Sida 4 av 75

Re: VW ID.4

Postat: 28 mar 2021 11:34
av mati
Jonatand skrev:
Det låter som du hade ecomode aktiverat. Id4 ska vara rätt rapp i början (relativt) men avta ganska snabbt därav endast 8.5. Använder man ecomode är den helt död dock.
Jag tyckte den stod i nåt annat läge, kommer inte ihåg vad det hette. Eco är väl det längst till vänster om jag minns rätt? Men jag kollade inte så noga för att vara ärlig.

Re: VW ID.4

Postat: 28 mar 2021 14:45
av chaffis75
Jonatand skrev:
Det låter som du hade ecomode aktiverat. Id4 ska vara rätt rapp i början (relativt) men avta ganska snabbt därav endast 8.5. Använder man ecomode är den helt död dock.
Jag provade id4 igår.. Håller med matti, de är sävlig och trög.. Betydligt slöare än vår id3. Körde i comfort precis som vår id3. Däremot känns den mer välbyggd och stabil..

Re: VW ID.4

Postat: 28 mar 2021 18:54
av Jonatand
chaffis75 skrev:
Jonatand skrev:
Det låter som du hade ecomode aktiverat. Id4 ska vara rätt rapp i början (relativt) men avta ganska snabbt därav endast 8.5. Använder man ecomode är den helt död dock.
Jag provade id4 igår.. Håller med matti, de är sävlig och trög.. Betydligt slöare än vår id3. Körde i comfort precis som vår id3. Däremot känns den mer välbyggd och stabil..
Att din id3 gör 0-100 1.2 sek snabbare är inte ”betydligt snabbare”.

Re: VW ID.4

Postat: 28 mar 2021 19:01
av martinot
1,2 sekunder är rätt stor skillnad. Därav tex. prisskillnaden mellan M3 LR och M3 P.

Hade lätt köpt M3 P för snabbare acc. om det inte var för den märkliga och orättvisa förmånsbeskattningen.

Re: VW ID.4

Postat: 28 mar 2021 23:10
av chaffis75
Jonatand skrev:
chaffis75 skrev:
Jonatand skrev:
Det låter som du hade ecomode aktiverat. Id4 ska vara rätt rapp i början (relativt) men avta ganska snabbt därav endast 8.5. Använder man ecomode är den helt död dock.
Jag provade id4 igår.. Håller med matti, de är sävlig och trög.. Betydligt slöare än vår id3. Körde i comfort precis som vår id3. Däremot känns den mer välbyggd och stabil..
Att din id3 gör 0-100 1.2 sek snabbare är inte ”betydligt snabbare”.
Jo..

Re: VW ID.4

Postat: 29 mar 2021 08:13
av Mickep
Det borde gå att beräkna vad teoretiska prestandan borde vara om man har vikt och effekt på motorn.
Har för mig jag har sett någon påstå att id3 skulle kunna göra acc til ca 5.5 sek.

Re: VW ID.4

Postat: 29 mar 2021 08:37
av backe
martinot skrev:
1,2 sekunder är rätt stor skillnad. Därav tex. prisskillnaden mellan M3 LR och M3 P.

Hade lätt köpt M3 P för snabbare acc. om det inte var för den märkliga och orättvisa förmånsbeskattningen.

Jag tycker också att skillnaden på 1,2 kan vara stor, men den här jämförelsen haltar lite med jämförelsen mellan id4 och id3.

Mellan M3 LR och P så är skillnaden ca 25% snabbare, medan i fallet mellan id4 och 1d3 är skillnaden knappt ca 15% om jag har rätt.

Sen,(lite förvånad var jag nog) kan man dessutom kolla in id3 Tour med samma batteripaket, då skiljer det faktiskt 0% :)

Re: VW ID.4

Postat: 29 mar 2021 09:09
av pingflood
På tal om Tour undrar jag varför man kan beställa en "tour 5" i Tyskland men den nämns inte ens här...

Re: VW ID.4

Postat: 29 mar 2021 09:50
av martinot
backe skrev:
martinot skrev:
1,2 sekunder är rätt stor skillnad. Därav tex. prisskillnaden mellan M3 LR och M3 P.

Hade lätt köpt M3 P för snabbare acc. om det inte var för den märkliga och orättvisa förmånsbeskattningen.

