InCharge/Vattenfall dålig effekt

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Robertrimmevik
elbilist

Re: InCharge/Vattenfall dålig effekt

Inlägg av Robertrimmevik »

wector skrev:
Robertrimmevik skrev:
taliz skrev:
Robertrimmevik skrev:
Ser att det står 120kw på incharge på chargefinder. Någon som vet om de fått ordning på laddarna och fått upp effekten?
Jag har diskuterat mer med dem, dom säger inte längre september, utan nu hoppas de det är löst "i höst". Kort sagt verkar dom inte ha en aning.
Tack för svar. Nu får jag endast se dem som nödladdare på väg upp från Östergötland imorgon. Men hur som haver så finns det nu 5st 50kW-laddare(60kW) på Birsta i Sundsvall istället för 3st. Vilket kan ha en viss betydelse när jag bojkottar ionity efter jul.
Räkna inte med att Incharge laddarna funkar i Birsta. Fick efter samtal med supporten rådet att åka på någon annan stolpe senast jag skulle ladda där. Verkar inte vara ensam om problem med den laddaren enligt plugshare heller...Bild
Hoppas att dom funkar bättre efter jul. Och gärna då med full effekt.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Inte 120kW men jag testade just 50kW DC i Hemse.

Kostar 2.40 kr/minut, jag hade 20% Soc och hade just kört Visby t.o.r. fick bara 30kW vilket blir nästan dubbelt så dyrt per kWh som om jag fått utlovad effekt.

Fick bara 5 kWh på de tio minuter icabesöket tog, för strax över 20 kr.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

jonasl skrev:

Kostar 2.40 kr/minut, jag hade 20% Soc och hade just kört Visby t.o.r. fick bara 30kW vilket blir nästan dubbelt så dyrt per kWh som om jag fått utlovad effekt.

Ja, det är ju såååå billigt att köra elbil. Det skulle motsvara 40kr/liter bensin om man tittar på energimängden du har fått.
Antingen så är fossilsoppa på tok för billigt eller så måste det hända nånting med priserna för snabbladdning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Har haft problem med dålig effekt på InCharge jag med. Aldrig fått mer än 30 kW i Sälen på snabbladdaren där, trots ensam på den.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

jonasl skrev:

Exakt varför det inte är så trevligt med minut-debitering i grunden, även om det skulle kunna funka för att
”hindra ” segladdning uppåt 100% och liknande…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

mati skrev:
jonasl skrev:

Ja, det är ju såååå billigt att köra elbil. Det skulle motsvara 40kr/liter bensin om man tittar på energimängden du har fått.
Antingen så är fossilsoppa på tok för billigt eller så måste det hända nånting med priserna för snabbladdning.
Det är tyvärr en kombination, om man ser till vad soppa orsakar för oss människor och miljö borde priset ligga på runt 150:- litern om inte mer.
Men det funkar ju inte politiskt, det är ju helt sjukt att en liter diesel är billigare än 0,5L vatten på samma ställe som säljer båda.
Soppan är fraktad runt halva jorden och förädlad så in i helvete, vatten är bara att tappa upp.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

jonasl skrev:

Bojkottar allt vad laddare heter som minutdebiterar.
Framförallt för att man inte kan beräkna varken kostnad eller hur mycket de verkligen släpper ut ur laddaren.
Det är ju en briljant affärsidé dock att debitera för en sak och leverera hälften.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

LasseTM skrev:
mati skrev:
jonasl skrev:

Det är tyvärr en kombination, om man ser till vad soppa orsakar för oss människor och miljö borde priset ligga på runt 150:- litern om inte mer.
Men det funkar ju inte politiskt, det är ju helt sjukt att en liter diesel är billigare än 0,5L vatten på samma ställe som säljer båda.
Soppan är fraktad runt halva jorden och förädlad så in i helvete, vatten är bara att tappa upp.
Det är inte bara politiskt omöjligt att radikalt höja bensinpriset, det skulle också vara förödande både praktiskt och ekonomiskt för en stor del av Sveriges befolkning som inte har något alternativ till fossila bränslen.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Bjelke skrev:
Exakt varför det inte är så trevligt med minut-debitering i grunden, även om det skulle kunna funka för att
”hindra ” segladdning uppåt 100% och liknande…
Samma laddare har debitering per kWh om man laddar AC upp till 43kW, då kostar det 3.50kr/kWh. Och de Zoe-ägare som kommenterat på uppladdning.nu verkar få ungefär samma fart som jag fick via DC, men det blir ju klart billigare..

