Sida 4 av 13

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 18 apr 2021 01:11
av pefreli
Gick 2019 från nya BMW-dieslar 3-serie till Model 3.

Efter snart 5000 mil kan jag konstatera att det var det bästa bytet jag gjort någonsin när det gäller bilar.

Jag har varit inne på SC och fixat en del garantiärenden (fukt i lyktor, tätningslister som släppt samt ytterligare några småsaker) och det har aldrig varit några problem. Däremot rekommenderar jag att man inte har alltför långt till SC eller iaf rangerservice.

Utöver garantiärendena är jag som en del andra irriterad över regnsensorn. Den funkade perfekt första året jag hade bilen men har sen blivit sämre...Lite märkligt kan tyckas men men...

Ska man ha en Tesla får man nog gilla läget att man är en testpilot i vissa avseenden. Jag tycker det är ok mtp alla fördelar man får med uppdateringar etc.

Listan på uppdateringar som jag fått sen jag köpte bilen är LÅÅÅÅÅNG och förhoppningsvis får de återigen ordning på regnsensorn. :roll:

Bortsett från ovan samt ytterligare några punkter är Teslan en så mkt bättre bil än mina tidigare BMW-dieslar. I många delar är det knapp ens jämförbart då Teslan är så långt före/bättre.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 18 apr 2021 08:11
av mati
Henriksson skrev:
Min första halvljusautomatik hade jag på en BMW535d 2007 och den fungerade superbra och har gjort det på alla bilar jag haft sedan dess och likadant med torkarautomatik har fungerat i alla bilar man haft sedan tidigt 2000. Jag tror det är handhavande fel, Tesla ligger ju långt före alla andra och sannolikt även med dessa funktioner som är något av de mest triviala. Inte lika självklara som karosseri passningar med täta dörrar men nästan. Stänger ni dörrarna ordentligt?
Hur ska det kunna vara handhavandefel på nånting som ska skötas helt automatiskt? Antingen så är det en automatisk funktion, och då ska man per definition inte kunna göra fel. Eller så det en manuell funktion och då är den just manuell.
På min e-tron har jag satt på helljusautomatiken för 2 år sedan när jag fick bilen. Jag har inte rört spaken sedan dess. Det är en automatisk funktion som sköter sig själv.
I vår e-Golf fungerar automatiken däremot urdåligt. Där är det manuellt läge som gäller. Den är visserligen bättre än den som satt i mina gamla Model S, men den är fortfarande inte tillräckligt bra för att man ska kunna lita på den. Och därmed förblir den avstängd.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 18 apr 2021 08:51
av Vulgarsonic
Henriksson skrev:
Min första halvljusautomatik hade jag på en BMW535d 2007 och den fungerade superbra och har gjort det på alla bilar jag haft sedan dess och likadant med torkarautomatik har fungerat i alla bilar man haft sedan tidigt 2000. Jag tror det är handhavande fel, Tesla ligger ju långt före alla andra och sannolikt även med dessa funktioner som är något av de mest triviala. Inte lika självklara som karosseri passningar med täta dörrar men nästan. Stänger ni dörrarna ordentligt?
Handhavandefel?
"sannolikt långt före"?

Det är alltså automatiska funktioner....
Antingen fungerar de eller så fungerar de inte.

Det tesla gör på Model 3 som "ingen av alla bilar man haft sedan tidigt 2000" gör, är att man försöker använda en kamera istället för en traditionell regnsensor och därav problemen.
En kamera funkar liksom rätt dåligt utan ljus, dessutom bevisligen även när det gäller att se spray från vägbanan.

Det är ganska uppenbart bara genom att titta på storleken på kameran att inse att det aldrig kommer att fungera med nuvarande hårdvara, en sensor i den storleken är inte i närheten av det ljusinsläpp som skulle behövas för att få det att funka ens i skymning.

