Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

backe

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Elon och Tesla säger: "Det är snart klart "i år, eller nästa år. Priset kommer att höjas skitmycket. Din bil kommer att kunna tjäna 30kUSD som året som robotaxi.". Och det finns gott om kunder som tror på Elon och köper FSD just därför. Säger du att dom borde lista ut att det är lögner så skuldbelägger du väl kunden?

De allra flesta med en hjärna förstår att Level 5 inte kommer i en Tesla i någon jurisdiktion i år. Ändå ska jag "bevisa" för alla "Elondyrkare" att så är fallet i sjuttio inlägg till den milda grad att jag behöver ge folk 100x gånger pengarna. Och ingen tar dom oddsen.

Försvaret av detta sätt att sprida lögner förväntar man sig kanske av de mest inbitna fansen, men ge mig ETT exempel på någon i motsvarande position och utsträckning ljuger kunder, analytiker och allmänheten rakt upp i ansiktet. Det jag kan komma på på rak arm är Elizabeth Holmes på Theranos. Att jämför med Jobs, Bezos och Zuck är ju inte riktigt klokt ärligt talat. Vad har dom sålt utan att leverera?

Elon har gjort massor av bra grejer, inget snack om det. Men min gräns när det gäller hanterandet av FSD är för länge sedan passerad. Jag tror det är en växande skara av Teslas kunder som känner likadant.
Är det inte bättre att slappna av lite och bara njuta av att vi får vara med om ett av de största teknologiska genombrotten i mänsklighetens historia? Det är fullt jämförbart med tex första flygmaskinen. Ingen visste exakt när det skulle ske. De flesta sa att det var totalt omöjligt. Trots det flög det plötsligt ett motordrivet flygplan en dag.

Det är bara obotliga optimister som Elon som åstadkommer genombrott. Pessimister är för upptagna med att tjata om hur omöjligt allting är. Tesla är det företag som i dagsläget leverar bäst självkörande funktioner till konsumenter. Man är inte hela vägen framme ännu och det är självklart ett misslyckande men att vara bitter över det är bara meningslöst. Bättre att lägga den energin på att förundras över hur snabbt utvecklingen ändå går.

Tesla är tydliga vid köp vad som ingår i FSD och att det är avhängigt myndigheters godkännande. Att autopiloten är kastrerad i EU är inte Teslas fel. Ska man som svensk vara bitter på någon så är det framförallt myndigheterna.

Sedan är det nog omöjligt att komma överens om hur man ska tolka vad som är Level 5 för att det ska vara meningsfullt att satsa några pengar. Jag har investerat i både Tesla och Alphabet/Waymo. Det är nog smartare att lägga pengarna där.
Är det inte bättre att slappna av lite och bara njuta av att vi får vara med om ett av de största teknologiska genombrotten i mänsklighetens historia? Det är fullt jämförbart med tex första flygmaskinen. Ingen visste exakt när det skulle ske. De flesta sa att det var totalt omöjligt. Trots det flög det plötsligt ett motordrivet flygplan en dag.
Jag kan njuta av utvecklingen utan att för den skull vara helt okritisk till allt som sker runt mig, finns ingen motsättning i det.
Tesla är tydliga vid köp vad som ingår i FSD och att det är avhängigt myndigheters godkännande. Att autopiloten är kastrerad i EU är inte Teslas fel. Ska man som svensk vara bitter på någon så är det framförallt myndigheterna.
Här någonstans uppstår problemet, om man nu vet att det är avhängigt myndigheters godkännande, hur kan man då gå ut och säga att man är extremt övertygad om att man kommer kunna leverera det till sin kundbas inom ett visst intervall som man har väldigt liten kontroll över? Även om det skriftligt står på ett ställe att man inte förbinder sig vid något så måste man kunna förvänta sig någon slags substans av ett företags starkaste talesperson tycker jag.
Sedan är det nog omöjligt att komma överens om hur man ska tolka vad som är Level 5 för att det ska vara meningsfullt att satsa några pengar. Jag har investerat i både Tesla och Alphabet/Waymo. Det är nog smartare att lägga pengarna där.
Det går väl att använda sig av informationen från nhtsa.gov, om någon känner för att betta mot spacecoin antar jag? Är väl bara att de inblandade kommer överens om det innan.
Egentligen så ser det ut att vara ganska enkla förutsättningar ut tolkningssynpunkt, fordonet ska kunna utföra all slags körning under alla olika förutsättningar. Att det ska finnas möjlighet att själv kontrollera fordonet är valfritt.

