SuC öppnar för andra märken!

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: SuC öppnar för andra märken!

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:

Visst. Ville bara påpeka att längden på kabeln ju knappast är en stoper. Som du skriver kan den ju bytas ut. Det handlar ju bara om vad man vill göra.
Tesla försöker lösa problemet med hjälp av vätskekyld kabel. Leder till billigare kabel med lägre förluster som inte är lika stöldbegärlig. Då kan man även förlänga kabeln om behov finns. Kostar lite mer i installation och underhåll dock men det betalas nog med sänkta förluster om det är lite mer tryck på laddstationen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Curik skrev:
LarsL skrev:
Är bra för att påskynda omställningen, vilket är bra.

Dåligt för Tesla då Superchager inte längre kommer vara en vallgrav för mig som köpare.
Jaja, fast det har ju du (och jag) ingen aning om. Det kan lika väl vara så att andelen som vill köpa elbil på grund av detta blir färre.
Eller så blir det tvärtom.

* Personligen kommer jag inte köpa en Tesla igen om detta blir verklighet. Då kan jag ju lika gärna köpa något annat, kanske inte ens en elbil.
* Redan idag kan det vid vissa tillfällen vara tungt på SuC med mycket bilar och sänkt laddeffekt. Det kommer inte bli bättre.
* Sen kommer en större mängd bilar innebära fler tillfällen med kö. Och allt annat som tillkommer, dörruppslag på grannbilar, slitage på laddarna.

Fanboys yrar om att nätverket kan byggas ut för pengarna men det finns det inga garantier för. Och en eventuell utbyggnad sker inte linjärt över hela världen utan det kommer bli fler hotspots, så är det bara.

I slutändan tror jag detta är ett PR-trick, eller något i mindre omfattning. I värsta fall skapar det publicitet. Men vi får väl se. :shock:
Du kan vara lugn (se tidigare inlägg). Vi vet extremt lite just nu.

Kan vara att typ en microspelare ex Rivian får access och dessutom betalar mer än Tesla ägarna.

Om Tesla i samband med detta dessutom sänker laddpriset för oss befintliga ägare är jag nöjd.

Mvh
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

NiklasTesla skrev:
Curik skrev:
LarsL skrev:
Är bra för att påskynda omställningen, vilket är bra.

Dåligt för Tesla då Superchager inte längre kommer vara en vallgrav för mig som köpare.
Jaja, fast det har ju du (och jag) ingen aning om. Det kan lika väl vara så att andelen som vill köpa elbil på grund av detta blir färre.
Eller så blir det tvärtom.

* Personligen kommer jag inte köpa en Tesla igen om detta blir verklighet. Då kan jag ju lika gärna köpa något annat, kanske inte ens en elbil.
* Redan idag kan det vid vissa tillfällen vara tungt på SuC med mycket bilar och sänkt laddeffekt. Det kommer inte bli bättre.
* Sen kommer en större mängd bilar innebära fler tillfällen med kö. Och allt annat som tillkommer, dörruppslag på grannbilar, slitage på laddarna.

Fanboys yrar om att nätverket kan byggas ut för pengarna men det finns det inga garantier för. Och en eventuell utbyggnad sker inte linjärt över hela världen utan det kommer bli fler hotspots, så är det bara.

I slutändan tror jag detta är ett PR-trick, eller något i mindre omfattning. I värsta fall skapar det publicitet. Men vi får väl se. :shock:
Du kan vara lugn (se tidigare inlägg). Vi vet extremt lite just nu.

Kan vara att typ en microspelare ex Rivian får access och dessutom betalar mer än Tesla ägarna.

Om Tesla i samband med detta dessutom sänker laddpriset för oss befintliga ägare är jag nöjd.

Mvh
Skilj på åsikt och fakta. Detta var en typisk åsikt! Självklart?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Det är smått komiskt att varje gång det sprids rykten så blir det panikreaktioner hos vissa.
"Det här är dåligt", "jag kommer inte köpa Tesla igen', "nu kommer Tesla gå under".

Är det så svårt för vissa att förstå att Tesla inte är korkade? De har kommit så här långt eftersom de INTE tar ogenomtänkta beslut. Största anledningen till varför jag personligen är så fascinerad av Tesla är just deras vägval. De är inte sällan lite udda om man inte tänker igenom dem ordentligt. Men gör man det upptäcker man ofta hur genialt de navigerar sig fram. Man har verkligen tänkt igenom besluten grundligt.

