Sida 4 av 6

Re: BMW iX

Postat: 20 jan 2021 08:51
av HelectriC
MWall skrev:
1,70 NOK/kWh i Norge är riktigt bra. Billigt även i en del andra länder.

konstigt att det är så stor prisskillnad mellan Sverige och Norge, strömpriset är ju ca det samma länderna emellan :?

Re: BMW iX

Postat: 20 jan 2021 08:53
av Svenssons
MWall skrev:
"Något kritiskt". :roll: Är väl aldrig nån som skriver något positivt om Ionity här?

Du vägrar se väsentligheter utan hakar upp dig på att det blir ett högt kWh-pris om man laddar lite. Ja, men vad spelar det för roll? Bilarna kostar långt över en halv miljon och du ska fokusera på 137:-/mån.

Jag betalar Tesla 99:-/mån för "Premium Connectivity" och utnyttjar det väldigt dåligt nu. Blir ganska högt pris per lyssnad låt.

Tar man de berömda "20 tusen per bil" som vi enligt uppgift har betalat till Tesla för fri SuC så ligger jag på ca 9,70:-/kWh nu efter drygt 2 år. Får se hur det blir i sommar om jag kan komma ner under 8,70:-/kWh eller inte. ;)
Jag jar hela tiden varit positiv till fler laddstationer inklusive Ionity, vad andra skriver kan inte jag ta ansvar för och förstår inte varför du tycker att jag ska ta detta ansvar.

Vad är det för väsentligheter jag vägrar se? Verkar som du bara hittar på en massa saker som jag inte har nämnt eller skrivit om hela tiden och jag förstår inte varför du gör detta.

Premium Connectivity kan du säga upp mellan två faktureringar, dvs det är ett månadsabonnemang. BMW:s abonnemang är ett årsabonnemang för 1644:- med månadsbetalningar. Du måste betala för ett år per gång och det var exakt detta och inget annat jag påpekade. Att du då tar upp en massa saker som jag inte nämnt eller påpekat får stå för dig men försök inte lägga orden i mun på mig när du verkar tycka att detta påpekandet är ett hemskt påhopp på stackars Ionity som attackeras av alla för allt möjligt och är jättebilligt om man jämför med en massa ovidkommande eller påhittade saker.

Re: BMW iX

Postat: 20 jan 2021 08:54
av Merlin
MWall skrev:
Svenssons skrev:
MWall skrev:
Svenssons skrev:
MWall skrev:

Jag kan bara se det som att du ser Ionity och BMW som ett hot när du reagerar som du gör. Är ju ett klart fall framåt jämfört med Audi.
Hur reagerar jag? På vilket sätt tror du att jag ser Ionity som ett hot? Det är ju som fan läser bibeln. Fler snabbladdstationer är på inget sätt ett hot för elbilar och på inget sätt antyder jag detta. Det jag påpekar är att det inte blir så billigt per kWh eftersom man tvingas till en årskostnad.
Jag tycker det var ett jättebra abonnemang men du skulle ändå reagera negativt. Tycker det säger en hel del.

Priset per kWh är inte så relevant om man ändå inte laddar så mycket. Men om man laddar så mycket att priset blir viktigt så hamnar BMW på ungefär samma nivå som Tesla.
Så man får inte yppa något kritiskt om Ionity längre utan att man då ska ses som en Tesla fanboy eller liknande även ifall men inte nämner eller jämför med Tesla? Om man inte laddar så mycket så är ju årskostnaden extra viktig och det var just denna som jag pekade på men som du verkar ta som att jag tycker att Ionity är ett hot på något sätt.

Laddar man endast en gång på 50 kWh blir kWh-priset 35 kr/kWh eller 1800:- för en laddning ifall man tar abonnemanget.
"Något kritiskt". :roll: Är väl aldrig nån som skriver något positivt om Ionity här?

Du vägrar se väsentligheter utan hakar upp dig på att det blir ett högt kWh-pris om man laddar lite. Ja, men vad spelar det för roll? Bilarna kostar långt över en halv miljon och du ska fokusera på 137:-/mån.

Jag betalar Tesla 99:-/mån för "Premium Connectivity" och utnyttjar det väldigt dåligt nu. Blir ganska högt pris per lyssnad låt.

