Just nu tycker jag status är "oanvändbar i praktiken", i alla fall i stadsmiljö.
Lite som att åka med en full körskoleelev. En del kanske tycker det är skitkul, men det är inget för mig i alla fall.
Har dom något som är vettigt och säkert innan 2024 så blir jag positivt överraskad.
Man ska definitivt inte bedöma FSD beta efter den bästa körningen. Men man ska inte heller helt bedöma den efter den sämsta. Det bästa är att bedöma antal ingrepp per km och det är verkligen så att den har utvecklats mycket under halvåret sedan den släpptes.
Man måste också förstå att det Tesla har släppt hittils är en beta som inte är tänkt att vara helt självkörande. Den förlitar sig istället till föraren i alla situationer. För att föraren ska ha handlingsutrymme är betan överdrivet långsam i situationer som är osäkra. Flera av problemen i videon i artikeln du länkar till beror på det. Föraren förväntas tex trycka på gasen ibland. Att bilen gör fel för att den är överdrivet försiktig runt forgängare och cyklister känns också helt korrekt. Föraren måste ta ansvar i de situationerna. Sedan gör den även en massa andra helt tokiga fel i den videon. Några få beror på att Tesla inte har släppt alla funktioner ännu men de flesta andra beror på att bilen tolkar situationen helt fel.
Elon har sagt flera gånger att riktigt farligt blir det först när betan är nästan färdig. Förare kommer inte vara lika alerta om de förväntas ingripa en gång i timmen jämfört med varannan minut i stadtrafik.
Jag tycker att man delvis kan hålla med om kritiken i artikeln. Tesla får en oerhört stor fördel om tusentals betalande kunder stresstestar mjukvaran åt dem men det är definitivt inte lika säkert som att ha en flotta av utbildade säkerhetsförare. Tesla har iaf stängt av de förare som inte var tillräckligt uppmärksamma.
Just nu tycker jag status är "oanvändbar i praktiken", i alla fall i stadsmiljö.
Lite som att åka med en full körskoleelev. En del kanske tycker det är skitkul, men det är inget för mig i alla fall.
Har dom något som är vettigt och säkert innan 2024 så blir jag positivt överraskad.
Man ska definitivt inte bedöma FSD beta efter den bästa körningen. Men man ska inte heller helt bedöma den efter den sämsta. Det bästa är att bedöma antal ingrepp per km och det är verkligen så att den har utvecklats mycket under halvåret sedan den släpptes.
Man måste också förstå att det Tesla har släppt hittils är en beta som inte är tänkt att vara helt självkörande. Den förlitar sig istället till föraren i alla situationer. För att föraren ska ha handlingsutrymme är betan överdrivet långsam i situationer som är osäkra. Flera av problemen i videon i artikeln du länkar till beror på det. Föraren förväntas tex trycka på gasen ibland. Att bilen gör fel för att den är överdrivet försiktig runt forgängare och cyklister känns också helt korrekt. Föraren måste ta ansvar i de situationerna. Sedan gör den även en massa andra helt tokiga fel i den videon. Några få beror på att Tesla inte har släppt alla funktioner ännu men de flesta andra beror på att bilen tolkar situationen helt fel.
Elon har sagt flera gånger att riktigt farligt blir det först när betan är nästan färdig. Förare kommer inte vara lika alerta om de förväntas ingripa en gång i timmen jämfört med varannan minut i stadtrafik.
Jag tycker att man delvis kan hålla med om kritiken i artikeln. Tesla får en oerhört stor fördel om tusentals betalande kunder stresstestar mjukvaran åt dem men det är definitivt inte lika säkert som att ha en flotta av utbildade säkerhetsförare. Tesla har iaf stängt av de förare som inte var tillräckligt uppmärksamma.
