Sida 4 av 5

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Postat: 08 mar 2022 11:00
av Blipblop
HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
En kollega där drivaxel på Model S precis gick sönder. Två månader utanför garanti, 80.000NOK kostnad, bam! Svälj den :o
Gick det sönder mer grejer då, låter väl dyrt för bara en drivaxel ju…
Osäkert om det var båda axlarna och möjligen följdfel när det väl skedde. Har inte frågat så noga, inte han jag pratar med allra mest.
Frågan är vad det hade kostat att få det åtgärdat privat. Av någon anledning kryddas det skapligt när det repareras via försäkringsbolag. Jag har jobbat på verkstad så jag vet.

Men... Att köpa en gammal Tesla känns verkligen lite som "grisen i säcken" när man läser dessa trådar. Det blir hög milkostnad om det inte går på tex garantin menar jag.

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Postat: 08 mar 2022 12:38
av SwedishAdvocate
Nabben skrev:
fimpen skrev:
SwedishAdvocate skrev:
PEHO skrev:
.../ Men det klart den kanske är miljövänlig om man bortser från allt material som bytts ut och kanske kastats...

[Min understrykn.]
Om det känns bättre så tror jag de kasserade drivaxlarna hamnar i materialåtervinningen... ;)

Ang. drivaxlarna så kom jag ihåg det här inlägget:
fimpen skrev:
.../ Drivaxlarna kommer garanterat att gå sönder på du gasar på det allra minsta i annat än low, och samtidigt sliter du sönder bakdäcken i low… omöjlig situation så du kan direkt räkna med att byta till ställbara camber-stag, jag körde N2itive och är nöjd. /...

Länk till detta inlägg:
viewtopic.php?f=11&t=28606#p605739
I den tråden finns även lite mer diskussion kring det här...
Yep, det var min post. Köp N2itive eller motsvarande ställbara camber-stag, boka in byte av drivaxlar så att du får fräscha sådana och byt sedan stagen direkt, gör fyrhjulsinställningen i low och sen tror jag faktiskt att det problemet är löst. Helknäppt - javisst, men ändå lösbart. Även om stagen är ohemult dyra för vad det är, så är det ju marginellt jämfört med vad bilen kostar. Bara att bita i det sura äpplet om en inte gillar att hänga på SC oftare än du bytte olja i din gamla fossilare…

/F
Hej,
Köpte du dem i USA? Tullkostnad?
Förslag:

Skapa en ny tråd om N2itive eller motsvarande ställbara camber-stag så kanske det är någon som vet och kan svara...

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Postat: 08 mar 2022 12:41
av SwedishAdvocate
SwedishAdvocate skrev:
Förslag:

Skapa en ny tråd om N2itive eller motsvarande ställbara camber-stag så kanske det är någon som vet och kan svara...
Hittade det här i en annan tråd:
lator skrev:
Ozto skrev:
Är det någon här som har bytt till justerbara toe/camber armar bak för att kunna justera hjulvinklar även i låg eller mycket låg på luftfjädringen?

Tänker på det här eller liknande kit.

https://n2itive.me/

Hur nära en bra inställning kommer man med original?
Jag vet en X-ägare som har monterat dessa men har inte hört vad hans däck-konto har blivit efter detta. Jag har dock svårt att tro att man sparar in de $850 +frakt och tull som ett par camberarmar kostar. Dessutom hävdar firman att de är tillverkade av både 4140 cromoly stål och "automotive aluminium" vilket ju antagligen kommer att resultera i helt orörliga justerskruvar och senare troligen haverier...
Som nämnts så är det toe som sliter däck, inte felaktig camber. Att sen bakvagnen är "felbyggd" så att toe ändras med olika höjder kan ju vara något att titta på.
Källa:
viewtopic.php?f=11&t=18291&start=30#p508436

Edit: Fixat den felaktiga länken ovan...

