Re: Ledare SvD: avskaffa bidragen
Postat: 21 jan 2021 11:12
Vilket straff skulle vara lämpligt för denna typ av brott?pefreli skrev:Att sprida FUD på den nivå Lomborg gör borde vara kriminellt.
Vilket straff skulle vara lämpligt för denna typ av brott?pefreli skrev:Att sprida FUD på den nivå Lomborg gör borde vara kriminellt.
Tomas L skrev:Vilket straff skulle vara lämpligt för denna typ av brott?pefreli skrev:Att sprida FUD på den nivå Lomborg gör borde vara kriminellt.
Det är väl ingen som tror att elbilar räddar klimatet ensamt. Det där är ett halmgubbeargument.MWall skrev:Tomas L skrev:Vilket straff skulle vara lämpligt för denna typ av brott?pefreli skrev:Att sprida FUD på den nivå Lomborg gör borde vara kriminellt.
Hädelse? Har vi det i brottsbalken fortfarande?![]()
Seriöst, det här med elbilar räddar inget klimat ensamt. Någon borde kanske ta sin mentala helikopter och stiga till högre höjd. Om nu elbilsbubblan har så högt i tak så att det går?
Nej men eftersom vi har ändliga resurser måste vi ha ett större perspektiv än elbilar för att kunna utnyttja dem på det mest effektiva sättet.Niklas Z skrev:Det är väl ingen som tror att elbilar räddar klimatet ensamt. Det där är ett halmgubbeargument.
Problemet med åtgärder för att stävja klimathotet är att det görs för lite, inte att det görs för mycket. Elbilar är en pusselbit i sammanhanget, men bara för att det finns andra pusselbitar också, så betyder inte det att elbilar inte spelar någon roll.
Så eftersom ingen av er vet var man ska lägga pengarna för bäst långsiktigt effekt så är det bäst att inte göra någonting?MWall skrev:Nej men eftersom vi har ändliga resurser måste vi ha ett större perspektiv än elbilar för att kunna utnyttja dem på det mest effektiva sättet.Niklas Z skrev:Det är väl ingen som tror att elbilar räddar klimatet ensamt. Det där är ett halmgubbeargument.
Problemet med åtgärder för att stävja klimathotet är att det görs för lite, inte att det görs för mycket. Elbilar är en pusselbit i sammanhanget, men bara för att det finns andra pusselbitar också, så betyder inte det att elbilar inte spelar någon roll.
Jag har verkligen ingen aning om vad som är det mest effektiva sättet att använda resurserna på. Har du? Nähä, men ändå vill du har mer subventioner på just elbilar? Kan det vara så att du talar i egen sak och mest vill ha en billigare bil? Och så försöker du rättfärdiga det med att det nog är det bästa för klimatet...
Varken jag eller Niklas är med och bestämmer över detta, tack och lov. Jag hoppas verkligen inte att regeringen famlar i blindo på samma sätt som vi gör, men är tyvärr är jag rädd att de gör det.MarkusL skrev:Så eftersom ingen av er vet var man ska lägga pengarna för bäst långsiktigt effekt så är det bäst att inte göra någonting?MWall skrev:Nej men eftersom vi har ändliga resurser måste vi ha ett större perspektiv än elbilar för att kunna utnyttja dem på det mest effektiva sättet.Niklas Z skrev:Det är väl ingen som tror att elbilar räddar klimatet ensamt. Det där är ett halmgubbeargument.
Problemet med åtgärder för att stävja klimathotet är att det görs för lite, inte att det görs för mycket. Elbilar är en pusselbit i sammanhanget, men bara för att det finns andra pusselbitar också, så betyder inte det att elbilar inte spelar någon roll.
Jag har verkligen ingen aning om vad som är det mest effektiva sättet att använda resurserna på. Har du? Nähä, men ändå vill du har mer subventioner på just elbilar? Kan det vara så att du talar i egen sak och mest vill ha en billigare bil? Och så försöker du rättfärdiga det med att det nog är det bästa för klimatet...
Det där med sjukvårdskostnader är ju en extrapolerad siffra som ju knappast går att bokföra som någon besparing. Ofta handlar det ju om multisjuka människor som drabbas än hårdare av föroreningar men att dom bara för att man slutade bränna diesel skulle kunna återgå till ett, för statskassan, produktivt liv och inte behöva sjukvårdsresurser är ju befängt.MarkusL skrev:Nu råkar det ju vara så att staten har ett intresse att svenskar väljer elbilar, nå Paris-avtalet, minska sjukvårdskostnader etc. Kan de ge bidrag och ändå få in mer pengar i moms i snitt så vinner de ju dubbelt på det.
