Man ska definitivt inte bedöma FSD beta efter den bästa körningen. Men man ska inte heller helt bedöma den efter den sämsta. Det bästa är att bedöma antal ingrepp per km och det är verkligen så att den har utvecklats mycket under halvåret sedan den släpptes.spacecoin skrev:Folk tycker olika:lakke skrev:Betan börjar bli galet imponerande![]()
https://www.roadandtrack.com/news/a3587 ... dangerous/
Just nu tycker jag status är "oanvändbar i praktiken", i alla fall i stadsmiljö.
Lite som att åka med en full körskoleelev. En del kanske tycker det är skitkul, men det är inget för mig i alla fall.
Har dom något som är vettigt och säkert innan 2024 så blir jag positivt överraskad.
Man måste också förstå att det Tesla har släppt hittils är en beta som inte är tänkt att vara helt självkörande. Den förlitar sig istället till föraren i alla situationer. För att föraren ska ha handlingsutrymme är betan överdrivet långsam i situationer som är osäkra. Flera av problemen i videon i artikeln du länkar till beror på det. Föraren förväntas tex trycka på gasen ibland. Att bilen gör fel för att den är överdrivet försiktig runt forgängare och cyklister känns också helt korrekt. Föraren måste ta ansvar i de situationerna. Sedan gör den även en massa andra helt tokiga fel i den videon. Några få beror på att Tesla inte har släppt alla funktioner ännu men de flesta andra beror på att bilen tolkar situationen helt fel.
Elon har sagt flera gånger att riktigt farligt blir det först när betan är nästan färdig. Förare kommer inte vara lika alerta om de förväntas ingripa en gång i timmen jämfört med varannan minut i stadtrafik.
Jag tycker att man delvis kan hålla med om kritiken i artikeln. Tesla får en oerhört stor fördel om tusentals betalande kunder stresstestar mjukvaran åt dem men det är definitivt inte lika säkert som att ha en flotta av utbildade säkerhetsförare. Tesla har iaf stängt av de förare som inte var tillräckligt uppmärksamma.