Att vara "långt före" innebär inte att använda nya tekniker om de ändå ger värdelöst resultat.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 18 apr 2021 09:05
av mati
Precis. Att återuppfinna hjulet innebär inte nödvändigtvis att det är bra, bara för att det är nytänkande.
- Kolla här, vi har gjort fyrkantiga hjul, de är mycket billigare att tillverka, och vår bedömning är att de kommer fungera minst lika bra som runda hjul. Resten löser vi med mjukvara. Typ. ;)

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 18 apr 2021 09:17
av LarsL
Ja, problemet med åtminstone torkar automatiken är att Tesla av någon konstig anledning valt bort den enkla sensor som funnits på bilar sedan 2000, ungefär. Riktigt lustigt blir det när bilen kör på NoAP och säger att den inte ser något men ändå inte kör vindrutetorkaren.

Helljusautomatiken tycker jag funkar bra så länge mötande trafik har helljuset på och bländar av. Många verkar köra omkring med halvljus mest hela tiden... har jag observerat. Nu lär det ju dröja ett halvår innan man kör med helljus igen så vi får se vad som hänt till hösten.

Varje manuell input ger ju ett ”felmeddelande” i feedback till Tesla så det borde finnas mycket data ;)

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 18 apr 2021 09:23
av fth
mati skrev:
Henriksson skrev:
Min första halvljusautomatik hade jag på en BMW535d 2007 och den fungerade superbra och har gjort det på alla bilar jag haft sedan dess och likadant med torkarautomatik har fungerat i alla bilar man haft sedan tidigt 2000. Jag tror det är handhavande fel, Tesla ligger ju långt före alla andra och sannolikt även med dessa funktioner som är något av de mest triviala. Inte lika självklara som karosseri passningar med täta dörrar men nästan. Stänger ni dörrarna ordentligt?
Hur ska det kunna vara handhavandefel på nånting som ska skötas helt automatiskt? Antingen så är det en automatisk funktion, och då ska man per definition inte kunna göra fel. Eller så det en manuell funktion och då är den just manuell.
På min e-tron har jag satt på helljusautomatiken för 2 år sedan när jag fick bilen. Jag har inte rört spaken sedan dess. Det är en automatisk funktion som sköter sig själv.
I vår e-Golf fungerar automatiken däremot urdåligt. Där är det manuellt läge som gäller. Den är visserligen bättre än den som satt i mina gamla Model S, men den är fortfarande inte tillräckligt bra för att man ska kunna lita på den. Och därmed förblir den avstängd.
Det är bara @Henriksson som testar sarkasm som en ny metod att trolla, alla hans inlägg är extremt negativa till allt som har med Tesla att göra, både här på TCS och andra ställen.

/fth

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 18 apr 2021 09:51
av martinot
Vulgarsonic skrev:
Det tesla gör på Model 3 som "ingen av alla bilar man haft sedan tidigt 2000" gör, är att man försöker använda en kamera istället för en traditionell regnsensor och därav problemen.
En kamera funkar liksom rätt dåligt utan ljus, dessutom bevisligen även när det gäller att se spray från vägbanan.
Exakt. Detta tycker jag var ett tydligt felbeslut av Tesla, och kommer blir svårt att lösa med enbart mjukvara.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 18 apr 2021 09:53
av martinot
fth skrev:
mati skrev:
Henriksson skrev:
Min första halvljusautomatik hade jag på en BMW535d 2007 och den fungerade superbra och har gjort det på alla bilar jag haft sedan dess och likadant med torkarautomatik har fungerat i alla bilar man haft sedan tidigt 2000. Jag tror det är handhavande fel, Tesla ligger ju långt före alla andra och sannolikt även med dessa funktioner som är något av de mest triviala. Inte lika självklara som karosseri passningar med täta dörrar men nästan. Stänger ni dörrarna ordentligt?
Hur ska det kunna vara handhavandefel på nånting som ska skötas helt automatiskt? Antingen så är det en automatisk funktion, och då ska man per definition inte kunna göra fel. Eller så det en manuell funktion och då är den just manuell.
På min e-tron har jag satt på helljusautomatiken för 2 år sedan när jag fick bilen. Jag har inte rört spaken sedan dess. Det är en automatisk funktion som sköter sig själv.
I vår e-Golf fungerar automatiken däremot urdåligt. Där är det manuellt läge som gäller. Den är visserligen bättre än den som satt i mina gamla Model S, men den är fortfarande inte tillräckligt bra för att man ska kunna lita på den. Och därmed förblir den avstängd.
Det är bara @Henriksson som testar sarkasm som en ny metod att trolla, alla hans inlägg är extremt negativa till allt som har med Tesla att göra, både här på TCS och andra ställen.