Bor man utanför en stad är det ofta snabbast och smidigast att ta bilen in till stan.Fredrik j skrev:Det där med sjukvårdskostnader är ju en extrapolerad siffra som ju knappast går att bokföra som någon besparing. Ofta handlar det ju om multisjuka människor som drabbas än hårdare av föroreningar men att dom bara för att man slutade bränna diesel skulle kunna återgå till ett, för statskassan, produktivt liv och inte behöva sjukvårdsresurser är ju befängt.MarkusL skrev:Nu råkar det ju vara så att staten har ett intresse att svenskar väljer elbilar, nå Paris-avtalet, minska sjukvårdskostnader etc. Kan de ge bidrag och ändå få in mer pengar i moms i snitt så vinner de ju dubbelt på det.
Många bäckar små naturligtvis men det är ju också ett lokalt storstadsproblem som ju går att minska även utan att byta bilflottan. Egentligen förstår jag inte varför man ska köra bil inne stadskärnorna oavsett drivmedel.
Sluta spekulera i hur jag tänker. Det vet du inget om.MWall skrev:Jag har verkligen ingen aning om vad som är det mest effektiva sättet att använda resurserna på. Har du? Nähä, men ändå vill du har mer subventioner på just elbilar? Kan det vara så att du talar i egen sak och mest vill ha en billigare bil? Och så försöker du rättfärdiga det med att det nog är det bästa för klimatet...
Slöseriet uppstår ju när elbilen hade valts även utan bonus.Niklas Z skrev:Nej jag vet inte hur det mest effektiva sättet använda resurserna på, men i dagsläget är problemet inte resurser, utan att det görs så lite för att komma till rätta med klimathotet.
I ett bonus/malus-system förs pengar över från fossilbilar till elbilar. Jag har svårt att se det som en form av slöseri.
Varför är det ett slöseri. Pengar överförs därmed från person A som köper en bil som skitar ner mer till person B som köper en bil som skitar ner mindre. Varför är pengarna mer välanvända hos person A än person B?Fredrik j skrev:Slöseriet uppstår ju när elbilen hade valts även utan bonus.Niklas Z skrev:Nej jag vet inte hur det mest effektiva sättet använda resurserna på, men i dagsläget är problemet inte resurser, utan att det görs så lite för att komma till rätta med klimathotet.
I ett bonus/malus-system förs pengar över från fossilbilar till elbilar. Jag har svårt att se det som en form av slöseri.
Ja men det gäller alla typer av bidrag eller subventioner. Så om man är av åsikten att man måste ha optimalt utnyttjande av resurserna så är det inte subventioner av elbilar man bör klaga på för då finns det större slöserin man bör fokusera sin tid på, annars slösar man ju med sin tid och även den måste ju utnyttjas optimalt i så fall.Fredrik j skrev:Slöseriet uppstår ju när elbilen hade valts även utan bonus.Niklas Z skrev:Nej jag vet inte hur det mest effektiva sättet använda resurserna på, men i dagsläget är problemet inte resurser, utan att det görs så lite för att komma till rätta med klimathotet.
I ett bonus/malus-system förs pengar över från fossilbilar till elbilar. Jag har svårt att se det som en form av slöseri.
Jag menar alltså att maluspengarna i så fall skulle tillfalla statskassan. Eller varför inte finansiera utbyggnad av laddinfrastruktur?Niklas Z skrev:Varför är det ett slöseri. Pengar överförs därmed från person A som köper en bil som skitar ner mer till person B som köper en bil som skitar ner mindre. Varför är pengarna mer välanvända hos person A än person B?Fredrik j skrev:Slöseriet uppstår ju när elbilen hade valts även utan bonus.Niklas Z skrev:Nej jag vet inte hur det mest effektiva sättet använda resurserna på, men i dagsläget är problemet inte resurser, utan att det görs så lite för att komma till rätta med klimathotet.
I ett bonus/malus-system förs pengar över från fossilbilar till elbilar. Jag har svårt att se det som en form av slöseri.
Skall ge dig iaf. två olika exempel och praktiska användningsfall:Fredrik j skrev:Egentligen förstår jag inte varför man ska köra bil inne stadskärnorna oavsett drivmedel.MarkusL skrev:Nu råkar det ju vara så att staten har ett intresse att svenskar väljer elbilar, nå Paris-avtalet, minska sjukvårdskostnader etc. Kan de ge bidrag och ändå få in mer pengar i moms i snitt så vinner de ju dubbelt på det.
Hela den offantliga sektorn i Sverige är ett enda stort vansinnigt slöseri (enligt min personliga åsikt), men det kanske är lite av en annan debatt.Fredrik j skrev:Jag menar alltså att maluspengarna i så fall skulle tillfalla statskassan. Eller varför inte finansiera utbyggnad av laddinfrastruktur?Niklas Z skrev:Varför är det ett slöseri. Pengar överförs därmed från person A som köper en bil som skitar ner mer till person B som köper en bil som skitar ner mindre. Varför är pengarna mer välanvända hos person A än person B?Fredrik j skrev:Slöseriet uppstår ju när elbilen hade valts även utan bonus.Niklas Z skrev:Nej jag vet inte hur det mest effektiva sättet använda resurserna på, men i dagsläget är problemet inte resurser, utan att det görs så lite för att komma till rätta med klimathotet.