Jag tycker också att skillnaden på 1,2 kan vara stor, men den här jämförelsen haltar lite med jämförelsen mellan id4 och id3.

Mellan M3 LR och P så är skillnaden ca 25% snabbare, medan i fallet mellan id4 och 1d3 är skillnaden knappt ca 15% om jag har rätt.

Sen,(lite förvånad var jag nog) kan man dessutom kolla in id3 Tour med samma batteripaket, då skiljer det faktiskt 0% :)
Lägger mig inte i vilka som köper ID, och vilka modeller, och varianter, men du märker klart både 15 och 25 procent acc. i skillnad kan jag lova! :!:

På den stackars ICE-sidan finns det många som betalar många härliga extra 10-tals papp och högre skatter för ICE med högre effekt som ibland ger så lite som 5-8 procent skillnad i 0-100 (sedan om det det är vettigt, eller inte, är en annan sak). :D

Re: VW ID.4

Postat: 29 mar 2021 13:14
av MWall
Mickep skrev:
Det borde gå att beräkna vad teoretiska prestandan borde vara om man har vikt och effekt på motorn.
Har för mig jag har sett någon påstå att id3 skulle kunna göra acc til ca 5.5 sek.
Det är inte helt enkelt att räkna ut det. En elmotor ger inte full effekt under hela 0-100. En Model S Performance ger bara full effekt mellan drygt 40 mph (~65 km/h) och nästan 75 mph (~120 km/h) enligt kurvan i bilden. Roterande massa och luftmotstånd krånglar också till det. Samt förluster i drivlinan såklart som även bör drabba elbilar.

Bild

Re: VW ID.4

Postat: 30 mar 2021 10:08
av Dodde
Någon som lyckats få provköra en ID.4 i Malmö eller fått leverans av en?

Re: VW ID.4

Postat: 30 mar 2021 10:28
av Elektrifierad
ID3 i sportläge gör 0-100 på ungefär 6,8 sekunder.

Re: VW ID.4

Postat: 31 mar 2021 17:56
av taliz
Dodde skrev:
Någon som lyckats få provköra en ID.4 i Malmö eller fått leverans av en?
Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.
Rätt sur på dom dock då de ju laddade den till 100% och lät den stå med det i flera dagar, helt emot VWs instruktioner. De vägrade kompensera på något sätt och hotade istället med att tvinga mig betala 7% av bilens pris om jag hoppade av.

Re: VW ID.4

Postat: 31 mar 2021 17:58
av pingflood
taliz skrev:
Dodde skrev:
Någon som lyckats få provköra en ID.4 i Malmö eller fått leverans av en?
Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.
Rätt sur på dom dock då de ju laddade den till 100% och lät den stå med det i flera dagar, helt emot VWs instruktioner. De vägrade kompensera på något sätt och hotade istället med att tvinga mig betala 7% av bilens pris om jag hoppade av.
Har du det här med 100% laddningen dokumenterat på nåt vis? Jag skulle nog kontakta VW och se vad de säger.

Re: VW ID.4

Postat: 31 mar 2021 18:04
av taliz
pingflood skrev:
taliz skrev:
Dodde skrev:
Någon som lyckats få provköra en ID.4 i Malmö eller fått leverans av en?
Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.
Rätt sur på dom dock då de ju laddade den till 100% och lät den stå med det i flera dagar, helt emot VWs instruktioner. De vägrade kompensera på något sätt och hotade istället med att tvinga mig betala 7% av bilens pris om jag hoppade av.
Har du det här med 100% laddningen dokumenterat på nåt vis? Jag skulle nog kontakta VW och se vad de säger.
Ja i en drös mail. Både från säljaren och försäljningschefen.
Förslag på var hos VW man bör vända sig?

Re: VW ID.4

Postat: 31 mar 2021 18:06
av HelectriC
Elektrifierad skrev:
ID3 i sportläge gör 0-100 på ungefär 6,8 sekunder.
Det finns väl flera olika ID.3, storlek på batteri och effekt på motor. Är väl knappast 6,8sek på alla varianter?

