Tesla öppnar upp SuC om de tjänar pengar på det annars finns det ju givetvis ingen vits. Tesla har ju byggt en ett problem i sin batteristack oavsett model verkar det som vilket gör att man kan ladda otroligt långsamt förutom första 20 min. Antagligen för att man inte kan kyla batteristacken, värma kan man men inte kyla. Men om några år kan de säkert vara ikapp, Tesla ligger efter i princip på alla områden även om Tesla ägarna hävdar motsatsen. Oftast hävdar man drivlinan som det starkaste, men utifrån min utgångspunkt är det snarare den svagaste punkten. En drivlina ska ju hålla hela bilens livslängd utan byten av axlar, drivenheter och utan vibrationer och sen ska man ju kunna använda fullgas hela vägen ner till tomt batteri..
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 27 mar 2021 21:07
av MWall
Henriksson skrev:
Tesla öppnar upp SuC om de tjänar pengar på det annars finns det ju givetvis ingen vits. Tesla har ju byggt en ett problem i sin batteristack oavsett model verkar det som vilket gör att man kan ladda otroligt långsamt förutom första 20 min. Antagligen för att man inte kan kyla batteristacken, värma kan man men inte kyla. Men om några år kan de säkert vara ikapp, Tesla ligger efter i princip på alla områden även om Tesla ägarna hävdar motsatsen. Oftast hävdar man drivlinan som det starkaste, men utifrån min utgångspunkt är det snarare den svagaste punkten. En drivlina ska ju hålla hela bilens livslängd utan byten av axlar, drivenheter och utan vibrationer och sen ska man ju kunna använda fullgas hela vägen ner till tomt batteri..
Precis. Jag håller igen när jag kör eftersom jag vet att bilen inte klarar effekten.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 27 mar 2021 21:25
av Niklas Z
Henriksson skrev:
Tesla har ju byggt en ett problem i sin batteristack oavsett model verkar det som vilket gör att man kan ladda otroligt långsamt förutom första 20 min. Antagligen för att man inte kan kyla batteristacken, värma kan man men inte kyla.
Vad menar du med att man inte kan kyla batteristacken?
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 27 mar 2021 21:28
av Xeik
Niklas Z skrev:
Henriksson skrev:
Tesla har ju byggt en ett problem i sin batteristack oavsett model verkar det som vilket gör att man kan ladda otroligt långsamt förutom första 20 min. Antagligen för att man inte kan kyla batteristacken, värma kan man men inte kyla.
Vad menar du med att man inte kan kyla batteristacken?
Tror inte det är lönt att bemöta Henriksson.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 27 mar 2021 22:25
av HelectriC
Niklas Z skrev:
Henriksson skrev:
Tesla har ju byggt en ett problem i sin batteristack oavsett model verkar det som vilket gör att man kan ladda otroligt långsamt förutom första 20 min. Antagligen för att man inte kan kyla batteristacken, värma kan man men inte kyla.
Vad menar du med att man inte kan kyla batteristacken?
Fläktarna gick som fasen på mina Tesla när jag snabbladdade i varmt väder. Är inte det för att kyla batteriet? Lät som ett jetplan ibland.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 27 mar 2021 22:35
av martinot
Henriksson skrev:
Tesla öppnar upp SuC om de tjänar pengar på det annars finns det ju givetvis ingen vits. Tesla har ju byggt en ett problem i sin batteristack oavsett model verkar det som vilket gör att man kan ladda otroligt långsamt förutom första 20 min. Antagligen för att man inte kan kyla batteristacken, värma kan man men inte kyla. Men om några år kan de säkert vara ikapp, Tesla ligger efter i princip på alla områden även om Tesla ägarna hävdar motsatsen. Oftast hävdar man drivlinan som det starkaste, men utifrån min utgångspunkt är det snarare den svagaste punkten. En drivlina ska ju hålla hela bilens livslängd utan byten av axlar, drivenheter och utan vibrationer och sen ska man ju kunna använda fullgas hela vägen ner till tomt batteri..