Samma sak med detta, det kommer INTE bli öppet för vem som helst att ladda på Superchargers med samma förutsättningar som en Tesla. Man vet gott och väl att Superchargers, likt autopilot, är en central del av konceptet och knappast något man bara låter andra ta del av hursomhelst.
Som sagt, troligast är att man låter någon ny liten spelare ala Rivian, Bollinger, Lucid eller liknande köpa in sig. De har inga volymer att tala om i närtid, och de riskerar inte att påverka Tesla negativt.
Man kan faktiskt använda det för att ytterligare tydliggöra de gamla avgasbilstillverkarnas senfärdighet. Tesla och några mindre 100% elbilstillverkare laddar på det dominerande Superchargernätet, gamla avgasbilstillverkare är förpassade till trasiga 50kw-laddare och annat skräp.
Istället för att det blir Tesla mot alla andra, så blir det den nya generationen biltillverkare mot den gamla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Jag har ett svagt minne att det setts vissa andra maskerade bilar ladda på Supercharger vid enstaka tillfällfällen? Eller försökt? Kan har varit någon Volvo eller en londontaxi? Någon mer som har samma minnesbild? :? Försöker lista ut vad som skulle kunna komma runt hörnet..

Någon kallade Rivian liten spelare. Det skulle jag inte kalla dem. Finansierat av världens rikaste person. Lucid är finansierat av Saudis oljefond.

Överlag är jag mycket positiv till denna nyhet. Av de laddstationer jag använder någon gång per år (Norrköping, Tindered, Ödeshög, Kalmar, Sillekrog, Upplands Väsby) är det bara en som är kö till, två är välanvända men har aldrig behövt vänta. Begränsade hastigheter kommer försvinna med V3. Tesla kommer naturligtvis ta mer betalt av andra fordon, både rörlig avgift och en stor klumpsumma som jag antar de får in och kommer bygga stora stationer för där det behövs. De har ju byggt några få i världen som är gigantiska, detta är vad de kommer fortsätta göra tror jag.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
mati skrev:
Nect skrev:
Som redan påtalas så kommer många bilar redan falla bort då SuC-kabeln är ganska kort och kommer inte kunna nå ladduttaget på bilar som t ex, e-tron som har uttagen på sidan om förar/passagerar dörr? (Utan att bilen blockerar två platser)
Det finns inte många bilar som har laddporten på rätt ställe. Jag kan bara komma på e-Niro och Zoe eftersom de är "nosladdare". E-tron och Taycan funkar ju knappt med Ionity ens med tanke på den udda placeringen av laddporten. Skulle man vilja ladda på SuC med dessa bilar får man nästan ställa sig på tvären. Även Id3 har porten på fel sida.
Polestar
Tycker faktiskt att det hade varit en grymt fin lösning om Polestar/Volvo/Geely förhandlade med Elon att gå med i SuC. Skulle lyfta värdet enormt på de bilarna. Gillar Volvo och Polestar som företag och varumärken, och detta skulle definitivt få mig att seriöst överväga en elbil (har haft massor av Volvo ICE tidigare) från de. Speciellt som de inte gått med i Ionity, vilket alltid förvånat mig stort, så skulle detta vara ett steg upp för de att bli konkurrenskraftiga på elbilsmarknaden.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Nect skrev:
Som redan påtalas så kommer många bilar redan falla bort då SuC-kabeln är ganska kort och kommer inte kunna nå ladduttaget på bilar som t ex, e-tron som har uttagen på sidan om förar/passagerar dörr? (Utan att bilen blockerar två platser)
Det finns inte många bilar som har laddporten på rätt ställe. Jag kan bara komma på e-Niro och Zoe eftersom de är "nosladdare". E-tron och Taycan funkar ju knappt med Ionity ens med tanke på den udda placeringen av laddporten. Skulle man vilja ladda på SuC med dessa bilar får man nästan ställa sig på tvären. Även Id3 har porten på fel sida.
Tveksamt om centrumnosladdade kan funka. Kabeln är såpass kort att de isf måste ställa sig för långt i sidled i rutan så att det inkräktar på laddplatsen bredvid. Och på laddplatser där man står med sidan åt så räcker kabeln definitivt inte. Kia har sin port lite till vänster i fronten, så det skulle kanske gå på sidladdplats, fast på platser där man med en Tesla backar in måste de använda laddaren åt fel håll jämfört med vilken en Tesla skulle välja.

Nej, jag tror att det rör sig om nya elbilar som från början har porten på samma ställe som Teslor har.
Finns det inga förlängningskablar?
Som jag förstått regelverket så tillåts adaptrar om de är rätt gjorda (med elektronik/signalering enligt standard), men alla former av förlängningskablar är inte godkänt (som jag förstått regelverket, men är beredd att korrigeras om du eller någon annan har bättre insikter).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Ja jag har iaf använt min adapter på CCS flera gånger :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Jag tror att många överskattar den långsiktiga konkurrensfördelen med Teslas laddnätverk. Om några år finns det många andra laddare, så Superchargernätverket blir mer som Teslas destinationsladdare i konkurrensfördel. En bra grej, men inte avgörande.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

HenrikC skrev:
Jag tror att många överskattar den långsiktiga konkurrensfördelen med Teslas laddnätverk. Om några år finns det många andra laddare, så Superchargernätverket blir mer som Teslas destinationsladdare i konkurrensfördel. En bra grej, men inte avgörande.
Kanske, men det sades ju också för två år sedan när Ionity lanserades, och inget har ju ändrats sedan dess.