https://www.nhtsa.gov/technology-innova ... les-safety
Skärmbild 2021-03-30 142625.jpg
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

spacecoin skrev:
martinot skrev:
spacecoin skrev:
Det är knappast det som är poängen eller ens vad som diskuteras.
Att skuldbelägga kunden är väl ingen lösning på detta skumraskbeteende, från ett annars bra bolag.
Det är Elon håller på med varken etiskt eller god affärssed.
Vet inte om jag tycker Elon är värre eller mer oetisk än normala ledare för techbolag som Google, Apple (Jobs), Facebook (Zuckerberg), Amazon (Besos), mflr. Men lägger mig inte i den debatten och diskussionen (tycker kanske inte att den är så intressant personligen).

Vad jag bara säger är att det kommer (enligt min bedömning) dröja länge innan vi har full AD ute på vägarna fullt ut. Speciellt i Europa så kommer detta troligen dröja ytterligare längre. Räkna med runt 7 år (eller lite mer).
Men du lägger ju dig mitt i debatten och diskussionen? Diskussionen handlar om att Elon ljuger om FSD. Svenssons med flera tyckte inte detta, utan mer att jag var allmänt dum i huvudet, tjuv och otrevlig när jag säger att han gör det.

Elon och Tesla säger, sedan åtminstone 2019: "Det är snart klart, i år, eller nästa år. Priset kommer att höjas skitmycket. Din bil kommer att kunna tjäna 30kUSD som året som robotaxi. Det är vansinne att köpa en annan bil.". Och det finns gott om kunder som tror på Elon och köper FSD just därför. Säger du att dom borde lista ut att det är lögner så skuldbelägger du väl kunden? Det går ju inte att vänta och se om dom levererar, för då har man inte råd med FSD, säger Elon och Tesla.

De allra flesta med en hjärna och som är något pålästa om autonomi förstår att Level 5 inte kommer i en Tesla i någon jurisdiktion i år. Ändå ska jag "bevisa" för alla "Elondyrkare" att så är fallet i sjuttio inlägg till den milda grad att jag behöver ge folk 100x gånger pengarna. Och ingen tar dom oddsen.

Försvaret av detta sätt att sprida lögner förväntar man sig kanske av de mest inbitna fansen, men ge mig ETT exempel på någon i motsvarande position och utsträckning ljuger kunder, analytiker och allmänheten rakt upp i ansiktet. Det jag kan komma på på rak arm är Elizabeth Holmes på Theranos. Eller kanske Donald Trump. Att jämföra med Jobs, Bezos och Zuck är ju inte riktigt klokt ärligt talat. Vad har dom sålt utan att leverera?

Elon har gjort massor av bra grejer, inget snack om det. Jag är nöjd med min bil, trots 5-6 SC besök år ett. Men min gräns när det gäller hanterandet av FSD är för länge sedan passerad. Jag tror det är en växande skara av Teslas kunder som känner likadant.

Nej, Teslas kundvård är sisådär. De gör vad som helst för att få in pengar och nya kunder men oss gamla kunder verkar de totalt strunta i.

Jag tycker hela AP2-satsningen är ett stort magplask. Hur f-n kan man ta bort regnsensorn på en bil i dessa tider när till och med en Dacia har en fungerade sådan?