/fth
*LOL* Jo, kändes som lite sarkasm/trollande när man läste det. :lol:

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 18 apr 2021 10:46
av BrooklynS
martinot skrev:
Vulgarsonic skrev:
Det tesla gör på Model 3 som "ingen av alla bilar man haft sedan tidigt 2000" gör, är att man försöker använda en kamera istället för en traditionell regnsensor och därav problemen.
En kamera funkar liksom rätt dåligt utan ljus, dessutom bevisligen även när det gäller att se spray från vägbanan.
Exakt. Detta tycker jag var ett tydligt felbeslut av Tesla, och kommer blir svårt att lösa med enbart mjukvara.
Det tror inte jag. Det finns ju många andra inputs som datorn kan använda för att avgöra torkningshastighet. Däremot kräver det mer beräkning och uppenbarligen en hel del funderande.

Hade nyss en ny Toyota RAV4 som hyrbil i två veckor. Filhållning ett skämt, snarare pingpong mellan sidlinjerna tills den bara lade av med ett diskret pip. Helljusautomatik sämre än Teslan. Automatiska torkarna sämre än Teslan. Detta trots dedikerade sensorer...

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 18 apr 2021 11:11
av Fredrik j
Tror det har blivit en principsak för Elon nu. Tesla ska klara det med en kamera. Kunderna får vänta.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 19 apr 2021 18:51
av Vulgarsonic
BrooklynS skrev:
martinot skrev:
Vulgarsonic skrev:
Det tesla gör på Model 3 som "ingen av alla bilar man haft sedan tidigt 2000" gör, är att man försöker använda en kamera istället för en traditionell regnsensor och därav problemen.
En kamera funkar liksom rätt dåligt utan ljus, dessutom bevisligen även när det gäller att se spray från vägbanan.
Exakt. Detta tycker jag var ett tydligt felbeslut av Tesla, och kommer blir svårt att lösa med enbart mjukvara.
Det tror inte jag. Det finns ju många andra inputs som datorn kan använda för att avgöra torkningshastighet. Däremot kräver det mer beräkning och uppenbarligen en hel del funderande.

Hade nyss en ny Toyota RAV4 som hyrbil i två veckor. Filhållning ett skämt, snarare pingpong mellan sidlinjerna tills den bara lade av med ett diskret pip. Helljusautomatik sämre än Teslan. Automatiska torkarna sämre än Teslan. Detta trots dedikerade sensorer...
Så pass?
Torkarna fungerade alltså sämre än Teslan i mörker trots dedikerad sensor?

Nu är det ju inte bara hastighet på torkarna som skall avgöras utan om det skall torkas över huvud taget.
Det är ju det som är det stora problemet på Teslan.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 19 apr 2021 18:53
av Vulgarsonic
Fredrik j skrev:
Tror det har blivit en principsak för Elon nu. Tesla ska klara det med en kamera. Kunderna får vänta.
Det tror jag med.
Samma sak verkar gälla att de vägrar implementera justering av strömstyrka och schemalagd laddning i appen.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 19 apr 2021 18:58
av martinot
Vulgarsonic skrev:
Samma sak verkar gälla att de vägrar implementera justering av strömstyrka och schemalagd laddning i appen.
Detta är också en skak som jag stört mig på och saknar (eller saknade innan jag skaffade en Easee-box). Borde tagits med från start. Känns som en sådan självklar grej man vill kunna styra från appen.

Är förvånad över hur lite mobilappen utvecklas. Känns som Tesla helt glömt bort den?

Saknar även app till klockan, även om jag är nöjd med Watch för Tesla (som köpt tredjepartare).

