Radar debaklet

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Radar debaklet

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
taliz skrev:
spacecoin skrev:
martinot skrev:
Känns som de flesta bilar, både Tesla och andra, har sina +/-.
Ja det är klart, men det är lika självklart att man har liiite högre förväntningar om bilen kostar 3 ggr så mycket som jämförelseobjektet.
Det är främst märke/image som bestämmer pris.
En Mclaren 720s har inte bättre lack än en Renault Clio.
En par Levis håller inte nödvändigtvis längre än ett par jeans från dollarstore.
Etc etc.

Kort sagt, om man förväntar sig att något är bättre bara för att det är dyrare så bör man tänka om.
Att Tesla är dyra är för att det är ny teknik och ett coolt märke, inget mer än så.
Jag är beredd att hålla med dig när det gäller jeans. Men menar du att det inte är någon skillnad på en Dacia och en Merca i kvalitet och finish, utan det är 90% marknadsföring och varumärke, och man borde inte förvänta sig något extra om man är så dum så man köper Mercedes?
Det var inte vad jag skrev.
Jag skrev att bara för att något är dyrare så är det inte nödvändigtvis bättre.
Mercedes hade tex stora problem med rost för några år sedan, de var betydligt sämre än många budgetmärken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
spacecoin skrev:
martinot skrev:
Ja det är klart, men det är lika självklart att man har liiite högre förväntningar om bilen kostar 3 ggr så mycket som jämförelseobjektet.
Reality check, spacecoin; M3 kostar inte 3 ggr så mycket som ID4.
Nej, men 3 ggr så mycket som min gamla Volvo. ;)

Därför förväntade jag mig att farthållare, torkarautomatik och avbländning skulle fungera bättre i Teslan.

Å andra sidan förväntade jag mig att sätena skulle vara sämre.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
martinot skrev:
spacecoin skrev:
martinot skrev:

Därför förväntade jag mig att farthållare, torkarautomatik och avbländning skulle fungera bättre i Teslan.

Vad var det för Volvo?
Var det inte en XC60?
En sådan med jämförbar prestanda, dvs T8, kostar väl lika mkt om inte mer?

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
spacecoin skrev:
martinot skrev:

Vad var det för Volvo?
Var det inte en XC60?
Om du kollar på försäljningssiffrorna för vanliga avgasbilar så ser du att en försvinnande liten andel av bilköparna är villiga att betala stora pengar för en större motor. Skulle Tesla släppa en Model 3 med 0-100 på 7 sekunder och som kostade runt 300 tusen så skulle den sälja enormt mycket bättre än nuvarande motoralternativ. Jag tror även de allra flesta som provar en ID.4 eller Enyaq tycker att den är pigg. Kommer man från en seg diesel på 150 hästar så är ju en eldriven bil på 200+ hästar rena drömmen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Om du kollar på försäljningssiffrorna för vanliga avgasbilar så ser du att en försvinnande liten andel av bilköparna är villiga att betala stora pengar för en större motor. Skulle Tesla släppa en Model 3 med 0-100 på 7 sekunder och som kostade runt 300 tusen så skulle den sälja enormt mycket bättre än nuvarande motoralternativ. Jag tror även de allra flesta som provar en ID.4 eller Enyaq tycker att den är pigg. Kommer man från en seg diesel på 150 hästar så är ju en eldriven bil på 200+ hästar rena drömmen.

Tesla har inte produktionskapacitet ännu för en billigare bil.
Och eftersom produktionskostnaden är försumbart högre för en 300hk elbil jämfört med en på 150hk.
Medans försäljningspriset är mycket högre för en 300hk bil, så Tesla är smarta nog för att utnyttja detta.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev:
spacecoin skrev:
taliz skrev:
spacecoin skrev:
martinot skrev:
En par Levis håller inte nödvändigtvis längre än ett par jeans från dollarstore.
Etc etc.

Kort sagt, om man förväntar sig att något är bättre bara för att det är dyrare så bör man tänka om.
Att Tesla är dyra är för att det är ny teknik och ett coolt märke, inget mer än så.
Jag är beredd att hålla med dig när det gäller jeans. Men menar du att det inte är någon skillnad på en Dacia och en Merca i kvalitet och finish, utan det är 90% marknadsföring och varumärke, och man borde inte förvänta sig något extra om man är så dum så man köper Mercedes?
Mercedes hade tex stora problem med rost för några år sedan, de var betydligt sämre än många budgetmärken.
Det var ju PRECIS det du skrev, ärligt talat... Sedan om du tänkte något annat får stå för dig.
Min MX är 3-4 gånger dyrare än den Nissan Qashqai (300k) jag hade innan. Där funkade t ex auto high beam och auto wipers perfekt.