Hade jag inte haft en "unicorn" i form av en 100D som har fri SuC (åt mig som förste ägare) så hade jag nog kollat efter en facelift 90D med AP1 och riktigt skinn och alcantara på instrumentbrädan (som jag oväntat nog saknar). Med AP1 får man även filbyte med blinkers. Inte för att jag orkar använda det men det är ju det man får betala 37 tusen för på en AP2-bil. :)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Det går väl att använda sig av informationen från nhtsa.gov, om någon känner för att betta mot spacecoin antar jag? Är väl bara att de inblandade kommer överens om det innan.
Egentligen så ser det ut att vara ganska enkla förutsättningar ut tolkningssynpunkt, fordonet ska kunna utföra all slags körning under alla olika förutsättningar. Att det ska finnas möjlighet att själv kontrollera fordonet är valfritt.

https://www.nhtsa.gov/technology-innova ... les-safety
Vad är all slags körning under alla förutsättningar? Det är hopplöst att definera. Vi kommer alltid att tvingas göra gränsdragningar. Bara det att definera vad som är en väg är nästan omöjligt. Därför säger många som tar fram självkörande teknik att vi aldrig kommer nå det som av många defineras som Level 5.

Säkerhetskraven på självkörande bilar är även högre. Vi vill antagligen inte att de ska ta samma risker som de flesta människor tar i trafiken. Waymo tar tex omvägar för att undvika vänstersvängar i korsningar som anses vara för farliga. Det tycker jag är helt korrekt. De bästa mänskliga förarna är antagligen de som försöker undvika att försätta sig i farliga situationer så långt det går.

Jag tolkar Elon som att han är mer generell i sin bedömning av vad Level 5 är. För honom är det nog inte strikt alla vägar i alla situationer utan mer alla de situationer som människor klarar i trafiken vilket är tillräckligt för att man ska kunna uppnå ett fungerande autonomt nätverk med tillräckligt god täckning. En del skulle definera det som Level 5 medan andra skulle kalla det för Level 4.

Man kan gräla om definitioner och semantik hur länge man vill men det spelar ingen roll. Det som spelar roll är om det går att lansera en lösning som är tillräckligt flexibel för att vara kommersiellt gångbar. Waymo tycker jag redan har bevisat att det är möjligt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av spacecoin »

Det finns inget som är oklart i Level 5. Bilen ska kunna köra överallt, under alla förhållanden. Ratt och pedaler behövs ej, utan är frivilliga.

Vad menar du är oklart?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev:
Det finns inget som är oklart i Level 5. Bilen ska kunna köra överallt, under alla förhållanden. Ratt och pedaler behövs ej, utan är frivilliga.

Vad menar du är oklart?
För level 5 krävs det heller inget körkort och alla i bilen kan vara så berusade dom tycker är lämpligt.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

När Elon pratar på t.ex. Autonomy Day och andra intervjuer så är det rätt uppenbart att han pratar om att det är den tekniska delen av Level 5 som Tesla levererar. Något annat kan Tesla inte leverera. Den juridiska delen är upp till politikerna. Tesla kan hjälpa till med data och med försäkringsfrågan men någon data blir det inte om man inte kör bilarna i trafik och försäkringsdelen jobbar de med.

Jag kan ta ett vad där en Tesla-bil kör i snöstorm utan att en människa behöver ta över kommandot och bevisföringen är klipp på YouTube. Känns dock inte särskilt troligt att jag tar ett med spacecoin, skulle inte spela någon roll om hen så erbjuder 1 000 000 till 1. Finns inte förtroendet så spelar oddsen ingen roll. Villkoren kan dock inte sättas så att inga klipp spelas in, tex pga för lång tid eller för specifika villkor. Finns det inga klipp på lyckat/misslyckat fall så finns inget avgörande. Misstänker att spacecoin inte vill ta ett sådant vad eftersom hen verkar lägga vikten vid det juridiska läget även ifall det inte är det som Elon pratar om. Visst är det juridiska minst lika viktigt för om man som bilägare ska kunna åka helt autonomt men det är som sagt var inget som Tesla kan eller ska leverera, det är upp till politikerna. Att Tesla levererar bilar som tekniskt klarar av Level 5 är viktigt för att vi ska få data och få regler om att det är möjligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:

Vad menar du är oklart?
Så inte förrän vi får bilar som kan köra under vattnet, genom terräng och genom vägar blockerade av snö på hela klotet så har vi Level 5? Det spelar ingen roll att människor avstår från att köra på vissa ställen och att det juridiska läget avgör var man (människa eller AI) får köra?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

spacecoin skrev:

Vad menar du är oklart?