SuC är ju om något ännu mer överlägset idag när man har sett hur förhållandevis blygsamma andra aktörers ”satsningar” har visat sig vara.

Utbyggnadstakten är väl dessutom fortfarande högre i SuC än hos någon konkurrent, så försprånget ökar snarare än minskar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

HelectriC skrev:
Polestar
Det är en tillverkare som jag skulle betta på i det här sammanhanget, det skulle ju passa som hand i handske, och öka värdet på PS-bilarna markant över en natt.

Det kanske är en av orsakerna till att Polestar valt att stå utanför Ionity?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Magnus71

Inlägg av Magnus71 »

fth skrev:
HenrikC skrev:
Kanske, men det sades ju också för två år sedan när Ionity lanserades, och inget har ju ändrats sedan dess.

SuC är ju om något ännu mer överlägset idag när man har sett hur förhållandevis blygsamma andra aktörers ”satsningar” har visat sig vara.

Utbyggnadstakten är väl dessutom fortfarande högre i SuC än hos någon konkurrent, så försprånget ökar

snarare än minskar.

/fth
+1
Titta bara på Teslas satsning på laddstationer i norra Sverige (Skandinavien). Knappast det mest Tesla-tätaste området. Ändå här man denna satsning nu. Inte sen.
Varför? Jo för bilismen handlar om rörlighet och frihetskänsla. Precis som dieselmannen känner sig hotad av att inte kunna åka nonstop till rivieran så vill de flesta kunderna kunna ha valfriheten efter sina villkor.
Därför är fortfarande Tesla den enda elbilen som är ett reellt hot mot ICE. Övriga elbilar är fortfarande en andrabil eller för entusiaster.
Inget (inklusive Ionity) pekar på att Teslas försprång kommer minska de närmaste åren. Snarare tvärt om.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Det är väl bara, som vanligt, att titta på Norge.
Där finns massor med laddare, men också massor med elbilar.
Vad jag förstår är det inte sällan köer och kaos, och man har tom hittat på nya ord för det.
Kör man Tesla tar man sig fram betydligt snabbare och enklare, de har stationer som är mångdubbelt större och de bygger dessutom snabbt ut v3 nu.
Så kommer det bli här också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

HenrikC skrev:
Nja, inte riktigt. Just i Sverige är SuC totalt överlägset bäst. Framförallt norr om Stockholm är det för det mesta helt hopplöst att hitta laddning över 50kW, och de få laddarna som finns står i princip alltid ensamma. Detta ser inte ut att ändras nämnvärt heller. Det lär visserligen dyka upp fler enstaka laddare med högre effekt, staten sponsrar ju dessa laddare nu, men de kommer knappast upp i samma antal och yttäckning som SuC. Och SuC byggs ju också ut hela tiden.
Möjligt att det blir bättre över tid, men det kommer ta många år. Och ska man ha elbil idag är det ju inte intressant hur det ser ut om 15-20 år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

taliz skrev:
Är det så svårt för vissa att förstå att Tesla inte är korkade? De har kommit så här långt eftersom de INTE tar ogenomtänkta beslut. Största anledningen till varför jag personligen är så fascinerad av Tesla är just deras vägval. De är inte sällan lite udda om man inte tänker igenom dem ordentligt. Men gör man det upptäcker man ofta hur genialt de navigerar sig fram. Man har verkligen tänkt igenom besluten grundligt.
Lite av Teslas (Elons) styrka är ju att de fattar lite ogenomtänkta beslut som de sedan inte är rädda för att ändra tillbaka. En del tror att de är snurriga andra att de är supertaktiska och har planerat allt i detalj, jag tror att de bara är agila (följsamma) och ändrar sig efter förutsättningar som kommer upp.
Ser också en taktik från Elon att han slänger ur sig något på Twitter får reaktioner och anpassar sig. Det är ju en taktik man kan ha men görs det hela tiden så kan det bli skadligt i form att tappat förtroende.

Elon och Tesla har ju som sagt hela tiden erbjudit andra att ladda på Supercharger men få har velat vara med på samma villkor som Tesla, bara Bollinger som har frågat offentligt tror jag. Grejen är väl att det inte är så kul för en gammal tillverkare att ha sina bilar på en station där det står Tesla över allt. Man kan ju iofs undra om de skulle resonera på samma sätt om Shell började sälja bilar? Skulle de sluta tanka oss dem då? Kanske har biltillverkarna nu insett att det är bättre att utnyttja Teslas nätverk än att motarbeta det.

