Du menar lite som att en SUV med 2000kg släpvikt kostar mycket mer än en mellanklassare som får dra 1500kg.
Den bäst säljande biltypen är ju inte sällan en SUV och det beror ofta på att den är mångsidig och klarar allt. Jag tror varken behovet eller utbudet av den typen av bilar kommer försvinna.
I elbilsvärlden kommer storleken på batteriet ersätta avgasbilarnas storlek på motorn som Greenmachine skrev ovan. De SUV:ar med det största motoralternativen är ju sällan eller aldrig den bäst säljande bilen inom modellfamiljen. Lär bli samma på elbilar. Säger inget om att vissa biltyper kommer försvinna. En SUV på 2,75 ton kommer dock bara få dra 750 kg med B-körkort oavsett vad bilen är typad för. Skulle man plocka bort 250 kg batteri från bilen så skulle den få dra 1 000 kg med samma körkort.
Vet inte om motorstorlek och dragförmåga hänger så intimt ihop. Det är väl mer prestandabilarna som har stora motorer.
Signifikant för en dragbil är ju vridmoment vilket ofta betyder dieselmotor gärna med automat. Jag drar husvagn med det svagaste motoralternativet.
Sen är det ju få husvagnsägare som klarar sig med bara B-kort. Väldigt många blev redan för 10-15år sedan tvungna att ta BE (som jag gjorde) för att överhuvudtaget kunna byta bil. Numera är ju utökat B vanligt.
Du menar lite som att en SUV med 2000kg släpvikt kostar mycket mer än en mellanklassare som får dra 1500kg.
Den bäst säljande biltypen är ju inte sällan en SUV och det beror ofta på att den är mångsidig och klarar allt. Jag tror varken behovet eller utbudet av den typen av bilar kommer försvinna.
I elbilsvärlden kommer storleken på batteriet ersätta avgasbilarnas storlek på motorn som Greenmachine skrev ovan. De SUV:ar med det största motoralternativen är ju sällan eller aldrig den bäst säljande bilen inom modellfamiljen. Lär bli samma på elbilar. Säger inget om att vissa biltyper kommer försvinna. En SUV på 2,75 ton kommer dock bara få dra 750 kg med B-körkort oavsett vad bilen är typad för. Skulle man plocka bort 250 kg batteri från bilen så skulle den få dra 1 000 kg med samma körkort.
Vet inte om motorstorlek och dragförmåga hänger så intimt ihop. Det är väl mer prestandabilarna som har stora motorer.
Signifikant för en dragbil är ju vridmoment vilket ofta betyder dieselmotor gärna med automat. Jag drar husvagn med det svagaste motoralternativet.
Sen är det ju få husvagnsägare som klarar sig med bara B-kort. Väldigt många blev redan för 10-15år sedan tvungna att ta BE (som jag gjorde) för att överhuvudtaget kunna byta bil. Numera är ju utökat B vanligt.
För avgasbilar så är prestanda på motorn som är det dyra, att ha större bränsletank är inte direkt något som kostar mycket. För elbilar är det större batteripack som kostar mycket, mer prestanda från motorn är inte lika dyrt. Vridmoment har ju oftast elbilarna mer av än dieselbilar.
De som kör mycket med husvagn på längre sträckor kommer säkert att överväga att betala mer för större batteripack. Det är ju en nisch för större batterikapacitet som jag nämnt tidigare. De kommer sannolikt få mycket av prestandan på köpet just för att det för elbilar oftast är batteriet som begränsar kapaciteten, inte elmotorn eller elmotorerna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Du menar lite som att en SUV med 2000kg släpvikt kostar mycket mer än en mellanklassare som får dra 1500kg.
Den bäst säljande biltypen är ju inte sällan en SUV och det beror ofta på att den är mångsidig och klarar allt. Jag tror varken behovet eller utbudet av den typen av bilar kommer försvinna.
I elbilsvärlden kommer storleken på batteriet ersätta avgasbilarnas storlek på motorn som Greenmachine skrev ovan. De SUV:ar med det största motoralternativen är ju sällan eller aldrig den bäst säljande bilen inom modellfamiljen. Lär bli samma på elbilar. Säger inget om att vissa biltyper kommer försvinna. En SUV på 2,75 ton kommer dock bara få dra 750 kg med B-körkort oavsett vad bilen är typad för. Skulle man plocka bort 250 kg batteri från bilen så skulle den få dra 1 000 kg med samma körkort.
Vet inte om motorstorlek och dragförmåga hänger så intimt ihop. Det är väl mer prestandabilarna som har stora motorer.
Signifikant för en dragbil är ju vridmoment vilket ofta betyder dieselmotor gärna med automat. Jag drar husvagn med det svagaste motoralternativet.
Sen är det ju få husvagnsägare som klarar sig med bara B-kort. Väldigt många blev redan för 10-15år sedan tvungna att ta BE (som jag gjorde) för att överhuvudtaget kunna byta bil. Numera är ju utökat B vanligt.
För avgasbilar så är prestanda på motorn som är det dyra, att ha större bränsletank är inte direkt något som kostar mycket. För elbilar är det större batteripack som kostar mycket, mer prestanda från motorn är inte lika dyrt. Vridmoment har ju oftast elbilarna mer av än dieselbilar.
De som kör mycket med husvagn på längre sträckor kommer säkert att överväga att betala mer för större batteripack. Det är ju en nisch för större batterikapacitet som jag nämnt tidigare. De kommer sannolikt få mycket av prestandan på köpet just för att det för elbilar oftast är batteriet som begränsar kapaciteten, inte elmotorn eller elmotorerna.
Men den 150hk dieselmotorn jag har i min S90 är ju knappast det dyra motoralternativet. Tidigare drog jag husvagn med en 130hk Opel. Det är ju det som gör dieselbilar till praktiska dragbilar. Att man inte behöver köpa prestandavarianterna för att få en bra dragbil. Både min Opel och min Volvo är ju att se som instegsvarianter i modell programmen.