Om ni ska slå vad, kan inte första reguljära robotaxi-färden med betalande kund och utan förare gälla som "bevis"?

Dvs robotaxin behöver inte klara snöstorm eller översvämningar utan "bara" vanlig sommartrafik?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Tesla kommer inte att ens TEKNISKT vara SAE Level 5 2021 på allmän väg under alla normala väderförhållanden som förekommer dagligen i Nordamerika (sol, regn, snö, snöfall). Det finns inte en chans. 100x pengarna om någon vill sätta emot.

Svenssons. Jag tycker det är fegt som fan att säga att du inte litar på mig, när problemet är att du inte litar på Elon.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:

Vad menar du är oklart?
En autonom Cybertruck med Ken Block mode kan säkert drifta hela dödens väg i Bolivia någon gång i framtiden. Men det är inte meningsfullt att ha det som definition av vad autonoma bilar ska klara idag. Vi vill inte att autonoma bilar ska köra på alla vägar eftersom det är för farligt och om vi definierar Level 5 på det sättet kommer vi mycket riktigt aldrig nå dit. Frågan är bara vad det är för mening med att skapa en sådan strikt definition? Det är mest slöseri med tid :roll:
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Tesla kommer inte att TEKNISKT vara i närheten av SAE Level 5 2021 på allmän väg under alla normala väderförhållanden som förekommer dagligen i Nordamerika (sol, regn, snö, snöfall). Det finns inte en chans. 100x pengarna om någon vill sätta emot.

Svenssons. Jag tycker det är fegt som fan att säga att du inte litar på mig, när problemet är att du inte litar på Elon.
Jag litar på Elon Musk men hans tidangivelser är i princip alltid best case scenario och det är väl därför som han inte heller har lovat något. Han har hittills inte backat från några saker som han sagt att Tesla ska leverera, i de flesta fall har det dock tagit längre tid än vad han först trott. Det finns ju brasklappar i alla hans uttalanden. Rent tekniskt så är de nära SAE Level 5 idag på vägar där folk normalt kör. Det främsta som saknas är det juridiska. Körning i snö är inte optimalt men detta var ju första vintern de testade nya mjukvaran i. Att de vill öppna upp för mer beta-testande kunder i Kanada och Norge är intressant.

Du verkar istället tro att LIDAR krävs. Den är ju ur funktion vid dimma, regn och snö så jag förstår inte hur man ska ha någon hjälp av LIDAR vid dimma, regn och snö. Kameror funkar som mänskliga ögon med samma begränsningar som mänskliga ögon (sikt minskas vid dimma, regn och snö men fortfarande fungerande så länge inte hela sikten är igensnöad).
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
Tesla kommer inte att TEKNISKT vara i närheten av SAE Level 5 2021 på allmän väg under alla normala väderförhållanden som förekommer dagligen i Nordamerika (sol, regn, snö, snöfall). Det finns inte en chans. 100x pengarna om någon vill sätta emot.

Jag litar på Elon Musk men hans tidangivelser är i princip alltid best case scenario och det är väl därför som han inte heller har lovat något.
ROTFL. Det här var nog det roligaste jag läst i år. Har du problem med närminnet eller? Kanske dags att avsluta tråden innan vi börjar om. :) 100x pengarna. "extremely confident."
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
spacecoin skrev:

Jag litar på Elon Musk men hans tidangivelser är i princip alltid best case scenario och det är väl därför som han inte heller har lovat något.
ROTFL. Det här var nog det roligaste jag läst i år. Har du problem med närminnet eller? Kanske dags att avsluta tråden innan vi börjar om. :)
Jag vet att du fullständigt ignorerar betydelsen av orden "probably/expect/pretty certain/think/could" men de har faktiskt betydelse för mig och andra. Du kan ju hoppa tillbaka till sida 3 och läsa igen...
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Sedan är det nog få Teslaköpare och investerare som tar Elon Musks tidsmål som helt skrivna i sten. Han brukar ju skämta själv om hur överentusiastisk han alltid är. Det här sa Elon på senaste earnings call:
Martin Viecha -- Senior Director of Investor Relations

OK. Thank you very much. The next question is, why are you confident Tesla will achieve Level 5 autonomy in 2021? And why is Dojo not necessary to get there?

