Re: Är Tesla världens sämsta bil?
Postat: 18 aug 2021 15:30
Lastförmåga endast för dvärgar såg jag i en annan tråd. SÄMST!
Uselt. Sämst i klassen?taliz skrev:Lastförmåga endast för dvärgar såg jag i en annan tråd. SÄMST!
Det där tror jag inte alls på om du skulle göra en genomlysning av det. Beror visserligen på hur du värderar kundens upplevelse i förhållande till kostnader för att ågärda.heldiggrisen skrev:Jag tror också det är en medveten strategi, det är billigare att åtgärda om kunden klagar, än att leverera 100%igt.
Det gör jo att personer som mig då ponerar att Tesla inte är ett märke där fokuset ligger på kvalitet.
Jag tycker det är konstigt om inte Tesla har gjort den beräkningen, men de är jo som trådstarter argumenterar; ”världens sämsta bil”frippe skrev:Det där tror jag inte alls på om du skulle göra en genomlysning av det. Beror visserligen på hur du värderar kundens upplevelse i förhållande till kostnader för att ågärda.heldiggrisen skrev:Jag tror också det är en medveten strategi, det är billigare att åtgärda om kunden klagar, än att leverera 100%igt.
Det gör jo att personer som mig då ponerar att Tesla inte är ett märke där fokuset ligger på kvalitet.
Flera av de saker som påtalats skulle snabbt gå att åtgärda vid en kvalitetskontroll vid tillverkning, istället för att låta kund ta den kontrollen. Vilket skulle minska påfrestringarna på SC och snabba på genomströmningen där för de med andra problem som inte relateras till bristande leveranskontroll.
Kanske det, men om det hade varit billigare att leverera med europeisk standard i Europa, mot vad de gör nu, så är jag rätt så säker att de hade tänkt om.dd88 skrev:Jag tror snarare att det är ett amerikanskt företag som håller sig till amerikansk standard.
Ja, men det är inte Tesla ensamma om.heldiggrisen skrev:Kanske det, men om det hade varit billigare att leverera med europeisk standard i Europa, mot vad de gör nu, så är jag rätt så säker att de hade tänkt om.dd88 skrev:Jag tror snarare att det är ett amerikanskt företag som håller sig till amerikansk standard.
Det säljs ungefär 100k Tesla i Europa, inte småpengar vi pratar om.
Det finns ju europeiska företag som tillverkar bilar enligt europeisk standard i Amerika, även japanska företag tillverkar bilar i USA.dd88 skrev:Jag tror snarare att det är ett amerikanskt företag som håller sig till amerikansk standard.
Fyfasen vad VÄRDELÖST!heldiggrisen skrev:Uselt. Sämst i klassen?taliz skrev:Lastförmåga endast för dvärgar såg jag i en annan tråd. SÄMST!
Renault Zoe kan lasta 139kg mer än Tesla Model Y.
Då kommer tysken att säga upp sig från GF4, ”Ordnung muß sein”.mikebike skrev:Det finns ju europeiska företag som tillverkar bilar enligt europeisk standard i Amerika, även japanska företag tillverkar bilar i USA.dd88 skrev:Jag tror snarare att det är ett amerikanskt företag som håller sig till amerikansk standard.
Jag hoppas att inte Tesla har för avsikt att tillverka bilar i Europa enligt amerikansk standard.
Förlåt om jag tolkar dig fel, men baserat på din posthistorik så är du nu ironisk?taliz skrev:Fyfasen vad VÄRDELÖST!heldiggrisen skrev:Uselt. Sämst i klassen?taliz skrev:Lastförmåga endast för dvärgar såg jag i en annan tråd. SÄMST!
Renault Zoe kan lasta 139kg mer än Tesla Model Y.
139kg är ju faktiskt rätt många chipspåsar.