Jag är personligen inte intresserad av att vara obetald testare och jag är för gammal för att ha tålamod med halvfärdiga produkter. Att sitta på helspänn i en bil som kör på ett dåligt sätt tycker jag inte verkar kul eller tidseffektivt. Då skulle jag sälja mitt företag och ta ett jobb som körskollärare. Det är värde 0 för mig.
Jag är inte intresserad av Elon säger eller tycker. Det var länge sedan jag tappade all respekt för honom. Jag har fortfarande förhoppningar om att Tesla ska klara sig bra TROTS Elon, men det bästa skulle vara om Tesla byter CEO enligt mig, så kan kan fokusera sitt jätte-ego på rymdraketer och bitcoin.
Som jag ser det är det många år kvar innan "NoA on City Streets" blir användbart. Jag respekterar att man kan tycka olika om detta. Jag hoppas att det går snabbare och att man även har lite tid att lägga på förbättringar av "vanlig" NoA och AP.
Att köpa FSD skulle jag inte rekommendera någon i dagsläget. Speciellt inte i EU:s regelverk. Det verkar vara konsensus bland de allra flesta medlemmar på detta forum som testat FSD, vilka är rätt många nu i och med Teslas "provperiod".
Jag har samlat på mig en del av Elons uttalanden om FSD för kontext och LOL:s:
December 2015: "We're going to end up with complete autonomy, and I think we will have complete autonomy in approximately two years."
January 2016: "In ~2 years, summon should work anywhere connected by land & not blocked by borders, eg you're in LA and the car is in NY"
June 2016: "I really consider autonomous driving a solved problem, I think we are less than two years away from complete autonomy, safer than humans, but regulations should take at least another year," Musk said.
March 2017: "I think that [you will be able to fall asleep in a tesla] is about two years"
March 2018: "I think probably by end of next year [end of 2019] self-driving will encompass essentially all modes of driving and be at least 100% to 200% safer than a person."
Nov 15, 2018: "Probably technically be able to [self deliver Teslas to customers doors] in about a year then its up to the regulators"
Feb 19 2019: "We will be feature complete full self driving this year. The car will be able to find you in a parking lot, pick you up, take you all the way to your destination without an intervention this year. I'm certain of that. That is not a question mark. It will be essentially safe to fall asleep and wake up at their destination towards the end of next year"
April 12th 2019: "I'd be shocked if not next year, at the latest that having the person, having human intervene will decrease safety. DECREASE! (in response to human supervision and adding driver monitoring system)"
April 22nd 2019: "We expect to be feature complete in self driving this year, and we expect to be confident enough from our standpoint to say that we think people do not need to touch the wheel and can look out the window sometime probably around the second quarter of next year."
April 22nd 2019: “We will have more than one million robotaxis on the road,” Musk said. “A year from now, we’ll have over a million cars with full self-driving, software... everything."
May 9th 2019: "We could have gamed an LA/NY Autopilot journey last year, but when we do it this year, everyone with Tesla Full Self-Driving will be able to do it too"
Dec 1, 2020: “I am extremely confident of achieving full autonomy and releasing it to the Tesla customer base next year. But I think at least some jurisdictions are going to allow full self-driving next year.”
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 22 mar 2021 17:44
av Mickep
Om man skulle köpa FSD som en tjänst skulle det vara en annan sak. Om man byter in fsd så är det 0 värt då tesla nollställer och säljer den utan (för att nästa skall tvingas köpa det ifall den vill).
Få kommer betala en miljon för att ha en bil som kör själv privat. (det är 10 årslöner för en chaufför) utan det är vad ett företag kan se som värde att inte anställa 2-3 chaufförer i flera år). men en privat köpare vill nog använda bilen själv. (och kommer också inte kunna tillåtas ha tjänsteinkomst utan f-skattsedel och gigantiska försäkringar).
Hade det varit en tjänst som man skulle kunna få med till nästa bil skulle besväret minskas. men fsd är värt typ 50 000 max. i nuvarande form 3-40 000). För mig är det inte värt.