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 20 apr 2021 10:17
av mikebike
Vulgarsonic skrev:
Fredrik j skrev:
Tror det har blivit en principsak för Elon nu. Tesla ska klara det med en kamera. Kunderna får vänta.
Det tror jag med.
Samma sak verkar gälla att de vägrar implementera justering av strömstyrka och schemalagd laddning i appen.
Jag saknar körjournal/historik.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 20 apr 2021 10:21
av martinot
mikebike skrev:
Vulgarsonic skrev:
Fredrik j skrev:
Tror det har blivit en principsak för Elon nu. Tesla ska klara det med en kamera. Kunderna får vänta.
Det tror jag med.
Samma sak verkar gälla att de vägrar implementera justering av strömstyrka och schemalagd laddning i appen.
Jag saknar körjournal/historik.
Detta tycker jag de borde haft i både bilens dator, och i appen, samt åtkomst via webben (från jobbdator). Hade varit en klockren sak för oss alla med förmånsbil.

Betalar idag för en extern tjänst med både hårdvara och mjukvara (Automile), men hade ju varit en bra sak för Tesla att kunna erbjuda.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 20 apr 2021 10:22
av mikebike
martinot skrev:
mikebike skrev:
Vulgarsonic skrev:
Fredrik j skrev:
Tror det har blivit en principsak för Elon nu. Tesla ska klara det med en kamera. Kunderna får vänta.
Det tror jag med.
Samma sak verkar gälla att de vägrar implementera justering av strömstyrka och schemalagd laddning i appen.
Jag saknar körjournal/historik.
Detta tycker jag de borde haft i både bilens dator, och i appen. Hade varit en klockren sak för oss alla med förmånsbil.

Betalar idag för en extern tjänst med både hårdvara och mjukvara (Automile), men hade ju varit en bra sak för Tesla att kunna erbjuda.
Jag installerade en tredjepartsapp med påföljd att bilen inte somnade in = hög stand by förbrukning.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 20 apr 2021 10:25
av MWall
mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
Vulgarsonic skrev:
Fredrik j skrev:
Tror det har blivit en principsak för Elon nu. Tesla ska klara det med en kamera. Kunderna får vänta.
Det tror jag med.
Samma sak verkar gälla att de vägrar implementera justering av strömstyrka och schemalagd laddning i appen.
Jag saknar körjournal/historik.
Detta tycker jag de borde haft i både bilens dator, och i appen. Hade varit en klockren sak för oss alla med förmånsbil.

Betalar idag för en extern tjänst med både hårdvara och mjukvara (Automile), men hade ju varit en bra sak för Tesla att kunna erbjuda.
Jag installerade en tredjepartsapp med påföljd att bilen inte somnade in = hög stand by förbrukning.