Tar man de berömda "20 tusen per bil" som vi enligt uppgift har betalat till Tesla för fri SuC så ligger jag på ca 9,70:-/kWh nu efter drygt 2 år. Får se hur det blir i sommar om jag kan komma ner under 8,70:-/kWh eller inte. ;)
Bara ett litet inlägg i disskutionen från en som inte har köpt en elbil ännu och kör en bil från ett märke som inte existerar längre så jag inte kan vara märkestrogen.. :)

Visst så har kostanden betydelse på kWh, Men den stora problemet som jag ser det för övergången till elbil för gemene man är dessa abonemangen. Nu kan man på vissa laddnät ladda utan detta men till en premie som är lite väl magstark.

Tänk motsvarande premie när du tankar bränsle med det påslaget ifall du inte hade "rätt mackkort"
Det ser jag faktiskt som ett av dem stora problemen för medel svensson...

Re: BMW iX

Postat: 20 jan 2021 09:00
av MWall
Merlin skrev:
Bara ett litet inlägg i disskutionen från en som inte har köpt en elbil ännu och kör en bil från ett märke som inte existerar längre så jag inte kan vara märkestrogen.. :)

Visst så har kostanden betydelse på kWh, Men den stora problemet som jag ser det för övergången till elbil för gemene man är dessa abonemangen. Nu kan man på vissa laddnät ladda utan detta men till en premie som är lite väl magstark.

Tänk motsvarande premie när du tankar bränsle med det påslaget ifall du inte hade "rätt mackkort"
Det ser jag faktiskt som ett av dem stora problemen för medel svensson...
Köper du en bil på BMW får du nog information om detta abonnemang. Nyttjar man snabbladdning så mycket så att kostnaden kommer in i spel så är BMW:s kWh-pris ungefär lika som Teslas. Det är väl ganska bra? Att sitta och säga "men om man laddar lite så blir det dyrt per kWh" är faktiskt bara trams eftersom totalsumman för den snabbladdningen ändå är försumbar.

Vad gäller övriga nätverk så är jag dåligt insatt. Skulle aldrig få för mig att ladda på en 50kW-stolpe annat än i yttersta nödfall.

Re: BMW iX

Postat: 20 jan 2021 09:55
av Merlin
MWall skrev:
Merlin skrev:
Bara ett litet inlägg i disskutionen från en som inte har köpt en elbil ännu och kör en bil från ett märke som inte existerar längre så jag inte kan vara märkestrogen.. :)

Visst så har kostanden betydelse på kWh, Men den stora problemet som jag ser det för övergången till elbil för gemene man är dessa abonemangen. Nu kan man på vissa laddnät ladda utan detta men till en premie som är lite väl magstark.

Tänk motsvarande premie när du tankar bränsle med det påslaget ifall du inte hade "rätt mackkort"
Det ser jag faktiskt som ett av dem stora problemen för medel svensson...
Köper du en bil på BMW får du nog information om detta abonnemang. Nyttjar man snabbladdning så mycket så att kostnaden kommer in i spel så är BMW:s kWh-pris ungefär lika som Teslas. Det är väl ganska bra? Att sitta och säga "men om man laddar lite så blir det dyrt per kWh" är faktiskt bara trams eftersom totalsumman för den snabbladdningen ändå är försumbar.

Vad gäller övriga nätverk så är jag dåligt insatt. Skulle aldrig få för mig att ladda på en 50kW-stolpe annat än i yttersta nödfall.
Det är behovet av abonnemang i sig själv som är problemet. Efter hur jag hört vissa försäljare prata så skulle jag säga att motsvarande dialog för en bensin driven BMW hade varit som så här.

Och ifall du behöver tanka utanför hemmet så behöver du ha detta abonemanget hos "ledande bensin station kedja" ifall du inte har det så är priset det dubbla på bensinen. och du behöver teckna abonnemanget per år och det kostar så här mycket i grundavgift oberoende av hur mycket du använder det....

Re: BMW iX

Postat: 20 jan 2021 10:03
av MWall
Merlin skrev:
MWall skrev:
Merlin skrev:
Bara ett litet inlägg i disskutionen från en som inte har köpt en elbil ännu och kör en bil från ett märke som inte existerar längre så jag inte kan vara märkestrogen.. :)

Visst så har kostanden betydelse på kWh, Men den stora problemet som jag ser det för övergången till elbil för gemene man är dessa abonemangen. Nu kan man på vissa laddnät ladda utan detta men till en premie som är lite väl magstark.