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Postat: 08 mar 2022 17:34
av Teslared
Finns ju billigare utan tull och moms https://www.uniball.fi/cgi-bin/webio2ka ... rallycorsa

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Postat: 08 mar 2022 17:52
av dstr
HelectriC skrev:
En kollega där drivaxel på Model S precis gick sönder. Två månader utanför garanti, 80.000NOK kostnad, bam! Svälj den :o
En drivaxel på Mekonomen kostar 3500:-.

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Postat: 10 mar 2022 08:57
av EMK
Fick svar i mail från Tesla Malmö angående min fråga vem som bekostar att laga drivaxlarna efter att nybilsgarantin gått ut:

Nybilsgarantin gäller i 4 år eller 8000 mil vilket som kommer först.
Om man kan härleda gamla problemen efter garantin gått ut, så gäller garantin på arbete/material 1 år eller 2000 mil från reperationsdatum.
Dvs om du har samma problemmed drivaxlarna när bilen gått tex 12000 mil och det gått 2 år efter garantin gått ut kan vi ej ta det på garanti längre.

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Postat: 10 mar 2022 18:42
av niklasha01
EMK skrev:
Fick svar i mail från Tesla Malmö angående min fråga vem som bekostar att laga drivaxlarna efter att nybilsgarantin gått ut:

Nybilsgarantin gäller i 4 år eller 8000 mil vilket som kommer först.
Om man kan härleda gamla problemen efter garantin gått ut, så gäller garantin på arbete/material 1 år eller 2000 mil från reperationsdatum.
Dvs om du har samma problemmed drivaxlarna när bilen gått tex 12000 mil och det gått 2 år efter garantin gått ut kan vi ej ta det på garanti längre.
Hej!
Jag ha bytt drivaxlar tre gånger på garanti, om det skulle fortsätta utanför garantin skulle jag hävda konstruktionsfel och driva det stenhårt.

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Postat: 10 mar 2022 20:49
av EMK
niklasha01 skrev:
EMK skrev:
Fick svar i mail från Tesla Malmö angående min fråga vem som bekostar att laga drivaxlarna efter att nybilsgarantin gått ut:

Nybilsgarantin gäller i 4 år eller 8000 mil vilket som kommer först.
Om man kan härleda gamla problemen efter garantin gått ut, så gäller garantin på arbete/material 1 år eller 2000 mil från reperationsdatum.
Dvs om du har samma problemmed drivaxlarna när bilen gått tex 12000 mil och det gått 2 år efter garantin gått ut kan vi ej ta det på garanti längre.
Hej!
Jag ha bytt drivaxlar tre gånger på garanti, om det skulle fortsätta utanför garantin skulle jag hävda konstruktionsfel och driva det stenhårt.
Jag håller med dig, det skulle jag göra också, speciellt när samma fel inträffat flera gånger under garantin. Min bil ska in nu i april för att byta drivaxlar för andra gången, och jag har 1,5 år kvar på nybilsgarantin.
Min bil har haft en del andra problem som blivit lagade på garantin så jag funderar på försäkringen från Helvetica som förlänger nybilsgarantin men jag har inte bestämt mig ännu.
Då får man se noga vad som ingår i den.

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Postat: 07 jun 2022 09:04
av alma83
Har någon med de ”nya” drivaxlarna fått problem med vibrationer? Jag tyckte att det började kännas lite igen vid acc i chill mode och standard läge på fjädringen. Vill inte köra low hela tiden.
Detta efter att jag testade standard mode i low i helgen… ville känna på accelerationen. Ska drivaxeln verkligen paja för att man provar det bilen ska klara? Hehe…

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Postat: 07 jun 2022 11:03
av EMK
alma83 skrev:
Har någon med de ”nya” drivaxlarna fått problem med vibrationer? Jag tyckte att det började kännas lite igen vid acc i chill mode och standard läge på fjädringen. Vill inte köra low hela tiden.
Detta efter att jag testade standard mode i low i helgen… ville känna på accelerationen. Ska drivaxeln verkligen paja för att man provar det bilen ska klara? Hehe…
Jag vet inte om jag fick de nya drivaxlarna senast. Men det dröjde inte länge förrän det kom vibrationer igen. Väldigt frustrerande. Jag ska lämna bilen för byte av drivaxlar igen nu i juli. Sen vågar man ju knappt accelerera. Däcken blir snett slitna också.