Är det TeslaFi så kan man ställa in så att den låter bilen somna.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 21 apr 2021 23:11
av Henriksson
Sedan 2000 har jag haft BMW, Volvo, Audi, Mercedes, Volkswagen och Porsche och då har jag haft olika Audi samt BMW's. En gemensam sak är att jag aldrig har haft skrammel i bilarna, inget behov av att byta eller ersätta gummilister, inget damm, grus eller snö under färd in i bil. Torkarautomatiken har fungerat klockrent i alla bilar under alla förhållanden. Ljusautomatiken kom senare och har på de bilar som haft det fungerat kanonbra. Överhuvudtaget har jag aldrig haft någon särskilt dyr reparation, men se upp med luftfjädring, Porsche Cayenne's luftkompressorbyte är 35kkr, jag bytte själv för 6.5kkr. Tesla dras med problem som de flesta i branschen löste för minst 20 år sedan, sen kan vissa problem dyka upp igen som att vissa bilmodeller har dålig lack som sedan t.ex. börjar rosta. Frugans Golf 2013 har lite rost på t.ex. bakluckan. Porsche Cayennen är dock 11 år gammal med 26.000 mil med lite lacksläpp, dock så är den galvad men det är ett problem i sig då galvanisering växer i kontakt med fukt och då släpper mer lack så problemet blir egentligen precis som med rost fast utan rost. Teslas stora utmaning är att de har designat flera bil ar utan att ha tillräcklig erfarenhet av just det och det är inte konstigare än så, Tesla kommer bli bättre för varje version. Personligen skulle jag aldrig köpa vare sig en ny eller begagnad Tesla och inte heller någon annan begagnad elbil, jag köper bara en elbil med garanterat restvärde och inte en Tesla.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 21 apr 2021 23:17
av MWall
Henriksson skrev:
Sedan 2000 har jag haft BMW, Volvo, Audi, Mercedes, Volkswagen och Porsche och då har jag haft olika Audi samt BMW's. En gemensam sak är att jag aldrig har haft skrammel i bilarna, inget behov av att byta eller ersätta gummilister, inget damm, grus eller snö under färd in i bil. Torkarautomatiken har fungerat klockrent i alla bilar under alla förhållanden. Ljusautomatiken kom senare och har på de bilar som haft det fungerat kanonbra. Överhuvudtaget har jag aldrig haft någon särskilt dyr reparation, men se upp med luftfjädring, Porsche Cayenne's luftkompressorbyte är 35kkr, jag bytte själv för 6.5kkr. Tesla dras med problem som de flesta i branschen löste för minst 20 år sedan, sen kan vissa problem dyka upp igen som att vissa bilmodeller har dålig lack som sedan t.ex. börjar rosta. Frugans Golf 2013 har lite rost på t.ex. bakluckan. Porsche Cayennen är dock 11 år gammal med 26.000 mil med lite lacksläpp, dock så är den galvad men det är ett problem i sig då galvanisering växer i kontakt med fukt och då släpper mer lack så problemet blir egentligen precis som med rost fast utan rost. Teslas stora utmaning är att de har designat flera bil ar utan att ha tillräcklig erfarenhet av just det och det är inte konstigare än så, Tesla kommer bli bättre för varje version. Personligen skulle jag aldrig köpa vare sig en ny eller begagnad Tesla och inte heller någon annan begagnad elbil, jag köper bara en elbil med garanterat restvärde och inte en Tesla.
Hur många Teslor har du haft?

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 22 apr 2021 08:30
av ducce916
MWall skrev:
Henriksson skrev:
Sedan 2000 har jag haft BMW, Volvo, Audi, Mercedes, Volkswagen och Porsche och då har jag haft olika Audi samt BMW's. En gemensam sak är att jag aldrig har haft skrammel i bilarna, inget behov av att byta eller ersätta gummilister, inget damm, grus eller snö under färd in i bil. Torkarautomatiken har fungerat klockrent i alla bilar under alla förhållanden. Ljusautomatiken kom senare och har på de bilar som haft det fungerat kanonbra. Överhuvudtaget har jag aldrig haft någon särskilt dyr reparation, men se upp med luftfjädring, Porsche Cayenne's luftkompressorbyte är 35kkr, jag bytte själv för 6.5kkr. Tesla dras med problem som de flesta i branschen löste för minst 20 år sedan, sen kan vissa problem dyka upp igen som att vissa bilmodeller har dålig lack som sedan t.ex. börjar rosta. Frugans Golf 2013 har lite rost på t.ex. bakluckan. Porsche Cayennen är dock 11 år gammal med 26.000 mil med lite lacksläpp, dock så är den galvad men det är ett problem i sig då galvanisering växer i kontakt med fukt och då släpper mer lack så problemet blir egentligen precis som med rost fast utan rost. Teslas stora utmaning är att de har designat flera bil ar utan att ha tillräcklig erfarenhet av just det och det är inte konstigare än så, Tesla kommer bli bättre för varje version. Personligen skulle jag aldrig köpa vare sig en ny eller begagnad Tesla och inte heller någon annan begagnad elbil, jag köper bara en elbil med garanterat restvärde och inte en Tesla.
Hur många Teslor har du haft?
Och vilken elbil har garanterat restvärde?