Tänk motsvarande premie när du tankar bränsle med det påslaget ifall du inte hade "rätt mackkort"
Det ser jag faktiskt som ett av dem stora problemen för medel svensson...
Köper du en bil på BMW får du nog information om detta abonnemang. Nyttjar man snabbladdning så mycket så att kostnaden kommer in i spel så är BMW:s kWh-pris ungefär lika som Teslas. Det är väl ganska bra? Att sitta och säga "men om man laddar lite så blir det dyrt per kWh" är faktiskt bara trams eftersom totalsumman för den snabbladdningen ändå är försumbar.

Vad gäller övriga nätverk så är jag dåligt insatt. Skulle aldrig få för mig att ladda på en 50kW-stolpe annat än i yttersta nödfall.
Det är behovet av abonnemang i sig själv som är problemet. Efter hur jag hört vissa försäljare prata så skulle jag säga att motsvarande dialog för en bensin driven BMW hade varit som så här.

Och ifall du behöver tanka utanför hemmet så behöver du ha detta abonemanget hos "ledande bensin station kedja" ifall du inte har det så är priset det dubbla på bensinen. och du behöver teckna abonnemanget per år och det kostar så här mycket i grundavgift oberoende av hur mycket du använder det....
Det är såhär eftersom tillverkarna bakom Ionity vill skydda sina stationer från bilar från andra tillverkare (läs: Tesla). Det här har väckt ont blod på det här forumet. Milt uttryckt. Men vad vore alternativet? Lågt pris för alla? Hej köer...

Re: BMW iX

Postat: 02 jun 2021 01:02
av Zalman3
Björn Nyland kollar på BMW iX.


Re: BMW iX

Postat: 02 jun 2021 01:19
av martinot
HelectriC skrev:
soffpotatis, som inte gillar att röra på sig, så kanske man hellre spelar arkadspel :?
Finns många som kan tänka sig att spela datorspel/TV-spel eller tittat på TV i en timme hemma. Så vad är skillnaden emot att göra det i bilen?

Re: BMW iX

Postat: 02 jun 2021 01:30
av martinot
Taz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Antar att du inte har några yngre barn då? Många som köper Tesla är ju i den åldern att de just har det. Sen finns det ju en hel del med barnasinnet kvar också. ;)
Nja, det stämmer väl inte riktigt? Model 3 är en riktig gubb-bil i USA där de flesta säljs, om än inte lika mycket gubb-bil som S och X. Genomsnittsköparen av Model 3 är är en man i övre medelåldern utan hemmaboende barn. På sikt kan det bli ett problem för Tesla, eftersom det säljs väldigt många bilar till barnfamiljer och det tydligen ofta är kvinnor som har det sista ordet vid dessa bilköp. Ser man på den nuvarande demografin av Teslaägare verkar deras bilar inte tilltala kvinnor alls, en förkrossande majoritet ägs av lite äldre män. Kanske kan Model Y ändra på det, om inte all fokus läggs på prestanda, autonomi och annat som hamnar långt ner på listan hos barnfamiljer.
Har du någon källa på ovanstående? Det stämmer åtminstone inte överens med mina egna erfarenheter och umgängeskrets i Stockholm. De flesta jag känner med Tesla i Stockholm har barn. Tycker inte heller slutsatsen om kvinnors inställning till Tesla stämmer. För egen del insisterade min fru på en Tesla. Hon hade aldrig accepterat att lägga ner så mycket pengar på en Porche eller Mercedes, men att lägga en miljon+ på en Tesla uppmuntrades. Mina kvinnliga kollegor säger samma sak, gärna en Tesla av "miljöskäl".
Samma sak här. Alla som jag känner som har Tesla, eller Polestar, är barnfamiljer. 100%.

Inte för att det är någon statistisk signifikans, men både dottern och min fru gillar Teslan skarpt.