Nåja, det var ett test, bara. Synd att det funkade dåligt, det är enda DC-laddaren på södra Gotland. Kan ladda där jag bor över natten när jag är här men det kan ju krisa någon gång.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Maw skrev:
LasseTM skrev:
mati skrev:
jonasl skrev:

Det är inte bara politiskt omöjligt att radikalt höja bensinpriset, det skulle också vara förödande både praktiskt och ekonomiskt för en stor del av Sveriges befolkning som inte har något alternativ till fossila bränslen.
Samtidigt får vi alla nu istället betala kostnaden, skulle man höja priset på drivmedel och öronmärkta pengarna till sjukhus och annat som tar skada av avgaser så kan man istället sänka skatten.
Nu kommer pengarna bara från oss alla istället för de som utnyttjar drivmedel.

Rätt vettig
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

LasseTM skrev:
Samtidigt får vi alla nu istället betala kostnaden, skulle man höja priset på drivmedel och öronmärkta pengarna till sjukhus och annat som tar skada av avgaser så kan man istället sänka skatten.
Så fruktansvärt verklighetsfrånvänt att tycka att man ska höja drivmedelskostnaderna rejält för att straffa de som har för dålig ekonomi för att kunna byta ut sin 15 år gamla V70 mot en elbil..... :roll:

Snart säger du väl att de som inte har tillräckligt med pengar för att köpa bröd ska sluta klaga och istället äta bakelser om de är hungriga... historien upprepar sig ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Maw skrev:
LasseTM skrev:
Så fruktansvärt verklighetsfrånvänt att tycka att man ska höja drivmedelskostnaderna rejält för att straffa de som har för dålig ekonomi för att kunna byta ut sin 15 år gamla V70 mot en elbil..... :roll:

Snart säger du väl att de som inte har tillräckligt med pengar för att köpa bröd ska sluta klaga och istället äta bakelser om de är hungriga... historien upprepar sig ;)
Det säger jag inte, men idag ser alla det som en självklarhet att man kan åka land och rike runt för att ta en kaffe.
Någon måste stå för kostnaden, hur kan människan se det som en skyldighet att alla ska kunna åka runt i en bil utan nämnvärd kostnad när det kostar planeten och dess djur enormt mycket.
Äta är en nödvändighet, att åka bil är det inte, människan levde rätt länge innan bilen uppfanns.
Nu får istället våra barn ta kostnaden men det skiter vi i.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

LasseTM skrev:
Maw skrev:
LasseTM skrev:

Det säger jag inte, men idag ser alla det som en självklarhet att man kan åka land och rike runt för att ta en kaffe.
Någon måste stå för kostnaden, hur kan människan se det som en skyldighet att alla ska kunna åka runt i en bil utan nämnvärd kostnad när det kostar planeten och dess djur enormt mycket.
Äta är en nödvändighet, att åka bil är det inte, människan levde rätt länge innan bilen uppfanns.
Nu får istället våra barn ta kostnaden men det skiter vi i.
Det är lätt att säga så länga man själv inte är den som ska få sitt liv begränsat. Andras uppoffringar verkar alltför ofta förvånansvärt enkla att fördra.

Lyckligtvis är rösten för de som du förväntar dig ska avstå från sin rörelsefrihet lika stark som din på valdagen. Annars hade inte 96% gått till andra partier än mp ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LasseTM skrev:
Tror du verkligen det eller vill du bara provocera? Jag har mycket svårt att tro att folk kör en massa bil i onödan. Framförallt inte de som den här diskussionen handlar om, dvs de som inte har råd att köpa nya bilar och därmed inte heller kan skaffa elbil. För dessa människor är det tillräckligt jobbigt att diesel kostar nästan 19 kronor litern som de måste betala för att ta sig till jobbet varje dag. Det handlar inte om nöjesresande.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

mati skrev:
LasseTM skrev:
Tror du verkligen det eller vill du bara provocera? Jag har mycket svårt att tro att folk kör en massa bil i onödan. Framförallt inte de som den här diskussionen handlar om, dvs de som inte har råd att köpa nya bilar och därmed inte heller kan skaffa elbil. För dessa människor är det tillräckligt jobbigt att diesel kostar nästan 19 kronor litern som de måste betala för att ta sig till jobbet varje dag. Det handlar inte om nöjesresande.
Det är klart att jag vill skapa debatt, men sanningen är att folk faktiskt sitter och åker en massa bil i onödan.
Sedan går det ju alltid att fråga sig vad en nödvändig resa är, är det att skjutsa barnen till skolan 400m bort?
Är det att åka till gymmet 8km bort, eller åka på bortamatch i ditt korpenlag 23km bort?