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Postat: 07 jun 2022 11:12
av alma83
EMK skrev:
alma83 skrev:
Har någon med de ”nya” drivaxlarna fått problem med vibrationer? Jag tyckte att det började kännas lite igen vid acc i chill mode och standard läge på fjädringen. Vill inte köra low hela tiden.
Detta efter att jag testade standard mode i low i helgen… ville känna på accelerationen. Ska drivaxeln verkligen paja för att man provar det bilen ska klara? Hehe…
Jag vet inte om jag fick de nya drivaxlarna senast. Men det dröjde inte länge förrän det kom vibrationer igen. Väldigt frustrerande. Jag ska lämna bilen för byte av drivaxlar igen nu i juli. Sen vågar man ju knappt accelerera. Däcken blir snett slitna också.
När bytte du?

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Postat: 07 jun 2022 11:37
av EMK
alma83 skrev:
EMK skrev:
alma83 skrev:
Har någon med de ”nya” drivaxlarna fått problem med vibrationer? Jag tyckte att det började kännas lite igen vid acc i chill mode och standard läge på fjädringen. Vill inte köra low hela tiden.
Detta efter att jag testade standard mode i low i helgen… ville känna på accelerationen. Ska drivaxeln verkligen paja för att man provar det bilen ska klara? Hehe…
Jag vet inte om jag fick de nya drivaxlarna senast. Men det dröjde inte länge förrän det kom vibrationer igen. Väldigt frustrerande. Jag ska lämna bilen för byte av drivaxlar igen nu i juli. Sen vågar man ju knappt accelerera. Däcken blir snett slitna också.
När bytte du?
Tittade efter i appen och det var i juli 2021. Så då blir det precis ett år sedan när jag ska byta i juli nu.

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Postat: 07 jun 2022 11:49
av Dagfinn
alma83 skrev:
Har någon med de ”nya” drivaxlarna fått problem med vibrationer? Jag tyckte att det började kännas lite igen vid acc i chill mode och standard läge på fjädringen. Vill inte köra low hela tiden.
Detta efter att jag testade standard mode i low i helgen… ville känna på accelerationen. Ska drivaxeln verkligen paja för att man provar det bilen ska klara? Hehe…
Nu har ju jag en S och inte X, men fick dom utbytt 24:e augusti 2021. Än så länge inga problem, och jag drar på rätt ofta vid påfarter etc bara för att det är så jädra svårt att låta bli :D

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Postat: 07 jun 2022 11:50
av alma83
EMK skrev:
alma83 skrev:
EMK skrev:
alma83 skrev:
Har någon med de ”nya” drivaxlarna fått problem med vibrationer? Jag tyckte att det började kännas lite igen vid acc i chill mode och standard läge på fjädringen. Vill inte köra low hela tiden.
Detta efter att jag testade standard mode i low i helgen… ville känna på accelerationen. Ska drivaxeln verkligen paja för att man provar det bilen ska klara? Hehe…
Jag vet inte om jag fick de nya drivaxlarna senast. Men det dröjde inte länge förrän det kom vibrationer igen. Väldigt frustrerande. Jag ska lämna bilen för byte av drivaxlar igen nu i juli. Sen vågar man ju knappt accelerera. Däcken blir snett slitna också.
När bytte du?
Tittade efter i appen och det var i juli 2021. Så då blir det precis ett år sedan när jag ska byta i juli nu.
Vet du vad kalaset kommer att landa på? Eller tar de det som goodwill? Det gjorde de för mig förra året. Man kanske ska räkna med drivaxlar en gång varje-vartannat år….