Re: BMW iX

Postat: 02 jun 2021 01:34
av martinot
MWall skrev:
taliz skrev:

No shit sherlock. Jag är inte representativ för alla, det har du helt rätt i.
Men det är du? :roll:
Är nog inte så många som kör långresor i tjänsten. Vilka stora yrkesgrupper menar du?

Ja, jag är nog ganska representativ för hur en Tesla används. Det tror jag faktiskt.
Nyfiken; Vilken yrkesgrupp till hör du då, som påstår att du representerar en typisk Teslaägare?

Re: BMW iX

Postat: 02 jun 2021 08:22
av Zalman3
Är nog inte så många som kör långresor i tjänsten. Vilka stora yrkesgrupper menar du?

Alla som jag känner som har Tesla, eller Polestar, är barnfamiljer. 100%.

1. En person i mitt hushåll.
2. Jag kör ibland 100 mil på en dag i tjänsten.
3. Jag bor i en BRF.
4. Jag kan inte ladda hemma.
5. Är resande i Norrland.

En typisk Tesla ägare med andra ord!

Re: BMW iX

Postat: 02 jun 2021 08:54
av HelectriC
Zalman3 skrev:
Är nog inte så många som kör långresor i tjänsten. Vilka stora yrkesgrupper menar du?

Alla som jag känner som har Tesla, eller Polestar, är barnfamiljer. 100%.

1. En person i mitt hushåll.
2. Jag kör ibland 100 mil på en dag i tjänsten.
3. Jag bor i en BRF.
4. Jag kan inte ladda hemma.
5. Är resande i Norrland.

En typisk Tesla ägare med andra ord!

Så den typiske Teslaägaren i Sverige uppfyller de fem punkterna :lol:
Jag tror de allra flesta Teslaägare i Sverige faktiskt INTE uppfyller EN ENDA av de fem punkterna!

Re: BMW iX

Postat: 02 jun 2021 08:58
av MWall
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
Är nog inte så många som kör långresor i tjänsten. Vilka stora yrkesgrupper menar du?

Alla som jag känner som har Tesla, eller Polestar, är barnfamiljer. 100%.

1. En person i mitt hushåll.
2. Jag kör ibland 100 mil på en dag i tjänsten.
3. Jag bor i en BRF.
4. Jag kan inte ladda hemma.
5. Är resande i Norrland.

En typisk Tesla ägare med andra ord!

Så den typiske Teslaägaren i Sverige uppfyller de fem punkterna :lol:
Jag tror de allra flesta Teslaägare i Sverige faktiskt INTE uppfyller EN ENDA av de fem punkterna!
Nä Zalman är en riktig outlier i Tesla-statistiken. :lol:

Re: BMW iX

Postat: 02 jun 2021 09:07
av Zalman3
MWall skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
Är nog inte så många som kör långresor i tjänsten. Vilka stora yrkesgrupper menar du?

Alla som jag känner som har Tesla, eller Polestar, är barnfamiljer. 100%.

1. En person i mitt hushåll.
2. Jag kör ibland 100 mil på en dag i tjänsten.
3. Jag bor i en BRF.
4. Jag kan inte ladda hemma.
5. Är resande i Norrland.

En typisk Tesla ägare med andra ord!

Så den typiske Teslaägaren i Sverige uppfyller de fem punkterna :lol:
Jag tror de allra flesta Teslaägare i Sverige faktiskt INTE uppfyller EN ENDA av de fem punkterna!
Nä Zalman är en riktig outlier i Tesla-statistiken. :lol:
6. Bytte från en Toyota Auris till en S75D.
7. Har haft Teslan i över 4 år nu.
:lol:

Även fast jag känner många Tesla ägare, är det få jag känner som inte kan ladda hemma.

Re: BMW iX

Postat: 02 jun 2021 10:06
av taliz
Karmlösa dörrar? Kan dom inte designa bilar som funkar på vintern?!?!!!1 :lol:

Re: BMW iX

Postat: 02 jun 2021 12:17
av HelectriC
jag tycker iX verkar som definitionen av en lyxlimpa och påminner en del om S-klass och 7-serie på 80-talet. Lite speciell design på en del detaljer, men helt säkert sjukt komfortabel.

Re: BMW iX

Postat: 02 jun 2021 22:48
av NiclasS
taliz skrev:
Karmlösa dörrar? Kan dom inte designa bilar som funkar på vintern?!?!!!1 :lol:
Eller för komfort!? Har aldrig hittills stött på en bil med karmlösa dörrar som inte har högre vindbrus än motsvarande modell med traditionella dörrar. T.ex. Q7 kontra Q8, X5 kontra X6

Re: BMW iX

Postat: 02 jun 2021 23:53
av martinot

Revoltra skrev:

Lite input från en som arbetar med reklam/design (jag) :

Tyvärr tror jag dom har misstagit sig när dom försökt göra den "unga" elbilen hipp och "fräsch" utan att fokusera på kvaiteten i "det nya". Den där typen av hipsterkramande kräver fingertoppskänsla och skickligt handlag. Reklamfilmen är uselt klippt, för lång, och lyckas förolämpa intellektet både hos äldre och yngre. Man vill inte vara den gamla stofilbilen i reklamen kanske, men man vill heller absolut inte förknippas med den töntiga woke-elbilen med sitt mys-ljus och förnumstiga plattityder.
Idén hade absolut kunnat funka om det hela varit bättre genomfört, men det här är sjukt låg kvalitet.
Det hjälper ju inte heller att bilen är märkvärdigt uselt designad. T.ex. med en onödig grill som har helt obalanserad komposition i förhållande till dimensionerna på fronten, och dessutom nummerplåt rakt över. Det där är något man lär sig att inte göra första året på Konstfack eller Berghs. Obegripligt av ett företag som gjorde så ikoniska och vackra designer tidigare.
Efter att ha sett den så är jag beredd att hålla med. Inte speciellt rolig humor, och alldeles för lång. Känns lite amatörmässig i manus och produktion. Knappt så man orkar se klart (tror jag skippade de sista tre minutrarna av ren tristess).

Det sagt så är ju miljön fantastisk! Känner igen den från BMW-museet i München som jag själv verkligen gillar starkt.

Passerar ni München så måste ni besöka (klart värt att lägga en heldag på)!

Re: BMW iX

Postat: 04 jul 2021 15:23
av taliz
D2BEDD49-2ABB-4A07-AFBE-D5D2375B8493.jpeg
Från konfiguratorn. Herrejävlar vilket missfoster. :shock:

Re: BMW iX

Postat: 04 jul 2021 15:27
av thnis
taliz skrev:
D2BEDD49-2ABB-4A07-AFBE-D5D2375B8493.jpeg
Från konfiguratorn. Herrejävlar vilket missfoster. :shock:
Är det en dammsugare? :roll:

Re: BMW iX

Postat: 04 jul 2021 16:06
av themax
thnis skrev:
taliz skrev:
D2BEDD49-2ABB-4A07-AFBE-D5D2375B8493.jpeg
Från konfiguratorn. Herrejävlar vilket missfoster. :shock:
Är det en dammsugare? :roll:
Bild

Sorry. Men jag håller med. Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag körde en bil med den där fronten.

Re: BMW iX

Postat: 04 jul 2021 17:15
av Aida
Förlåt att jag säger det men usch så ful. Den ser lite ut som Pumba i Lejonkungen när han är arg… Att de lyckats få så gigantiska hjul att se så små ut är en bedrift (inramade av fyrkantiga hjulhus!!!). Vem vill köpa denna!? Är som en kinesisk ansiktslyftning av Pontiac Aztek. Synd för det är säkert en riktigt bra bil! Tänk att vara ingenjör och konstruera ett mösterverk och sen få se slutresultatet när designermänniskorna satt tänderna i bilen… Man skulle ju ha gråtit!

Re: BMW iX

Postat: 04 jul 2021 17:32
av HelectriC
iX är definitivt en bil som inte gör sig på bild. Jag säger inte att den är snygg i verkligheten, men ser iaf bättre ut. Sen är ju också bilden i denna tråd, ren basic. De billigaste modellerna med minsta fälgarna är ju sällan särskilt tuffa.

Re: BMW iX

Postat: 04 jul 2021 18:42
av Remuz
Gillade en sak med bilen, fyra års service 8000kr typ. Fria mil.

Re: BMW iX

Postat: 04 jul 2021 18:46
av taliz
https://insideevs.com/news/518009/bmw-i ... tedstates/

Det säger ju en del. USA är ju SUVens hemland liksom.