Vi i Sverige åker väldigt mycket bil och många resor skulle dessutom kunna planeras bort men vi är ett folk som reser mycket bil, Danskarna cyklar betydligt mycket mer än vad vi gör och ändå har vi ungefär samma förutsättningar.

Sedan pratar alla o att hela landsbygden skulle dö eller håller på att döma pga drivmedelspriser, tittar man på medellön och medianlön i Sverige är den relativt hög så jag har svårt att se att det skulle drabba större delen av befolkningen men man använder detta som en hävstång. Det skulle inte drabba gemene man i alla fall annat än att dom kanske faktiskt får tänka på hur man använder bilen.

Sedan går det ju givetvis med skattemedel justera detta, men vissa sätter sig på tvären och vill att våra barn ska betala istället för oss som nyttjar drivmedel.
En rimlig lösning vore ju att alla som inte tjänar 45min till jobbet eller vad dagens regler ligger på få betala vad den faktiska kostnaden är, och dom som verkligen måste ha bil får skattelättnader på resorna till jobbet.

Visst finns det familjer som skulle drabbas hårt, men deras barn kommer redan drabbas hårt i framtiden och om vi skulle offra 20% av våran livsstil idag kanske framtiden tjänar bra mycket mer.
Men detta går som sagt att reglera med skattelättnader för nödvändiga resor.
Sedan behöver inte en elbil vara så mycket dyrare, vi hade som enda bilar Våran 40kWh Zoe och en Renault Twizy i 1,5års tid och det funkar utmärkt för en familj förutsatt att man tänker efter och inte packar ner allt man äger varje resa.
Och jag har svårt att se en familj som inte klarar sig på ca 20mil om dagen som en Zoe ger i räckvidd, men vi människor måste komma ifrån att det är en rättighet att ha en bil att köra över allt och att dra hästar i vagn är en rättighet utan någon som helst skyldighet inför framtiden.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LasseTM skrev:
Sedan pratar alla o att hela landsbygden skulle dö eller håller på att döma pga drivmedelspriser, tittar man på medellön och medianlön i Sverige är den relativt hög så jag har svårt att se att det skulle drabba större delen av befolkningen men man använder detta som en hävstång. Det skulle inte drabba gemene man i alla fall annat än att dom kanske faktiskt får tänka på hur man använder bilen..
Större delen av befolkningen bor ju inte på landsbygden. Men de som faktiskt bor på landsbygden och som är beroende av bilen har många gånger ganska låga inkomster.
Nedan en random skärmdump från området där jag bor. Det är inga höga inkomster det där. Det anser inte jag i alla fall. Och det är inget konstigt att man ser otroligt många bilar med 20+ år på nacken häromkring. Hur ska folk ha råd?
Untitled 1.jpg
Jag håller med om att folk möjligen kan dra ner på sin bilkörning genom att planera bättre osv. Men nej, vi har inte samma förutsättningar som i Danmark där man cyklar mer som du säger. I Danmark brukar det ytterst sällan vara flera mil mellan samhällena. Själv cyklar jag gärna och mycket. Men jag skulle inte vilja ta cykeln för mina dagliga ärenden, eftersom det skulle innebära en sträcka på över 2 mil. Nej tack. Och då bor vi ändå ganska centralt om man får kalla det så. Det är långt ifrån att vara glesbygd eller så.
Robertrimmevik
elbilist

LasseTM skrev:
mati skrev:
LasseTM skrev:
Det är klart att jag vill skapa debatt, men sanningen är att folk faktiskt sitter och åker en massa bil i onödan.
Sedan går det ju alltid att fråga sig vad en nödvändig resa är, är det att skjutsa barnen till skolan 400m bort?
Är det att åka till gymmet 8km bort, eller åka på bortamatch i ditt korpenlag 23km bort?