Finns inte gaspedal på elbilar.
Men det sagt; Att du inte kan få lika hög strömstyrka ur ett batteripack som är på 5-10% SoC jämför med ett som är på 90-100% SoC är inte för att biltillverkarna är medvetet taskiga mot oss förare/användare, utan har mer med lagarna för batterikemin och ellära att göra.
Tesla öppnar upp SuC om de tjänar pengar på det annars finns det ju givetvis ingen vits. Tesla har ju byggt en ett problem i sin batteristack oavsett model verkar det som vilket gör att man kan ladda otroligt långsamt förutom första 20 min. Antagligen för att man inte kan kyla batteristacken, värma kan man men inte kyla. Men om några år kan de säkert vara ikapp, Tesla ligger efter i princip på alla områden även om Tesla ägarna hävdar motsatsen. Oftast hävdar man drivlinan som det starkaste, men utifrån min utgångspunkt är det snarare den svagaste punkten. En drivlina ska ju hålla hela bilens livslängd utan byten av axlar, drivenheter och utan vibrationer och sen ska man ju kunna använda fullgas hela vägen ner till tomt batteri..
Finns inte gas på bilar.
Men det sagt; Att du inte kan få lika hög strömstyrka ur ett batteripack som är på 5-10% SoC jämför med ett som är på 90-100% SoC är inte för att biltillverkarna är medvetet taskiga mot oss förare/användare, utan har mer med lagarna för batterikemin och ellära att göra.
Jag har sett många gasbilar! Finns från många tillverkare.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 27 mar 2021 22:42
av martinot
HelectriC skrev:
martinot skrev:
Henriksson skrev:
Tesla öppnar upp SuC om de tjänar pengar på det annars finns det ju givetvis ingen vits. Tesla har ju byggt en ett problem i sin batteristack oavsett model verkar det som vilket gör att man kan ladda otroligt långsamt förutom första 20 min. Antagligen för att man inte kan kyla batteristacken, värma kan man men inte kyla. Men om några år kan de säkert vara ikapp, Tesla ligger efter i princip på alla områden även om Tesla ägarna hävdar motsatsen. Oftast hävdar man drivlinan som det starkaste, men utifrån min utgångspunkt är det snarare den svagaste punkten. En drivlina ska ju hålla hela bilens livslängd utan byten av axlar, drivenheter och utan vibrationer och sen ska man ju kunna använda fullgas hela vägen ner till tomt batteri..
Finns inte gas på bilar.
Men det sagt; Att du inte kan få lika hög strömstyrka ur ett batteripack som är på 5-10% SoC jämför med ett som är på 90-100% SoC är inte för att biltillverkarna är medvetet taskiga mot oss förare/användare, utan har mer med lagarna för batterikemin och ellära att göra.
Jag har sett många gasbilar! Finns från många tillverkare.
Touché.
Skulle givetvis skrivit gaspedal och på elbilar.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 27 mar 2021 22:44
av martinot
Henriksson skrev:
Tesla öppnar upp SuC om de tjänar pengar på det annars finns det ju givetvis ingen vits. Tesla har ju byggt en ett problem i sin batteristack oavsett model verkar det som vilket gör att man kan ladda otroligt långsamt förutom första 20 min. Antagligen för att man inte kan kyla batteristacken, värma kan man men inte kyla. Men om några år kan de säkert vara ikapp, Tesla ligger efter i princip på alla områden även om Tesla ägarna hävdar motsatsen. Oftast hävdar man drivlinan som det starkaste, men utifrån min utgångspunkt är det snarare den svagaste punkten. En drivlina ska ju hålla hela bilens livslängd utan byten av axlar, drivenheter och utan vibrationer och sen ska man ju kunna använda fullgas hela vägen ner till tomt batteri..
Nyfiken; Vad använder du själv för elbil som ger högre effekt och snabbare acceleration än Teslas (som du inte gillar pga. strypt eller för låg effekt)?
Här kan du iaf. se en relativt billig M3 på nordslingan som kör efter en dubbelt så dyr Taycan som gör allt för att försöka dra ifrån Teslan, men inte lyckas.