Elon Musk -- Founder and Chief Executive Officer

I guess, I'm confident based on my understanding of the technical roadmap and the progress that we're making between each beta iteration. Yes. As I'm saying, it's not remarkable at all for the car to completely drive you from one location to another through a series of complex intersections. It's now about just improving the corner case reliability and getting it to 99.9999% reliable with respect to an accident.

Basically, we need to get it to better than human by a factor of at least 100% or 200%. And this is happening rapidly because we've got so much training data with all the cars in the field. And the software is improving dramatically. The -- we also write the software for labeling.

And I'll say it's quite challenging. We're moving everything toward video labeling. So all video labeling for video inference and so there are still a few of the nets that need to be upgraded to video training inference. And really, as we transition to each net to video, the performances become exceptional.

So this is like a hot thing. The video -- the labeling software that we work for, video labeling, making that better has a huge effect on the efficiency of labeling. And then, of course, the Holy Grail is auto labeling. So we're -- we put a lot of work into having the labeling tool to be more efficient when we used, as well as enabling auto labeling where we can.Dojo is a training supercomputer.

We believe it will be -- we think it may be the best neural net training computer in the world by possibly an order of magnitude. So it is a whole thing in and of itself. And this is offer potentially as a service. So some of the others need neural net training, we're not trying to keep it to ourselves.

So I think there could be a whole line of business in and of itself. And then, of course, for training vast amounts video data and getting the reliability from 100% to 200% better than average human to 2,000% better than average human. So that will be very helpful in that regard.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
spacecoin skrev:

ROTFL. Det här var nog det roligaste jag läst i år. Har du problem med närminnet eller? Kanske dags att avsluta tråden innan vi börjar om. :)
Jag vet att du fullständigt ignorerar betydelsen av orden "probably/expect/pretty certain/think/could" men de har faktiskt betydelse för mig och andra. Du kan ju hoppa tillbaka till sida 3 och läsa igen...
Snarare är det väl så att du uppenbarligen inte förstår innebörden av sannolikhet och att Elon ljuger när han säger (parafraserat) "Deliver Level 5. Extremely confident. This year", när chansen är nära noll. Ska vi avsluta så? Jag lär väl inte kunna lura av dig den där tusenlappen...
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:

Snarare är det väl så att du uppenbarligen inte förstår innebörden av sannolikhet och att Elon ljuger när han säger (parafraserat) "Deliver Level 5. Extremely confident. This year", när chansen är nära noll. Ska vi avsluta så? Jag lär väl inte kunna lura av dig den där tusenlappen...
Som jag skrivit och som du kan läsa i Elons citat så är det den tekniska lösningen för Level 5 som Tesla ska leverera. Att du helt ignorerar betydelsen av ord, saknar bevis på att Elon ljuger och ändå står på dig om att han gör det samt att du tycker att en helt neutral film utan klipp och kommentarer för hur FSD klarar sig i händelserik stadstrafik på natten för vinklad gör att jag inte direkt litar på dig...
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

spacecoin skrev:
Elon har gjort massor av bra grejer, inget snack om det. Jag är nöjd med min bil, trots 5-6 SC besök år ett. Men min gräns när det gäller hanterandet av FSD är för länge sedan passerad. Jag tror det är en växande skara av Teslas kunder som känner likadant.
Jag har funderat på hur länge är det rimligt att kunder ska vänta på leverans? Jag har väntat i 4 år nu.

