Googlade lite och verken jag pratar om heter Nordex N90 och stolparna är tydligen mellan 70 och 120m lite beroende på.Svenssons skrev:En kilometer är rekommenderade för verk på 300 meter men kravet ligger på 760 meter tror jag. Finns inga 300-metersverk idag.Nicke Nyfiken skrev:Rekomendationer om avstånd till saker vid vindkraftverksbyggen verkar man ta ganska lätt på. Det är nog svårt att hitta speciellt många ställen i Skåne där det är minst 1 km mellan snurra och bostadsbebyggelse.Svenssons skrev:Gissar att gården nordöst om verket är de som äger eller låtit bygga verket. Ligger helt klart närmre bebyggelse än vad man annars brukar sätta upp verk.Fredrik j skrev:
Det är jag som brukar vara i cirkeln. Verket ser du till vänster på bilden. 600m fick jag från skalan på Google maps. Den försvinner när man tar bild.
Ta t.ex. snurrorna längs E22 mellan Gårdstånga och Hurva nordost om Lund. Det är inga småsnurror direkt, men de står 190 meter från E22an och skickar isblock på bilarna vintertid. Och det är bara 500 meter till bostadshus. Fullständigt vansinne.
Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar
Moderator: Redaktion
Re: Volkswagen ska bli världsledande tillverkare av elbilar
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Ja jag vill bo nära och har gjort det tidigare. MvhFredrik j skrev:Vill du bo nära ett vindkraftverk?
Jag brukar jaga på en mark där det står flera stycken snurror. Ett jävla väsen. Tur man inte har några där man bor. Det ska väl inte heller vara nödvändigt i vårt relativt glesbefolkade land.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Det har jag definitivt och kan lätt tänka mig att bo nära igen (letar hus med bra vindläge just nu). Allt beror på typ av verk, storlek på verk samt avstånd från hus.Nicke Nyfiken skrev:Du har uppenbarligen inte varit i närheten av något vindkraftverk under någon längre tid.NiklasTesla skrev:Älskar att se dom nya vindkraftverken i Hälsingland då det är där jag härstammar ifrån och skulle gärna bo nära flera verk.
Älskar ännu mer att åka genom Tyskland där man ser vind och solkraft överallt <3
MVH
Det är rena tortyren att bo nära ett vindkraftverk. Man måste vara både blind och döv för att stå ut med det.
Min bror bodde nära ett vindkraftverk. Förutom oljudet, så hamnade deras hus och trädgård i skuggan av vindkraftverket på kvällen och då var det helt omöjligt att vistas i trädgården om det var sol. Man höll på att bli galen av det blinkande ljuset.
Ett år stod dom ut sedan flyttade dom.
MVH
Äsch, det är väl ingenting. På Bella center i Köpenhamn har de en snurra mitt på parkeringsplatsen. Känns alltid lika spännande att parkera under denNicke Nyfiken skrev:Rekomendationer om avstånd till saker vid vindkraftverksbyggen verkar man ta ganska lätt på. Det är nog svårt att hitta speciellt många ställen i Skåne där det är minst 1 km mellan snurra och bostadsbebyggelse.Svenssons skrev:Gissar att gården nordöst om verket är de som äger eller låtit bygga verket. Ligger helt klart närmre bebyggelse än vad man annars brukar sätta upp verk.Fredrik j skrev:
Det är jag som brukar vara i cirkeln. Verket ser du till vänster på bilden. 600m fick jag från skalan på Google maps. Den försvinner när man tar bild.
Ta t.ex. snurrorna längs E22 mellan Gårdstånga och Hurva nordost om Lund. Det är inga småsnurror direkt, men de står 190 meter från E22an och skickar isblock på bilarna vintertid. Och det är bara 500 meter till bostadshus. Fullständigt vansinne.

Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
En av mina favvorundor på mbt går till en vindkraftverkspark och vänder mitt under en av snurrorna och det pirrariAkita skrev:Äsch, det är väl ingenting. På Bella center i Köpenhamn har de en snurra mitt på parkeringsplatsen. Känns alltid lika spännande att parkera under denNicke Nyfiken skrev:Rekomendationer om avstånd till saker vid vindkraftverksbyggen verkar man ta ganska lätt på. Det är nog svårt att hitta speciellt många ställen i Skåne där det är minst 1 km mellan snurra och bostadsbebyggelse.Svenssons skrev:Gissar att gården nordöst om verket är de som äger eller låtit bygga verket. Ligger helt klart närmre bebyggelse än vad man annars brukar sätta upp verk.Fredrik j skrev:
allt lite i magen när man tittar upp på det

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19