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Postat: 07 jun 2022 11:55
av EMK
alma83 skrev:
EMK skrev:
alma83 skrev:
EMK skrev:
alma83 skrev:
Har någon med de ”nya” drivaxlarna fått problem med vibrationer? Jag tyckte att det började kännas lite igen vid acc i chill mode och standard läge på fjädringen. Vill inte köra low hela tiden.
Detta efter att jag testade standard mode i low i helgen… ville känna på accelerationen. Ska drivaxeln verkligen paja för att man provar det bilen ska klara? Hehe…
Jag vet inte om jag fick de nya drivaxlarna senast. Men det dröjde inte länge förrän det kom vibrationer igen. Väldigt frustrerande. Jag ska lämna bilen för byte av drivaxlar igen nu i juli. Sen vågar man ju knappt accelerera. Däcken blir snett slitna också.
När bytte du?
Tittade efter i appen och det var i juli 2021. Så då blir det precis ett år sedan när jag ska byta i juli nu.
Vet du vad kalaset kommer att landa på? Eller tar de det som goodwill? Det gjorde de för mig förra året. Man kanske ska räkna med drivaxlar en gång varje-vartannat år….
De har sagt att det ska gå på garantin eftersom bilen inte är över fyra år. Men efter det så verkar det vara så att man får betala själv, och det är ju verkligen dåligt. Det är ett konstruktionsfel när man inte kan köra mer än ett år utan att behöva byta. Vi fick vibrationerna tillbaka redan efter ett halvår så man får nog vara inställd på att byta så ofta som varje-vartannat år tyvärr. Vi kör inte så mycket heller, kanske 2500 mil / år. Och vi kör försiktigt och helt vanligt tycker jag!

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Postat: 13 jun 2022 11:33
av Yxel
Min bil skulle in imorgon för att få senaste drivaxlarna. Den är utanför garantin. Hade fått kostnadsförslag på 21000:-. (Det brukar man ju få)
Skickade sms idag för att fråga om det skulle utföras utan kostnad men får till svar att det utförs till ett rabatterat pris, alltså 21000:-.

Så där har ni det. 21000:- för att byta om eran bil är utanför garantin.

Tror jag kommer skita i det nu.

Tycker det är uselt hanterat av Tesla

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Postat: 13 jun 2022 14:16
av John Galt
Yxel skrev:
Min bil skulle in imorgon för att få senaste drivaxlarna. Den är utanför garantin. Hade fått kostnadsförslag på 21000:-. (Det brukar man ju få)
Skickade sms idag för att fråga om det skulle utföras utan kostnad men får till svar att det utförs till ett rabatterat pris, alltså 21000:-.

Så där har ni det. 21000:- för att byta om eran bil är utanför garantin.

Tror jag kommer skita i det nu.

Tycker det är uselt hanterat av Tesla
Min MX raven har jag bytt drivaxlar på (det är väl det de gör?) för att åtgärda vibrationer. Första gången gamla lösningen och nyligen (för typ exakt tre månader och en dag sedan) nya lösningen. För en månad sedan hade bilen gått 8000 mil, så garantin försvann. Nu har bilen börjat knarra vid minsta gupp eller rattutslag. Detta pga drivaxlarna tror jag att jag läst mig till. Hänger felen ihop tror ni och vad kan man gissa om kostnad (21000?)?

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Postat: 13 jun 2022 14:52
av infelicitas
Nu har jag ingen erfarenhet av drivaxelproblem, men knarr skulle jag säga beror på krängninshämmare eller spindelleder(länkarm som det skrivits om här på forumet en del).

kostnad kan jag inte sia om.

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Postat: 13 jun 2022 17:10
av Teslared
I Schweiz och Tyskland kostar byte av drivaxlar typ 500 EUR resp. CHF utanför garantin. Allt enligt TFF forum.

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Postat: 13 jun 2022 17:26
av Yxel
Och jag ska betala ett rabbaterat pris på 21000:-. Jo jag säger då det.

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Postat: 14 jun 2022 16:45
av EMK
John Galt skrev:
Yxel skrev:
Min bil skulle in imorgon för att få senaste drivaxlarna. Den är utanför garantin. Hade fått kostnadsförslag på 21000:-. (Det brukar man ju få)
Skickade sms idag för att fråga om det skulle utföras utan kostnad men får till svar att det utförs till ett rabatterat pris, alltså 21000:-.

Så där har ni det. 21000:- för att byta om eran bil är utanför garantin.

Tror jag kommer skita i det nu.

Tycker det är uselt hanterat av Tesla
Min MX raven har jag bytt drivaxlar på (det är väl det de gör?) för att åtgärda vibrationer. Första gången gamla lösningen och nyligen (för typ exakt tre månader och en dag sedan) nya lösningen. För en månad sedan hade bilen gått 8000 mil, så garantin försvann. Nu har bilen börjat knarra vid minsta gupp eller rattutslag. Detta pga drivaxlarna tror jag att jag läst mig till. Hänger felen ihop tror ni och vad kan man gissa om kostnad (21000?)?
Vår bil har också börjat knarra vid minsta gupp (bor i en skog så den knarrar alltså hela tiden, funderar på att köpa en jeep istället :-)) och även när man vrider ratten, i låga hastigheter. Bilen låter som ett gammalt skepp av trä! Detta problem började för cirka tre veckor sedan och eftersom vi har tid i juli för att byta drivaxlar så mailade jag till Tesla Malmö idag och frågade om de kan kolla detta samma dag. Så då hänger det kanske ihop med drivaxlarna.

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Postat: 14 jun 2022 16:52
av EMK
Yxel skrev:
Och jag ska betala ett rabbaterat pris på 21000:-. Jo jag säger då det.
Det är så dåligt. Det måste ju klassas som ett konstruktionsfel. Men jag har frågat Tesla i Malmö och de hävdar att efter garantitiden går ut så får man betala själv. Jag har (som jag skrivit här tidigare) tittat lite på försäkringen från Helvetica om man ska teckna den. Men det är säkert något kryphål i den... Någon som köpt den och vet hur den fungerar?

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Postat: 14 jun 2022 17:44
av ergo
Finns det någon tredjepartslösning som håller bättre än Teslas egna drivaxlar? Ska in och byta axlar fram nu på min S2020. Ska man behålla bilen efter garantin så hade det ju varit värt att lägga en slant på något som håller mer än en kvart.

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Postat: 14 jun 2022 22:03
av Yxel
EMK skrev:
Yxel skrev:
Och jag ska betala ett rabbaterat pris på 21000:-. Jo jag säger då det.
Det är så dåligt. Det måste ju klassas som ett konstruktionsfel. Men jag har frågat Tesla i Malmö och de hävdar att efter garantitiden går ut så får man betala själv. Jag har (som jag skrivit här tidigare) tittat lite på försäkringen från Helvetica om man ska teckna den. Men det är säkert något kryphål i den... Någon som köpt den och vet hur den fungerar?
Har för mig att drivaxlarna inte täcks av den tyvärr.

Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!

Postat: 14 jun 2022 23:28
av MWall
Yxel skrev:
EMK skrev:
Yxel skrev:
Och jag ska betala ett rabbaterat pris på 21000:-. Jo jag säger då det.
Det är så dåligt. Det måste ju klassas som ett konstruktionsfel. Men jag har frågat Tesla i Malmö och de hävdar att efter garantitiden går ut så får man betala själv. Jag har (som jag skrivit här tidigare) tittat lite på försäkringen från Helvetica om man ska teckna den. Men det är säkert något kryphål i den... Någon som köpt den och vet hur den fungerar?
Har för mig att drivaxlarna inte täcks av den tyvärr.
Nej, och inte strålkastarna. Så den är mer eller mindre värdelös.