Visst finns det bättre elbilar än Teslas, som tex. Rimac, men då för bra mycket mer pengar.
Skulle säga att om man tar hänsyn till pengar (vilket jag och de flesta vanliga människor måste göra) så finns det nog inget roligare på elbilssidan än en M3P. Mycket kul körning för i sammanhanget väldigt liten kostnad.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 28 mar 2021 09:27
av mati
HelectriC skrev:
Niklas Z skrev:
Henriksson skrev:
Tesla har ju byggt en ett problem i sin batteristack oavsett model verkar det som vilket gör att man kan ladda otroligt långsamt förutom första 20 min. Antagligen för att man inte kan kyla batteristacken, värma kan man men inte kyla.
Vad menar du med att man inte kan kyla batteristacken?
Fläktarna gick som fasen på mina Tesla när jag snabbladdade i varmt väder. Är inte det för att kyla batteriet? Lät som ett jetplan ibland.
Exakt. Första gången trodde jag att bilen skulle gå sönder. Vågade inte ens sitta kvar i bilen. Tills jag insåg att den höll på och kylde batteriet som bara den.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 28 mar 2021 10:29
av Credde
fth skrev:
Credde skrev:
Hade jag kunna ladda en E-Tron på SuC hade jag nog tittat mer noggrant på den framför Teslan.
Ah, då förstår jag argumentet bättre, det är alltså andra bilar som blir bättre när dom släpps in, inte Tesla som blir sämre, jag är nog lite trög på fredag em
/fth
Japp, Tesla blir absolut inte sämre av att andra kan ladda på SuC - dock kanske irritationsmomentet blir större om det blir mycket kö på SuC. Kö på SuC är vi Tesla ägare till stor del förskonade för.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 28 mar 2021 11:29
av MWall
Credde skrev:
fth skrev:
Credde skrev:
Hade jag kunna ladda en E-Tron på SuC hade jag nog tittat mer noggrant på den framför Teslan.
Ah, då förstår jag argumentet bättre, det är alltså andra bilar som blir bättre när dom släpps in, inte Tesla som blir sämre, jag är nog lite trög på fredag em
/fth
Japp, Tesla blir absolut inte sämre av att andra kan ladda på SuC - dock kanske irritationsmomentet blir större om det blir mycket kö på SuC. Kö på SuC är vi Tesla ägare till stor del förskonade för.
Paketet "Tesla" blir avgjort sämre. Det där med kö blir vanligare och vanligare. Senast vid sportlovet var det väl köer i Hudiksvall? Vore ju inte en förbättring om alla andra elbilar också skulle åka dit.
Att det oftast är tomt är liksom inget argument om det är kö när man väl vill nyttja SuC. Det är också det som är det som gör att byggandet av snabbladdare aldrig blir särskilt lönsamt. Nyttjandegraden är för liten och ojämn. Först kommer ingen bil, sen ingen men sen är det fullt och kö i några timmar. Sen är det tomt tomt tomt igen...
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 28 mar 2021 11:50
av EnTraktor
Egentligen tycker jag det är fel att Tesla öppnar upp för andra märken. Men om man tänker efter lite så kan det faktiskt vara en bra grej om det görs rätt. Många stolpar på SuC är ofta lediga och genom dynamisk prissättning, som Tesla redan prövat, så skulle Tesla kunna erbjuda laddning till andra och därmed dra in mer pengar till laddnätverket och därmed mer stolpar och laddare (delvis bekostat av andra märken)
Så väldigt grovt typ så här
Tesla - normal 3 kr/kWh
Tesla - hög efterfrågan (jul/påsk/midsommar) 6 kr/kWh
Andra märken - normal 4,5 kr/kWh
Andra märken - hög efterfrågan (jul/påsk/midsommar) 9-12 kr/kWh
Oavsett så är dynamsik prissättning garanterat nått vi kommer se mer av i framtiden då det hjälper att balansera utbud vs efterfrågan.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 28 mar 2021 11:54
av mati
Tesla blir väl kanske inte direkt sämre, bortsett från att risken för köer på vissa ställen skulle öka drastiskt. Men alla andra elbilar skulle relativt till Tesla bli attraktivare. Fast det är såklart också en sanning med modifikation. För en som vill åka till norra Sverige skulle det helt klart bli en avgörande faktor. Med möjlighet att ladda på SuC skulle framkomligheten för en icke-Tesla plötsligt öka från obefintligt till fullt godkänt. Plötsligt skulle man kunna köpa vilken elbil som helst utan att behöva tänka på var man laddar den.
