Tesla låter andra ladda på SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Henriksson
elbilist

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Henriksson »

Tesla öppnar upp SuC om de tjänar pengar på det annars finns det ju givetvis ingen vits. Tesla har ju byggt en ett problem i sin batteristack oavsett model verkar det som vilket gör att man kan ladda otroligt långsamt förutom första 20 min. Antagligen för att man inte kan kyla batteristacken, värma kan man men inte kyla. Men om några år kan de säkert vara ikapp, Tesla ligger efter i princip på alla områden även om Tesla ägarna hävdar motsatsen. Oftast hävdar man drivlinan som det starkaste, men utifrån min utgångspunkt är det snarare den svagaste punkten. En drivlina ska ju hålla hela bilens livslängd utan byten av axlar, drivenheter och utan vibrationer och sen ska man ju kunna använda fullgas hela vägen ner till tomt batteri..
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Henriksson skrev:
Tesla öppnar upp SuC om de tjänar pengar på det annars finns det ju givetvis ingen vits. Tesla har ju byggt en ett problem i sin batteristack oavsett model verkar det som vilket gör att man kan ladda otroligt långsamt förutom första 20 min. Antagligen för att man inte kan kyla batteristacken, värma kan man men inte kyla. Men om några år kan de säkert vara ikapp, Tesla ligger efter i princip på alla områden även om Tesla ägarna hävdar motsatsen. Oftast hävdar man drivlinan som det starkaste, men utifrån min utgångspunkt är det snarare den svagaste punkten. En drivlina ska ju hålla hela bilens livslängd utan byten av axlar, drivenheter och utan vibrationer och sen ska man ju kunna använda fullgas hela vägen ner till tomt batteri..

Precis. Jag håller igen när jag kör eftersom jag vet att bilen inte klarar effekten.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Henriksson skrev:
Tesla har ju byggt en ett problem i sin batteristack oavsett model verkar det som vilket gör att man kan ladda otroligt långsamt förutom första 20 min. Antagligen för att man inte kan kyla batteristacken, värma kan man men inte kyla.
Vad menar du med att man inte kan kyla batteristacken?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Inlägg av Xeik »

Niklas Z skrev:
Henriksson skrev:
Tesla har ju byggt en ett problem i sin batteristack oavsett model verkar det som vilket gör att man kan ladda otroligt långsamt förutom första 20 min. Antagligen för att man inte kan kyla batteristacken, värma kan man men inte kyla.
Tror inte det är lönt att bemöta Henriksson.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Niklas Z skrev:
Henriksson skrev:
Fläktarna gick som fasen på mina Tesla när jag snabbladdade i varmt väder. Är inte det för att kyla batteriet? Lät som ett jetplan ibland.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Henriksson skrev:
Finns inte gaspedal på elbilar. ;)

Men det sagt; Att du inte kan få lika hög strömstyrka ur ett batteripack som är på 5-10% SoC jämför med ett som är på 90-100% SoC är inte för att biltillverkarna är medvetet taskiga mot oss förare/användare, utan har mer med lagarna för batterikemin och ellära att göra.

[ uppdaterat inlägg; korrigerat stavfel ovan (se kommentar i nedan post) ]
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 4 gång.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
Henriksson skrev:
Finns inte gas på bilar. ;)

Men det sagt; Att du inte kan få lika hög strömstyrka ur ett batteripack som är på 5-10% SoC jämför med ett som är på 90-100% SoC är inte för att biltillverkarna är medvetet taskiga mot oss förare/användare, utan har mer med lagarna för batterikemin och ellära att göra.

Jag har sett många gasbilar! Finns från många tillverkare.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
Henriksson skrev:
Finns inte gas på bilar. ;)

Jag har sett många gasbilar! Finns från många tillverkare.
Touché. :D

Skulle givetvis skrivit gaspedal och på elbilar. :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Henriksson skrev:
Nyfiken; Vad använder du själv för elbil som ger högre effekt och snabbare acceleration än Teslas (som du inte gillar pga. strypt eller för låg effekt)?

Här kan du iaf. se en relativt billig M3 på nordslingan som kör efter en dubbelt så dyr Taycan som gör allt för att försöka dra ifrån Teslan, men inte lyckas.

Visst finns det bättre elbilar än Teslas, som tex. Rimac, men då för bra mycket mer pengar.