Här måste jag faktiskt helt hålla med, 315 kg är en fullständigt absurt låg maxvikt, det går ju inte ens att åka fem vuxna människor i bilen lagligt då, och den sjusitsiga modellen blir ju förstås helt meningslös om man vill vara laglydig.heldiggrisen skrev:Förlåt om jag tolkar dig fel, men baserat på din posthistorik så är du nu ironisk?
För oss som måste betala bilen själv med redan skattade pengar, och som bara önskar att ha en bil, så är det värdelöst.
Om jag ändå måste hyra en bil för ”5% körningarna”, vad ska jag då med en Model Y?
Man framstår som tämligen absurd ”fanboy” om man försvarar Tesla i den här saken.
Disclaimer: Det kan faktisk vara Transportstyrelsen som är boven i dramat, och Tesla kan vara utan skuld. Isåfall hoppas jag Tesla hänger på dörren till TS i morgon, jag vill väldig gärna ha möjligheten att köra MY.
Men med 315kg så faller den fett bort.
Eftersom det också är 315 kg i COC dokumentet så kan vi nog inte skylla på Transportstyrelsen, denna gång.heldiggrisen skrev:Förlåt om jag tolkar dig fel, men baserat på din posthistorik så är du nu ironisk?taliz skrev:Fyfasen vad VÄRDELÖST!heldiggrisen skrev:Uselt. Sämst i klassen?taliz skrev:Lastförmåga endast för dvärgar såg jag i en annan tråd. SÄMST!
Renault Zoe kan lasta 139kg mer än Tesla Model Y.
139kg är ju faktiskt rätt många chipspåsar.
För oss som måste betala bilen själv med redan skattade pengar, och som bara önskar att ha en bil, så är det värdelöst.
Om jag ändå måste hyra en bil för ”5% körningarna”, vad ska jag då med en Model Y?
Man framstår som tämligen absurd ”fanboy” om man försvarar Tesla i den här saken.
Disclaimer: Det kan faktisk vara Transportstyrelsen som är boven i dramat, och Tesla kan vara utan skuld. Isåfall hoppas jag Tesla hänger på dörren till TS i morgon, jag vill väldig gärna ha möjligheten att köra MY.
Men med 315kg så faller den fett bort.
Då måste det väl rimligen ha blivit något fel, vad skulle det kunna finnas för orsak till den låga lastvikten?jpetters skrev:Eftersom det också är 315 kg i COC dokumentet så kan vi nog inte skylla på Transportstyrelsen, denna gång.
Jag betalar mina fordon med skattade pengar också. Lastar så mkt jag har behov för, och får plats med, oavsett fordon.heldiggrisen skrev:Förlåt om jag tolkar dig fel, men baserat på din posthistorik så är du nu ironisk?taliz skrev:Fyfasen vad VÄRDELÖST!heldiggrisen skrev:Uselt. Sämst i klassen?taliz skrev:Lastförmåga endast för dvärgar såg jag i en annan tråd. SÄMST!
Renault Zoe kan lasta 139kg mer än Tesla Model Y.
139kg är ju faktiskt rätt många chipspåsar.
För oss som måste betala bilen själv med redan skattade pengar, och som bara önskar att ha en bil, så är det värdelöst.
Om jag ändå måste hyra en bil för ”5% körningarna”, vad ska jag då med en Model Y?
Man framstår som tämligen absurd ”fanboy” om man försvarar Tesla i den här saken.
Disclaimer: Det kan faktisk vara Transportstyrelsen som är boven i dramat, och Tesla kan vara utan skuld. Isåfall hoppas jag Tesla hänger på dörren till TS i morgon, jag vill väldig gärna ha möjligheten att köra MY.
Men med 315kg så faller den fett bort.
Allt är relativt som man brukar säga, man kanske inte skall köra med en häst i bagaget tex.heldiggrisen skrev:Tull/Polis på Lernacken efter spritresan till Puttgarten är en ting, men vad säger försäkringsbolaget om man krockar med överlast?