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 22 mar 2021 18:20
av OfarligTesla
Mickep skrev:
Hade det varit en tjänst som man skulle kunna få med till nästa bil skulle besväret minskas. men fsd är värt typ 50 000 max. i nuvarande form 3-40 000). För mig är det inte värt.
Nej du, vore det riktig FSD lär värdet vara bra mycket högre. Jag hade betalat 250k utan att blinka för FSD om den kunde navigera Stockholmstrafiken och motorväg under bra förhållanden utan att jag var vaken, förmodligen hade jag gått med på att betala mer än så också.
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 22 mar 2021 18:26
av spacecoin
OfarligTesla skrev:
Mickep skrev:
Hade det varit en tjänst som man skulle kunna få med till nästa bil skulle besväret minskas. men fsd är värt typ 50 000 max. i nuvarande form 3-40 000). För mig är det inte värt.
Nej du, vore det riktig FSD lär värdet vara bra mycket högre. Jag hade betalat 250k utan att blinka för FSD om den kunde navigera Stockholmstrafiken och motorväg under bra förhållanden utan att jag var vaken, förmodligen hade jag gått med på att betala mer än så också.
Ärlig fråga: Varför? Du åker mycket bil? Menar du då ca 10kSEK i månaden eller hur tänker du?
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 22 mar 2021 18:36
av MWall
OfarligTesla skrev:
Mickep skrev:
Hade det varit en tjänst som man skulle kunna få med till nästa bil skulle besväret minskas. men fsd är värt typ 50 000 max. i nuvarande form 3-40 000). För mig är det inte värt.
Nej du, vore det riktig FSD lär värdet vara bra mycket högre. Jag hade betalat 250k utan att blinka för FSD om den kunde navigera Stockholmstrafiken och motorväg under bra förhållanden utan att jag var vaken, förmodligen hade jag gått med på att betala mer än så också.
Varför då?
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 22 mar 2021 19:08
av OfarligTesla
MWall skrev:
Varför då?
Varför inte? Då kan man hoppa in i bilen vid porten och inte tänka på körning alls, kör man riktigt långt kan man sova medan bilen kör också. Ska jag vara ärlig hade jag nog betalat 250k bara för få nivå 3 och kunna ta ögonen från vägen och se på film/jobba på långkörningarna.
spacecoin skrev:
Ärlig fråga: Varför? Du åker mycket bil? Menar du då ca 10kSEK i månaden eller hur tänker du?
Som ovan, tycker snarare frågan är varför jag inte skulle göra det. Är en väldigt häftig funktion som ger mycket mervärde inte bara i vardagen utan även på semestern.
Jag kör inte jättemycket bil men hade jag helt kunnat skippa körningen hade det varit väldigt befriande. Förstår inte riktigt frågan med 10k/mån direkt, 250k utan att blinka är väl där jag ligger för att köpa det så det är mitt. Hur mycket jag skulle betala för att hyra det vet jag faktiskt inte, beror väl på om jag tror jag lyckas behålla bilen närmare 3 år eller inte.
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 22 mar 2021 19:24
av lakke
Nu är det ju bara en beta fortfarande. Skillnaden från version 1 och nu 8,2 är ju galet stor. På galet kort tid. Nu kommer även 8,3 inom nån vecka bara och ska va största skillnaden hittills. Tror många kommer bli överaskade vad tesla kommer lyckas med under detta år. Dojo kommer även köras igång i år och kommer öka takten på hur fsd förbättras snabbare än många förstår
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 22 mar 2021 19:47
av spacecoin
lakke skrev:
Nu är det ju bara en beta fortfarande. Skillnaden från version 1 och nu 8,2 är ju galet stor. På galet kort tid. Nu kommer även 8,3 inom nån vecka bara och ska va största skillnaden hittills. Tror många kommer bli överaskade vad tesla kommer lyckas med under detta år. Dojo kommer även köras igång i år och kommer öka takten på hur fsd förbättras snabbare än många förstår
Härligt med optimism! Hoppas du har rätt ang i år.