Re: VW ID.4

Postat: 31 mar 2021 18:21
av SwedishAdvocate
taliz skrev:
Förslag på var hos VW man bör vända sig?
Importören Volkswagen Sverige/Generalagenten i Södertälje kanske...

https://www.volkswagen.se/sv/om-volkswa ... rvice.html

Re: VW ID.4

Postat: 31 mar 2021 18:30
av SwedishAdvocate
SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
Förslag på var hos VW man bör vända sig?
Importören Volkswagen Sverige/Generalagenten i Södertälje kanske...

https://www.volkswagen.se/sv/om-volkswa ... rvice.html


Annars kan du ju kanske 'hota' med att göra en 'Nick Murray' och ge dem lite välförtjänt dålig PR... ;)

Re: VW ID.4

Postat: 31 mar 2021 18:34
av jonasl
HelectriC skrev:
Elektrifierad skrev:
ID3 i sportläge gör 0-100 på ungefär 6,8 sekunder.
Det finns väl flera olika ID.3, storlek på batteri och effekt på motor. Är väl knappast 6,8sek på alla varianter?
Alla varianter som säljs i Sverige just nu har samma batteri och effekt, men det ska ju komma flera..

Re: VW ID.4

Postat: 31 mar 2021 19:12
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev:
SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
Förslag på var hos VW man bör vända sig?
Importören Volkswagen Sverige/Generalagenten i Södertälje kanske...

https://www.volkswagen.se/sv/om-volkswa ... rvice.html


Annars kan du ju kanske 'hota' med att göra en 'Nick Murray' och ge dem lite välförtjänt dålig PR... ;)
Nick Murray har ju lyckats få två stycken 911 återköpta och berättat om det på youtube. Trots det är han kompis med porschehandlaren och får låna en hel del bilar för sina filmer.

Re: VW ID.4

Postat: 31 mar 2021 19:18
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev:
Nick Murray har ju lyckats få två stycken 911 återköpta och berättat om det på youtube. Trots det är han kompis med porschehandlaren och får låna en hel del bilar för sina filmer.
Som jag förstår det så beror det en hel del på att Porsche North America löste den ursprungliga konflikten på ett OK sätt. Och det var Porsche North America som han hade konflikten med. Inte hans lokala Porsche-handlare som han köpte bilen av.

Och att just lösa konflikten på ett OK sätt verkar ju Volkswagen Syd/Din Bil(?) i Lund ännu inte gjort i fallet med taliz ID.4...

Re: VW ID.4

Postat: 31 mar 2021 19:25
av mati
taliz skrev:
Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.
Hur har du lyckats få den så snabbt? Var det en demo/lagerbil?

Re: VW ID.4

Postat: 31 mar 2021 19:33
av mans71
SwedishAdvocate skrev:
SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
Förslag på var hos VW man bör vända sig?
Importören Volkswagen Sverige/Generalagenten i Södertälje kanske...

https://www.volkswagen.se/sv/om-volkswa ... rvice.html


Annars kan du ju kanske 'hota' med att göra en 'Nick Murray' och ge dem lite välförtjänt dålig PR... ;)
OJ! Har funderat på en fast cab. Haft många Porsches förr, tror jag avstår, får bli en classic isf...

Re: VW ID.4

Postat: 31 mar 2021 19:39
av pingflood
jonasl skrev:
HelectriC skrev:
Elektrifierad skrev:
ID3 i sportläge gör 0-100 på ungefär 6,8 sekunder.
Det finns väl flera olika ID.3, storlek på batteri och effekt på motor. Är väl knappast 6,8sek på alla varianter?
Alla varianter som säljs i Sverige just nu har samma batteri och effekt, men det ska ju komma flera..
Finns väl Tour varianten nu med 77kWh.

Re: VW ID.4

Postat: 31 mar 2021 19:39
av MWall
pingflood skrev:
taliz skrev:
Dodde skrev:
Någon som lyckats få provköra en ID.4 i Malmö eller fått leverans av en?
Hämtar min i Lund imorrn om allt går som det ska.
Rätt sur på dom dock då de ju laddade den till 100% och lät den stå med det i flera dagar, helt emot VWs instruktioner. De vägrade kompensera på något sätt och hotade istället med att tvinga mig betala 7% av bilens pris om jag hoppade av.
Har du det här med 100% laddningen dokumenterat på nåt vis? Jag skulle nog kontakta VW och se vad de säger.

Är väl inte hela världen. Är ens 100% verkligen 100% på en ID.3? Tror inte den tagit nån skada oavsett. 0,02% extra degradering typ...