Ser fortfarande väldigt liten nytta för Tesla att göra detta.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Det borde lagstiftas, men Tesla kan prioritera egna bilar vid hög belastning och ta ett högre pris för andra märken. Lagom förnedrande för en Porscheförare att inte få tillgång under hemfärden från fjällen är alla ska ladda samtidigt t ex. Säg ett pria på 4-5 kr/kwh för icke Tesla och endast om beläggningen än max 80 %? Bättre med högre utnyttjande av ladd anläggningen för alla. Det är så onödigt att åka förbi en nästan tom Tesla supercharger med 14 lediga platser och se att den enda Bee laddaren är upptagen samt övriga 50 kw i närområdet. Resursslöseri.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Swede1 skrev:
Det borde lagstiftas, men Tesla kan prioritera egna bilar vid hög belastning och ta ett högre pris för andra märken. Lagom förnedrande för en Porscheförare att inte få tillgång under hemfärden från fjällen är alla ska ladda samtidigt t ex. Säg ett pria på 4-5 kr/kwh för icke Tesla och endast om beläggningen än max 80 %? Bättre med högre utnyttjande av ladd anläggningen för alla. Det är så onödigt att åka förbi en nästan tom Tesla supercharger med 14 lediga platser och se att den enda Bee laddaren är upptagen samt övriga 50 kw i närområdet. Resursslöseri.
Helt enig (om allt utom lagstiftning).

Personligen hade jag helst sett att de öppnade för alla men med begränsningar på det sätt du skriver. Jag är övertygad om att det hade hjälpt transformationen vilket i sin tur även gynnar Tesla. Tyvärr känner jag mig ganska säker på att det inte kommer hända. Tror det blir väldigt begränsat globalt och kanske inte något alls i Sverige.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Lagstiftning!? Nu är ni lagom snurriga. Jag är nog ganska övertygad om att hade det funnits lagstiftning på plats när SuC började byggas, som sa att alla laddare skulle vara öppna för alla elfordon. Hade säkert utbyggnaden inte kommit till som det gjort.

Det ska finnas så lite lagstiftning som möjligt för att säkerställa god konkurrens och ett fritt samt öppet företagsklimat. Statliga riktlinjer, begränsningar m.m. tenderar mest att snedvrida konkurrensen och en öppen prissättning. Man kan så klart reglera statligt stöd, att det enbart ges till öppna laddare. Men varför ska ett privat företag tvingas åt det ena eller andra hållet? Vill man ha öppet, ok gör så, vill man inte varför stoppa det?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Swede1 skrev:
Tesla har betalat sina laddare själv utan bidrag så de är deras och de bör få använda dem som de vill. Att lagstifta om att de skulle låta andra bilar använda deras resurser vore stöld. Ionity som fått ”50%” i bidrag borde däremot skämmas för att de blockerar andra genom prissättning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Men det är klart staten eller andra kan ju köpa in sig om de betalar tillräckligt bra. De har mitt kontonummer så det är bara att sätta in pengarna där.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Apple var inte sugna på att köpa Tesla när Elon ville sälja. Nu när Apple utvecklar en egen självkörande elbil (enligt rykten) så är de säkert sugna på att köpa in sig i Teslas laddnätverk.

https://www.dagensps.se/motor/elon-musk ... JOyTk1b0Qx
Installerat 13,2 kWp solceller
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Men det är klart staten eller andra kan ju köpa in sig om de betalar tillräckligt bra. De har mitt kontonummer så det är bara att sätta in pengarna där.
Menar du att du är delägare i Teslas laddnätverk eftersom du köpt en bil?
Banane

Inlägg av Banane »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Menar du att du är delägare i Teslas laddnätverk eftersom du köpt en bil?

Det är normalt. Vissa av de mer hårdföra här identifierar sig väldigt starkt med Tesla.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

frippe skrev:
Lagstiftning!? Nu är ni lagom snurriga.
Jag hoppas du bara är artig och tilltalar "Swede1" med "ni". ;)

Jag skrev ju nämligen att jag höll med om allt utom just lagstiftning.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev:
frippe skrev:
Lagstiftning!? Nu är ni lagom snurriga.
Jag hoppas du bara är artig och tilltalar "Swede1" med "ni". ;)

Jag skrev ju nämligen att jag höll med om allt utom just lagstiftning.
Man är inte artig när man använder ”ni” till en individ, det är faktiskt oartigt. Dock är det ett utbrett missförstånd att man sa ”ni” till individer förr i tiden och nu vidareför det för att verka artig. Jag blir bara sur, eftersom det faktiskt är nedlåtande. Ska man vara artig under ni-form, så använder man efternamn, titel eller något annan än pronomen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar