Sida 4 av 5

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Postat: 23 feb 2021 19:08
av Jwe
Verkar som 85:orna är opåverkade av programuppdateringen och kvarhåller sin degraderade laddkurva (ca 60% av laddstyrkan nu jämfört med tidigare - förutom några sekunder initialt som de toppar på ca 128 mot tidigare ca 117 - varför tål batterierna det??)

90:orna verkar fått en positiv utveckling via nya uppdateringen.

Undantag från detta, dvs 85 som fått förbättring?

Varför är det på detta viset? Någon som vet?

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Postat: 23 feb 2021 22:32
av macksie
Nicklas skrev:
Model X 2017
100 kWh
2021.4.6
136kW
Tack för rapport Nicklas.
Har du tidigare sett styrypta laddeffekter med 100kWh batteriet?
Trodde inte så var fallet. I så fall, vad hade du för ungeförliga effekter?

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.37

Postat: 23 feb 2021 22:39
av Nicklas
macksie skrev:
Nicklas skrev:
Model X 2017
100 kWh
2021.4.6
136kW
Tack för rapport Nicklas.
Har du tidigare sett styrypta laddeffekter med 100kWh batteriet?
Trodde inte så var fallet. I så fall, vad hade du för ungeförliga effekter?
Förra året var vi aldrig över 104kW, och i praktiken aldrig över 100kW... Det är mycket roligt att se bra hastigheter igen...

De första åren hade vi 118kW som max... Nu är det ännu bättre än så :lol:

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2021.4.6

Postat: 24 feb 2021 15:38
av Kriper
P85D som inte laddar snabbare efter senaste uppdateringen. Vi med 85kW batterier får nog se oss i stjärnorna efter högre laddhastigheter vid SuC. :roll:
Om de 40 minuter som uppges visar sig efter en stund i verklig tid innebära 60-70 minuter.

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2021.4.6

Postat: 24 feb 2021 16:39
av Richardk
Kriper skrev:
P85D som inte laddar snabbare efter senaste uppdateringen. Vi med 85kW batterier får nog se oss i stjärnorna efter högre laddhastigheter vid SuC. :roll:
Om de 40 minuter som uppges visar sig efter en stund i verklig tid innebära 60-70 minuter.
Är du säker på att batteriet är varmt? Om jag har 20% laddningsnivå så laddar jag runt 100 kW trots att min är strypt (P85+ 16500 mil). Hur länge hade du kört innan laddning?

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2021.4.6

Postat: 24 feb 2021 17:00
av Kriper
Richardk skrev:
Kriper skrev:
P85D som inte laddar snabbare efter senaste uppdateringen. Vi med 85kW batterier får nog se oss i stjärnorna efter högre laddhastigheter vid SuC. :roll:
Om de 40 minuter som uppges visar sig efter en stund i verklig tid innebära 60-70 minuter.
Är du säker på att batteriet är varmt? Om jag har 20% laddningsnivå så laddar jag runt 100 kW trots att min är strypt (P85+ 16500 mil). Hur länge hade du kört innan laddning?
Jag hade navigationen inställd på SuC och körde 64 km innan jag laddade.

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2021.4.6

Postat: 24 feb 2021 19:07
av Richardk
Kriper skrev:
Richardk skrev:
Kriper skrev:
P85D som inte laddar snabbare efter senaste uppdateringen. Vi med 85kW batterier får nog se oss i stjärnorna efter högre laddhastigheter vid SuC. :roll:
Om de 40 minuter som uppges visar sig efter en stund i verklig tid innebära 60-70 minuter.
Är du säker på att batteriet är varmt? Om jag har 20% laddningsnivå så laddar jag runt 100 kW trots att min är strypt (P85+ 16500 mil). Hur länge hade du kört innan laddning?
Jag hade navigationen inställd på SuC och körde 64 km innan jag laddade.
Hur kallt var det ute? Lugn körning?

Jag är inte övertygad om att batteriet var full-varmt. Nu på vintern tar det lång tid innan det är full-varmt. Dock tror jag inte du hade laddat mer än i 100 kW med varmt batteri. Jag tror fortfarande din bil är begränsad mjukvarumässigt.

Jag har två mil till närmsta supercharger. Även om jag lägger in laddaren i navin och pressar på ordentligt så får jag aldrig upp tempen i batteriet på vintern. För att vara säker så tror jag det behövs 10 mil minst och lägga in bilen i navin. Bäst är om man pressar på ordentligt i 170 km/h, då märker man att batteriet är varmt.

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2021.4.6

Postat: 24 feb 2021 19:39
av Kriper
Richardk skrev:
Kriper skrev:
Richardk skrev:
Kriper skrev:
P85D som inte laddar snabbare efter senaste uppdateringen. Vi med 85kW batterier får nog se oss i stjärnorna efter högre laddhastigheter vid SuC. :roll:
Om de 40 minuter som uppges visar sig efter en stund i verklig tid innebära 60-70 minuter.
Är du säker på att batteriet är varmt? Om jag har 20% laddningsnivå så laddar jag runt 100 kW trots att min är strypt (P85+ 16500 mil). Hur länge hade du kört innan laddning?
Jag hade navigationen inställd på SuC och körde 64 km innan jag laddade.
Hur kallt var det ute? Lugn körning?

Jag är inte övertygad om att batteriet var full-varmt. Nu på vintern tar det lång tid innan det är full-varmt. Dock tror jag inte du hade laddat mer än i 100 kW med varmt batteri. Jag tror fortfarande din bil är begränsad mjukvarumässigt.

Jag har två mil till närmsta supercharger. Även om jag lägger in laddaren i navin och pressar på ordentligt så får jag aldrig upp tempen i batteriet på vintern. För att vara säker så tror jag det behövs 10 mil minst och lägga in bilen i navin. Bäst är om man pressar på ordentligt i 170 km/h, då märker man att batteriet är varmt.
Bilen gör ju 250 i toppfart, så jag får väl ladda lite hårdare nästa gång. :D

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2021.4.6

Postat: 24 feb 2021 21:17
av jeppe_sthlm
Kriper skrev:
P85D som inte laddar snabbare efter senaste uppdateringen. Vi med 85kW batterier får nog se oss i stjärnorna efter högre laddhastigheter vid SuC. :roll:
Om de 40 minuter som uppges visar sig efter en stund i verklig tid innebära 60-70 minuter.
Jag fick lite mer än dig, men inte direkt bra
Bild
Nu var det en väldigt kort session - bara för att testa om det blev någon skillnad. Batteritemp var 29 grader.

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2021.4.6

Postat: 25 feb 2021 08:05
av Henkens
Jag gjorde ett halvdant test igår.
Hade ljummet batteri.
startade på 13°
fick ganska fort upp till 109Kw, dalade ner till ca 90 och sjönk långsamt sedan
Slutade ladda på 80%
Det tog 45minuter, i displayen skulle det ta 35 min har jag för mig.

Min är en MS90D -17
Den är hårt laddad på Suc
har gått 26000 mil
Innan 2020.48.37.1 så kom jag aldrig över 95Kw.
Ska testa med tomt batteri och när bilen stått inne i värmen en natt för att se om det blir större skillnad då
Använder Scan my tesla också.

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2021.4.6

Postat: 25 feb 2021 09:14
av leiflodde
Löddeköpinge - Götene nu på morgonen:

Model S 2019
100 kWh
7000 mil
2021.4.6
142kW

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2021.4.6

Postat: 25 feb 2021 12:42
av mans71
leiflodde skrev:
Löddeköpinge - Götene nu på morgonen:

Model S 2019
100 kWh
7000 mil
2021.4.6
142kW
Har din 100-bil alltså varit nerfad och du upplever nu en snabbare laddning?

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2021.4.6

Postat: 25 feb 2021 15:44
av leiflodde
Nej tror inte det men skiljer massor i hastighet under liknande förhållande. Nu I Falkenbergberg och får "bara" 121 kW med en 25 mils körning.

Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2021.4.6

Postat: 25 feb 2021 19:15
av frippe
leiflodde skrev:
Nej tror inte det men skiljer massor i hastighet under liknande förhållande. Nu I Falkenbergberg och får "bara" 121 kW med en 25 mils körning.
Hmpf bara 121 kW...... :cry:

Re: Senaste icke-nerfade supercharger ver 2021.4.6 (Se 1:a p

Postat: 25 feb 2021 21:03
av jpetters
mans71 skrev:
leiflodde skrev:
Löddeköpinge - Götene nu på morgonen:

Model S 2019
100 kWh
7000 mil
2021.4.6
142kW
Har din 100-bil alltså varit nerfad och du upplever nu en snabbare laddning?
Min X 100D var det definitivt från sommaren förra året till slutet av december. Framförallt sänktes hastigheten tidigare än innan, dvs "lägre" kurva. Sedan slutet av december är den bättre igen. Bilen har gått ca 4500mil och kanske 25% av det är SuC.

Re: Senaste icke-nerfade supercharger ver 2021.4.6, Se 1:a p

Postat: 28 feb 2021 15:50
av sjumila
Model S 90D i trafik 2015-10, 35000 mil, mestadels som taxi. Misstänker mycket DC-laddning.

Efter uppgradering till 2020.48.37.1 gick maxhastighet på SuC från 92 kW till 111 kW (bara testat en gång, ej supervarm, så kanske kanske ännu högre!).

Laddkurva före: https://snapshot.raintank.io/dashboard/ ... vM?orgId=2
Laddkurva efter: https://snapshot.raintank.io/dashboard/ ... tH?orgId=2

Ska just sälja den (viewtopic.php?f=21&t=24346), så kul att den precis blev bättre! :o

Re: Senaste icke-nerfade supercharger ver 2021.4.6, Se 1:a p

Postat: 28 feb 2021 22:07
av Nicke Nyfiken
Liten förbättring med 2020.48.37.1

Model S P85 från december 2014 Ca 11.000 mil. Sparsamt laddad på SuC.

Har noteringar med mina laddtider när bilen var ”nästan ny” 2015 och efter ”nerfning” 2020 så jag kan enkelt jämföra hur just min bil påverkats av den förändrade laddkurvan, så inget ”känns som” eller ”tycker att” för min del.

Idag laddade jag från 4% till 90% enbart för att testa om det blivit någon förändring med uppdatering 2020.48.37.1

Hade kört 295 km motorväg i ett sträck och hade SuC som mål. Temp ute var 14˚ så bilen förvärmde inte batteriet.

Högsta laddeffekt var 129 kW vid 5% SOC vilket är 10 kW högre än någonsin tidigare.

5% till 45% SOC tog 21 minuter, vilket är samma tid som med ”nästan ny” bil 2015. Därefter följer laddeffekten och tiden exakt samma kurva som efter initiala nerfningen. Så totala laddtiden blev bara 3 minuter kortare till alla SOC mellan 45 och 90% med senaste uppdateringen.

Så en liten (3 minuter) förbättring pga initialt ökad max laddeffekt, men sedan är laddkurva identisk med den initiala nerfningen.

På min bil är nu totala laddtiden från 5 till 80% SOC 9 minuter längre, och till 90% SOC 13 minuter längre än när bilen var ”nästan ny” 2015.

Re: Senaste icke-nerfade supercharger ver 2021.4.6, Se 1:a p

Postat: 01 mar 2021 12:42
av e5m1r
Nicke Nyfiken skrev:
Liten förbättring med 2020.48.37.1

Model S P85 från december 2014 Ca 11.000 mil. Sparsamt laddad på SuC.

Har noteringar med mina laddtider när bilen var ”nästan ny” 2015 och efter ”nerfning” 2020 så jag kan enkelt jämföra hur just min bil påverkats av den förändrade laddkurvan, så inget ”känns som” eller ”tycker att” för min del.

Idag laddade jag från 4% till 90% enbart för att testa om det blivit någon förändring med uppdatering 2020.48.37.1

Hade kört 295 km motorväg i ett sträck och hade SuC som mål. Temp ute var 14˚ så bilen förvärmde inte batteriet.

Högsta laddeffekt var 129 kW vid 5% SOC vilket är 10 kW högre än någonsin tidigare.

5% till 45% SOC tog 21 minuter, vilket är samma tid som med ”nästan ny” bil 2015. Därefter följer laddeffekten och tiden exakt samma kurva som efter initiala nerfningen. Så totala laddtiden blev bara 3 minuter kortare till alla SOC mellan 45 och 90% med senaste uppdateringen.

Så en liten (3 minuter) förbättring pga initialt ökad max laddeffekt, men sedan är laddkurva identisk med den initiala nerfningen.

På min bil är nu totala laddtiden från 5 till 80% SOC 9 minuter längre, och till 90% SOC 13 minuter längre än när bilen var ”nästan ny” 2015.
Noterade du laddhastighet vid 40/50/60/70/80 %

Re: Senaste icke-nerfade supercharger ver 2021.4.6, Se 1:a p

Postat: 01 mar 2021 12:57
av Nicke Nyfiken
e5m1r skrev:
Noterade du laddhastighet vid 40/50/60/70/80 %
Har inte laddhastighet, har bara laddeffekt men då går det att räkna ut laddhastigheten om man vill.

40%=70kW
50%=59kW
60%=47kW
70%=38kW
80%=32kW

Re: Senaste icke-nerfade supercharger ver 2021.4.6, Se 1:a p

Postat: 01 mar 2021 12:59
av e5m1r
Nicke Nyfiken skrev:
e5m1r skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Liten förbättring med 2020.48.37.1

Model S P85 från december 2014 Ca 11.000 mil. Sparsamt laddad på SuC.

Har noteringar med mina laddtider när bilen var ”nästan ny” 2015 och efter ”nerfning” 2020 så jag kan enkelt jämföra hur just min bil påverkats av den förändrade laddkurvan, så inget ”känns som” eller ”tycker att” för min del.

Idag laddade jag från 4% till 90% enbart för att testa om det blivit någon förändring med uppdatering 2020.48.37.1

Hade kört 295 km motorväg i ett sträck och hade SuC som mål. Temp ute var 14˚ så bilen förvärmde inte batteriet.

Högsta laddeffekt var 129 kW vid 5% SOC vilket är 10 kW högre än någonsin tidigare.

5% till 45% SOC tog 21 minuter, vilket är samma tid som med ”nästan ny” bil 2015. Därefter följer laddeffekten och tiden exakt samma kurva som efter initiala nerfningen. Så totala laddtiden blev bara 3 minuter kortare till alla SOC mellan 45 och 90% med senaste uppdateringen.

Så en liten (3 minuter) förbättring pga initialt ökad max laddeffekt, men sedan är laddkurva identisk med den initiala nerfningen.

På min bil är nu totala laddtiden från 5 till 80% SOC 9 minuter längre, och till 90% SOC 13 minuter längre än när bilen var ”nästan ny” 2015.
Noterade du laddhastighet vid 40/50/60/70/80 %
Har inte laddhastighet, har bara laddeffekt men då går det att räkna ut laddhastigheten om man vill.

40%=70kW
50%=59kW
60%=47kW
70%=38kW
80%=32kW
Hej

Tack det var effekten jag var ute efter
Har för mig att nerfade är runt 50kW vid 50% och 30kW vid 70% så du ligger ändå något högre även uppåt i SoC

Re: Senaste icke-nerfade supercharger ver 2021.4.6, Se 1:a p

Postat: 01 mar 2021 13:10
av Nicke Nyfiken
e5m1r skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
e5m1r skrev:
Noterade du laddhastighet vid 40/50/60/70/80 %
Har inte laddhastighet, har bara laddeffekt men då går det att räkna ut laddhastigheten om man vill.

40%=70kW
50%=59kW
60%=47kW
70%=38kW
80%=32kW
Hej

Tack det var effekten jag var ute efter
Har för mig att nerfade är runt 50kW vid 50% och 30kW vid 70% så du ligger ändå något högre även uppåt i SoC
Efter nerfningen låg min bil på

40%=64kW
50%=56kW
60%=46kW
70%=38kW
80%=32kW

Så från 60% SOK är laddkurvan oförändrad på min bil.

Det är bara den initialt högre laddeffekten (129kW) som är annorlunda med senaste uppdateringen. I övrigt är det samma laddkurva som efter nerfningen.

Re: Senaste icke-nerfade supercharger ver 2021.4.6, Se 1:a p

Postat: 02 mar 2021 07:11
av Monark1954
Laddtest. X 90D sedan länge begränsad till max 90 kW laddning.
9 % degradering enl. ABRP från ursprungliga ca 85,8 kWh .

På väg norrut från Upplands Väsby.
2020.48.37.1 var nedladdat men ej installerat. Installerades EFTER laddning i Gävle.
Alla laddplatser fanns som destination i navigatorn.
Inte 100% exakt att laddning startade på 20% och tiden är jämna minuter.
Vi bråkar om förlorad max laddeffekt och har nu fått häftiga 130 kW med vad är skillnaden?

Laddtid från 20-74% är lika före som efter men 4 minuter snabbare på 20-57%.
Från ca 57% är laddkurvan lika före och efter nya versionen med högre max effekt.
Sikta fortfarande på minst 10% vid ankomst laddning är min slutsa
ts.

Gävle Referens. Innan ny version. Ca + 7 °C ute.
21 minuter 20%-57% Max 92 kW
31 minuter 20%-74%. Fortsättning av ovan.



Uppgradering till 2020.48.37.1

Hudiksvall. Ca + 7 °C ute Max 131 kW. ABRP vill inte visa laddkurva på denna plats.
17 minuter 20%-57 %

Sundsvall. Ca + 7 °C ute Max 131 kW
17 minuter 20%-57 %
31 minuter 20%-74%. Fortsättning av ovan.

Ville även testa ladda från 0% körde ca 18 mil innan laddning. Ca+ 3 °C
ABRP vill aldrig ge en laddgraf i Övik .
Start 0%, 8% – 35 % 112 kW, alltså en horisontell laddgraf. Gick aldrig över 112 kW.
Killgissar. Bilen vågade inte förvärma för att jag skulle nå destination eller att 0% ger denna laddkurva.
29 minuter 0 % till 74 %
18 minuter 20% - 74 % , delmängd av ovan. Alltså ungefär lika som vid högre maxeffekt.

Före uppgradering
Screenshot_20210226_100600_com.iternio.abrpapp.jpg
Efter uppgradering
Screenshot_20210226_135152_com.iternio.abrpapp.jpg

Re: Senaste icke-nerfade supercharger ver 2021.4.6, Se 1:a p

Postat: 02 mar 2021 13:38
av Svenssons
Laddat i Tindered och Norrköping idag. Missade ta några exakt mätningar men märkte att jag låg på 121 kW efter ca 5 minuter på Tindered (kom dit med ca 30%) och fick 70kW vid 70%. I Norrköping gick jag från 42% till 74% på 15 minuter vilket jag inte klagar över.

Version är fortfarande 2020.48.37.1 för mig men lär uppdateras senare idag...

Re: Senaste icke-nerfade supercharger ver 2021.4.6, Se 1:a p

Postat: 06 mar 2021 23:01
av Henkens
Har kollat upp min MS 90D. -17 nu.
Den har varit rätt hårt laddad på SuC då den är en före detta taxi.
Den har gått 27000 mil och har version 2020.48.37.1
Dottern lånade den och åkte 40 mil och har således varmt batteri och navigerar via SuC
Anlände till krokom med 4%
Började vid 6% med 52kw
12% laddade den med 112kw
15% laddade den med 131kw
17% laddade den med 134kw
25% laddade den med 125kw
36% laddade den med 112kw
40% laddade den med 106kw
51% laddade den med 90kw

Sedan slutade jag att kolla mer.

Det tog 23 minuter från 4% till 51%

Förut kom jag aldrig över ca 95kw har jag för mig.
Således kan jag konstatera att jag har rätt bra laddhastighet nu även om min bil har varit stammis på SuC.
Vad har ni som sällan har laddat på SuC för maxhastighet?

Re: Senaste icke-nerfade supercharger ver 2021.4.6, Se 1:a p

Postat: 07 mar 2021 12:12
av fth
Nu har jag laddat en del SuC så att jag kan jämföra laddkurvor med/utan nerfning, skillnaden är rätt stor ända upp till 60% SoC för min bil:
kurva.jpg
Jag ska gräva fram lite gamla kurvor från innan nerfningen, men jag är rätt säker på att jag iaf har högre maxeffekt än någonsin tidigare nu :D

/fth