Nu verkar det ju dock inte stämma längre. Tydligen en ny rewrite till 9.0... En månad Elon tid är väl "till jul" då? https://insideevs.com/news/495902/tesla ... ton-april/
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 22 mar 2021 19:58
av Mickep
OfarligTesla skrev:
Varför inte? Då kan man hoppa in i bilen vid porten och inte tänka på körning alls, kör man riktigt långt kan man sova medan bilen kör också. Ska jag vara ärlig hade jag nog betalat 250k bara för få nivå 3 och kunna ta ögonen från vägen och se på film/jobba på långkörningarna.
SL kort är för dyrt. Taxi också antar jag.
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 22 mar 2021 20:05
av OfarligTesla
Mickep skrev:
SL kort är för dyrt. Taxi också antar jag.
Kollektivtrafiken använder jag inte, går inne i stan och ska jag utanför är det bil som gäller. Och varför skulle jag vilja dela bilen med någon okänd som i 9 fall av 10 stinker rök? Hade varit bra mycket billigare att ta taxi än att ha bil från första början men det är ju en sämre upplevelse.
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 22 mar 2021 20:36
av MWall
OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Varför då?
Varför inte? Då kan man hoppa in i bilen vid porten och inte tänka på körning alls, kör man riktigt långt kan man sova medan bilen kör också. Ska jag vara ärlig hade jag nog betalat 250k bara för få nivå 3 och kunna ta ögonen från vägen och se på film/jobba på långkörningarna.
spacecoin skrev:
Ärlig fråga: Varför? Du åker mycket bil? Menar du då ca 10kSEK i månaden eller hur tänker du?
Som ovan, tycker snarare frågan är varför jag inte skulle göra det. Är en väldigt häftig funktion som ger mycket mervärde inte bara i vardagen utan även på semestern.
Jag kör inte jättemycket bil men hade jag helt kunnat skippa körningen hade det varit väldigt befriande. Förstår inte riktigt frågan med 10k/mån direkt, 250k utan att blinka är väl där jag ligger för att köpa det så det är mitt. Hur mycket jag skulle betala för att hyra det vet jag faktiskt inte, beror väl på om jag tror jag lyckas behålla bilen närmare 3 år eller inte.
Du är alltså villig att betala 250 tusen, "utan att blinka", för att kunna sitta och titta på typ youtube istället för att köra själv?
Ja jag säger då det.
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 22 mar 2021 20:48
av OfarligTesla
MWall skrev:
Du är alltså villig att betala 250 tusen, "utan att blinka", för att kunna sitta och titta på typ youtube istället för att köra själv?
Ja jag säger då det.
Ja eller jobba om jag har sådant att göra den dagen. Hade ju gjort att jag kunnat åka till vänner i södra Sverige eller Europa och få jobbet gjort på vägen dit.
Ser egentligen inte det konstiga i det, att ha bil är en bekvämlighet i sig och de betalar vi ju en mille för här på forumet så att lägga 250k på att göra det ännu bekvämare?
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 22 mar 2021 21:12
av mikebike
Om jag får välja mellan att åka med som passagerare eller köra själv på en långresa så väljer jag i 11 fall av 10 att köra själv.
Frun har inte kört Teslan ännu, och vi konstaterade att hon aldrig körde bilen innan heller (hade den i 3 år).
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 22 mar 2021 21:57
av Dexter
mikebike skrev:
Om jag får välja mellan att åka med som passagerare eller köra själv på en långresa så väljer jag i 11 fall av 10 att köra själv.
Frun har inte kört Teslan ännu, och vi konstaterade att hon aldrig körde bilen innan heller (hade den i 3 år).
Bra fortsätt så.
Låt inte frun prova Teslan.
Jag lät min fru prova den och nu tar hon helst Teslan i första hand när hon ska köra någonstans.
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 23 mar 2021 08:48
av iAkita
mikebike skrev:
Om jag får välja mellan att åka med som passagerare eller köra själv på en långresa så väljer jag i 11 fall av 10 att köra själv.
Samma här, jag är mycket hellre förare än passagerare. I synnerhet med elbil där man ändå får naturliga pauser i samband med laddning då man kan kolla mail m.m.
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 23 mar 2021 08:58
av Niklas Z
mikebike skrev:
Om jag får välja mellan att åka med som passagerare eller köra själv på en långresa så väljer jag i 11 fall av 10 att köra själv.
Så är det för mig också, i alla fall om det är dagtid. Det vore kanske skillnad om jag kunde ha min ordinarie nattsömn i bilen medan den kör själv (eller någon annan), men då krävs det att jag kommer fram fräsch och utvilad. Tror ändå att jag föredrar att sova på hotell.
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 23 mar 2021 09:08
av OfarligTesla
mikebike skrev:
Om jag får välja mellan att åka med som passagerare eller köra själv på en långresa så väljer jag i 11 fall av 10 att köra själv.
Frun har inte kört Teslan ännu, och vi konstaterade att hon aldrig körde bilen innan heller (hade den i 3 år).
Kan säga att jag är bra mosig i skallen efter 12 timmars körning, så om resan tar 16 timmar är det rätt osäkert och jobbigt att köra den själv. Skulle göra sådana resor typ en gång i månaden (och sen tillbaka) om jag slapp köra.
Kör bilen på en sådan resa kan jag dessutom göra jobb under resan för att kunna ta det lugnare när jag är framme och kan umgås med vänner istället.
Detsamma gäller frun som i icke covid tider kör 50 mil enkel resa i tjänst 2 ggr i månaden och många gånger tillbaka samma dag. Kunde hon jobba under resan slipper hon ju massa jobb dagen efter.
Handlar alltså inte om ifall man gillar att köra eller inte, det handlar om att kunna optimera sin tid.
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 23 mar 2021 12:43
av spacecoin
OfarligTesla skrev:
mikebike skrev:
Om jag får välja mellan att åka med som passagerare eller köra själv på en långresa så väljer jag i 11 fall av 10 att köra själv.
Frun har inte kört Teslan ännu, och vi konstaterade att hon aldrig körde bilen innan heller (hade den i 3 år).
Kan säga att jag är bra mosig i skallen efter 12 timmars körning, så om resan tar 16 timmar är det rätt osäkert och jobbigt att köra den själv. Skulle göra sådana resor typ en gång i månaden (och sen tillbaka) om jag slapp köra.
Kör bilen på en sådan resa kan jag dessutom göra jobb under resan för att kunna ta det lugnare när jag är framme och kan umgås med vänner istället.
Detsamma gäller frun som i icke covid tider kör 50 mil enkel resa i tjänst 2 ggr i månaden och många gånger tillbaka samma dag. Kunde hon jobba under resan slipper hon ju massa jobb dagen efter.
Handlar alltså inte om ifall man gillar att köra eller inte, det handlar om att kunna optimera sin tid.
Jag tror vi har konstaterat att du skulle betala jättemycket pengar för en framtida version av FSD som inte planeras att vara tillgänglig inom de närmsta 2-3 åren i EU. Nu handlar tråden om FSD som det är i dagsläget (och möjligtvis i närtid), så vi kanske kan gå vidare med den diskussionen om den inte är avklarad?
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 23 mar 2021 13:05
av [JM]
Vid nivå5 så får man ju i princip en bil till.
Om man är två st personer som åker bil till jobbet och inte behöver bilen vid samma tillfälle så kan ju samma bil ev skjutsa flera familjemedlemmar till deras dagsyssla, jobb, skola etc, och på så sätt spara in kostnaden för en bil till.
Därför betalde jag 40kkr innan jul för att ev få nivå 5 i framtiden. (Ska behålla bilen ett tag).
Men betala 100kr eller mer för nivå 3? Aldrig....
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 23 mar 2021 13:27
av OfarligTesla
spacecoin skrev:
Jag tror vi har konstaterat att du skulle betala jättemycket pengar för en framtida version av FSD som inte planeras att vara tillgänglig inom de närmsta 2-3 åren i EU. Nu handlar tråden om FSD som det är i dagsläget (och möjligtvis i närtid), så vi kanske kan gå vidare med den diskussionen om den inte är avklarad?
Fast FSD i dagsläget (inom EU) ger ju inget mer än EAP så skall du bara värdera FSD som det är just idag så är det ju ingen diskussion, det går inte att värdera högre än EAP. Hela idén med FSD är ju att man köper det idag för man tror det har ett värde senare.
Nivå 3 kommer garanterat inom 2 år inom EU, sen om Tesla kommer hoppa på tåget är väl en annan fråga.
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 23 mar 2021 13:28
av MWall
[JM] skrev:
Vid nivå5 så får man ju i princip en bil till.
Om man är två st personer som åker bil till jobbet och inte behöver bilen vid samma tillfälle så kan ju samma bil ev skjutsa flera familjemedlemmar till deras dagsyssla, jobb, skola etc, och på så sätt spara in kostnaden för en bil till.
Därför betalde jag 40kkr innan jul för att ev få nivå 5 i framtiden. (Ska behålla bilen ett tag).
Men betala 100kr eller mer för nivå 3? Aldrig....
Problemet är ju att alla vill åka samtidigt...
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 23 mar 2021 13:43
av Jordad
spacecoin skrev:
Att köpa FSD skulle jag inte rekommendera någon i dagsläget. Speciellt inte i EU:s regelverk. Det verkar vara konsensus bland de allra flesta medlemmar på detta forum som testat FSD, vilka är rätt många nu i och med Teslas "provperiod".
Jag har samlat på mig en del av Elons uttalanden om FSD för kontext och LOL:s:
Nej jag skulle inte rekommendera någon att göra det heller. Det är något för de som verkligen tror på det och har intresset.
Autonomi kan bli ett av de största teknologiska genombrotten i mänsklighetens historia. Många anser det omöjligt. Endast obotliga optimister som Elon försöker genomföra sådant som är omöjligt. Jag tycker mest det är häftigt att följa.
Det är inget försvar enligt mig. Jag har inget problem med försenade produkter i allmänhet. Skillnaden är att Elon har SÅLT något han inte kan leverera. Det är inte samma sak som att säga att man ska lansera en produkt och missa en massa deadlines. I fyra år. Ett rimligt beteende vore att erbjuda sig att återbetala och be om ursäkt. Eller i alla fall låta folk ta med sig FSD till nästa bil.
Re: fsd. värt att köpa?
Postat: 24 mar 2021 08:14
av MarcusC
Jag tycker ju normalt Tesla är ett riktigt bra företag och innovativt och jag älskar min bil, men just turerna kring FSD tycker jag man missat faktiskt.
Rent ekonomiskt kan jag nog förstå att Tesla inte vill att man ska kunna äga sin FSD själv utan den tillhör bilen.
Men det jag ogillar med det är just att man har lovat features väldigt länge och många kommer nog ha betalat FSD utan att ens se den ordentligt (pga tex lagar, som inte är Teslas fel, men som ändå drabbar köparen).
Men det värsta är just att Elon gång på gång både höjer priset samt säger att FSD kommer stiga avsevärt över tid, så det är lika bra att hoppa på nu.
Det gör ju att många lägger till FSD för att inte senare behöva betala väldigt mycket pengar.
Men samtidigt finns ju risken att man inte kommer få ha sett FSD.
Skrämsel-taktik tycker jag inte Tesla ska hålla på med