Edit: Och noll besök på verkstad förutom schemalagd service på 4 år.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
spacecoin skrev:
martinot skrev:

Vad var det för Volvo?
Var det inte en XC60?
Det var en T6, det fanns inga XC60 hybrider 2014.
Jämförbar prestanda?
Visserligen hade den bara 329 hkr, men vad har det med fungerande farthållare, torkarautomatik och avbländning att göra? Menar du att jag skall acceptera bristfälliga funktioner eftersom min Tesla är snabbare?

Mina förväntningar var inte kopplade till prestanda, och inte direkt till priset heller. Det var snarare så att en (nästan) nykonstrurerad bil, som av vissa anses vara världens mest avancerade, borde vara bättre än en 6 år gammal bil (presenterad för 12 år sedan).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Om Tesla ligger 6-10 år före alla andra biltillverkare kan vi nog förvänta oss kraftigt försämrad regnsensor, helljusautomatik med mera på en mängd märken de närmaste åren :lol:
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
taliz skrev:
spacecoin skrev:
taliz skrev:
spacecoin skrev:
Etc etc.

Det var ju PRECIS det du skrev, ärligt talat... Sedan om du tänkte något annat får stå för dig.
Min MX är 3-4 gånger dyrare än den Nissan Qashqai (300k) jag hade innan. Där funkade t ex auto high beam och auto wipers perfekt.

Edit: Och noll besök på verkstad förutom schemalagd service på 4 år.
Nej, jag skrev "dyrare", inte "Mercedes".
Du ser inte skillnaden?

Jaha, och vad är din poäng med det? Återigen, pris har ingen direkt koppling till funktion eller kvalitet. En Trabant kan säkert rulla längre utan problem än en Koeniggsegg. Det betyder inte att man överväger en Trabant istället för en Koenigsegg.

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev:
Visserligen hade den bara 329 hkr, men vad har det med fungerande farthållare, torkarautomatik och avbländning att göra? Menar du att jag skall acceptera bristfälliga funktioner eftersom min Tesla är snabbare?
Antagligen tänker de så.

Plaid + kommer väl inte ens med ratt :lol:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
spacecoin skrev:

Vad var det för Volvo?
Var det inte en XC60?
Det var en T6, det fanns inga XC60 hybrider 2014.
Jämförbar prestanda?

Mina förväntningar var inte kopplade till prestanda, och inte direkt till priset heller. Det var snarare så att en (nästan) nykonstrurerad bil, som av vissa anses vara världens mest avancerade, borde vara bättre än en 6 år gammal bil (presenterad för 12 år sedan).
Jag menar att du kastar ur dig saker som inte stämmer.
En Tesla är inte "3ggr dyrare". Den kostar inte sällan faktiskt MINDRE än jämförbara bilar från konkurrenterna.
Hur den sen fungerar har, som jag skrivit i andra inlägg, ingen koppling till priset. Den kostar som den gör för att det är en ren elbil från märket Tesla, inget annat.

Ps. Hur kommer det sig att bilar från konkurrenterna forfarande inte kan mäta sig med en Model S från 2012? Varför är deras infotainment forfarande så mycket sämre? Helt nykonstruerade bilar ju! :roll:

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev:
Jaha, och vad är din poäng med det? Återigen, pris har ingen direkt koppling till funktion eller kvalitet.
Ingen direkt koppling? Alltså det är klart att det har. Bara för att du kan hitta några exempel där du tycker att det inte är så, så tror jag att du får problem att bevisa den tesen.
Dom allra flesta tycker nog att man får både mer och bättre bil om man betalar 600k istället för 300k.

edit: stavning.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

point1 skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
spacecoin skrev:
martinot skrev:

Hmm, det var en billig Volvo, min förra Volvo XC60 T8 var dyrare än min Model 3, där pajade luftfjädringen 2 gånger på 1,5 år och skärmen/datorn pajade redan efter 2 månader. Luckor för bogseröglor eller vad det nu var lossnade av sig själv. Farthållare osv fungerade likadant i Volvon typ, men visst avbländning och torkar automatik fungerade kanske bättre. Men mycket annat fungerade sämre. Idag tror jag knappast att du får en någorlunda specad XC60 billigare än en Model 3.
Den enda som sagt något om 3-4x dyrare var jag, och jag syftade inte på ID4 vs Tesla, utan på min förra bil och min Model X.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Det här är en near-miss utan en enda varning från bilen:

Lite likt de fallen då Teslor dundrat in i stillastående polisbilar m.m.

Men allt blir ju bra nu när dom tar bort radarn, eller? :roll:
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

spacecoin skrev:

Radarn har svårt att se stillastående föremål. Tror just i detta fall att kamera kopplat till AI har större förutsättningar att reagera.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Gustafsson skrev:
spacecoin skrev:

Radarn har svårt att se stillastående föremål. Tror just i detta fall att kamera kopplat till AI har större förutsättningar att reagera.
Jag tycker att det är väldigt konstigt att bilen inte reagerar, och tänker att det går bra att bara köra igenom hindret. Otäckt är det i alla fall...
Och en bra påminnelse om att man inte kan släppa koncentrationen när man kör med AP.
Användarvisningsbild
Jonsson3
Teslaägare

Inlägg av Jonsson3 »

Den kör för nära men hade inte krockat tycker jag det ser ut som
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

spacecoin skrev:
GreenMachine skrev:
Om min MX ens har någon radar så skulle dom lika gärna kunna ta bort den eftersom den inte verkar göra någon som helst nytta. I alla fall inte på Autopilot/FSD. Rätt ofta måste jag säga som man märker att bilen inte uppfattar hinder framför tycker jag.
Jag håller med om att det inte funkar bra. Men hur kommer du till slutsatsen att det du upplever (att bilen är dålig på att upptäcka hinder) är pga radarn?

Här har du en jämförelse på med och utan radar (MX Raven vs ny MY):

First we laced a brown box with foil (for great radar response) and tested my model X on it (FW 2021.4.18)
It rammed it like nothing, but we did get an FCW.

Now enter model radar-less model Y (FW 2021.4.15.11)
the recording angle is somewhat restricted, but the env is same as above.
The box is rammed without any hesitation. No warnings.
Vilken tycker du är minst dålig?

Eftersom radar behövs t ex när det är mörkt, så är Teslas lösning att man inte ens kan aktivera AP på bilar utan radar utan att helljusautomatiken är på.

Så här bra funkar det i senaste versionen:

När som helst kommer en Tesla-fanatiker in i den här tråden och påstår att helljusautomatiken funkar minst lika bra som på andra märken och/eller att radar inte har någon funktion för säkerheten någonsin.

Bilen är ju som en vindögd mullvad :lol:
Nä, skämt och sido. Har ingen aning men tycker det är sjukt obehagligt att bilen så ofta inte ser eller reagerar på stillastående hinder i eller intill vägbanan.

Testa och ligga bakom en annan bil på motorväg som bromsar in och därefter byter fil eftersom det står en stor orange skylt i omkörningsfilen som visar att filen upphör pg av vägarbete ex och bilen drar plattan i mattan med 50 m kvar till skylten eftersom det nu inte finns någon framförvarande trafik längre. Känns ju inte så förtroendeingivande.

Om man med nuvarande kamerateknik kunde träffsäkert identifiera mötande trafik på natten så vore det såklart en baggis att fixa till en sådan sketen sak som ljusautomatiken. IF (Mötande bil=true) THEN Heljus=Off

Känns ärligt inte heller särskilt förtroendeingivande när det kommer till hur mogen tekniken är måste jag säga.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

”Anyone paying attention to the rate of improvement will realize that Tesla Autopilot/FSD is already superhuman for highway driving”

Elon Musk, april 2021
VoltAmpere

Inlägg av VoltAmpere »

spacecoin skrev:
”Anyone paying attention to the rate of improvement will realize that Tesla Autopilot/FSD is already superhuman for highway driving”

Elon Musk, april 2021
Apropå Elons alla FSD löften så är ju denna lite rolig då
https://motherfrunker.ca/fsd/
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jan21228

Inlägg av IcePic »

spacecoin skrev:
Elon Musk, april 2021
Inte för att jag tänker försvara Elon, hans uttalanden ska man nog ta med en nypa salt eller tre, men det kanske är lite i stil med när jag kör med robotdammsugaren hemma. När jag dammsuger så får jag bort 95% av skräpet och dammet på golvet, men i hörn och under tv-bordet osv så blir det lätt kvar nån tuss eller tre, medans när man kör robotdammsugaren så tar den också bort 95% av skräpet, bara att det inte alls är samma 5% som blir kvar. Roboten tar bort lika bra under soffan som under tv-bordet, men den skäms inte det minsta för att lämna en klump mitt i rummet synligt för vem som helst utom robotens random-walk.

