Sida 4 av 4

Re: Vinterdäck till P85D

Postat: 15 nov 2015 11:55
av Martinen
danni skrev:
kontakten2 skrev:
All gas expanderar vid värme.
I vanlig luft är det 78% kväve så spelar ingen roll.
Det spelar ingen roll vilken gas det är. Det är temperaturen som bestämmer tryckändringen oavsett.
Olika gaser expanderar i och för sig olika mycket med temperatur, men att köra ren kväve eller vanlig luft är ju marginell skillnad.

Man kanske skulle börja fylla med acetylene. :D

Re: Vinterdäck till P85D

Postat: 15 nov 2015 11:55
av thebishop

Re: Vinterdäck till P85D

Postat: 15 nov 2015 12:12
av stefan007
Challe76a skrev:
Jag fyllde däcken med någon gas (vilken det nu var) som inte ändrar sig med temperatur utan är konstant. Rätt mycket bättre än att åka med varierat tryck hela tiden.
Gissar på detta.

http://www.dackteam.se/nitrogen/faq

Re: Vinterdäck till P85D

Postat: 15 nov 2015 12:53
av Challe76a
stefan007 skrev:
Challe76a skrev:
Jag fyllde däcken med någon gas (vilken det nu var) som inte ändrar sig med temperatur utan är konstant. Rätt mycket bättre än att åka med varierat tryck hela tiden.
Gissar på detta.

http://www.dackteam.se/nitrogen/faq
Japp precis så. Jag är ju en sådan som blir lurad på alla sätt men gillar det :D

Re: Vinterdäck till P85D

Postat: 15 nov 2015 12:59
av SR-71-BlackBird
Pontus skrev:
danni skrev:
Min däckhandlare fyllde faktiskt lite ojämnt. Det skiljde 0,2 bar mellan däcket med mest och minst tryck och TPMS fångade upp det, så jag kunde tillbaks och få det åtgärdat.
Bytte däck på Infosite.se och när jag åkte där ifrån så var trycket: vf 3,1 hf 3,0 vb 2,9 hb 1,8
Bara åka in på närmsta mack och aldrig byte däck där någon mer gång. Tyckte även att däcken kändes lite "svajiga" om man svänger lite kraftigt. Här inte hunnit prova något mer ännu så får se hur det känns i veckan. Däcken är Hakkapilittan R2 19" någon som har erfarenhet av dessa?
Dom är svajiga vid plusgrader.

Re: Vinterdäck till P85D

Postat: 15 nov 2015 13:58
av far1far2
danni skrev:
Min däckhandlare fyllde faktiskt lite ojämnt. Det skiljde 0,2 bar mellan däcket med mest och minst tryck och TPMS fångade upp det, så jag kunde tillbaks och få det åtgärdat.
En (troligen) stendum fråga från en gammal seniling : vad är TPMS som nämns på många ställen?

Re: Vinterdäck till P85D

Postat: 15 nov 2015 14:04
av bylund
far1far2 skrev:
danni skrev:
Min däckhandlare fyllde faktiskt lite ojämnt. Det skiljde 0,2 bar mellan däcket med mest och minst tryck och TPMS fångade upp det, så jag kunde tillbaks och få det åtgärdat.
En (troligen) stendum fråga från en gammal seniling : vad är TPMS som nämns på många ställen?
Däcktryckssensorer. (Tyre pressure monitoring system)

Re: Vinterdäck till P85D

Postat: 15 nov 2015 17:25
av danni
För att illustrera hur det ser ut och fungerar (bild tagen just efter att jag upptäckt det ojämna trycket efter bytet):

Bild

Re: Vinterdäck till P85D

Postat: 15 nov 2015 17:27
av Martinen
danni skrev:
För att illustrera hur det ser ut och fungerar (bild tagen just efter att jag upptäckt det ojämna trycket efter bytet):

Bild
Hur exakta är givarna? Kunde verkstaden bekräfta att det var så fel som den visade?

Re: Vinterdäck till P85D

Postat: 15 nov 2015 17:39
av danni
De sa inget om det men efteråt visade de jämnt. Kalltrycket är samma i alla däck. Sen när jag kört en stund går trycket upp med 0,1 bar i framdäcken. Efter en stund till går det upp med 0,1 bar i bakdäcken också. Så de verkar ganska exakta.

Re: Vinterdäck till P85D

Postat: 16 nov 2015 12:18
av Bjorn
Så om man i verkstaden fyllde till 3,1 bar vid +20°C och man sen kör i -20°C...

P = 3,1 * (273-20) / (273+20) = 2,7 bar.

Om man räknar enligt formel för konstant volym, vilket ju inte är helt sant för däcket blir ju lite mindre, men ungefär så här blir det väl om jag fattar rätt.

Re: Vinterdäck till P85D

Postat: 16 nov 2015 12:23
av Martinen
Bjorn skrev:
Så om man i verkstaden fyllde till 3,1 bar vid +20°C och man sen kör i -20°C...

P = 3,1 * (273-20) / (273+20) = 2,7 bar.

Om man räknar enligt formel för konstant volym, vilket ju inte är helt sant för däcket blir ju lite mindre, men ungefär så här blir det väl om jag fattar rätt.
Kan nog stämma.

Re: Vinterdäck till P85D

Postat: 16 nov 2015 12:33
av Remuz
Eftersom trycket fram ökar först ställer jag frågan, varför blir framdäcken varma fortare än bakdäcken? Är viktfördelningen inte 50/50 i Model S?

Re: Vinterdäck till P85D

Postat: 16 nov 2015 13:03
av Bjorn
Remuz skrev:
Eftersom trycket fram ökar först ställer jag frågan, varför blir framdäcken varma fortare än bakdäcken? Är viktfördelningen inte 50/50 i Model S?
Är det inte bara avrundningen som gör detta? Att framdäcken ligger närmare till att slå över 0,1 bar uppåt.

Re: Vinterdäck till P85D

Postat: 16 nov 2015 13:05
av danni
Remuz skrev:
Eftersom trycket fram ökar först ställer jag frågan, varför blir framdäcken varma fortare än bakdäcken? Är viktfördelningen inte 50/50 i Model S?
Närapå, i alla fall. Men framhjulen har lite mer att göra. Styrningen, t.ex. Och om man för omväxlings skull använder bromsarna lär de ha en rejäl front bias. Fast bakhjulsdrivna bilar kanske lyckas värma bakdäcken fortare om man kör mycket regen och inte svänger för mycket.

Re: Vinterdäck till P85D

Postat: 16 nov 2015 13:14
av Remuz
Har nog med broms/regen att göra. Skulle vara kul att kolla hur det är med en RWD.

Hur varm blir luften i däcket (som ungefärligt max) när det är -20 grader. Jag tänker att de knappast går över -5. Det beror givetvis på hur mycket andra bilar har värmt vägbanan etc, men tänk Essingeleden strax innan rusningen. Du kan ligga i 100km/h men det är ändå tät trafik, dock inte kö med inbromsningar.

Re: Vinterdäck till P85D

Postat: 17 nov 2015 00:02
av Reddy
På min 70D är det bakdäcken som ökar i tryck först...


Skickat från min iPhone med Tapatalk