Skulle säga att om man tar hänsyn till pengar (vilket jag och de flesta vanliga människor måste göra) så finns det nog inget roligare på elbilssidan än en M3P. Mycket kul körning för i sammanhanget väldigt liten kostnad.
Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Niklas Z skrev:
Henriksson skrev:
Fläktarna gick som fasen på mina Tesla när jag snabbladdade i varmt väder. Är inte det för att kyla batteriet? Lät som ett jetplan ibland.
Exakt. Första gången trodde jag att bilen skulle gå sönder. Vågade inte ens sitta kvar i bilen. Tills jag insåg att den höll på och kylde batteriet som bara den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

fth skrev:
Credde skrev:
Hade jag kunna ladda en E-Tron på SuC hade jag nog tittat mer noggrant på den framför Teslan.
Ah, då förstår jag argumentet bättre, det är alltså andra bilar som blir bättre när dom släpps in, inte Tesla som blir sämre, jag är nog lite trög på fredag em :)

/fth
Japp, Tesla blir absolut inte sämre av att andra kan ladda på SuC - dock kanske irritationsmomentet blir större om det blir mycket kö på SuC. Kö på SuC är vi Tesla ägare till stor del förskonade för.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Credde skrev:
fth skrev:
Credde skrev:
Hade jag kunna ladda en E-Tron på SuC hade jag nog tittat mer noggrant på den framför Teslan.
Ah, då förstår jag argumentet bättre, det är alltså andra bilar som blir bättre när dom släpps in, inte Tesla som blir sämre, jag är nog lite trög på fredag em :)

/fth
Japp, Tesla blir absolut inte sämre av att andra kan ladda på SuC - dock kanske irritationsmomentet blir större om det blir mycket kö på SuC. Kö på SuC är vi Tesla ägare till stor del förskonade för.
Paketet "Tesla" blir avgjort sämre. Det där med kö blir vanligare och vanligare. Senast vid sportlovet var det väl köer i Hudiksvall? Vore ju inte en förbättring om alla andra elbilar också skulle åka dit.

Att det oftast är tomt är liksom inget argument om det är kö när man väl vill nyttja SuC. Det är också det som är det som gör att byggandet av snabbladdare aldrig blir särskilt lönsamt. Nyttjandegraden är för liten och ojämn. Först kommer ingen bil, sen ingen men sen är det fullt och kö i några timmar. Sen är det tomt tomt tomt igen...
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Egentligen tycker jag det är fel att Tesla öppnar upp för andra märken. Men om man tänker efter lite så kan det faktiskt vara en bra grej om det görs rätt. Många stolpar på SuC är ofta lediga och genom dynamisk prissättning, som Tesla redan prövat, så skulle Tesla kunna erbjuda laddning till andra och därmed dra in mer pengar till laddnätverket och därmed mer stolpar och laddare (delvis bekostat av andra märken)

Så väldigt grovt typ så här
Tesla - normal 3 kr/kWh
Tesla - hög efterfrågan (jul/påsk/midsommar) 6 kr/kWh
Andra märken - normal 4,5 kr/kWh
Andra märken - hög efterfrågan (jul/påsk/midsommar) 9-12 kr/kWh