Supernöjd med Tesla men undrar om FSD någonsin blir av. Meningen, enligt beskrivningen, var ju att bilen skulle ha förmågan att kunna hämta ungarna från träningen givet att det legala är ok. I den här takten lär ungarna hinna flytta hemifrån... :lol:

Hur länge ska man anses ha väntat tillräckligt länge? Finns risk att kunder börjar starta processer för att hävda avtalsbrott för utebliven leverans av funktionen och därmed potentiellt vitsen för en del att skaffa fordonet från första början. En av många saker som kan påverka TSLA framöver...
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
spacecoin skrev:

Som jag skrivit och som du kan läsa i Elons citat så är det den tekniska lösningen för Level 5 som Tesla ska leverera. Att du helt ignorerar betydelsen av ord, saknar bevis på att Elon ljuger och ändå står på dig om att han gör det samt att du tycker att en helt neutral film utan klipp och kommentarer för hur FSD klarar sig i händelserik stadstrafik på natten för vinklad gör att jag inte direkt litar på dig...
Nu får du väl ge dig. Sluta hitta på en massa skit nu.
Axel Springer och China AI. Level 5 i år. Det är inget snack avgränsningar där. Du vågar inte ens sätta en krona till 100x pengarna på att Elon har rätt. Vilket skämt.

Men visst, tekniskt gäller tydligen då:
Oberoende expert som vi båda utser avgör den 2021-12-31. Om experten är osäker så får vi pengarna tillbaka. SAE Level 5 TEKNISKT på allmänna vägar. I år. Normalt väglag (regn/snö/snöfall - ingen översvämning eller liknande). Vi kan deponera pengarna hos tredje part. Då behöver du ju inte lite på mig. Vad har du för problem med det?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
spacecoin skrev:

Nu får du väl ge dig. Sluta hitta på en massa skit nu.
Axel Springer och China AI. Level 5 i år. Det är inget snack avgränsningar där. Du vågar inte ens sätta en krona till 100x pengarna på att Elon har rätt. Vilket skämt.
Oberoende expert som vi båda utser avgör den 2021-12-31. SAE Level 5 TEKNISKT. I år. Normalt väglag (regn/snö/snöfall). Vi kan deponera pengarna hos tredje part.
Du har ju själv citerat Elon Musk om du går tillbaka till sida 3 och läser igen:

Dec 1, 2020: “I am extremely confident of achieving full autonomy and releasing it to the Tesla customer base next year. But I think at least some jurisdictions are going to allow full self-driving next year.

Gissar att du definierar "TEKNISKT" på annat sätt än att körning görs utan att någon behöver ta över körningen från bilen. Jag litar inte på dig och pengarna spelar ingen roll. Du skulle som sagt var kunna komma med löfte om 1 000 000/1 och jag skulle inte lita på dig mer utan än mindre.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Det fortsätter...
Interviewer: "..and with full autonomy, you mean Level 5"
Elon: "Yes".

"Think" rör ju det juridiska, så det spelar ju ingen roll för mig. Jag tror ingen jurisdiktion kommer att tillåta Level 5 i år som inte är någon form av kontrollerad försöksverksamhet med tillstånd.

Det är inte upp till mig att definiera SAE Level 5. Det är redan definierat. Med tekniskt avser jag alla aspekter som inte är juridiska. Så jag ser inte hur din tillit till mig påverkar vadet. Oberoende expert är domare. Deponering av pengarna. Vi kan till och med skriva ett avtal.

Vad är du orolig för? Jag är "extremely confident".

edit: tog bort utmanande emote, lade till text.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
*gör kycklingljud*

Det är inte upp till mig att definiera SAE Level 5. Det är redan definierat. Med tekniskt avser jag alla aspekter som inte är juridiska. Så jag ser inte hur din tillit till mig påverkar vadet. Oberoende expert är domare. Deponering av pengarna. Vi kan till och med skriva ett avtal.

Vad är du orolig för? Jag är "extremely confident".
Nej, det som inte känns rätt för mig är det lilla jag vet om dig och det är ju helt baserat på vad du har skrivit här.

Vi kan väl köra vadet och betala in pengarna till bankgiro 5724-0749 eller Swish 123 528 82 12?

Hur du än vänder och vrider på det så är det dock i slutändan en tolkningsfråga och vad som är de tekniska bitarna i SAE Level 5. Du har inte kommenterat något av det jag skriver så jag frågar igen. Skulle det vara OK för dig med video där en bil kör helt utan att en människa behöver ta över från punkt A till punkt B även ifall det juridiskt krävs en människa i förarstolen som är beredd att ta över?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
Nej, det som inte känns rätt för mig är det lilla jag vet om dig och det är ju helt baserat på vad du har skrivit här.

Vi kan väl köra vadet och betala in pengarna till bankgiro 5724-0749 eller Swish 123 528 82 12?

Hur du än vänder och vrider på det så är det dock i slutändan en tolkningsfråga och vad som är de tekniska bitarna i SAE Level 5. Du har inte kommenterat något av det jag skriver så jag frågar igen. Skulle det vara OK för dig med video där en bil kör helt utan att en människa behöver ta över från punkt A till punkt B även ifall det juridiskt krävs en människa i förarstolen som är beredd att ta över?
Jag är ingen expert på SAE och vill inte försöka beskriva det, därav experten och dokumentet. Jag vet bara att det är en bil utan ratt som aldrig gör fel. Problemet här är att du inte vet vad Level 5 är och det verkar inte som Elon vet heller, och då kan han, Elon, väl bara hålla käften och leverera FSD istället för att snacka skit hela tiden?

Det är min poäng. Du kan behålla tusenlappen, fr det finns liksom ingen chans att det går. Det är bara en principsak.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Svenssons skrev:

Jag är ingen expert på SAE och vill inte försöka beskriva det, därav experten och dokumentet. Jag vet bara att det är en bil utan ratt som aldrig gör fel. Problemet här är att du inte vet vad Level 5 är och det verkar inte som Elon vet heller, och då kan han, Elon, väl bara hålla käften och leverera FSD istället för att snacka skit hela tiden?

Det är min poäng. Du kan behålla tusenlappen, fr det finns liksom ingen chans att det går. Det är bara en principsak.
Om det krävs bil utan ratt och att den _aldrig_ gör fel så är det en helt meningslös definition, finns inget system som är felfritt. Du skriver att du inte är expert på SAE men sedan ändå hävdar att detta är ett krav... Nu tror jag inte detta är ett krav. Kan du visa att detta är ett krav eller är det en lögn från din sida?
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

En teknisk konsult som ideligen omtalar att med största sannolikhet, övertygad om , och liknande utryck , år efter år , men inte levererar, har nog tur om vederbörande är kvar på avlöningslistan i längden. Kanske i detta fall då produkten inte är avhängig av att det fungerar, dvs produkten kan användas ändå (läs: har fortfarande ratt) finns möjligheten att uppdraget kvarstår.

Men en företagsledare som inte bara har ansvar för utvecklingen av en delprodukt utan företräder hela företaget, produkten och konsumenternas förtroende och förväntningar bör inte utrycka sig så att det allvarligt kan uppstå denna diskussion som finns i tråden om vilseledande information.
Problemet förstärks i detta fall kraftigt i och med att man dessutom önskar betalt i förskott.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
Om det krävs bil utan ratt och att den _aldrig_ gör fel så är det en helt meningslös definition, finns inget system som är felfritt. Du skriver att du inte är expert på SAE men sedan ändå hävdar att detta är ett krav... Nu tror jag inte detta är ett krav. Kan du visa att detta är ett krav eller är det en lögn från din sida?
Jag har precis sparat dig en tusenlapp, så kanske kan vara lite tacksam för det istället för att fortsätta med att antyda att jag ljuger hela tiden. Du har direkt eller indirekt kallat mig för en tjuv, lögnare, att jag har hat utan substans och mer... Kanske läsa forum-reglerna en extra gång innan du fortsätter med det? Något om hövlig ton... Jag har sagt till dig förut om detta och nu säger jag det igen.

När det gäller SAE Level 5 så är ratten frivillig eftersom den inte behövs, då bilen ska klara alla situationer under alla omständigheter. Vill du veta mer kan du kanske läsa på själv istället för att vara oförskämd och försöka köra med mig? Du litar ju inte på något jag skriver i alla fall.

Ironin i att du spenderat två dagar att bråka med mig om Elons Level 5 uttalande när du inte verkar ha en susning av vad det innebär är drypande.
Skriv svar