Men på sydligare breddgrader där det finns gott om snabbladdare skulle det inte alls göra lika stor skillnad. Då blir SuC bara en i mängden. Då är det nästan bara en fråga om prissättning om man laddar på SuC eller om man tar laddaren bredvid.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 28 mar 2021 12:02
av Fredrik j
mati skrev:
Tesla blir väl kanske inte direkt sämre, bortsett från att risken för köer på vissa ställen skulle öka drastiskt. Men alla andra elbilar skulle relativt till Tesla bli attraktivare. Fast det är såklart också en sanning med modifikation. För en som vill åka till norra Sverige skulle det helt klart bli en avgörande faktor. Med möjlighet att ladda på SuC skulle framkomligheten för en icke-Tesla plötsligt öka från obefintligt till fullt godkänt. Plötsligt skulle man kunna köpa vilken elbil som helst utan att behöva tänka på var man laddar den.
Men på sydligare breddgrader där det finns gott om snabbladdare skulle det inte alls göra lika stor skillnad. Då blir SuC bara en i mängden. Då är det nästan bara en fråga om prissättning om man laddar på SuC eller om man tar laddaren bredvid.
Om man har gått över till elbil (men inte vill köra Tesla) och brukar åka till norra sverige har man ju troligtvis kvar en fossilbil för detta ändamål. Om det ges möjlighet att ladda elbilen kanske man överväger att ta den istället för dieselbilen?
Det skulle ju kunna göra stor skillnad på hur redan befintliga elbilar används.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 28 mar 2021 12:05
av taliz
mati skrev:
Men på sydligare breddgrader där det finns gott om snabbladdare skulle det inte alls göra lika stor skillnad. Då blir SuC bara en i mängden. Då är det nästan bara en fråga om prissättning om man laddar på SuC eller om man tar laddaren bredvid.
Många är nog beredda att betala för SUC inte bara för att de finns överallt, utan också för att de är så enkla att använda.
Ska du ge dig ut i Europa och nyttja andra laddnätverk måste du ju klura ut vad de ger för effekt, hur många laddare där är, vad dom kostar och hur du betalar. Ja och så sist men inte minst be till gud att de funkar.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 28 mar 2021 12:10
av AAKEE
taliz skrev:
Ska du ge dig ut i Europa och nyttja andra laddnätverk måste du ju klura ut vad de ger för effekt, hur många laddare där är, vad dom kostar och hur du betalar. Ja och så sist men inte minst be till gud att de funkar.
Och inte minst risken att debiteras samma belopp i € istället för SEK
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 28 mar 2021 12:15
av Legato
mati skrev:
Tesla blir väl kanske inte direkt sämre, bortsett från att risken för köer på vissa ställen skulle öka drastiskt. Men alla andra elbilar skulle relativt till Tesla bli attraktivare. Fast det är såklart också en sanning med modifikation. För en som vill åka till norra Sverige skulle det helt klart bli en avgörande faktor. Med möjlighet att ladda på SuC skulle framkomligheten för en icke-Tesla plötsligt öka från obefintligt till fullt godkänt. Plötsligt skulle man kunna köpa vilken elbil som helst utan att behöva tänka på var man laddar den.
Men på sydligare breddgrader där det finns gott om snabbladdare skulle det inte alls göra lika stor skillnad. Då blir SuC bara en i mängden. Då är det nästan bara en fråga om prissättning om man laddar på SuC eller om man tar laddaren bredvid.