Oavsett så är dynamsik prissättning garanterat nått vi kommer se mer av i framtiden då det hjälper att balansera utbud vs efterfrågan.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Tesla blir väl kanske inte direkt sämre, bortsett från att risken för köer på vissa ställen skulle öka drastiskt. Men alla andra elbilar skulle relativt till Tesla bli attraktivare. Fast det är såklart också en sanning med modifikation. För en som vill åka till norra Sverige skulle det helt klart bli en avgörande faktor. Med möjlighet att ladda på SuC skulle framkomligheten för en icke-Tesla plötsligt öka från obefintligt till fullt godkänt. Plötsligt skulle man kunna köpa vilken elbil som helst utan att behöva tänka på var man laddar den.
Men på sydligare breddgrader där det finns gott om snabbladdare skulle det inte alls göra lika stor skillnad. Då blir SuC bara en i mängden. Då är det nästan bara en fråga om prissättning om man laddar på SuC eller om man tar laddaren bredvid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Tesla blir väl kanske inte direkt sämre, bortsett från att risken för köer på vissa ställen skulle öka drastiskt. Men alla andra elbilar skulle relativt till Tesla bli attraktivare. Fast det är såklart också en sanning med modifikation. För en som vill åka till norra Sverige skulle det helt klart bli en avgörande faktor. Med möjlighet att ladda på SuC skulle framkomligheten för en icke-Tesla plötsligt öka från obefintligt till fullt godkänt. Plötsligt skulle man kunna köpa vilken elbil som helst utan att behöva tänka på var man laddar den.
Men på sydligare breddgrader där det finns gott om snabbladdare skulle det inte alls göra lika stor skillnad. Då blir SuC bara en i mängden. Då är det nästan bara en fråga om prissättning om man laddar på SuC eller om man tar laddaren bredvid.
Om man har gått över till elbil (men inte vill köra Tesla) och brukar åka till norra sverige har man ju troligtvis kvar en fossilbil för detta ändamål. Om det ges möjlighet att ladda elbilen kanske man överväger att ta den istället för dieselbilen?
Det skulle ju kunna göra stor skillnad på hur redan befintliga elbilar används.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Många är nog beredda att betala för SUC inte bara för att de finns överallt, utan också för att de är så enkla att använda.
Ska du ge dig ut i Europa och nyttja andra laddnätverk måste du ju klura ut vad de ger för effekt, hur många laddare där är, vad dom kostar och hur du betalar. Ja och så sist men inte minst be till gud att de funkar. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev:
Ska du ge dig ut i Europa och nyttja andra laddnätverk måste du ju klura ut vad de ger för effekt, hur många laddare där är, vad dom kostar och hur du betalar. Ja och så sist men inte minst be till gud att de funkar. :lol:
Och inte minst risken att debiteras samma belopp i € istället för SEK :oops:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Beror lite på vad man menar med "sydligare breddgrader". Vi funderar på att åka till Marbella med Teslan i sommar och för skojs skull kollade jag hur det såg ut med Ionity om man istället skulle ta Audin. Ser ut att det skulle funka till mitten av Spanien ungefär, men där tar det stopp...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev:
åka till Marbella med Teslan i sommar och för skojs skull kollade jag hur det såg ut med Ionity om man istället skulle ta Audin. Ser ut att det skulle funka till mitten av Spanien ungefär, men där tar det stopp...
Hur ser det ut med Tesla och SuC ?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Med möjlighet att ladda på SuC skulle framkomligheten för en icke-Tesla plötsligt öka från obefintligt till fullt godkänt. Plötsligt skulle man kunna köpa vilken elbil som helst utan att behöva tänka på var man laddar den.
Det skulle bara vara möjligt om Tesla öppnade upp för samtliga bilar men det finns inget som pekar på att de skulle göra det. Dels vill nog Tesla inte bygga upp ett helt nytt betalsystem enbart för icke-Teslabilar och dels vill de nog som de tidigare sagt att bilarna skall klara av att ta effekten som levereras, dvs minst 100 kW.

Skulle Tesla öppna upp blir det då troligen enbart bilar som stödjer samma betalningssystem som Tesla har idag och enbart bilmodeller som klarar av effekten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

AAKEE skrev:
Legato skrev:
åka till Marbella med Teslan i sommar och för skojs skull kollade jag hur det såg ut med Ionity om man istället skulle ta Audin. Ser ut att det skulle funka till mitten av Spanien ungefär, men där tar det stopp...
Hur ser det ut med Tesla och SuC ?
Helt problemfritt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Skulle Tesla öppna upp blir det då troligen enbart bilar som stödjer samma betalningssystem som Tesla har idag och enbart bilmodeller som klarar av effekten.
Håller med, stöd för plug & charge, laddporten på ”rätt” ställe, stöd för 150+ kW effekt etc kommer vara kravet, vilket begränsat startfältet väsentligt.

Jag trodde inte öht på detta tidigare, men efter det läckta samtalet med Elon så lutar jag nu åt att detta kommer att ske endast i USA, och för något/några märken som ingår avtal ned Tesla.

/fth
Reconnnn

Inlägg av Reconnnn »

Det skulle ju även kunna göra så att de öppnar upp för laddning av andra märken när det är låg användning men tillåter endast Teslor när det är kö. Då spelar det inte så storroll om de långsamladdar eller ej och Tesla tjänar mer pengar på sin investering.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Reconnnn skrev:
Det skulle ju även kunna göra så att de öppnar upp för laddning av andra märken när det är låg användning men tillåter endast Teslor när det är kö. Då spelar det inte så storroll om de långsamladdar eller ej och Tesla tjänar mer pengar på sin investering.

Blir nog svårt att förklara för folk. Känns som upplagt för att folk rullar in med låg SOC och så får de inte ladda...
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Reconnnn skrev:
Tveksamt, själva poängen med SuC är ju tillgängligheten, om man inte kan vara säker på att kunna ladda när man kommer fram så kan man ju lika gärna använda konkurrenterna.

Jag skulle iaf inte vara särskilt intresserad av att betala för en tjänst som jag kan utnyttja "när som helst, så länge det inte är några VIP-kunder före".

/fth
Skriv svar