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 22 apr 2021 08:37
av MWall
ducce916 skrev:
MWall skrev:

Och vilken elbil har garanterat restvärde?
Min Model S har det faktiskt. Alla privatleasade. Alla operationellt leasade. Vimlar av erbjudanden som är extremt förmånliga (i mina ögon) på blocket. Främst på VAG-bilar men även Peugeot, Opel, Ford, Renault...

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 22 apr 2021 08:39
av JoeMad
Henriksson skrev:
Sedan 2000 har jag haft BMW, Volvo, Audi, Mercedes, Volkswagen och Porsche och då har jag haft olika Audi samt BMW's. En gemensam sak är att jag aldrig har haft skrammel i bilarna, inget behov av att byta eller ersätta gummilister, inget damm, grus eller snö under färd in i bil. Torkarautomatiken har fungerat klockrent i alla bilar under alla förhållanden. Ljusautomatiken kom senare och har på de bilar som haft det fungerat kanonbra. Överhuvudtaget har jag aldrig haft någon särskilt dyr reparation, men se upp med luftfjädring, Porsche Cayenne's luftkompressorbyte är 35kkr, jag bytte själv för 6.5kkr. Tesla dras med problem som de flesta i branschen löste för minst 20 år sedan, sen kan vissa problem dyka upp igen som att vissa bilmodeller har dålig lack som sedan t.ex. börjar rosta. Frugans Golf 2013 har lite rost på t.ex. bakluckan. Porsche Cayennen är dock 11 år gammal med 26.000 mil med lite lacksläpp, dock så är den galvad men det är ett problem i sig då galvanisering växer i kontakt med fukt och då släpper mer lack så problemet blir egentligen precis som med rost fast utan rost. Teslas stora utmaning är att de har designat flera bil ar utan att ha tillräcklig erfarenhet av just det och det är inte konstigare än så, Tesla kommer bli bättre för varje version. Personligen skulle jag aldrig köpa vare sig en ny eller begagnad Tesla och inte heller någon annan begagnad elbil, jag köper bara en elbil med garanterat restvärde och inte en Tesla.


Har inte samma erfarenhet av "Premiumsegmentet" förutom att kostnaderna för reparationer är hutlösa.
Skrammel i samtliga Tyskbilar och dessutom flera irriterande småfel som orsakat långa verkstadsbesök.

Min Tesla har garanterat restvärde, noll service och hittills endast ett besök på SC till skillnad från kollegans A6 TFSI-e som är inne en gång i månaden för diverse småstrul.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 22 apr 2021 08:42
av MWall
JoeMad skrev:

Har inte samma erfarenhet av "Premiumsegmentet" förutom att kostnaderna för reparationer är hutlösa.
Skrammel i samtliga Tyskbilar och dessutom flera irriterande småfel som orsakat långa verkstadsbesök.

Min Tesla har garanterat restvärde, noll service och hittills endast ett besök på SC till skillnad från kollegans A6 TFSI-e som är inne en gång i månaden för diverse småstrul.
Nu är det ju en VAG-bil din kollega har. Då får man acceptera lite verkstadsbesök. :lol:

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 22 apr 2021 09:04
av holden
Varning fossilbilsanekdot: Bytte en sönderdragen låshylsa till A6an, beställdes hos Audi och kostade 563(!) kronor, dessutom kunde den absolut ej skickas hem eftersom Audi inte erbjuder denna exceptionella service så den fick hämtas personligen hos verkstaden under icke debiterbar arbetstid.

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Postat: 22 apr 2021 09:47
av Fredrik j
holden skrev:
Varning fossilbilsanekdot: Bytte en sönderdragen låshylsa till A6an, beställdes hos Audi och kostade 563(!) kronor, dessutom kunde den absolut ej skickas hem eftersom Audi inte erbjuder denna exceptionella service så den fick hämtas personligen hos verkstaden under icke debiterbar arbetstid.
Kan det vara så att man är lite försiktig med att skicka ut låshylsor utan vill träffa kunden personligen?
Är det verkligen förknippat med drivmedel? Skickar man ut låshylsor till e-tron?