Beror lite på vad man menar med "sydligare breddgrader". Vi funderar på att åka till Marbella med Teslan i sommar och för skojs skull kollade jag hur det såg ut med Ionity om man istället skulle ta Audin. Ser ut att det skulle funka till mitten av Spanien ungefär, men där tar det stopp...
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 28 mar 2021 12:27
av AAKEE
Legato skrev:
åka till Marbella med Teslan i sommar och för skojs skull kollade jag hur det såg ut med Ionity om man istället skulle ta Audin. Ser ut att det skulle funka till mitten av Spanien ungefär, men där tar det stopp...
Hur ser det ut med Tesla och SuC ?
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 28 mar 2021 12:57
av Svenssons
mati skrev:
Med möjlighet att ladda på SuC skulle framkomligheten för en icke-Tesla plötsligt öka från obefintligt till fullt godkänt. Plötsligt skulle man kunna köpa vilken elbil som helst utan att behöva tänka på var man laddar den.
Det skulle bara vara möjligt om Tesla öppnade upp för samtliga bilar men det finns inget som pekar på att de skulle göra det. Dels vill nog Tesla inte bygga upp ett helt nytt betalsystem enbart för icke-Teslabilar och dels vill de nog som de tidigare sagt att bilarna skall klara av att ta effekten som levereras, dvs minst 100 kW.
Skulle Tesla öppna upp blir det då troligen enbart bilar som stödjer samma betalningssystem som Tesla har idag och enbart bilmodeller som klarar av effekten.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 28 mar 2021 13:09
av fth
AAKEE skrev:
Legato skrev:
åka till Marbella med Teslan i sommar och för skojs skull kollade jag hur det såg ut med Ionity om man istället skulle ta Audin. Ser ut att det skulle funka till mitten av Spanien ungefär, men där tar det stopp...
Hur ser det ut med Tesla och SuC ?
Helt problemfritt.
/fth
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 28 mar 2021 13:14
av fth
Svenssons skrev:
Skulle Tesla öppna upp blir det då troligen enbart bilar som stödjer samma betalningssystem som Tesla har idag och enbart bilmodeller som klarar av effekten.
Håller med, stöd för plug & charge, laddporten på ”rätt” ställe, stöd för 150+ kW effekt etc kommer vara kravet, vilket begränsat startfältet väsentligt.
Jag trodde inte öht på detta tidigare, men efter det läckta samtalet med Elon så lutar jag nu åt att detta kommer att ske endast i USA, och för något/några märken som ingår avtal ned Tesla.
/fth
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 29 mar 2021 13:06
av Reconnnn
Det skulle ju även kunna göra så att de öppnar upp för laddning av andra märken när det är låg användning men tillåter endast Teslor när det är kö. Då spelar det inte så storroll om de långsamladdar eller ej och Tesla tjänar mer pengar på sin investering.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 29 mar 2021 13:21
av MWall
Reconnnn skrev:
Det skulle ju även kunna göra så att de öppnar upp för laddning av andra märken när det är låg användning men tillåter endast Teslor när det är kö. Då spelar det inte så storroll om de långsamladdar eller ej och Tesla tjänar mer pengar på sin investering.
Blir nog svårt att förklara för folk. Känns som upplagt för att folk rullar in med låg SOC och så får de inte ladda...
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 29 mar 2021 14:24
av fth
Reconnnn skrev:
Det skulle ju även kunna göra så att de öppnar upp för laddning av andra märken när det är låg användning men tillåter endast Teslor när det är kö. Då spelar det inte så storroll om de långsamladdar eller ej och Tesla tjänar mer pengar på sin investering.
Tveksamt, själva poängen med SuC är ju tillgängligheten, om man inte kan vara säker på att kunna ladda när man kommer fram så kan man ju lika gärna använda konkurrenterna.
Jag skulle iaf inte vara särskilt intresserad av att betala för en tjänst som jag kan utnyttja "när som helst, så länge det inte är några VIP-kunder före".