Vi i Sverige åker väldigt mycket bil och många resor skulle dessutom kunna planeras bort men vi är ett folk som reser mycket bil, Danskarna cyklar betydligt mycket mer än vad vi gör och ändå har vi ungefär samma förutsättningar.

Sedan pratar alla o att hela landsbygden skulle dö eller håller på att döma pga drivmedelspriser, tittar man på medellön och medianlön i Sverige är den relativt hög så jag har svårt att se att det skulle drabba större delen av befolkningen men man använder detta som en hävstång. Det skulle inte drabba gemene man i alla fall annat än att dom kanske faktiskt får tänka på hur man använder bilen.

Sedan går det ju givetvis med skattemedel justera detta, men vissa sätter sig på tvären och vill att våra barn ska betala istället för oss som nyttjar drivmedel.
En rimlig lösning vore ju att alla som inte tjänar 45min till jobbet eller vad dagens regler ligger på få betala vad den faktiska kostnaden är, och dom som verkligen måste ha bil får skattelättnader på resorna till jobbet.

Visst finns det familjer som skulle drabbas hårt, men deras barn kommer redan drabbas hårt i framtiden och om vi skulle offra 20% av våran livsstil idag kanske framtiden tjänar bra mycket mer.
Men detta går som sagt att reglera med skattelättnader för nödvändiga resor.
Sedan behöver inte en elbil vara så mycket dyrare, vi hade som enda bilar Våran 40kWh Zoe och en Renault Twizy i 1,5års tid och det funkar utmärkt för en familj förutsatt att man tänker efter och inte packar ner allt man äger varje resa.
Och jag har svårt att se en familj som inte klarar sig på ca 20mil om dagen som en Zoe ger i räckvidd, men vi människor måste komma ifrån att det är en rättighet att ha en bil att köra över allt och att dra hästar i vagn är en rättighet utan någon som helst skyldighet inför framtiden.
Det finns en liten brist i ditt resonemang. Om alla på glesbygden just här och nu förstod att det är samma TCO att köra en begagnad Zoe som en gammal fossilhärk så skulle priset på Zoe skjuta i höjden, för det finns inte nog många tillgängliga. Alla är heller inte kreditvärdiga att ta lån på 100k. Inte heller kan MG spotta ut nog många bilar för att möta den efterfrågan. Tycker inte heller att man ska stödja en kommunistisk diktatur som producerar det mesta på kolkraft.

Din idé på skattelättnader för de som bor illa till och har långt till service är däremot ett ypperligt bra tänk. Är less på att se öde byar ruttna bort här uppe. Långt till service och jobb, inte värt att renovera huset för man får inte igen ett dyft när man säljer om man nu lyckas sälja över huvud taget.
Kan väll inte vara miljövänligt att bygga nytt i stan när fina hus går till spillo i glesbygden.
Avfolkningen i glesbygden är en ond cirkel som måste brytas. Gör man bättre förhållanden och mer attraktivt att bo där så tror jag att man snabbt kan bryta den onda cirkeln. Jag tror nämligen att väldigt många kan tänka sig att bo i en levande by med ordning på torpet. Men som det ser ut idag så förstår jag att knappt ingen vill flytta ut i glesbygden.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Avfolkningen i glesbygden är en ond cirkel som måste brytas. Gör man bättre förhållanden och mer attraktivt att bo där så tror jag att man snabbt kan bryta den onda cirkeln. Jag tror nämligen att väldigt många kan tänka sig att bo i en levande by med ordning på torpet. Men som det ser ut idag så förstår jag att knappt ingen vill flytta ut i glesbygden.
Det stämmer. När jag ser mig omkring, och tittar vem som flyttar härifrån och vem som flyttar hit istället så är det ett ganska tydligt mönster. Det här är inte Norrlands glesbygd förvisso, men jag tror att man kan se samma mönster på fler ställen. De som flyttar härifrån är främst de unga. De vill skaffa sig en bra utbildning och sedan ett bra jobb. De kommer sällan tillbaka. De som flyttar hit är många gånger folk som (ursäkta ordvalet) helt uppenbarligen har svårt för att få en bostad någon annanstans. Det är ju billigt att bo här ute, och de som hyr ut hus är kanske inte alltid så noga med att få "fint folk" som hyresgäster. Men denna grupp människor stannar sällan särskilt länge på samma ställe.
De som bor kvar är i regel de som alltid bott här, många är numera pensionärer. Och så är det några individualister (som undertecknad), medelinkomsttagare som skulle kanske ha råd att bo någon annanstans, men som ändå väljer att bo lite primitivt på vischan på grund av naturen och ensamheten. Eller så har man kanske hästar eller nåt, och en häst mår ju kanske lite dåligt i en lägenhet i en stad. Då bor man såklart på landet för hästens skull. :)
Men det är klart att det måste bli attraktivare att bo på landet om man vill få fler att stanna kvar eller till och med att flytta hit. Det finns inte tillräckligt många som lockas av att bo såhär, framförallt inte de som man helst skulle vilja ha som grannar, dvs folk som har ett jobb.
Robertrimmevik
elbilist

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Det stämmer. När jag ser mig omkring, och tittar vem som flyttar härifrån och vem som flyttar hit istället så är det ett ganska tydligt mönster. Det här är inte Norrlands glesbygd förvisso, men jag tror att man kan se samma mönster på fler ställen. De som flyttar härifrån är främst de unga. De vill skaffa sig en bra utbildning och sedan ett bra jobb. De kommer sällan tillbaka. De som flyttar hit är många gånger folk som (ursäkta ordvalet) helt uppenbarligen har svårt för att få en bostad någon annanstans. Det är ju billigt att bo här ute, och de som hyr ut hus är kanske inte alltid så noga med att få "fint folk" som hyresgäster. Men denna grupp människor stannar sällan särskilt länge på samma ställe.
De som bor kvar är i regel de som alltid bott här, många är numera pensionärer. Och så är det några individualister (som undertecknad), medelinkomsttagare som skulle kanske ha råd att bo någon annanstans, men som ändå väljer att bo lite primitivt på vischan på grund av naturen och ensamheten. Eller så har man kanske hästar eller nåt, och en häst mår ju kanske lite dåligt i en lägenhet i en stad. Då bor man såklart på landet för hästens skull. :)
Men det är klart att det måste bli attraktivare att bo på landet om man vill få fler att stanna kvar eller till och med att flytta hit. Det finns inte tillräckligt många som lockas av att bo såhär, framförallt inte de som man helst skulle vilja ha som grannar, dvs folk som har ett jobb.
Tycker onekligen att det låter som att du bor i glesbygd. Att bo på landet är nått helt helt annat i en kommun med stark tillväxt.
Tror att vi är en klar minoritet på detta forum som bor i glesbygden och faktiskt vet hur det är. :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Tycker onekligen att det låter som att du bor i glesbygd. Att bo på landet är nått helt helt annat i en kommun med stark tillväxt.
Tror att vi är en klar minoritet på detta forum som bor i glesbygden och faktiskt vet hur det är. :)
Nja, det kan kännas så ibland. Men definitionen för glesbygd är ju att det måste vara ett visst antal kilometer mellan individerna, typ. Götene kommun är inte glesbygd enligt den definitionen. Långt ifrån. Men det är bondvischa i allra högsta grad. Det räcker för att avskräcka folk från att vilja bo här. Och det är kanske egentligen inte så stor skillnad mellan de riktiga glesbygdkommunerna och sådana ställen där jag bor. Det är i grunden ungefär samma problematik. Även om vi har bara tre mil till civilisationen och inte 30 mil. ;)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Robertrimmevik skrev:
Äsch, man behöver inte bo särskilt långt ut från city för att det i många områden ska bli ohållbart utan bil. Bodde förut ca 30 minuter (utan annan trafik) från Globen. Buss gick varannan halvtimme, ett par mil till närmaste matbutik eller bensinmack osv. Gammalt sommarstugeområde.

Hus och läge var på många vis fantastiskt men jag tröttnade både på att vara extremt bilberoende och typen av människor som verkade dras till området. Flyttade längre från stan men fick både möjligheten att cykla i princip var som helst och att inte alls behöva köra bil till vardags.

Faktum är att kommunen jag bor i nu också kallas för glesbygd ibland - vet inte exakt hur definitionen ser ut - kanske bara är delar av kommunen egentligen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Robertrimmevik
elbilist

jonasl skrev:
Robertrimmevik skrev:
Äsch, man behöver inte bo särskilt långt ut från city för att det i många områden ska bli ohållbart utan bil. Bodde förut ca 30 minuter (utan annan trafik) från Globen. Buss gick varannan halvtimme, ett par mil till närmaste matbutik eller bensinmack osv. Gammalt sommarstugeområde.

Hus och läge var på många vis fantastiskt men jag tröttnade både på att vara extremt bilberoende och typen av människor som verkade dras till området. Flyttade längre från stan men fick både möjligheten att cykla i princip var som helst och att inte alls behöva köra bil till vardags.

Faktum är att kommunen jag bor i nu också kallas för glesbygd ibland - vet inte exakt hur definitionen ser ut - kanske bara är delar av kommunen egentligen.
Sant.
Men vi är nog mer inne på möjligheterna till elbil i ett avfolkningsområde med åldrande befolkning.
Inte bilberoende i sig. T ex inte så lätt att låna upp på ett hus som snarare tappar i värde än ökar.

Buss varannan timme! :lol:
I våran stad har till och med stadsbussarna slutat gå och bor du utanför så är det bara skoltiderna som gäller. (Förutom bussen/tåget som går till närmaste stad Umeå 13 mil bort)
Robertrimmevik
elbilist

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Nja, det kan kännas så ibland. Men definitionen för glesbygd är ju att det måste vara ett visst antal kilometer mellan individerna, typ. Götene kommun är inte glesbygd enligt den definitionen. Långt ifrån. Men det är bondvischa i allra högsta grad. Det räcker för att avskräcka folk från att vilja bo här. Och det är kanske egentligen inte så stor skillnad mellan de riktiga glesbygdkommunerna och sådana ställen där jag bor. Det är i grunden ungefär samma problematik. Även om vi har bara tre mil till civilisationen och inte 30 mil. ;)
Ja det är nog bättre jag använder uttrycket avfolkningsområde med åldrande befolkning istället. Kollade på Götene kommun på ekonomifakta. Såg ut att ha folkats av i minst 25 år. Tur ni har Dafgårds i alla fall. :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Ja det är nog bättre jag använder uttrycket avfolkningsområde med åldrande befolkning istället. Kollade på Götene kommun på ekonomifakta. Såg ut att ha folkats av i minst 25 år. Tur ni har Dafgårds i alla fall. :D
Ja, precis. De håller statistiken uppe. Tur att de finns och att de satsar. Och tur för Götene att Källby, där Dafgårds finns, tillhör Götene kommun och inte Lidköping. För det hade varit det mest naturliga egentligen. Jag bodde ju till och med granne med Dafgårds i några år. Det var på sätt och vis lite uppfriskande, dels eftersom jag då inte längre var den enda som körde elbil :D. Vi lyckades dessutom två gånger i följd oberoende av varandra att skaffa samma bil i samma färg (Model S och e-tron), och dels eftersom de av begripliga skäl inte tillhörde samma kategori människor som brukar bo här. Men jag fattade ju också att detta bara var övergående i väntan på att de skulle flytta till ett nytt hus. Nu är de borta, den stora gården står tom igen. Det enda jag kan vara säker på är att det inte blir några halvskumma hyresgäster i huset. Men ett tomt hus är inte heller så kul.
Problemet är ju den åldrande befolkningen och att de yngre försvinner. De gamla är som sagt de enda som stannar kvar. Man kan nästan bli lite mörkrädd när man ska ner till byn och handla. Medelåldern verkar ligga runt 70-80 och jag känner mig som en liten grabb, typ. Och vi får ju bara gå till oss själva. För det mesta åker vi till Lidköping när vi ska veckohandla, trots att det är tre gånger så långt att köra. Och trots att ICA-affären i Götene verkligen inte är nåt fel på. Men det är snudd på deprimerande att handla där, åker man till stan så ser man åtminstone lite folk som inte har varit med under Gustav Vasas tid, ungefär så. Jag kan mao absolut förstå varför yngre människor flyr landsbygden, och jag vet egentligen inte heller riktigt vad man kan göra åt det.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Kanske dum fråga (ber om ursäkt isf om det kanske upplevs som ofint att ställa den), men istället för att vänta på att andra skall flytta till er för att förtäta/föryngra, så har ni inte funderat själva på att flytta till andra ställen med “rätt mängd” folk och demografi som just ni önskar?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar