller fått någon bugg i senare uppdatering.
Trodde det var en uppdatering med bilen som gjorde det blev sämre men det blev inte bättre med nästa uppdatering och det är ju telefonen jag väcker för att det ska funka så det känns som det har med den att göra.
Ska testa ta bort och lägga till telefonen i bilen men hittills har det känts jobbigare än att klämma på telefonen en gång när dörren inte öppnas direkt. Men det är ju retligt när det fungerade felfritt innan ett par månader sedan.
Även jag har fått detta problem med min S10.
Funkat mer eller mindre klockrent tidigare och har också dragit slutsatsen att det var en biluppdatering som orsakat problemet men intressant (och tråkigt) att fler har samma problem.
När jag läser vad SALVETA skriver ovan låter det som han främst misstänker en bugg eller uppdatering av sin S10 som orsaken till problemen (men det kan han bäst verifiera själv).

Tips för de som har ofta och återkommande krångel; testa gärna med ett annat märke av telefon, och helst annat operativsystem/mjukvara på de.

Kvarstår felet så skulle jag tagit in bilen på service.
Hade liknande problem med min förra mobil en s7 och har även haft lite andra störningar med BT mot klocka och hörlurar så det känns ju misstänkt ja.
Vore bra om man kunde testa att backa version någon månad bakåt på telefonen och se om det blev bättre av det.
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare

Inlägg av SALVETA »

mikebike skrev:
Nu är jag i Mall of Scandinavia och handlar. Bilen står på laddning en våning ned.
Nyss var jag ned med en matkasse och då var jag tvungen att väcka telefonen för att kunna öppna.
20201228_102715.jpg
Telefonen har alltså upptäckt att den är nära bilen, tvärsigenom betongen! :shock:
Jag tror detta är två olika typer av BT, den vanliga som du ser i klockan och man använder till musik och sånt räcker ju runt 10 m. Men Low energy BT som man använder för att låsa upp bilen när man är i närheten måste vara betydligt närmre och dessutom ha kontakt med flera antenner runt om på bilen för att garantera att man är inom räckhåll för att i princip röra bilen.
Skulle någon antenn på bilen vara trasig kan det fungera bättre att försöka öppna dörren på andra sidan bilen, eller om man brukar ha mobilen i väska eller bakficka så kan det hjälpa att plocka upp den för att inte få en blockerad signal. Inget av detta verkar hjälpa mig så det är därför jag mest är inne på att det är något med mobilen som är problemet.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

Testa och rensa cache minnet i S10:an.
Kan vara korrupta filer där efter uppdatering av mobilen.
Man vet aldrig riktigt säkert.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Dexter skrev:
Testa och rensa cache minnet i S10:an.
Kan vara korrupta filer där efter uppdatering av mobilen.
Man vet aldrig riktigt säkert.
Skall testas. Jag har dessutom startat om skärmen i bilen, men inte testar ännu.

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

SALVETA skrev:
mikebike skrev:
20201228_102715.jpg
Jag tror detta är två olika typer av BT, den vanliga som du ser i klockan och man använder till musik och sånt räcker ju runt 10 m. Men Low energy BT som man använder för att låsa upp bilen när man är i närheten måste vara betydligt närmre och dessutom ha kontakt med flera antenner runt om på bilen för att garantera att man är inom räckhåll för att i princip röra bilen.
Skulle någon antenn på bilen vara trasig kan det fungera bättre att försöka öppna dörren på andra sidan bilen, eller om man brukar ha mobilen i väska eller bakficka så kan det hjälpa att plocka upp den för att inte få en blockerad signal. Inget av detta verkar hjälpa mig så det är därför jag mest är inne på att det är något med mobilen som är problemet.
Ja, troligen är det två olika system. Jag har testat på alla tre sidor av bilen, så det är inte någon ensam antenn som ar trasig.
Eftersom det alltid fungerar om jag "tänder skärmen" i telefonen så känns det som att felet ligger i den.

Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare

Inlägg av SALVETA »

Jag testade plocka bort telefonen som nyckel och även som enhet under bluetooth både i bilen och telefonen och sedan starta om båda och lägga till igen. Funkade direkt när jag gick ifrån och tillbaka till bilen och även några timmar senare när jag testade när bilen sov också, men lagom till att jag började få lite förhoppningar så funkade det inte tredje gången och då var bilen nog dessutom igång på pre-heat. Testade även wipe cache på hela telefonen men det är nu lite 50/50 om det funkar eller jag behöver tända skärmen på telefonen för att öppna, så kanske lite bättre än innan men fortfarande störigt odugligt.
Hade jag vetat att en grundinställning av telefonen hjälpte hade det nog varit värt det men jag vill inte göra det i onödan.
Om någon annan kommer på något Trix som löser detta hade det verkligen uppskattats.
Gott nytt år alla!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Funderar på om jag skall kontakta supporten på Samsung eftersom det verkar vara relaterat till att telefonen "sover".
Annars blir det till att beställa en nyckel.

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Sedan jag stängde av battery optimization på Teslaappen har det fungerat varje gång för mig med min Samsung iaf, kör senaste uppdateringen för Android 10.
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare

Inlägg av SALVETA »

mikebike skrev:
Funderar på om jag skall kontakta supporten på Samsung eftersom det verkar vara relaterat till att telefonen "sover".
Annars blir det till att beställa en nyckel.
Jag har pratat med dom tidigare och kan till 95% säkerhet säga att dom kommer be dig rensa inställningar för det ena och det andra tills hela telefonen är ominstallerad från grunden. Så för att spara tid kan man nästan gå på det direkt isf. En light-variant är att rensa nätverksinställningar men då måste man lägga till alla wifi och bt-enheter igen så det är lite pyssel om man har mycket sånt och koder till bekantas wifi sparade osv.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Då gör jag ett nytt försök med ominstallation av bil-mobil och blir det inte bättre så beställer jag en nyckel.

Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

Ladda ner denna appen "Bluetooth Force Pin Pair (Connect)" och prova para ihop bilen med den.
Så får vi se om det blir någon ändring.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

Hittade en inställning som kan vara värt att prova.
Inställningar/Låsskärm/Smart Lock/Betrodda Enheter
Lägg till enhet.
Försök hitta din bil där och lägg till.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Dexter skrev:
Lägg till enhet.
Intressant, det var ett nytt tips. Måste provas!

Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare

Inlägg av SALVETA »

OfarligTesla skrev:
Sedan jag stängde av battery optimization på Teslaappen har det fungerat varje gång för mig med min Samsung iaf, kör senaste uppdateringen för Android 10.
Jag hade lagt Tesla-appen på någon safe-list tidigare för att den inte skulle stängas ner osv men det var tydligen inte samma som den inställning jag nu förstår att du syftade på.
Sedan jag ändrade detta har även min funkat (peppar peppar) så det är knappt man vågar nämna det men jag hoppas verkligen verkligen att det ska fungera som innan nu.
Tack för tipset igen, och jag råder er andra som fortfarande har problem att dubbelkolla detta.
Settings, Apps, special access, optimize battery usage, All, kontrollera att Tesla inte är aktiverad.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Dexter skrev:
Lägg till enhet.
Sorry, funkade inre.

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Dexter skrev:
Ladda ner denna appen "Bluetooth Force Pin Pair (Connect)" och prova para ihop bilen med den.
Nej, ingen skillnad, men jag vet inte om jag gjorde rätt. Jag satte mig i bilen och både klockan och bilen syntes i appen.
Skall jag göra något mer?
Skall denna app också tas bort från batterioptimering?

Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

mikebike skrev:
Dexter skrev:
Nej, ingen skillnad, men jag vet inte om jag gjorde rätt. Jag satte mig i bilen och både klockan och bilen syntes i appen.
Hoppas att du tog bort parningen i bilen och S10:an och ev klockan.
Sedan starta connect appen och para ihop bilen och mobilen på nytt och klockan via den.
Men det kanske du gjorde?
Jag tror just den version av mjukvaran som är i bilen just nu inte är riktigt kompatibel med mobilen.
Tror det fixar sig ev nästa update.
Vi får se hur det fungerar för mig när jag får min bil och en S9+.
Jag tror att det kommer fungera med lite eventuell handpåläggning.
Jag tänkte på Tesla Björn kör någon android S10?
Han kan ju också köra Scan My Tesla med den.
Jag hade tänkt göra detsamma sen.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Dexter skrev:
mikebike skrev:
Dexter skrev:
Hoppas att du tog bort parningen i bilen och S10:an och ev klockan.
Sedan starta connect appen och para ihop bilen och mobilen på nytt och klockan via den.
Men det kanske du gjorde?
Jag tror just den version av mjukvaran som är i bilen just nu inte är riktigt kompatibel med mobilen.
Tror det fixar sig ev nästa update.
Vi får se hur det fungerar för mig när jag får min bil och en S9+.
Jag tror att det kommer fungera med lite eventuell handpåläggning.
Jag tänkte på Tesla Björn kör någon android S10?
Han kan ju också köra Scan My Tesla med den.
Jag hade tänkt göra detsamma sen.
Nej, det gjorde jag inte eftersom jag inte fick någon sådan instruktion.
Kan du vara snäll och förklara hur jag skall göra?

Jag har laddat ned 2020.48.30, men det verkar inte ha gjort någon skillnad.

Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

Jag hade testat så här:
1 Ta bort telefonen från bilen som nyckel samt bluetooth parningen. Om det finns någon cache på bilen rensa det också.
2 Sedan Reset på bilen så den startar om.(Det kan ni bättre än jag)
3 Lås bilen med kortet.
4 Ta bort bluetooth parningen i S10:an
5 Rensa Bluetooth Cache på telefonen.
6 Starta om telefonen
7 Starta Pin connect appen
8 Öppna bilen med kortet.
9 Lägg till telefonen som nyckel till bilen och sök upp i telefonen via Pin Connect appen.
10 Tror man får en kod som man verfierar i bil eller telefon vid sökningen.
11 Kontrollera så inte Tesla appen är i något sparläge som det nämndes tidigare i tråden.
12 Kontrollera att bilen är en betrodd enhet fortfarande. Annars lägger du till den.
13 Lås bilen med kortet.
14 Testa med S10:an
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Jag skall testa ikväll fungerar inte detta så ger jag upp och beställer en FOB.

Skriv svar