Så min tanke var lite att det vi idag har som hjälp i bilarna kanske är just "bra på att dammsuga under soffan" medans det som känns så uppenbart trasigt (tokbromsar för att man kör under en bro, gasar upp när bilar framför undviker ett hinder, missar att släcka helljusen osv) kanske är som tussen mitt på golvet. Givet våra olika förutsättningar så kan automatiken outtröttligt analysera sina 95% av problem-området men missar 5% som vi som mänskliga förare ser som relativt enkla att analysera, medans vi blir trötta, griniga, gasar extra om vi hamnat för länge bakom nån snigel osv och gör andra misstag som självstyrningen då inte skulle göra.

En godartad tolkning av Elons citat därovan skulle kanske vara att FSD:n är "omänskligt" bra på dammsuga under soffor, och att han fokuserar på det för att det är en av delarna som vi har svårt med, och lite lämpligt ignorerar att uttala sig om varför det ofta är en dammråtta kvar mitt på mattan.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

VoltAmpere skrev:
spacecoin skrev:

Elon Musk, april 2021
Apropå Elons alla FSD löften så är ju denna lite rolig då
https://motherfrunker.ca/fsd/

Ja herregud vilken scam artist. Kejsaren är naken hörrni.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

IcePic skrev:
En godartad tolkning av Elons citat därovan skulle kanske vara att FSD:n är "omänskligt" bra på dammsuga under soffor, och att han fokuserar på det för att det är en av delarna som vi har svårt med, och lite lämpligt ignorerar att uttala sig om varför det ofta är en dammråtta kvar mitt på mattan.
Hehehe, det var ju en kul liknelse, och en väldigt generös tolkning :)

Nu betyder ju iofs "super" "bättre än" / "över kapaciteten av", men det är väl i betraktarens öga. Jag är i alla fall betydligt tryggare när en erfaren mänsklig förare kör bilen än Teslas kod, och jag ser inte att detta kommer att ändras i närtid (inom 3-5 år).

Mycket bättre ADAS på landsväg/motorväg, auto-helljus, auto-torkare skulle göra mig otroligt mycket nöjdare. Stretch goal: Om man sedan kan göra så falkvingedörrarna inte mördar folk som kommer i vägen vid stängning.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

IcePic skrev:
spacecoin skrev:
Elon Musk, april 2021
Inte för att jag tänker försvara Elon, hans uttalanden ska man nog ta med en nypa salt eller tre, men det kanske är lite i stil med när jag kör med robotdammsugaren hemma. När jag dammsuger så får jag bort 95% av skräpet och dammet på golvet, men i hörn och under tv-bordet osv så blir det lätt kvar nån tuss eller tre, medans när man kör robotdammsugaren så tar den också bort 95% av skräpet, bara att det inte alls är samma 5% som blir kvar. Roboten tar bort lika bra under soffan som under tv-bordet, men den skäms inte det minsta för att lämna en klump mitt i rummet synligt för vem som helst utom robotens random-walk.

Så min tanke var lite att det vi idag har som hjälp i bilarna kanske är just "bra på att dammsuga under soffan" medans det som känns så uppenbart trasigt (tokbromsar för att man kör under en bro, gasar upp när bilar framför undviker ett hinder, missar att släcka helljusen osv) kanske är som tussen mitt på golvet. Givet våra olika förutsättningar så kan automatiken outtröttligt analysera sina 95% av problem-området men missar 5% som vi som mänskliga förare ser som relativt enkla att analysera, medans vi blir trötta, griniga, gasar extra om vi hamnat för länge bakom nån snigel osv och gör andra misstag som självstyrningen då inte skulle göra.

Det var nog den bästa beskrivningen jag läst :D Tack! Den sparar jag.

Även om min fru förvisso kan få det att låta så ibland, :D så är väl problemet här att de allra flesta kanske kan stå ut med att blåsa av golvet lite extra varje fredag. Dock så tror jag inte att fullt lika många skulle vänja sig med att bil kraschar in i en stillastående bil 140 med varannan onsdag. :lol: Känns spontant som ett rätt jobbigt sätt att resa på.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Dom verkar ju i alla fall ha lagat FCW och AEB nu i radarlösa bilar:

Bra!
Skriv svar