Ni Skåningar är inte klokataliz skrev:Allt är relativt som man brukar säga, man kanske inte skall köra med en häst i bagaget tex.heldiggrisen skrev:Tull/Polis på Lernacken efter spritresan till Puttgarten är en ting, men vad säger försäkringsbolaget om man krockar med överlast?
( https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... -autobahn/ )
Det tror jag också. De data jag sett (från de inom bilindustrin jag jobbat) har oftast visar på just det.Gustafsson skrev:Det måste väl ändå vara dyrare att åtgärda fel i efterhand än att göra rätt från början?
Tror du har helt rätt där.dd88 skrev:Jag tror snarare att det är ett amerikanskt företag som håller sig till amerikansk standard.
Fattar jag detta rätt nu? Får MY bara lasta 315kg? Jag antar att det exkluderar föraren, eller? Det känns ju oavsett extremt lite för en så pass stor bil. Semesterpackningen får stanna hemma då.jpetters skrev:Eftersom det också är 315 kg i COC dokumentet så kan vi nog inte skylla på Transportstyrelsen, denna gång.
Eftersom ägaren har outat regnumret i tråden redan, så har jag inte censurerat det, säg till så fixar jag.mati skrev:Fattar jag detta rätt nu? Får MY bara lasta 315kg? Jag antar att det exkluderar föraren, eller? Det känns ju oavsett extremt lite för en så pass stor bil. Semesterpackningen får stanna hemma då.jpetters skrev:Eftersom det också är 315 kg i COC dokumentet så kan vi nog inte skylla på Transportstyrelsen, denna gång.
Kan det verkligen stämma att Model Y inte kan rymma 4 fullvuxna män samt skidutrustning osv? Tjänstevikt är ju inklusive föraren men 315 kg räcker inte långt till 3 passagerare och packning.heldiggrisen skrev:Eftersom ägaren har outat regnumret i tråden redan, så har jag inte censurerat det, säg till så fixar jag.mati skrev:Fattar jag detta rätt nu? Får MY bara lasta 315kg? Jag antar att det exkluderar föraren, eller? Det känns ju oavsett extremt lite för en så pass stor bil. Semesterpackningen får stanna hemma då.jpetters skrev:Eftersom det också är 315 kg i COC dokumentet så kan vi nog inte skylla på Transportstyrelsen, denna gång.
Eftersom en MYLR(MiC) inte får väga mer än 2371kg fullastat, och den redan väger 2056kg, vilket ger en maximallast på 315kg.
Det går alltså inte(lagligt) att köra 5 svenska genomsnittsmän(180cm/84kg) i TMY, även om den är registrerat för det.
Tjänstevikt är inkluderat förare på 75kg.MWall skrev:Kan det verkligen stämma att Model Y inte kan rymma 4 fullvuxna män samt skidutrustning osv? Tjänstevikt är ju inklusive föraren men 315 kg räcker inte långt till 3 passagerare och packning.heldiggrisen skrev:Eftersom ägaren har outat regnumret i tråden redan, så har jag inte censurerat det, säg till så fixar jag.mati skrev:Fattar jag detta rätt nu? Får MY bara lasta 315kg? Jag antar att det exkluderar föraren, eller? Det känns ju oavsett extremt lite för en så pass stor bil. Semesterpackningen får stanna hemma då.jpetters skrev:Eftersom det också är 315 kg i COC dokumentet så kan vi nog inte skylla på Transportstyrelsen, denna gång.
Eftersom en MYLR(MiC) inte får väga mer än 2371kg fullastat, och den redan väger 2056kg, vilket ger en maximallast på 315kg.
Det går alltså inte(lagligt) att köra 5 svenska genomsnittsmän(180cm/84kg) i TMY, även om den är registrerat för det.
För att sätta i kontext.
Model X: 630 kg
Model S: ~450-500 kg
Model 3: 374 – 379 kg
Antar att det är beroende på batteristorlek? Att de med mindre batterier får lasta mer?