I ett bonus/malus-system förs pengar över från fossilbilar till elbilar. Jag har svårt att se det som en form av slöseri.
Det är inte uppenbart att pengar in i statskassan skulle vara mer effektivt för miljön. Kanske laddinfrastruktursatsningar skulle vara effektivare, kanske inte. Ingen vet nog säkert hur det är med det. Det är trots allt bättre att göra något som har skaplig effekt, än att vänta på exakt kunskap någon gång i en osäker framtid.Fredrik j skrev:Jag menar alltså att maluspengarna i så fall skulle tillfalla statskassan. Eller varför inte finansiera utbyggnad av laddinfrastruktur?Niklas Z skrev:Varför är det ett slöseri. Pengar överförs därmed från person A som köper en bil som skitar ner mer till person B som köper en bil som skitar ner mindre. Varför är pengarna mer välanvända hos person A än person B?Fredrik j skrev:Slöseriet uppstår ju när elbilen hade valts även utan bonus.Niklas Z skrev:Nej jag vet inte hur det mest effektiva sättet använda resurserna på, men i dagsläget är problemet inte resurser, utan att det görs så lite för att komma till rätta med klimathotet.
I ett bonus/malus-system förs pengar över från fossilbilar till elbilar. Jag har svårt att se det som en form av slöseri.
Exakt! Varför ger SvD Lomborg utrymme att torgföra sina påståenden?fth skrev:Jag tycker iofs inte problemet med denna artikel är specifikt om subventioner är bra eller dåliga, det kan man förstås ha olika åsikt om (vilket illustreras av de många sidorna i denna tråd).
Problemet är väl mer att denne ökände klimatförnekare ges utrymme att upprepa sina faktafel och myter i en ledande dagstidning?
Att han dessutom bereds plats på ledarsidan, inte ens som ett debattinlägg, är för mig helt obegripligt.
/fth
Jag håller med om att man skall vara försiktig med att slentrianmässigt sätta etiketter på människor.martinot skrev:Nu känner jag inte till denna Lomborg, men blir alltid orolig när man slänger uttryck i tid och otid som "klimatförnekare", "islamofob", etc. (oftast slentrianmässigt från vänstermänniskor som sällan kan debattera i sak utan att ta till personangrepp).
Vad jag reagerar mest på var att SvD tar in en artikel med så extremt mycket faktafel och logiskt osammanhängande kullerbyttor. Oavsett vad man anser om klimatet så var det verkligen en extremt dåligt underbyggd artikel och väldigt slarvigt skriven IMO.
Helt klart inte värd kvaliteten som en ledarplats skall ha (oavsett om extern ledare eller oavsett ens egna åsikter). SvD har även de börjat gå utför (DN har gjort det sedan länge).
Såväl kolumnister som gästskribenter skriver utan några bindningar till ledarredaktionen.
Det må så vara, men det är ett medvetet redaktionellt beslut att ta in hans text under "Ledare gästinlägg" istf på debatt-sidan.Tomas L skrev:SVD:
Såväl kolumnister som gästskribenter skriver utan några bindningar till ledarredaktionen.
Att kalla folk som inte håller med för diverse öknamn är som du säkert vet enligt gammal god vänstersed. Jag vet inte heller vem han är. Aldrig hört namnet förut. Vet inte om han har så många faktafel. Som så mycket annat så kan ord användas till att vända och vrida på det mesta och så måste man skilja på fakta och åsiker...martinot skrev:Nu känner jag inte till denna Lomborg, men blir alltid orolig när man slänger uttryck i tid och otid som "klimatförnekare", "islamofob", etc. (oftast slentrianmässigt från vänstermänniskor som sällan kan debattera i sak utan att ta till personangrepp).
Vad jag reagerar mest på var att SvD tar in en artikel med så extremt mycket faktafel och logiskt osammanhängande kullerbyttor. Oavsett vad man anser om klimatet så var det verkligen en extremt dåligt underbyggd artikel och väldigt slarvigt skriven IMO.
Helt klart inte värd kvaliteten som en ledarplats skall ha (oavsett om extern ledare eller oavsett ens egna åsikter). SvD har även de börjat gå utför (DN har gjort det sedan länge).
martinot skrev:Nu känner jag inte till denna Lomborg, men blir alltid orolig när man slänger uttryck i tid och otid som "klimatförnekare", "islamofob", etc. (oftast slentrianmässigt från vänstermänniskor som sällan kan debattera i sak utan att ta till personangrepp).
Jag vet inte om det var avsikten, men båda dessa inlägg tolkar jag som att ni anser att jag är en "vänstermänniska" som enligt "god vänstersed" slänger ur mig öknamn utan belägg, inte kan "debattera i sak utan att ta till personangrepp" etc, trots att ingen av er uppenbarligen ens vet vem Bjørn Lomborg är.MWall skrev:Att kalla folk som inte håller med för diverse öknamn är som du säkert vet enligt gammal god vänstersed. Jag vet inte heller vem han är. Aldrig hört namnet förut.